Toon posts:

Nieuwe processor in Dell pc werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een Dell Dimension 5150. (en ja, eens een dell, nooit meer een dell.)
Maargoed ik heb nu een Intel P4 640 Prescott. Deze word een beetje sloom en dus wil ik hem vervangen voor een Intel Core 2 Duo E6300. Deze haal ik uit een andere pc thuis. In die pc werkt hij gewoon prima. Het plaatsen van de cpu gaat ook zonder problemen. Mijn oude cpu heb ik dus geplaatst in de pc waar standaard de E6300 inzit, en deze computer loopt ook prima met mijn P4 640. Maar mijn Dell wil niet meer booten met mijn E6300 erin! Ik heb mijn oude 640 er weer terug in gedaan en hij werkt weer. Hoe komt het dat mijn dell niet met de E6300 werkt? Het moet gewoon werken,, zelfde socket, verder niets aan de hand. Zou het mischien ook kunnen dat er softwarematig iets verandert moet worden wil de niewe processor werken? (je weet maar nooit bij dell.)

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 16:03:
Ik heb hier een Dell Dimension 5150. (en ja, eens een dell, nooit meer een dell.)
Maargoed ik heb nu een Intel P4 640 Prescott. Deze word een beetje sloom en dus wil ik hem vervangen voor een Intel Core 2 Duo E6300. Deze haal ik uit een andere pc thuis. In die pc werkt hij gewoon prima. Het plaatsen van de cpu gaat ook zonder problemen. Mijn oude cpu heb ik dus geplaatst in de pc waar standaard de E6300 inzit, en deze computer loopt ook prima met mijn P4 640. Maar mijn Dell wil niet meer booten met mijn E6300 erin! Ik heb mijn oude 640 er weer terug in gedaan en hij werkt weer. Hoe komt het dat mijn dell niet met de E6300 werkt? Het moet gewoon werken,, zelfde socket, verder niets aan de hand. Zou het mischien ook kunnen dat er softwarematig iets verandert moet worden wil de niewe processor werken? (je weet maar nooit bij dell.)
Bios updatetje? ;)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-03 08:45
dat het past wil HELAAS! niet zeggen dat het werkt veel S775 moederborden ondersteunen de C2D van intel niet (ook al past die niet), heel misschien, mocht oom dell, ook C2D's op dat type model van je aanbieden dat na een bios upgrade je de C2D aan de praat krijgt...

• Iet
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2025

Iet

Wat is er nog meer slecht aan je Dell dan dat je de volgende keer geen Dell neemt?

I use a <insert heavy config>."Dude! Solitaire must load like instantly"

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-05 01:07
LANG niet elk LGA775 mobo kan met c2d's omgaan...

en ook niet voor elk mobo kan het met een bios update goedkomen, vaak is er een hardwarematige revisie voor nodig. gezien het inkoopbeleid van OEMs als dell hoef je er niet op te rekenen dat je dit draaiende krijgt (alhoewel ik dat natuurlijk niet zeker weet :) )

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties!
Ik denk niet dat ik hem aan de praat krijg helaas.

@Iet:
Het probleem met Dell is dat de pc's bijna niet zijn up te graden. Dat is natuurlijk niets voor een tweaker maar dat wist ik 2 jaar geleden ook niet

• DennusB
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 16:14:
Het probleem met Dell is dat de pc's bijna niet zijn up te graden. Dat is natuurlijk niets voor een tweaker maar dat wist ik 2 jaar geleden ook niet
Niet:S
Ik had hier een Dell Dimension 2400 kutding.
In nieuwe kast gezet, 5 koelers erop, nieuw geheugen, dvd fikker, nieuwe proc(van celeron 2,4 naar P4 2,6).
Neon erin.
3 hardeschijven(was er 1 toen ik hem kocht).
Niet meer te zien dat het een dell was!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-05 01:07
en toen waren over? ooh, ik zie het al, alleen mobo en PSU ;) tja, vind je het gek

• DennusB
  • Niet online
iceheart schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 16:18:
en toen waren over? ooh, ik zie het al, alleen mobo en PSU ;) tja, vind je het gek
Ja maar ging erom dat Pspfanboy zei dat je dell's niet kan upgraden!

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:13
Waarschijnlijk heeft het moederbord een chipset die de C2D niet ondersteunt. Zoek even uit welke chipset dit is, post dat hier, en krijg dan te horen of het werken kan of niet.

