Toon posts:

Raar probleem met harde schijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers..

Ik heb een probleempje, ik heb laatst Fedora Core 6 geinstalleerd, en ik heb 2 harde schijven, maar daarvan wil ie er eentje niet mounten. Ik zal het even nader toelichten..

Ik heb 2 harde schijven, een oude van 20 GB voor m'n OS en applicaties etc. etc., en een Maxtor van 160 GB (met 3 partities) voor m'n muziek etc. etc.

Een tijdje terug crashte Windows en vervolgens kon ik niets anders dan m'n pc rebooten. Toen Windows daarna zou opstarten werd m'n Maxtor hdd gescant op fouten (ben ff de naam ervan kwijt :/, maar jullie snappen vast wel wat ik bedoel). Maar dat duurde zo lang dat Windows helemaal niet meer opgestart werd, hij bleef maar door controleren, er kwam geen eind aan. Eerst een uurtje of wat geprobeert, uiteindelijk ongeveer 24 uur en toen was ie nog niet klaar. Daar klopte iets niet. Die harde schijf maar los getrokken, dan werkte Windows wel weer gewoon.

Later ging ik weer proberen wat er mis was met die Maxtor, toen bleek ie helemaal niet meer herkent te worden, niet in m'n BIOS en niet in Windows. Hij zat gewoon goed aangesloten, zoals ie altijd gezeten had, maar hij werd niet herkent.

Daarna een poos geen tijd gehad om er iets aan te doen, maar laatst heb ik Fedora Core 6 geinstalleerd en Windows er helemaal afgegooit. Nu dacht ik vanmiddag weer eens te kijken wat er met die harde schijf aan de hand was, en er iets meer tijd aan te besteden, en toen kwam ik iets vreemds tegen...
Die Maxtor werd niet herkent (master, slave, alle mogelijk jumpercombinaties, maakte allemaal niet uit) als er ook iets anders aan die IDE-kabel hing (andere hdd, of dvd/cd-rom). Het werkte allemaal niet. Hij werd alleen herkent als ik die Maxtor in z'n eentje aan een IDE-kabel hing. Toen met Knoppix geprobeert of hij het ook nog goed deed, en inderdaad, hij kon prima gemount worden, en alles stond er nog op en kon nog prima gebruikt worden.

Nu heb ik mijn cd-brander los getrokken, en aan mijn primaire IDE-kanaal hangen nu mijn 20 GB harde schijf met Fedora Core 6 (als master) en mijn dvd-brander (als slave). Aan m'n secundaire IDE-kanaal hangt nu mijn Maxtor harde schijf, die nu wel herkent wordt omdat ie alleen aan een IDE-kabel hangt.

Nu dacht ik die partities op m'n Maxtor te mounten in FC6, maar dat werkte niet. 2 van de 3 partities zijn Fat32, en 1 partitie is NTFS. Bij de 2 Fat32 partities krijg ik de volgende foutmelding:
mount: /dev/hdc1: can't read superblock
Bij de derde partitie (die NTFS is) krijg ik een foutmelding dat hij het NTFS filesystem type niet kent, maar dat klopt, dat heb ik (nog) niet geinstalleerd.

Weet iemand wat ik hieraan kan doen? Hoe dit te verhelpen is?
Misschien heeft de voorgeschiedenis er niets mee te maken, misschien toch wel, dus ik heb het er maar wel bij gezet, het probleem is dus dat ik m'n partities niet kan mounten.

P.s. Ik heb een AMD Athlon 64 3500+ CPU, 1 GB DDR Ram (2x512), Asus A8N-SLI Deluxe s939 mobo (nForce4) en draai dus nu Fedora Core 6. Ik hoop dat dit voldoende informatie is en dat iemand me kan helpen, hier op GoT en met Google heb ik niets kunnen vinden wat mij tot een oplossing heeft gebracht. ;(

Alvast bedankt!

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-12-2025
Ai......superblock pleite....daar heb ik ook nog plezier mee gehad. M'n USB harddisk was z'n superblock kwijt (lang leve dat windows dat schrijft terwijl er alleen gelezen hoeft te worden).
Ik heb het indertijd (vorige week) gerepareerd door middel van "testdisk". Dit is een programmaatje dat onder Linux/Unix draait en je FAT *KAN* repareren. Heeft even geduurd, maar uiteindelijk werkte het.

