Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[opel astra-G 1998] verbruikt veel koelwater

Pagina: 1
Acties:
  • 3.163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:01
Hallo Tweakers,

Ik zit met een probleem(pje). Mijn auto verbruikt sinds enige tijd wat water, en dit wordt steeds erger.

Tijdens de APK van afgelopen jaar vertelde de garage me al dat ze zo'n 2 liter koelwater hadden bijgegoten, en dat ik dit in de gaten moest houden.

Vervolgens zo'n 5000 km gereden, en er moest inderdaad weer een litertje bij.
Vervolgens zo'n 2000 km gereden en er moest zo'n 2,5 liter bij (dat was afgelopen zaterdag).
Nu kijk ik gisteravond weer, en het potje is al weer bijna leeg, had maar 200 km gereden.

Wat kan dit nu zijn :?
Ik heb de peilstok en m'n oliedop controleerd op "witte schuim" wat zou moeten duiden op een lekke koppakking waardoor je koelvloeistof in je olie krijgt, maar dit is dus niet zo. Ook is het oliepeil niet hoog.

Verder heb ik gisteren ff onder m'n auto gekeken, maar met dit weer lekt er zo veel onder de auto, dat ik niet kan zien wat koelwater is :(

Jullie nog tips :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• NoepZor
  • Laatst online: 21-11 22:19
Kijken bij je radiateur en slangen of je ook vocht ziet/natte plekken. Dit kan duiden op lekkages.

De wijzen komen uit het Oosten!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Trek na een rit waarbij de motor lekker warm is geworden, gewoon de motorkap eens open. Alles is dan zo warm dat je waarschijnlijk bij een lekkage wel ergens een wit wolkje ziet ontstaan.
En ondanks de regen hoort het na een rit droog te zijn onder de motorkap, eventuele natte plekken zijn vrijwel gegarandeerd veroorzaakt door lekkages in je koelsysteem.
En je uitlaag gassen? Zijn die helder of komt er een wit pluimpje uit de uitlaat? Een lekker koppakking hoeft niet te betekenen dat er water in de olie komt, het kan ook rechtstreeks de cilinder ingaan.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Grolsch
er zit zoveel plastic om het blok dat ik er geen duidelijk zicht op heb.
Ook de onderkant van het motorblok is voorzien van een soort van afdekplaat.

Verwijderd

Gewoon die afdekplaat er ff afhalen joh. Kwestie (waarschijnlijk) van een stuk of 6 tot 10 kruiskop schroefjes...

Verwijderd

Er zit geheid ergens een lek of een losse slang. Als ie zoveel koelwater in je blok mengt met de olie dan gaat dat volgens mij héél snel fout.
Ik zou er een ritje meee naar de plaatselijke Opelboer mee maken en vragen of je een monteur mag lenen voor een uurtje, voor je echt stukken maakt met het ding.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Toevallig afgelopen zaterdag bij de Toyota dealer geweest met iets vergelijkbaars. Ze hebben daar een soort fietspomp die ze op je radiateurdop zetten. Daarmee zetten ze het systeem onder druk en dan zie je vanzelf waar het gaat lekken.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Vriend van mij had dat ook met zijn Golf II GTI (no comment, hij heeft geen petje nee :P), we waren ook al bang voor koppakking. Maar bij een andere inspectie (zaklamp) bleek er een slang lek te zijn. Klein haarscheurtje waar het letterlijk uit spoot, echter op een van boven onzichtbare plaats. Nieuw slangetje en het was opgelost :). Vaak gaan slangen lekken net na de slangklem.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ach, had onze Volvo ook.. Gewoon lekke slang door ouderdom in dat geval (was er geen uit 1998 nee :+). Enige lastige was, was dat ie midden in Zweden opeens /me poef * zei met ditto rookontwikkeling :+ Maar daarvoor hadden we ook een Volvo, je kunt daar in Zweden een complete auto uit losse onderdelen samenstellen in die benzinepompen lijkt 't wel. :D

Ongetwijfeld gewoon een lekke slang die pas begint te lekken zodra je aan t rijden bent, zodat je 't normaliter niet echt opmerkt :)

• Grolsch
Ik zal eens kijken of ik een afspraak kan maken om zaterdag ff langs de garage te gaan, tot die tijd geen km's maken.

bedankt voor jullie tips tot zover.

