Toon posts:

Overclocking Failed! Melding tijdens POST

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb pas een nieuw systeem samengesteld:

ASUS P5B-E
e6300 met fabriekskoeler
sapphire x1950 pro 256 mb
2 Gb twinmos PC2-5300 DDR2 667Mhz memory kit 2 modules
raidsetup raid 0 van 2 harde schijven maxtor sata150
dvd rewriter
400 watt nexus voeding

na de succesvol afgeronde bios update 1101 kreeg ik bij de eerste reboot de volgende melding:

Overclocking Failed! Please enter Setup to re-configure your system.
Press F1 to Run SETUP
Press F2 to load default values and continue

Daarna heb ik F1 gedrukt en alle bios instellingen stonden op default. Ik heb hieraan niks gewijzigd en save and exit gedaan.

Vrijwel direct na het op enter drukken bij save and exit gaat de hele pc uit. Een paar seconde daarna ging de pc vanzelf weer aan en boote hij zonder foutmeldingen. Ik heb hierna niks meer van het probleem vernomen.

Wat betekende dit en was het schadelijk?

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Dat is altijd bij het flashen van een nieuwe bios. Ik heb het ook gehad bij het flashen van mijn P5B, en ook toen ik met een jumper mijn cmos gecleared had.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:47

JdM

Humbled

Heb je na de bios update wel je BIOS gereset? Wellicht dat de update een zekere instelling in zich had die niet geschikt was voor jouw setup.... Na het rebooten en het resetten van je BIOS zal de juiste instelling waarschijnlijk gevonden zijn voor jouw setup en was het probleem verdwenen.
Onthoudt: ALTIJD een BIOS reset doen na een update van je BIOS

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-03 08:45
normaal heb je dat, vooral als je je pc overclocked, en volgens mij doen asus mobo's dit automatisch ;-), (paar % standaard), en dan wil dat wel eens voorkomen (zie ut zelf iig eerder bij een oc-de pc, dan een standard pc, maar goed, zelf gewoon wachtwoord op me bios gezet, als ie dat zegt, zeg ik ga naar bios, voer geen wachtwoord in, gaat ie uit de bios en hij boot weer vrolijk door ;-)

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de info.

ik heb mijn systeem overigens nooit overclocked.

dus het is normaal dat het hele systeem uitviel (dus geen reset maar power off) ging bij save and exit na de defaults te hebben geladen?

@ JdM

Bedoel je met een BIOS reset de defaults laden of is dat iets anders? Zo ja, wat is dan het verschil?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2007 14:50 ]

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:47

JdM

Humbled

Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 14:29:
[....]

@ JdM

Bedoel je met een BIOS reset de defaults laden of is dat iets anders? Zo ja, wat is dan het verschil?
Er is eigenlijk geen verschil volgens mij: bij het laden van de defaults ga je terug naar de standaard instellingen van de BIOS zoals deze op de chip staat op software-niveau en bij het clearen van je cmos doe je dit hardwarematig door gewoonweg de chip (of misschien wel wat anders, ik heb geen verstand van de dingen die daar verantwoordelijk voor zijn, dus schiet me niet af als het niet helemaal klopt) leeg te gooien die verantwoordelijk is voor de BIOS instellingen als je deze verandert ten opzichte van de "default" instelling.

Technisch gezien bereik je dus hetzelfde met een reset vanuit de BIOS zelf als je hem op "default" zet als dat je dat zou doen dmv een cmos clear.
Als je PC is uitgevallen na het default zetten van je BIOS en daarna gewoon prima functioneert zou ik me geen zorgen maken. Ik raad je wel aan om gewoonweg na elke BIOS flash de cmos te clearen zodat de PC ook de eerste keer opstart met de default instellingen van die betreffende BIOS, daarmee voorkom je waarschijnlijk dit soort vage storingen :)
Pagina: 1