Of er zulke tools zijn onder Windows weet ik niet. Waarschijnlijk wel, maar zal het een bak geld kosten.

Copy.com

Verwijderd

Topicstarter
sariel schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 12:43:
Ai......superblock pleite....daar heb ik ook nog plezier mee gehad. M'n USB harddisk was z'n superblock kwijt (lang leve dat windows dat schrijft terwijl er alleen gelezen hoeft te worden).
Ik heb het indertijd (vorige week) gerepareerd door middel van "testdisk". Dit is een programmaatje dat onder Linux/Unix draait en je FAT *KAN* repareren. Heeft even geduurd, maar uiteindelijk werkte het.

Of er zulke tools zijn onder Windows weet ik niet. Waarschijnlijk wel, maar zal het een bak geld kosten.
Ik zal het eens downloaden en installeren, ik hoop dat het werkt. :)

Edit1:
Ik heb inmiddels 1 van de 3 partities terug, de grootste. Alleen mist daar de map met al m'n muziek, daar ben ik niet zo blij mee :(
Bij de andere 2 zegt ie dat er niets aan de hand is, maar mounten lukt nog steeds niet. Same errors. :X

Edit2:
Dit is de tabel zoals ie eruit ziet van mijn harde schijf. De eerste partitie heb ik dus inmiddels terug (behalve m'n muziek map :(), maar partitie 5 en 6 nog niet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Disk /dev/hdc - 163 GB / 152 GiB - CHS 19929 255 63

Partition                  Start        End    Size in sectors
 1 * FAT32 LBA                0   1  1 12279 254 63  197278137
 2 E extended LBA         12280   0  1 19928 254 63  122881185
 5 L FAT32 LBA            12280   1  1 16103 254 63   61432497 [NO NAME]
   X extended             16104   0  1 19928 254 63   61448625
 6 L HPFS - NTFS          16104   1  1 19928 254 63   61448562

Van die partitie tussen nummer 5 en 6 (zonder nummer) en van partitie 2 weet ik niet wat ze er doen. (Kunnen dat oude partities zijn? Dat weet ik niet meer.) Ook weet ik niet wat dat '[NO NAME]' (bij partitie 5) te betekenen heeft.. Misschien dat iemand dat hier wel weet.

Van partitie 5 zegt ie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
 5 L FAT32 LBA            12280   1  1 16103 254 63   61432497 [NO NAME]

Boot sector
OK

Backup boot sector
OK

Sectors are identical.

A valid FAT Boot sector must be present in order to access
any data; even if the partition is not bootable.

En als ik dan Repair FAT doe dan krijg ik:
code:
1
FATs seems Ok, nothing to do.

Maar mounten lukt nog niet.

Bij partitie 6 krijg ik ook geen errors:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
 6 L HPFS - NTFS          16104   1  1 19928 254 63   61448562

Boot sector
Status: OK

Backup boot sector
Status: OK

Sectors are identical.

A valid NTFS Boot sector must be present in order to access
any data; even if the partition is not bootable.

code:
1
MFT and MFT mirror matches perfectly.

Mounten wil daar (nog) niet lukken, want ik heb nog geen NTFS-support, dat zal ik even moeten regelen.

Edit3:
Bij het afsluiten van de pc krijg ik bij een heel aantal entry's nog wel een filesystem panic :'(

Edit4:
Zie nu eigenlijk net pas dat er op die partitie die ik terug heb een map 'found.000' en een map 'found.001' staat, met allemaal .chk bestanden en een hoop bestanden met bestandsnamen bestaande uit rare tekens. Dat zal de muziekmap wel zijn. :)

[ Voor 64% gewijzigd door een moderator op 06-03-2007 19:32 . Reden: gebruik de edit knop wanneer binnen 24 uur geen reactie is gegeven ]

Verwijderd

Topicstarter
Update:

Inmiddels Ntfs-support aan de praat gekregen, en nu heb ik ook de derde partitie (nr. 6) weer terug. Helaas blijft de tweede partitie (nr. 5) zeggen:
code:
1
mount: /dev/hdc5: can't read superblock

:(