Ik moet volgende maand een studenten huis van internet voorzien. Iets van 60 comps met 10 Mb UTP, er ligt nu nog niets van een netwerk ofzo. Ik heb geen idee hoe ik dit aan zou moeten pakken. Mijn eerste idee is om een P233 met 256 MB int., 8 GB hd neer te zetten met RedHat Linux en dan maar een zooi netwerkkaarten erin. Ik zelf dacht aan eentje voor de verbinding met de buiten wereld en dan een stuk of 4 voor het interne netwerk, zodat je 4 subnets krijgt die alle 4 aangesloten wordt op een 16 poorts hub. Is dit een goed opzet, of helemaal fout?
Oh ja, het is de bedoeling dat de server ook nog apache/php/mysql gaat krijgen voor de homepages van de mensen daar + sendmail enzo om iedereen een popaccountje te geven. Maar dat moet verder niet echt een probleem zijn met linux, zolang de accounts maar niet te groot worden.
Is een machine hiervoor genoeg? Of is het handiger om een paar machines neer te zetten om dit alles mogelijk te maken?
Oh ja, het is de bedoeling dat de server ook nog apache/php/mysql gaat krijgen voor de homepages van de mensen daar + sendmail enzo om iedereen een popaccountje te geven. Maar dat moet verder niet echt een probleem zijn met linux, zolang de accounts maar niet te groot worden.
Is een machine hiervoor genoeg? Of is het handiger om een paar machines neer te zetten om dit alles mogelijk te maken?