Nog makkelijker: Bel even naar Dell (hou wel je service tag bij de hand)

Ik wil het er _niet_ over hebben.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:52
Ik geloof dat die dell een 945G Express chipset heeft en die supporten over het algemeen ook c2d (uitzonderingen daargelaten).
Wellicht dat je hem met een biosupdate wel aan de praat krijgt.
Dit is het laatste bios (wat ik kon vinden):

http://support.dell.com/s...t=1&libid=1&fileid=161979

Changelog:

Fixes and Enhancements
The following changes to A04 were made to create A05:

1. Add support for newer processors.
2. Add Sigmatel preparations for Windows Vista.
3. Improve boot menu support for Quick Resume technology.
4. Improve processor detection code.
5. Improve fan tables for newer processors.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de nieuwste bios erop staan, A07 van 16-1-2007. Toch redelijk recent. *Belt ondertussen met Dell. Ik niet dat het een goed idee is om de bios te downgraden.

Update: Volgens de medewerker van Dell gaat het niet werken. Incompatibiliteits problemen ;)

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2007 16:34 ]

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
mja , je hebt hetzelfde probleem bij de oude socket A bordjes eh , de CPU past perfect, maar de chipset of de VRM's ondersteunen hem niet, dus het geheel doet niks ....

gebeurt wel meer, ik zou willen dat ze het nu eens bij elk moederbord duidelijk zetten of ie nu core duo ondersteunt of niet, want dit is veel en veel te verwarrend. ik kan op sommige sites helemaal niet vinden of een bepaalde CPU nu wel of niet op een moederbord past .... net als bij de socket A bordjes destijds ....

Out of the box? What box? There is no box.

Verwijderd

daar kreeg AMD destijds met zijn SocketA ook veel kritiek op. je kon aan het feit dat de cpu in de socket paste niet zien of deze nou wel of niet zou werken. nu hebben ze voor elke CPU-lijn een apart socket en is er weer kritiek dat er teveel sockets zijn 8)7 het is ook nooit goed.

intel zit nu met het zelfde probleem. dat een cpu in het socket past is slechts stap1. de cpu moet ook nog van de nodige voltage's worden voorzien en de reden waarom veel Core2Duo's niet in een LGA775 socket werken is omdat bij de P4 de voltage's in stappen van 0,25v(weet niet precies) werden geregeld terwijl dat bij de Core2Duos' dat in stappen van 0,1v wordt gedaan.

voltage's worden hardware matig geregeld door de zogeheten VRM's. als het moederbord dus niet over een VRM beschikt die de voltage's kan regelen met een 0,1v precicie dan zal een Core2Duo niet werken.

ook de chipset is een probleem. omdat de Core2Duo veel aggresiever met het geheugen omgaat, wat ook mede de reden is dat deze zo snel zijn, maar bij Intel zit de geheugen controller in de chipset. als de chipset niet mee wil werken aan de aggresieve manier dat de Core2Duo met het geheugen omgaat dan wordt de cpu niet geaccepteerd door de chipset.

daarnaast vereist de Core2Duo een FSB van 1066Mhz of 1333Mhz maar veel, vooral de 8xx chipsets willen niet hoger dan 800FSB en zelfs daar doen veel chipsets nog moeilijk over. wat dus nog een reden is waarom een Core2Duo niet werkt in een LGA775 socket.

kortom redenen waarom een LGA775 een Core2Duo weigert:
- voltage kan niet worden geregeld in 0,1v stapjes
- geheugen beleid Core2Duo veels te aggresiev en daardoor incompatible
- FBS wil niet op hogere kloksnelheid werken.

en zo zijn er nog wel een aantal redenen waarom een bios update niet zal werken. zelf ben ik dan toch meer voorstander van de AMD aanpak. als een cpu niet meer compatible is, nieuw socket.

• ChojinZ
Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 22:02:

daarnaast vereist de Core2Duo een FSB van 1066Mhz of 1333Mhz maar veel, vooral de 8xx chipsets willen niet hoger dan 800FSB en zelfs daar doen veel chipsets nog moeilijk over. wat dus nog een reden is waarom een Core2Duo niet werkt in een LGA775 socket.

- FBS wil niet op hogere kloksnelheid werken.
Klopt niet helemaal. De E4X00 serie heeft een 800 FSB. De FSB hoeft dus niet de bottleneck te zijn...

Daarnaast vraag ik me af hoeveel waar is van het voltage verhaal wat jij nu verteld (stapjes van 0,1 / 0,25 volt). Als een Proc te weinig prik krijgt, ok, dan kan ik me voorstellen dat het niet werkt. Maar een proc licht overvolten moet niet uitmaken. Gebeurt bij het overclocken immers ook.

