Mag een vervangende adapter een lagere ampere hebben?

Pagina: 1
Acties:
  • 20.140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinniema
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-09-2021
Mijn collega heeft haar adapter van haar laptop vergeten. Nu hoor ik dat ze gewoon mijn adapter kan gebruiken. Maar deze adapter van mij is 4.7 ampere terwijl de laptop 6.3 nodig heeft volgens de sticker kan.
We hebben het geprobeerd en hij laadde op. Maar is dit wel goed?
Of moet ik het verbruik van de laptop omlaag schroeven met een programma ala speedstep?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:38
Of het echt "goed" is is te betwijfelen. Als het "goed" zou zijn, dan zou de leverancier wel zo'n lader meeleveren. Toch?

Te laag zou zo 123 niet geheel onveilig zijn, te hoog wel. Desalniettemin heb je natuurlijk wel kans op permanente schade op zo'n manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-06 21:58
Nee dit is NIET goed. Wat Sypher zegt klopt trouwens ook niet, jij hebt het over het voltage, niet het ampèrage.

NIET gebruiken, zeker niet met zo'n verschil, hij kan niet genoeg vermogen leveren en er is grote kans op smelten en brand.

[edit] Rekenvoorbeeld:

Voltage laptop bijv. 12 volt.
Op 6,3 ampere geeft dat: P = U * I = 12 * 6,3 = 75,6 Watt
Op 4,7 ampere geeft dat: P = U * I = 12 * 4,7 = 56,4 Watt

Zie je het verschil? Dat is erg groot. Nou is er altijd wel een marge ingebouwd (dwz. iets meer vermogen dan werkelijk nodig is). Maar 26 % is wel erg veel verschil hoor!

[ Voor 42% gewijzigd door j-a-s-p-e-r op 06-03-2007 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinniema
Ja. begrijpelijk. maar als noodoplossing?
Anders kan ze niet aan het werk. Enige waar ik bang voor ben is dat de adapter die ampere's niet kan leveren en doorbrandt.
Ik zou het verbruik van de laptop natuurlijk omlaag kunnen gooien door zo;n programma te gebruiken waardoor de computer minder stroom gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:16
Sypher schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 12:13:
Te laag zou zo 123 niet geheel onveilig zijn, te hoog wel. Desalniettemin heb je natuurlijk wel kans op permanente schade op zo'n manier.
Als een lader meer stroom kan leveren dan het apparaat vraagt is er niets aan de hand. Te hoog is prima. Jij bent in de war met spanning.

Kortom: als het apparaat 6,3 nodig heeft, moet je hem ook 6,3 geven. Op 4,7 laadt hij misschien wel op, maar ik denk niet dat je er ook echt op kunt werken. Is niet goed voor de adapter. Als hij bij het opladen niet te warm wordt, dan werkt het misschien. Hiermee opladen en vervolgens gaan werken op de accu, dat is de enige 'noodmaatregel' die ik me kan voorstellen. NIET werken met deze adapter.

Bij adapters is het heel simpel: voltage moet kloppen, amperage moet voldoende zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door dreamscape op 06-03-2007 12:18 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinniema
ok.. had het daarnet even gedaan en het leek het wel te trekken. Maar ja heb ook geen zin om mijn adapter te verneuken dus ik stuur haar maar naar huis om verder te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-06 21:58
Goed idee. Hij zal het wel even volhouden, maar dan zou ik ook alvast uitkijken naar een adres om een nieuwe adapter te kopen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In theorie mag het niet, in praktijk denk ik wel dat het zal lukken, toch best niet als permanente oplossing. 4.7A is nog altijd iets van een 90W: als je hem alleen gebruikt voor opladen (en ondertussen niet gebruiken) en hij verbruikt hierbij minder als 90W is het in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinniema
ik doe het nu gewoon stapje voor stapje.. steeds even 15 mins..
lets see how that works.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:00
Ik denk dat je wel even de accu kan opladen zonder op de laptop te werken. Daarna werken op de accu zonder de adapter eraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Wanneer je apparaten niet gebruikt zoals wordt voorgeschreven, vervalt je garantie...

Dus wanneer er iets in de brand vliegt en je gaat naar de leverancier/verzekering, zeggen ze: ow, maar dit hoort helemaal niet bij elkaar; Dit had u kunnen weten. Toedeledoekie geld...

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat je ook kan controleren:
1) bepaal het aantal Ah of van de accu van de laptop (staat normaal op accu)
2) bepaal hoeveel tijd hij nodig heeft om de accu van volledig leeg naar volledig vol op te laden, in uren

Deel 1 door 2, dan kom je het aantal A uit dat de lader zou moeten kunnen leveren, is dit lager dan 4.7: ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:57

lier

MikroTik nerd

Vergeet ajb niet dat zo'n adapter niet continu vol vermogen aan het leveren is. Zo zal het inschakelen al meer vermogen vragen dan normaal gebruik.

Daarnaast heeft een adapter inderdaad een bepaalde marge, waardoor hij meer kan leveren dan vermeld staat.

Praktisch: gewoon gebruiken

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinniema
Het ging op zich wel redelijk. Geen problemen gehad.
Maar een beetje bang geworden. Dus ik heb haar gewoon naar huis gestuurd. Ze werkt thuis wel verder. Dat lijkt me tenminste het veiligst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:03

SA007

Moderator Tweaking
Op zich gaat het goed, als je er rekening mee houd dat het opladen van de accu en het gebruiken van de laptop ongeveer evenveel vermogen kost.

Dus of: laptop uit en opladen
Of: accu eruit en op de laptop werken

Dan kan er eigenlijk niks misgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad, gewoon de accu eruit, dan moet het geen probleem zijn.

En natuurlijk in de gaten houden, niet weglopen ofzo want het ding kan in de fik gaan.

Sowieso continu het volle vermogen uit zo'n ding trekken zorgt er 100% zeker voor dat ie dood gaat, de vraag is alleen hoe lang het duurt.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2007 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganzz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-10-2021
Accu eruit halen een optie?

Ik weet neit of die dan op start, maar bij mijn laptop word er meer vermogen getrokken als hij de accu bij laad

[www.ganzz.nl]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjuh
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-09 20:55
Mijn laptop trekt idle ongeveer 20 Watt
512 mb intern
x600 videokaart (meen ik)
1.7 centrino ding.

Dus moet wel lukken als je de accu eruit trekt zoals hierboven is aangegeven, die van mij doet het iig zonder accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:35
Nog een kleine bedenking: die voedingsadaptors voor laptop's zijn geschakelde voedingen, en deze controleren normaalgezien hoeveel stroom getrokken wordt, als dat teveel is zal de adapter in beveiliging gaan (geen spanning meer leveren, en eventueel elke seconde ongeveer eens opnieuw proberen op te starten, voedingsledje uit of knipperen dus). In principe kan je de adapter dus niet kapot krijgen door teveel stroom te trekken (zolang deze voldoende kan afkoelen, dus voldoende ruimte rondom vrijlaten).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1