Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Redactiewerk als vrijblijvende bijbaan?

Pagina: 1
Acties:
  • 484 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11 13:12

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ik ben op dit moment tweedejaars studente en wil zo af en toe wel eens wat bijverdienen. Ik sta ingeschreven bij een zeer gemakkelijk uitzendbureau dat me zo af en toe eens smst of belt en dan kan ik weer een middagje bij de Bijenkorf shirtjes vouwen of ik kan Roomba's van een nieuwe stekker voorzien. Maar al die keren dat ik daar werk denk ik: ik kan meer.

Dat is met name op het gebied van de Nederlandse taal. Helaas vind je daar nooit bijbaantjes in. Nooit eens een vacature waarin je Nederlands geschreven stukken moet nakijken, terwijl de kwaliteit van de taal om me heen zo achteruit lijkt te hollen. Ik wil daar graag wat aan doen. Maar om nu gelijk bij een bedrijf in dienst te gaan zie ik niet zitten, ik moet namelijk bijna elke dag naar mijn studie toe en heb echt maar een paar uurtjes in de week thuis.

Ik denk zo; controlewerk is prima via internet te doen; schuif mij 'n tekst onder m'n neus en ik kijk hem zo in een half uurtje voor je na, spelfouten, grammatica, formulering; ik zorg gewoon dat het er netjes uitziet. Maar hoe bied je dat aan? Ik ben niet van plan zelf een freelancer te worden met boekhouding en KvK nummer, al die rompslomp. Veel te ingewikkeld. Ook kan ik geen vaste uren werken, omdat mijn rooster elke week verandert. Gewoon een uurtje thuis; vast bedrag per tekst of opdracht die je nakijkt.

Mijn vriend had het laatst over meewerken aan de summerCampus (Nederlandse taalcursussen supervisoren) of sowieso middelbare scholieren bijles gaan geven. Het is allemaal zo... eigen verantwoordelijkheid, vaste uren in de week. Ik heb geen zin me daarin te gaan verdiepen, tarieven vast te stellen, of bij scholieren thuis langs te gaan en dan net een kwartiertje te lang blijven en ze telkens die paar euro maar kwijt te schelden (ik ben daar te gemakkelijk in, dat werkt bij mij niet, ik moet een ja of een nee hebben en geen 'nou vooruit dan').

Zoals ik al zei zijn er nooit vacatures die dit zo aanbieden; je gaat ter plekke werken, je biedt jezelf als freelancer aan; een middenweg schijnt er niet te zijn. En misschien zit het systeem ook wel zo in elkaar en kan wat ik wil gewoon niet. PayRoll heb ik ook al bekeken, daar moet je volgens mij dus weer officieel freelancer voor zijn.

Wie weet of er wel zoiets bestaat?

ps. de lolbroeken die uit bovenstaande post allerhande fouten willen vissen... kansloos. Daarvoor open ik dit topic niet. Neem even aan dat ik het kan en kijk of je antwoord kunt geven op de vraag :*

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Op zich is aan de status 'freelancer' weinig ingewikkelds aan. Ik heb dezelfde constructie bij Tweakers.net. Je moet eenmalig een document opsturen aan de belastingdienst waarin je de werkzaamheden beschrijft. Je krijgt dan een zogenaamde var-verklaring die je opdrachtgever nodig kan hebben.

Voor de werkzaamheden stuur je gewoon een declaratie. De inkomsten moet je aan het einde van het jaar als 'inkomsten uit overige arbeid' opgeven aan de belastingdienst, en je betaalt er dan belasting over. Het enige papierwerk dat er dan verder bij komt kijken is het bewaren van de declaraties.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Scripties van studenten controleren als freelancer zou dan een optie zijn. De status van freelancer zou weinig ingewikkeld zijn (zoal Peter aangeeft). Acquisitie kun je heel simple via de universiteit doen. De scripties zijn wellicht ook nog leuk om te lezen.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11 13:12

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Okay, dus freelancer worden is niet zo moeilijk. Dat wist ik nog niet. Over die var-verklaring had ik al wel gelezen. In principe moet je daar meerdere afnemers voor hebben maar redactiwerk is weer één van de uitzonderingen waarbij je dat niet hoeft. Dat zou dus kunnen.

Dan komt deel twee. En dat is het vaststellen van de betaling. Ik heb in het verleden voor productiebedrijven in de grafische branche gewerkt. Ik was in zo'n bedrijf de enige ontwerper en dat botste nogal met de instelling van andere medewerkers. Aan productiewerk zit een begin en een eind en een duidelijke manier van werken; ik als ontwerper was altijd iets langer bezig en kon ik ook niet echt zeggen waar ik die bestede tijd nou in stak. Ik noteerde te weinig uren of probeerde taken die ik als gelijkwaardig zag uit te laten komen op zo'n zelfde karig aantal 'oh dat doe ik wel even' uurtjes.
Als ik dat zelf moet doen, gaat dat geheid fout en word ik binnen no-time een liefdadigheidsinstelling, serieus. Ik durf ook niet met een totaal aantal uren naar iemand toe te stappen en hard te maken dat dat betaald moet worden. In ontwerpwerk niet, in correctiewerk niet. Want wat heb je nu per uur gedaan? Waarom deed je over die pagina een uur langer dan over de voorgaande? Mijn angst is dat klanten me niet geloven en weigeren te betalen, of me een afperser vinden. (nouja, dat weet je ook gelijk wanneer je ze niet terug ziet, er zullen er altijd wel wát blijven).

