Please people stop flaming
Straks moeten we om een slotje gaan vragen.
AMD en INTEL roeleren allebij. Ze hebben beide voor en nadelen. Ik heb altijd Intel gehad, en heb nu een AMD.
Maar ff de vraag van Snoopaloha.
Als het zoals je zegt voornamelijk is voor gaming, zou ik voor de PIII gaan. Voor 3D gaming is deze processor gewoon veel sneller dan een Celeron. Ook als je hem vergelijkt met een AMD T-bird, komt de PIII met 3d games beter uit de bus.
Grootste nadeel van celly t.o.v. pIII is natuurlijk de 66Mhz FSB. Ook het geheugen draaid hierdoor op 66Mhz. En geheugensnelheid is in 3D games van groot belang.
Wat betreft het overklokken van de PIII. Dat gaat met een goed mainbord zeer goed. Ook een celeron is goed te OC'en.
Wat ik persoonlijk een klein nadeeltje vind bij pIII/celly is dat je gebonden bent aan overklokken via FSB.
Bij AMD proc's kun je op eenvoudige wijze via multiplier overklokken. Nadeel bij AMD is dat je de FSB weer niet zo hoog kunt krijgen.
Bij de nieuwere mainbords is dit echter al wat beter. (snelheden boven 140Mhz FSB)
Ik zou AMD serieus in je overweging meenemen, en anders gewoon een PIII nemen.
Houd er wel rekening mee dat de PIII 1Ghz zo goed als zeker de laatste PIII zal zijn. Sneller zul je dus niet op je bordje kunnen prikken. Koop je een recent AMD bordje dan kun je daar op dit moment maximaal een 1,2Ghz Tbird in kwijt. En snellere T-birds zijn op komst. Met een beetje geluk kan de toekomstige Palomino dan ook nog op je bordje.