[FreeBSD] Hardeschijf downgraden - Complete kopie maken

Pagina: 1
Acties:

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:38
Mijn 'probleem':

Ik heb een computer met daarin op dit moment een 400 GB hardeschijf, echter, omdat ik bij lang niet alle ruimte gebruik, wil ik deze hardeschijf vervangen/downgraden naar een kleiner exemplaar, om de 400 GB hardeschijf in te zetten voor andere doeleinden (dus op een andere computer).
De ruimte die op dit moment in gebruik is, is kleiner dan de ruimte die het kleinere exemplaar te bieden heeft (ruime marge dus).

Om dit te bereiken, zou ik de hardeschijf eerst willen kopiëren (naar het kleinere exemplaar), om zo geen gegevens kwijt te raken.
De ruimte en de mogelijk is er om de kleinere hardeschijf in de computer erbij te plaatsen, om zo een eventuele kopie te maken. Echter zit ik nog met een aantal vragen:

1. Is het verstandig om een complete kopie te maken naar een kleiner exemplaar? Of is het beter om eerst FreeBSD opnieuw te installeren, alle applicaties erop te zetten, en vervolgens de config (dit is wel erg veel werk) ?

2. Wat is de beste manier om een harde schijf te clonen/kopiëren?

3. Moet dit gebeuren onder FreeBSD zelf (op de 400 GB schijf), of is een ander OS / LiveCD aan te raden?

4. Welke commando's/programma's zijn hiervoor benodigd, aan of af te raden?

5. Is hier een korte handleiding voor, en werken eventuele Linux handleidingen ook voor FreeBSD?

Omdat ik zelf ook al wat gezocht had (op zowel Google als GoT), ben ik op deze handleiding terecht gekomen:
http://www.tldp.org/HOWTO/Hard-Disk-Upgrade/index.html

Echter, ben ik er niet zeker van, of deze commando's ook uit te voeren zijn / ondersteund worden op FreeBSD (met dezelfde parameters).

Zouden jullie mij advies kunnen geven? Moet ik beter zoeken? Of moet ik meer informatie geven?

[ Voor 1% gewijzigd door AndriesLouw op 06-03-2007 15:26 . Reden: Spelfout ]

Specificaties | AndriesLouw.nl

• GraveR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-08-2025
Hier staat een stap-voor-stap guide : http://www.bsdguides.org/...isc/migrate_harddrive.php

Het gedeelte van de MAKEDEV kun je overslaan, omdat BSD tegenwoordig DEVFS gebruikt.

• AndriesLouw
@GraveR:

Bedankt! Echter, blijven zo al mijn instellingen behouden? Dus ook instellingen van de FreeBSD installatie? Ik zie namelijk dat ik op mijn kleinere hardeschijf FreeBSD opnieuw moet installeren.

• GraveR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-08-2025
AndriesLouw schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 15:35:
@GraveR:

Bedankt! Echter, blijven zo al mijn instellingen behouden? Dus ook instellingen van de FreeBSD installatie? Ik zie namelijk dat ik op mijn kleinere hardeschijf FreeBSD opnieuw moet installeren.
Je moet idd een minimale BSD install doen, maar die wordt later overschreven door je huidige installatie.

Met de miniinstall wordt dus de bootloader etc geinstalleerd, dat is op deze manier handiger dan het zelf allemaal te moeten doen met allerhande commando's.

• AndriesLouw
@GraveR:
Nu snap ik inderdaad wat de reden daarvan is, ik ga het binnenkort eens proberen!
Nogmaals bedankt voor je hulp!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-02 22:15

SA007

Moderator Tweaking
Ik doe altijd:
Beide schijven aan 1 pc hangen, die booten vanaf livecd

maak partities op de nieuwe schijf
maak een filesysteem op de partities (zelfde als van de andere schijf)
mount de partities 1 voor 1 en kopier met cp -a alles over.
zorgt dat er een bootloader op de nieuwe schijf komt.

Zo is het mij nu ~5 keer gelukt zonder dataverlies, zonder herinstall, en gaat best snel.
Pagina: 1