Hoe zou ik dat kunnen aanpakken?
Manier 1 is heel simpel: ik pak een soort van prikklok, ik zet 'm aan wanneer ik begin, let niet op die klok en zet hem direct weer uit wanneer ik stop. Zo blijf ik doorgaan en ik bereken de klant het totaal aantal uren tegen mijn tarief.
Manier 2 is ook simpel: ik vraag per A4 een vast bedrag. Maar dan komt er vast ooit een onverlaat die voor een 'letter size' pagina minder wil geven en denkt daarin gelijk te krijgen of die korting wil op zijn titelpagina's want daar staan maar vijf woorden op. Hoe ga je dáár weer mee om.

Het 'eigen beheer' gedeelte zie ik dus totaal niet zitten. Omdat ik niet echt mijn uren heel secuur kan verantwoorden word ik daar steeds gemakkelijker in en op een gegeven moment doe ik alles voor nop, ik heb 2 jaar gewerkt en 2 jaar m'n eigen uren mogen indelen (als het werk maar afkwam) en ik ben daar niet nauwkeurig in en niet standvastig.

Wat wel een voordeel is is dat ik tegenwoordig vaak via Marktplaats handel. Daar zit ook een soort van vertrouwenssituatie in: je wordt eerst betaald en vervolgens stuur je je waar op. Ik heb wel eens 100 euro voor een processor neergelegd en drie dagen op de deurmat gelegen in de hoop dat het pakketje daadwerkelijk verstuurd zou worden. Ik zou dat voor opdrachten net zo kunnen doen: men stuurt mij het document op, ik kijk het na, reken de uren om naar kosten, laat ze betalen en stuur het document terug. Zie ik daar nog problemen over het hoofd?

argro: ja, mijn vriend promoveert aan de uni hier in Twente... ik zal hem eens vragen bij wie ik zou moeten wezen om scripties na te kijken. Dikke boekwerken wel, er ligt er hier één naast me :P maar ja, dan heb je ook wat. Gaan zo wel wat uurtjes in zitten en die student is blij want hij kan een verslag in correct Nederlands inleveren. Studenten zijn helaas niet zo rijk *grin* ...

[ Voor 6% gewijzigd door Dark Blue op 06-03-2007 12:05 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• argro
Ik zou voor manier1 kiezen, met de "prikklok" dus. Dan heeft jouw klant ook nog een beetje voordeel wanneer hij zelf zijn best doet om fatsoenlijke teksten te schrijven. Voordeel van manier twee is dat de klant van te voren een bedrag weet. Je kunt de klant ook de keuze geven.

Bij ons op de Uni hangen regelmatig briefjes van mensen die scripties vertalen van NL naar engels voor x euro/uur of x euro/pagina. Zoiets zou jij ook best kunnen doen. Studenten zijn misschien niet rijk maar hebben best wat geld over voor een fatsoenlijke scriptie. Een promotieonderzoek is een heel boekwerk inderdaad maar een scriptie is meestal een pagina of 100 denk ik.

Je zult ook na moeten denken over "garanties". Stel dat een klant van jou toch nog tegen een paar fouten aanloopt, wat dan?

• Leedbek
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-11 20:06

Leedbek

Luuk Luchtloper

De term "freelance" bestaat officieel niet meer, althans niet juridisch. Met een Var-verklaring heb je de boel meestal redelijk ingedekt, maar ik geloof dat de eis van een Var wel is dat je minstens 3 opdrachtgevers per jaar hebt (correct me if I'm wrong).
Hier staat een handige startercursus, waar wellicht handige informatie in staat.

Klaar voor de steroorlogen?

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Interessant topic, klinkt wel als iets wat ik ook zou willen doen ;)
Waar je -denk ik- wel rekening mee moet houden is het feit dat er in veel scripties behoorlijk wat vaktermen voorkomen, die jou niet bekend zijn. Hoe ga je daar mee om? Ik kan me zo voorstellen dar je daarmee in de knoei kan komen.

• P_de_B
  • Niet online
Luuk-Online schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 12:20:
De term "freelance" bestaat officieel niet meer, althans niet juridisch. Met een Var-verklaring heb je de boel meestal redelijk ingedekt, maar ik geloof dat de eis van een Var wel is dat je minstens 3 opdrachtgevers per jaar hebt (correct me if I'm wrong).
Hier staat een handige startercursus, waar wellicht handige informatie in staat.
In mijn geval niet, ik heb een VAR gekregen op basis van slechts 1 regelmatige opdrachtgever. Er zijn verschillende criteria omtrent de aard van de werkzaamheden die meewegen. Deze moet je beantwoorden op het formlier 'aanvraag verklaring arbeidsrelatie'. Deze is hier te downloaden.