[ Voor 22% gewijzigd door ChojinZ op 07-03-2007 10:22 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Verwijderd

ik naam voor het gemak even aan dat we het over de 6x00 serie Core2Duo hebben aangezien een goed overklokte pentium4 de 4x00 serie het nog wel eens moeilijk kan maken. zeker voor die prijs klasse waarvoor pentiumD's worden gedumpt.

of de pentium in stapje's van 0,25 volt wordt geregeld weet ik niet maar er zijn aardig wat moederborden afgekeurd omdat de VRM's geen stapje's van 0,1volt aankunnen. de Core2Duo schijnen dus echt zo gevoelig te zijn voor iets te weinig prik, undervolten dus. tenminste dat zegt intel zelf.

het gaat dus om de preciesie van de VRM waarom veel LGA775 moederborden niet met een BIOS update volstaan om de nieuwste Core2Duo 6x00 serie cpu's te draaien. vooral op moederborden met een intel 8xx serie chipset zijn allemaal afgekeurd. alleen moederborden met een 9xx chipset van intel dan in iedergeval maken een kans. hoe het met nVidia, ATI, SIS of VIA met LGA775 zit weet ik niet.

Verwijderd

jou bord heeft nog de oude Chipset revisie. je bios ondersteunt wellicht geen Core2 cpu's en je bord heeft nog VRM 10.1. waar Core2's VRM11 vereisen, dus wil je C2D dan moet je een nieuw bord gaan kopen.

VRM is het systeem die het voltage naar de CPU regelt. in theorie zou het kunnen werken met VRM 10.1 C2D kun je wel degelijk makkelijk en goed ondervolten, itt wat hierboven gezegd werd.
maar VRM11 is gewoon een vereiste van Intel.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2007 21:19 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 21:17:
jou bord heeft nog de oude Chipset revisie. je bios ondersteunt wellicht geen Core2 cpu's en je bord heeft nog VRM 10.1. waar Core2's VRM11 vereisen, dus wil je C2D dan moet je een nieuw bord gaan kopen.

VRM is het systeem die het voltage naar de CPU regelt. in theorie zou het kunnen werken met VRM 10.1 C2D kun je wel degelijk makkelijk en goed ondervolten, itt wat hierboven gezegd werd.
maar VRM11 is gewoon een vereiste van Intel.
Kort door de bocht je mist de energieondersteuning voor de core2duo op dit bord. Dell forums staat vol mee (het bekende kleine stekkertje (4 pins) op mobo die de core 2 duo dus nodig heeft kiomt er dus op neer dat die proc geen stroom krijgt... zelfs op 9150 werkt dit niet... helaas kun je alleen oplossen door nieuw bord bij Dell te kopen maar die past dan niet meer in je kast,,, oplossing nieuwe kast en mobo kopen.... dell zuit op dit punt (voor mij reden geweest mn 9150 te verkopen....

• ChojinZ
Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 12:48:
ik naam voor het gemak even aan dat we het over de 6x00 serie Core2Duo hebben aangezien een goed overklokte pentium4 de 4x00 serie het nog wel eens moeilijk kan maken. zeker voor die prijs klasse waarvoor pentiumD's worden gedumpt.
De e4300 is juist een hele goede klocker omdat het een 6X00 is met een lagere fsb (en minder chache). Juist door die lagere bus (en de redelijk mp van 9) klokt de proc vrij hoog...

• Sjoq
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-07-2023
Ik snap niet dat je als Tweaker een Dell gaat kopen als je graag wil overklokken en wil slopen?

Daar is een Dell machine niet voor bedoeld. Het moet draaien en klaar, alles waar je mee gaat kloten is je garantie in principe voor dat bepaalde onderdeel voorbij.

Maar jah just my 2 Dell cents :D

Linux is zo cool dat ik het koud heb

• Gurneyhck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-05 21:32
Sjoq schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 15:35:
Ik snap niet dat je als Tweaker een Dell gaat kopen als je graag wil overklokken en wil slopen?

Daar is een Dell machine niet voor bedoeld. Het moet draaien en klaar, alles waar je mee gaat kloten is je garantie in principe voor dat bepaalde onderdeel voorbij.

Maar jah just my 2 Dell cents :D
Dat zegt ie toch ook zelf 8)7
Nogal een lompe opmerking dus, één post lezen en dan maar meteen een flame richting pspboy geven. Beetje triest. |:(
Bedankt voor de snelle reacties!
Ik denk niet dat ik hem aan de praat krijg helaas.

@Iet:

• Sjoq
Gurneyhck schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 15:43:
[...]

Dat zegt ie toch ook zelf 8)7
Nogal een lompe opmerking dus, één post lezen en dan maar meteen een flame richting pspboy geven. Beetje triest. |:(

[...]
Wie is hier zo triest bezig om mijn opmerking een flame te noemen?
Ten eerst flamen doe ik niet, ten tweede geef ik een bevestiging waar het hier om gaat.

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:53
Regel een leuke Pentium D voor weinig geld :) Die dingen kosten geen flikker, waarbij de performance vast nog wel wat op te voeren is bij de hogere Pentium D 9xx modellen :)

Heb hier op werk ook een 5150, prima dingetjes hoor!

