leonpwner1 schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 17:30:
[...]
Vind ik van niet. Laten we het zo stellen:
Je hebt 5 bezoekers tegelijk online (best redelijk voor een kleine website)
2 van de 5 bezoekers zijn een bestand van je server aan het downloaden (patch, filmpje, ...)
Beide bezoekers willen natuurlijk wel een snelheid van zo'n 300 Kbit/s zien (minstens).
Hallo? Heeft de TS het hier over bestanden en filmpjes downloaden? Neen
Je weet dat je met 1Mbit een upload snelheid haalt van zo'n 125 KByte/s (theoretisch dan, in de praktijk 100Kbyte/s)
125 KB's haal je in de praktijk ook makkelijk met een 1mbit lijn hoor. Kwestie van goede h/w, bekabeling, instellingen etc. Ik haalde het iig wel makkelijk en stabiel met mijn vorige internet abo. (Chello Classic, heet nu Chello Power meen ik met een hogere upload speed).
Als je dit moet verdelen over de 2 bezoekers hebben ze beiden 45~50 Kbyte/s aan download snelheid (leuk als je een 100 MB bestand moet downloaden

) en dan heeft de rest al bijna niets meer over.
Nogmaals, de TS heeft het niet over downloaden van bestanden en filmpjes.
Natuurlijk is het voor websites met alleen tekst en weinig plaatjes niet echt een probleem, maar zo gauw je wat meer plaatjes gaat gebruiken, en grotere bestanden gaat uploaden...
En dus nogmaals, waarschijnlijk gaat de TS gewoon een website of forum runnen met informatie erop, geen download plaza.
------------------
Nu het toch over bestanden e.d. gaat icm hosting;
Nou heb ik zelf een redelijk bezocht forum (zoals ik eerder aangaf, rond de 1 mil hits p/m) en een uploadertje ernaast, en die laatste cap ik op 100 kb's per gebruiker. Is goed genoeg, aangezien deze voornamelijk wordt gebruikt voor wat mp3'tjes en images. Die 100 kb's limiet is ook niet direct bedoeld dat ze die speed halen, maar om te zorgen dat ze niet het forum down trekken. (Overall limiet ipv per user zou beter zijn geweest ja, maar helaas ondersteund mijn upload script dit niet).
Als mensen grote rar files enzo willen hosten dan raad ik ze Rapidshare / Megaupload aan, aangezien mijn uploadertje daar niet voor is bedoeld. Ik heb dan ook een bestandslimiet van 50 mb, maar uiteraard, je haalt geen 250 kb's (mijn upload speed ongeveer) als je zo'n 50 mb file download, misschien 50 / 75 / 100 (ligt aan de drukte) maar zolang je dit duidelijk maakt is er niks aan de hand. Als het ze niet bevalt dan zoeken ze toch iets anders of gaan ze naar bovengenoemde site's? (Ik heb zo'n 70 actieve leden op dit moment).
Met het uploaden van andere dingen (Torrents bijv) verbruik ik rond de 50 kb's dus blijft er nog zo'n 100 kb's over voor het forum zelf. En zoals ik al zei, dit draait prima hoor. Wat is een forum nu? Wat images en een shitload aan tekst. Enige dat intensief gebruikt wordt met een forum is de database, maar die is nou ook niet schokkend te noemen. (Rond de 300 mb).
Edit; kleine toevoeging; als ik met dmesg de verbinding controleer waar de modem op aan zit gesloten dan ziet dat er zo uit;
Max Uit: 257.8 kB/s
Gemiddeld Uit: 86.2 kB/s
Actueel Uit: 41.9 kB/s
Dat gemiddelde is dus veel minder dan wat ik te bieden heb, maar dat maakt niet uit, want dan heb ik een mooie marge voor tijdens piek uren, en de werkstations achter de server kunnen ook nog razendsnel internetten.
Data verbruik voor de webserver van februari dit jaar; 27.10 GB. Maar daar komt nog een aantal tientallen gb's boven op voor Torrents e.d. Bewijs genoeg dus dat dit gewoon lekker en goed kan draaien. Zoals ik al zei; beetje logisch instellen en calculeren.
[
Voor 10% gewijzigd door
TommyGun op 06-03-2007 17:53
]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".