Toon posts:

Gamen -> Pentium of Celeron?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil dus binnenkort een nieuwe processor (en mobo) kopen, voornamelijk voor games. Wat moet ik dan nemen, een p3 of een celeron.
Weet iemand trouwens hoe het met het overclocken van de p3 zit? En waarmee je een celeron 667@950 ongeveer mee kunt vergelijken als je naar een pentium kijkt?
THNX ! :)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:17
Gewoon een PIII nemen; die Celerons zijn gecastreerde Pentiums. Daarenboven kun je een PIII op 133~150+FSB krijgen, bij een Celeron houdt het met maximaal 100 wel op. Een Celeron op 975MHz komt amper in de buurt van een, zeg 800MHz PIII. Een hoge FSB is zeker goed voor gamez.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• toraq
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

toraq

Shoving is the answer

je moet een amd kopen die zijn veel beter.

I am a shover robot, do not trust the pusher robot, I will protect you from the terrible secrets of space!

Verwijderd

dat wou ik ook zeggen ;)
koop gewoon een mooie Thunderbird.. :9

Verwijderd

stelletje flaimers,

Amd beter? kijk ff naar het topic 'Intel vs Amd, jullie mening graag'

Dan weet je wel beter.
AMD is goedkoper, beter niet. Brokkelen van core noem ik niet echt goed.....

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-08 08:24

EaS

Op maandag 05 februari 2001 14:10 schreef gve het volgende:
Brokkelen van core noem ik niet echt goed.....
Wat een zielig argument, tsjonge als je jezelf al niet eens vertrouwd met het erop zetten van een koeler dan ben je echt een sukkel.
Bij gebrek aan betere argumenten gooi je zulke kneusjes opmerkingen over tafel.. zielig.

• Ritch
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-08 17:03
En dat vraagt hij ook nog niet eens!
Als iemand vraagt of die een koe of een geit moet nemen om z'n gras kort te houden zeg je toch ook niet grasmaaier |:(
Qua games heeft een celly de beste prijs/prestatie verhouding, maar een p3 een beter prestatie (maar dus duurder). Als je het geld hebt zou ik voor een p3 gaan, maarja, ik game nooit en heb dus geen echte goeie kijk erop ;)

• Ritch
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-08 17:03
Op maandag 05 februari 2001 14:14 schreef EaS het volgende:

[..]

Wat een zielig argument, tsjonge als je jezelf al niet eens vertrouwd met het erop zetten van een koeler dan ben je echt een sukkel.
Bij gebrek aan betere argumenten gooi je zulke kneusjes opmerkingen over tafel.. zielig.
Daar gaat het toch niet om, het is gewoon zo, daar heeft intel geen last van, dus pluspunt voor intel tov amd, en zo heeft intel er nog wel wat (warmte ontwikkeling, chipsets, ook thuis in small server gebied) en zo heeft amd er ook wat (goeie prijs/prestatie verhouding bijvoorbeeld). Zie toch alles es niet zo zwart wit (dan heb ik het dus over jullie "alles waar amd op staat is helemaal geweldig en het beste en als er intel op staat kun je het net zo goed weg gooien"-houding :r

• LosserNL
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:13
P3, meer performance....maar of je dat je geld waard vindt...

als je goede prijs/performance wil hebben -> celeron, maar liever amd..;)

Verwijderd

[quote]Op maandag 05 februari 2001 14:16 schreef Ritch het volgende:
En dat vraagt hij ook nog niet eens!
Als iemand vraagt of die een koe of een geit moet nemen om z'n gras kort te houden zeg je toch ook niet grasmaaier |:(

de mij maar de grasmaaier en dus ook de AMD :)

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-08 08:24

EaS

Afbrokkelende core is helemaal geen issue. Ik krijg een PIII ook wel doormidden als ik 'em met een hamer in z'n socket ram.

Tsjonge bij gewoon gebruik (zoals het dus hoort) brokkelt zo'n core helemaal niet af.

Degenen die er een issue van maken zijn vaak degenen die nog nooit een t'bird of Duron in hun handen hebben gehad.

Ik vind het dus gewoon sneu als je dat als argument aanvoerd om geen AMD te kopen.

Maar ok daar gaat het hier niet om, dus laten we er maar over ophouden.

Verwijderd

Wat compleet zinloos om wederom hier een intel <> amd shootout te beginnen...

De topicstarter vroeg om een mening over P3 en Celeron en het woord AMD is niet gevallen... waarschijnlijk wil hij z'n moederbord upgraden naar een ander intelbord en is AMD niet van toepassing.

