Volgens mij kan de telefoonmaatschappij vrij nauwkeurig bepalen waar een mobiele telefoon zich bevind. Misschien niet op 1m nauwkeurig, maar op een meter of 10 moet dat toch lukken. (en volgens mij is het onzin dat de masten daarvoor precies in een driehoek of vierkant moeten staan)
Volgens mij hebben ze in noord-braband een tijd geleden een experiment/test gedaan met het bepalen van file's door middel van de mobiele telefoons die mensen bij zich hebben. Er was toen iets van op tv, je zag een kaart van de weg, waarop enkele tientalen/honderden stipjes (mobiele telefoons) zich over de weg voortbewogen.
In Scandinavie zijn er door telefoonmaatschappijen tests gedaan met reclame als je een bepaalde straat in loopt (Nu bij de macdonalds 100 meter verderop in de aanbieding: etc.) en er zijn (volgens mij was dat in engeland) experimenten gedaan waarbij je "burgerking" naar een bepaald nummer kon smssen, waarna je de exacte routebeschrijving vanaf jouw positie terugkreeg naar de dichtsbijzijnde BK.
Dit zijn dingen die enkele jaren geleden al speelden (2002/2003) het zou me nu echt
niets verbazen als telefoonaanbieders tegenwoordig bij ieder gesprek (maar waarschijnlijk nog wel vaker) de geografische positie vastleggen.
Dan nog het verhaal dat de mobiele telefoon slecht met een zendmast contact heeft... Da's niet waar: Je gsm heeft iedere paar seconden contact met de verschillende zendmasten in de omgeving, om te bepalen welke het sterkste signaal heeft, en (maar dat weet ik niet zeker) de capaciteit van de masten te verdelen.
Je thuislocatie koppelen aan een of twee zendmasten is ook onzin. Ik heb een tijdje een tooltje op mijn pda/telefoon gehad die aan de hand van de zendmast mijn profiel 'home' in- en uitschakelde. Als ik thuiskwam zag ik dat mijn telefoon in een uur, wel 6 a 7 verschillende zendmasten (Cells) gebruikt had. Soms als ik bij de supermarkt was (hemelsbreed grofweg 1 km verderop) zag ik dat mijn gsm nog dacht dat ik 'home' was.
Linkjes:
http://www.webwereld.nl/a...foons-verraden-files.html
http://www.brabant.nl/Ver...vatie%20in%20verkeer.aspxPlaatsbepaling
Een GSM-netwerk heeft in het normale bedrijf dus al een zeer redelijk idee waar elke telefoon zich bevindt. Het weet immers het basisstation waarop de telefoon is ingelogd, en het weet de iming-advance en dus de afstand tussen telefoon en basisstation. Door de telefoon achtereenvolgens naar verschillende stations over te boeken weet men de afstand tot meerdere cellen en kan met een driehoekspeiling worden vastgesteld waar precies een telefoon zich bevindt. We moeten er helaas van uitgaan dat de netwerkbeheerders met geringe inspanning van elke telefoon die ingeschakeld is met een nauwkeurigheid van ongeveer honderd meter kunnen vaststellen waar die zich bevindt. In ieder geval worden de (iets grovere) gegevens betreffende basisstation, richting en afstand door het netwerk geautomatiseerd opgeslagen en door de providers langdurig bewaard.
bron
Edit nav bovenstaand bericht:
De cell-id techniek is dus iets anders dan triangulatie die ze hier volgens mij voor gebruiken.
[
Voor 20% gewijzigd door
Martijn02 op 06-03-2007 22:51
]