[Vista x64] Asus P5B RAID0

Pagina: 1
Acties:

• Me_Again
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-05-2025
De Asus P5B beshikt over één externe en één interne SATA poort voor een RAID opstelling. Via een eSATA naar SATA kabel heb ik een RAID0 opstelling gemaakt.

Nieuwste (29/01/2007) niet beta drivers van Asus op een floppy gezet en Vista x64 Ultimate NL geinstalleerd. Het systeem loopt lang zo snel niet als ik in XP gewend ben. Ook als ik overbodige processen uitzet, met 2 GB geheugen. Het ergst is dat bij het uitvoeren van meerdere zware processen (zoals kopieren van bestanden en een programma opstarten) dat de pc dan gedurende 15 - 20 seconden bevriest en ik niks kan doen.

Bij de prestaties van Vista staat echter wel een 5,9 bij "primaire vaste schijf".

Ik beschik over de juiste drivers (64bit voor Vista). Heeft iemand een oplossing, want dit werkt zwaar verrot...

[ Voor 5% gewijzigd door Me_Again op 06-03-2007 13:34 ]

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Ik heb ook een P5B, maar ik ben niet aan de RAID gegaan, omdat ik op diverse sites al las hoe brak de raidcontroller drivers waren. (Ik heb even zitten zoeken, maar kan me niet meer voor de geest halen waar....)

De P5B heeft ook geen "echte" RAID controller volgens mij, want hij laat de berekeningen en mirroring door de CPU uitvoeren, vandaar dat je ook wat hogere procesbelasting krijgt. Echt bevriezen zou niet mogen, maar dat heb ik wel vaker gemerkt met Vista x64 en de Asus P5B, ik zie het een heel enkele keer hier ook wel eens, maar eigenlijk alleen als ik veel kleine bestanden kopieer.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• Me_Again
Dus bij jou bevriest het scherm ook wel eens, maar dan zonder RAID? Echt enorm irritant, ik kan bijvoorbeeld niet parren en tegelijk firefox opstarten, loopt alles compleet vast.

In Windows XP heb ik dit nooit gehad. Ligt het aan de drivers of aan Vista? :S

EDIT

Voor Vista 64bit zijn geen chipset drivers van Asus. Misschien dat het hier aan ligt en ik op drivers moet wachten?

[ Voor 38% gewijzigd door Me_Again op 07-03-2007 20:51 ]

• Me_Again
Op één of andere manier wordt mijn C2D multiplier van 9x veranded naar 6x. Schommelt steeds heen en weer, ook tijdens het draaien van zware processen (snelheid schommelt continue tussen 1600MHz en 2400MHz).

In de bios staat de FSB op 266. De multiplier veranderen van auto naar 9x heeft geen effect.

Screenshot Asus AI Suite / CPU-Z

[ Voor 14% gewijzigd door Me_Again op 07-03-2007 21:22 ]

• Entity
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:44

Entity

9000rpm

De multiplier schommelingen kun je uitschakelen in de bios bij CPU configuration. Je moet Speedstep en C1E disablen.

• Me_Again
Speedstep staat er niet tussen, maar door C1E te disbalen blijft de MP mooi op 9x. Nu afwachten of m'n systeem niet meer vastloopt! Bedankt!

EDIT

De vastlopers zijn er nog steeds :'(

[ Voor 16% gewijzigd door Me_Again op 07-03-2007 21:36 ]

Verwijderd

Ik heb hier P5B Deluxe met 2 RAID opstellingen, 2 x raptor in RAID0 en 2 x 500GB in RAID1 en het draait als zonnetje in Vista Ultimate 64-bits. Geen drivers geinstalleerd niks.

Ik gebruik trouwens de intel controller, niet die eSATA aansluiting....

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Me_Again schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 13:37:
Dus bij jou bevriest het scherm ook wel eens, maar dan zonder RAID?
Yep, maar eigenlijk zelden. Zo zelden eigenlijk dat het me eigenlijk niet eens echt stoorde.... ik heb het twee keer opgemerkt, maar dat was alweer weken geleden.
Voor Vista 64bit zijn geen chipset drivers van Asus. Misschien dat het hier aan ligt en ik op drivers moet wachten?
Dat doet me eraan denken.... volgens mij is het probleem niet meer teruggekomen nadat ik van de Intel website de chipset drivers voor de 965 chipset had gedownloaded en geinstalleerd. Misschien dat eens proberen?

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• Me_Again
Ik kan hier helaas geen chipset drivers vinden :(

• Me_Again
Iemand nog een oplossing, want ik wil wel graag Vista blijven draaien, maar wat soepeler mag van mij wel :)

• Me_Again
Echt niemand? :'(

• Me_Again
De RAID controller is gewoon brak, evenzo de drivers van Asus. Draai nu geen RAID opstelling meer. Vastlopers zijn weg en bij het kopieren van bestanden merk ik geen verschil qua performance :)

[closed]
Pagina: 1