Maargoed, neem een P3 als je het geld ervoor hebt. Veel games leunen zwaar op de floating point unit van de proc en deze heeft veel voordeel van de grotere L2-cache van de P3. Celeron is een afgeknepen P3 met gehalveerde cache en daardoor ook een gehalveerde (2-way) latency. maargoed, dat is misschien iets te diep op de feiten ingaan :-)

• Tekielja
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
maar om nou FF terug te komen op de VRAAG!!!
wat is je budget dan?

Verwijderd

Please people stop flaming |:(

Straks moeten we om een slotje gaan vragen.

AMD en INTEL roeleren allebij. Ze hebben beide voor en nadelen. Ik heb altijd Intel gehad, en heb nu een AMD.

Maar ff de vraag van Snoopaloha.

Als het zoals je zegt voornamelijk is voor gaming, zou ik voor de PIII gaan. Voor 3D gaming is deze processor gewoon veel sneller dan een Celeron. Ook als je hem vergelijkt met een AMD T-bird, komt de PIII met 3d games beter uit de bus.

Grootste nadeel van celly t.o.v. pIII is natuurlijk de 66Mhz FSB. Ook het geheugen draaid hierdoor op 66Mhz. En geheugensnelheid is in 3D games van groot belang.

Wat betreft het overklokken van de PIII. Dat gaat met een goed mainbord zeer goed. Ook een celeron is goed te OC'en.
Wat ik persoonlijk een klein nadeeltje vind bij pIII/celly is dat je gebonden bent aan overklokken via FSB.
Bij AMD proc's kun je op eenvoudige wijze via multiplier overklokken. Nadeel bij AMD is dat je de FSB weer niet zo hoog kunt krijgen.
Bij de nieuwere mainbords is dit echter al wat beter. (snelheden boven 140Mhz FSB)

Ik zou AMD serieus in je overweging meenemen, en anders gewoon een PIII nemen.
Houd er wel rekening mee dat de PIII 1Ghz zo goed als zeker de laatste PIII zal zijn. Sneller zul je dus niet op je bordje kunnen prikken. Koop je een recent AMD bordje dan kun je daar op dit moment maximaal een 1,2Ghz Tbird in kwijt. En snellere T-birds zijn op komst. Met een beetje geluk kan de toekomstige Palomino dan ook nog op je bordje.

Verwijderd

Topicstarter
Zo hé, wat een feedback :)
Mijn budget? Nou, hehe, rond de fl 1000,- voor de mobo EN de processor. En idd, ik vroeg niet om AMD, met reden, maar hier ga ik wel weer op een ander topic verder op in.. anders krijgen we straks dat hij alleen maar over AMD versus PENTIUM gaat he :P

Trouwens nog een vraagje, over het systeem dat ik nu heb :
Ik heb de Alice en FAKK 2 demos geinstalled alleen spelen die krengen voor geen ene meter! In alle resoluties heb ik een fps van 0-15. Errug vaag, want Quake 3 (zelfde engine) loopt in 1024 met alles er op en eraan erg flex.

Mijn systeem :
P2 400
128 mb RAM
SB 64PCI
GeForce 2 GTS 32mb (6.35 reference drivers)
Win 98SE

Misschien dat mijn proc een bottleneck vormt voor mijn geforce2? Lijkt me eigenlijk sterk, aangezien alle andere games wel soepel (nou ja, in ieder geval wat je kan verwachten met een p2 400 :P) draaien.
THNX again *D

Verwijderd

De nieuwe Celeron is wellicht interessant : Celeron 800 loopt standaard op 8x100 MHz.. als je die nog een beetje opklokt heb je denk ik flink waar voor je geld en komt dat ook wel uit met je config. Je GTS wordt nu tegengehouden door je CPU, waarschijnlijk loopt 800x600 Q3 even goed als 1024x768.

Hier heb ik een Celly 566 @ 884 en een GF2MX en dat gaat vrij aardig, hoewel ik ook hier wel een bottleneck in de CPU kan ontdekken.

Toch zou ik voor de Celeron gaan dan gezien je budget. Voor een goed mobo ben je toch 3 a 3.5 honderd kwijt en wellicht dat je een beetje ram erbij wilt nemen, dat helpt je ook wel.

Dus bijvoorbeeld iets als Asus CUV4X + Celeron 800 + 128 Mb extra ofzo :)

maar goed er zijn natuurlijk vele opties, dit is maar een ideetje.
Pagina: 1