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• Gurneyhck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-05 21:32
Sjoq schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 15:53:
[...]

Wie is hier zo triest bezig om mijn opmerking een flame te noemen?
Ten eerst flamen doe ik niet, ten tweede geef ik een bevestiging waar het hier om gaat.
Je geeft een bevestiging want?
Hij was er dus blijkbaar zelf al achter. En ik reageerde op jouw post omdat die absoluut niets toevoegd aan de discussie en eigenlijk meer een aanval is op de TS.

Maar inmiddels zijn mijn posts hier, ook niet echt van toegevoegde waarde.

@ hierboven, pentium D en dan die flink opschroeven is wel een prima idee lijkt me voor de TS.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:45

Croga

The Unreasonable Man

heh :) Pak jij een willekeurig moederbord van een willekeurig merk van 2 jaar geleden en je C2D zal er ook niet op werken....

Dell's zijn net zo makkelijk te upgraden als willekeurig eender welke ander systeem. Je kunt in die PC makkelijk een PentiumD kwijt, geheugen uitbreiden, harddisks toevoegen of je DVD schrijver verwisselen. Maar verwacht niet dat je wonderen kunt verrichten......

• Luuk1983
Croga schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 16:13:
heh :) Pak jij een willekeurig moederbord van een willekeurig merk van 2 jaar geleden en je C2D zal er ook niet op werken....
Maar ik denk wel dat dell minder snel een BIOS zal uitbrengen zodat de C2D ondersteund wordt dan moederbordbouwers. Wat uiteraard wel logisch is, want ik denk dat 95% van de Dell kopers nooit hun kast open zal maken in hun leven.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• Sjoq
Het is wel ook zo dat de Dell bios-sen zwaar dicht getimmerd zijn :D
Als ik het goed heb zijn het wel phoenix award bios-sen. Dus als je die zou kunnen kraken, wellicht dat je dan iets verder zou kunnen komen.

[ Voor 25% gewijzigd door Sjoq op 08-03-2007 16:47 . Reden: iets vetgeten erbij te zetten ]

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Dell pctjes zijn vaak goed uit te breiden alleen tot de max maar ga geen exotische dingen mee doen. Vaak zijn de moederborden volgens mij van Intel. Dus stabiel en werkt zonder problemen. Alleen het hangt vaak van het type af wat je erin hebt en wat je er mee kan doen. Ik vind het gewoon jammer van Dell dat er NOOIT meer een chipset / moederbordtype bij de pc staat. Als je een Core2Duo heb kan je een Intel 945, 946, 963 of een 965 chipset hebben welke allemaal weer een beperking hebben uitgezonderd de Intel 965 waar ook nog een aantal type van bestaan (helaas genoeg). Want de Intel 946 ondersteunt maar 2 x DIMM en de Intel 963 heeft geen PCI-E slot.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

Luuk1983 schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 15:57:
Regel een leuke Pentium D voor weinig geld :) Die dingen kosten geen flikker, waarbij de performance vast nog wel wat op te voeren is bij de hogere Pentium D 9xx modellen :)

Heb hier op werk ook een 5150, prima dingetjes hoor!
was de 5150 niet de Core2Duo Xeon? dat zijn zeker prima dingejtes alleen de chipset kost al meer dan een conroe+mobo. ik denk dat je in de war bent met intels nieuwe numering.

@TS:
zeker als je kijkt voor welke prijs die oude PentiumD 9xx modelen worden verkocht zijn dat toch wel de beste upgrade mogelijkheid want voor een Core2Duo heb je ook nog een apart moederbord nodig.

• Luuk1983
Verwijderd schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 08:57:
was de 5150 niet de Core2Duo Xeon? dat zijn zeker prima dingejtes alleen de chipset kost al meer dan een conroe+mobo. ik denk dat je in de war bent met intels nieuwe numering.
Nou het is gewoon een Dimension 5150. Misschien dat er nog ergens een 5150 bestaat in de andere modellen van Dell, dat zou kunnen. Maar het is gewoon een Pentium IV 3.2GHz hiero.

Verwijderd

1. Bord ondersteund in bios/firmware geen C2D (zelfs niet op een 9150)
2. Bord heeft geen 12 volt ATX stekker voor C2D

Er zijn dus 2 mogelijkheden:

Of replacementboard bestellen van C2D model van dell maar waarschijnlijk past dit board niet... en kosten zullen rond 250 pond zijn... oftwel daar koop je een compleet nieuwe set van vergelijkbare kwaliteit

Er is op heel internet één iemand die claimt dat het hem gelukt is een e6400 op z'n DXP051 board van een 9150 te zetten maar dat geloof ik niet heb ik geprobeerd maar simpelweg gezegd de CPU krijgt geen spanning dus nada! 8)7
Pagina: 1