Internetten via het netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• shadax
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik moet volgende maand een studenten huis van internet voorzien. Iets van 60 comps met 10 Mb UTP, er ligt nu nog niets van een netwerk ofzo. Ik heb geen idee hoe ik dit aan zou moeten pakken. Mijn eerste idee is om een P233 met 256 MB int., 8 GB hd neer te zetten met RedHat Linux en dan maar een zooi netwerkkaarten erin. Ik zelf dacht aan eentje voor de verbinding met de buiten wereld en dan een stuk of 4 voor het interne netwerk, zodat je 4 subnets krijgt die alle 4 aangesloten wordt op een 16 poorts hub. Is dit een goed opzet, of helemaal fout?

Oh ja, het is de bedoeling dat de server ook nog apache/php/mysql gaat krijgen voor de homepages van de mensen daar + sendmail enzo om iedereen een popaccountje te geven. Maar dat moet verder niet echt een probleem zijn met linux, zolang de accounts maar niet te groot worden.

Is een machine hiervoor genoeg? Of is het handiger om een paar machines neer te zetten om dit alles mogelijk te maken?

• FragDaddy
  • Laatst online: 26-08 16:53
shadax: je server moet snel zat zijn (misschien je cpu niet echt, maar dat kun je later altijd nog fixen)

je kunt je het beste eerst ff serieus bezig houden met je netwerk.. persoonlijk zou ik ervoor kiezen om de server met twee 100Mbit 3com kaarten uit te rusten( 1 voor je interne net en 1 voor je externe (inter) net, en je server op een 8 poorts 10/100 hub (of liever switch) aan te sluiten. op de overige poorten van deze hub sluit je dan weer de 10mbit hubs aan met daaraan je clients.

zo hebbie een redelijk snelle verbinding naar je server gecreerd. voor nogmeer versnellin zou je er aan kunnen denken om 16poorts 10mbit hubs te nemen met 1 100mbit poort voor uplink naar de hub/switch waar de server op staat (zo krijg je per 16 gebruikers 1 100mbit lijn naar je servertje.. is wel lekker als er wat meer netwerk-traffic ontstaat)

sux6 ermee he !

Have a wheelie good weekend!

• shadax
  • Niet online
Ik heb nog nooit met een switch gewerkt.. wat is het verschil tussen een router en een switch?

(Kent iemand trouwens in de randstad een goede winkel om switchen/grote hubs te kopen?)

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-08 21:59

Macros

I'm watching...

Je hebt 60 compu's.
Die willen natuurlijk allemaal met elkaar kunnen praten om een potje CS te spelen.
4 16 poorts hubs en dan 1 8 poorts switch is daar goed voor.
Die switch kan het beste 100Mbit zijn, maar liever nog gewoon alles 100Mbit.
Het kost wat, maar als je iedereen mee laat betalen zal je een duidelijk verschil zien.

Die 4 hubs doen je dan samen met je server in die switch. Voor de server is het beste dat er een goed netwerkkaartje in komt, 3com, intel of hp maken allemaal zeer goede server netwerkkaartjes.
Verschil tussen hub en switch in het kort:
switch blijft snel voor iedereen als er vee traffic is, hub wordt snel langzaam.
Switch, schakeld tussen alle poorten en de hub knoopt ze gewoon aan elkaar. Beetje zoals kabelmodem en ADSL. Beide zijn snel, alleen is ADSL altijd snel en kabel alleen als er weinig mensen aan het netten zijn.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ja Macros zegt het goed:

4 16 poorts hubs met 100Mbit uplink aansluiten op een 8 poorts 100Mbit switch die op één van de twee 100Mbit netwerkkaarten in je p233 gaat.

Kijk voor de lol eens naar http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1260

voor een switch roundup en uitleg over hub/switch

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• shadax
  • Niet online
ok, de opzet is er, heeft nu iemand nog ideeen voor bepaalde merken switches/hubs?
De servernetwerkkaarten worden sowieso van 3com, de netwerkkaarten voor de client worden waarschijnlijk 10 Mb lowbudget (max 25 piek)
Pagina: 1