Daarnaast zijn de problemen omtrent het tarief waarmee TS worstelt heel begrijpelijk, maar ook onterecht. Starters hebben snel de neiging te weinig voor hun diensten te vragen. Je moet daar niet te moeilijk over doen. Ik zou een vast tarief per woord, of bijvoorbeeld per 100 woorden afspreken. Vertaalburo's werken ook vaak op die manier. Eventueel kun je op je standaard tarief in bepaalde gevallen een toeslag afspreken (bijvoorbeeld bij technisch erg ingewikkelde teksten).

• argro
Peter schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 13:20:
[...]
Daarnaast zijn de problemen omtrent het tarief waarmee TS worstelt heel begrijpelijk, maar ook onterecht. Starters hebben snel de neiging te weinig voor hun diensten te vragen. Je moet daar niet te moeilijk over doen. Ik zou een vast tarief per woord, of bijvoorbeeld per 100 woorden afspreken. Vertaalburo's werken ook vaak op die manier. Eventueel kun je op je standaard tarief in bepaalde gevallen een toeslag afspreken (bijvoorbeeld bij technisch erg ingewikkelde teksten).
Vertalen of controleren zijn wel twee verschillende dingen. Het vertalen van 100 woorden duurt altijd ongeveer even lang. Het controleren van 100 woorden kan snel gaan (als de opdrachtgever ook redelijk ABN beheerst) of kan erg lang duren (wanneer de opdrachtgever nog nooit van ABN gehoord heeft). Zo'n tariefstelling past dus veel beter bij vertaalwerkzaamheden en minder goed bij controle werkzaamheden.

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-10 17:10
Vertaalprojecten gaan over het algemeen per woord, dat zou je ook kunnen aanhouden bij corrigeren. Dan heb je nooit gezeur over lettergroottes etc.

Edit : Laat ik eerst de andere reacties eens lezen :P

[ Voor 16% gewijzigd door yohan op 06-03-2007 13:32 ]

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:44

Blauw

De Schreeuw

Ik werk zelf als freelance sportjournalist voor een regiokrant, en heb daar gewoon gesolliciteerd. Voorwaarde is vaak wel dat je iets van schrijfwerk kunt overhandigen waaruit je eigen kwaliteit blijkt. Verder is de markt voor journalistiek of redigeerwerk gewoon niet zo groot. Zéker niet voor werk dat je in een uurtje in de week kunt nakijken. Dat is gewoon te weinig. Als je niet minimaal een dag vrij kunt maken voor je schrijfsels zou ik er gewoon vanaf zien. Hoe makkelijk het ook is om freelance te werken (geen verplichtingen). Verder hebben professionele kranten ed. gewoon tariefkaarten en afspraken over de te declareren kosten. Vaak is dit een geldbedrag voor een bepaald aantal woorden. Hoe lang je er over doet mag je zelf weten ;) Prikklokken ed. heb ik nog nooit van gehoord.

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:28
Weet je wat jij zou moeten doen...? (flauw ik weet het :))

Ik zou persoonlijk nog wel wat over hebben voor een goed nederlands eind scriptie/verslag. Nederlands is niet echt mijn goeiste ding (IT-ers hebben daar vaker last van :P) Het is nog niet echt iets waar ik me mee bezig heb gehouden (2e jaars HBO) maar het zou je zeker genoeg werk op kunnen leveren lijkt mij als ik kijk naar mijn laatst gemaakte werktstukken.

[ Voor 18% gewijzigd door N3oC op 06-03-2007 22:49 ]

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Gewoon zomaar wat in me opkomt: al aan freelancen voor Tweakers.net gedacht?

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Peter schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 13:20:
[...]

In mijn geval niet, ik heb een VAR gekregen op basis van slechts 1 regelmatige opdrachtgever. Er zijn verschillende criteria omtrent de aard van de werkzaamheden die meewegen. Deze moet je beantwoorden op het formlier 'aanvraag verklaring arbeidsrelatie'. Deze is hier te downloaden.

Let op he! een VAR wordt achteraf getoest. Als de belastingdienst dat plots toch van mening is dat er sprake is van een fictieve arbeidsrelatie, ben je alsnog het bokje. Maar de essentie van het werk (je doet het niet BIJ tweakers, maar thuis achter de computer, tweakers.net bepaald niet je werktijden, ect, ect) is het redelijk makkelijk duidelijk te maken dat er geen arbeidsrelatie is. Het is dus niet alleen het aantal opdrachtgevers, maar ook het soort werk.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• P_de_B
  • Niet online
Zolang je werkzaamheden niet afwijken van de zaken die je hebt aangegeven op het formulier zal het wel meevallen :)

Maar je hebt gelijk, in principe kan de verklaring aangepast worden.

Pagina: 1