[ Voor 14% gewijzigd door Grolsch op 06-03-2007 13:30 ]

• Grolsch
net nog ff getest met een warme auto flink gas geven, maar er komt geen rookpluim uit de uitlaat.
Zojuist een afspraak gemaakt voor zaterdag bij de garage, dus dan maar ff verder kijken wat het kan zijn.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-11 09:47

Metro2002

Memento mori

misschien lekke waterpomp of slang. Als er geen witte rook uit je uitlaat komt en er geen vieze derrie in je koelvloeistof zit dan is je koppakking denk ik niet de schuldige.

• Grolsch
een collega wist me te vertellen dat een koppakking ook lek richting buiten kon zijn, dus niet richting het oliekanaal of de cilinder, maar gewoon naar buiten.

Ik zal het zaterdag wel horen wat het is.

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ik heb dit gehad met een astra uit 1993, bleek lekke waterpomp te zijn.

• HaaZ
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:02

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

Ik heb hetzelfde net gehad met een Carina uit 1996, ook een lekke waterpomp. Slangetjes zijn goedkoper te vervangen..

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:31

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Een paar poreuze slangen :Y

Wise enough to play the fool

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ook al laatst last van, maar dat bleek helaas een lekke radiateur te zijn. Geen roest oid, maar gewoon een naadje dat niet goed sloot. Moest helaas wel een nieuwe in :(

Vorige week ook weer even gechecked, was het koelvloeistof wéér gedaald. Bleek nu de slang bij de thermostaatbehuizing te lekken! Gelukkig was dat een kwestie van andere slangklem erop (de huidige kon ook niet strakker worden gedraaid).

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Als het niet aan de slangen ligt kan inderdaad zijn dat de radiateur aan het lekken is, relatief makkelijk te verhelpen met dit spul http://www.halfords.nl/NL...tail.htm?productId=318504 , kun je bij vrijwel elke autoonderdelenshop halen en ook bij de gamma en trawanten. Het is wel een noodoplossing wat ik zelf heb mogen ondervinden, blijft dus een punt van aandacht.

• Grolsch
ik verlies zoveel water, dat het probleem vermoedelijk niet verholpen wordt door dat spul, is inderdaad ook geen permanente oplossing.

Ik rij 30.000 in het jaar met deze auto, dus het moet gewoon fatsoenlijk opgelost worden.

Als ik meer weet, zal ik het laten weten in dit topic!

• Grolsch
Ik heb afgelopen zaterdag m'n auto weg gebracht en het blijkt een lekke "koeler" te zijn.
Volgens mijn kennis is dat een synoniem voor Radiateur, ik zal eens kijken wat zo'n ding kost.

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-11 20:28

Wok

Dakloos...

Als het inderdaad je rad is, bereid je dan voor op een 'pijnlijke voor de portemonnaie' :X

(wellicht een tweedehand exemplaar scoren via de sloop? )

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Grolsch
wat ik zo op internet zie is het een paar 100 €, of heb jij andere prijzen in gedachten :?

• deepbass909

deepbass909

Afhankelijk van het blok zal een nieuwe radiateur tussen de €100 en €150 bruto kosten. Dit is niet de prijs die je voor je radiateur hoeft te betalen, er gaat nog korting vanaf. Vaak is de prijs die een garage rekent de bruto prijs + btw inc. montage (hun korting is dus arbeidsloon + winst).

Let er bij de Astra G wel op dat de goede gemonteerd wordt. Er zijn sowieso 4 verschillende radiateurs die gebruikt kunnen worden, afhankelijk van of je airco hebt en zo ja, welke condensor er ingebouwd zit. De Astra G heeft een k*t koelsysteem wat in mijn ogen te vaak/snel kapot gaat.

Ik weet niet of je een airco hebt, maar zo ja, laat die dan ook gelijk nakijken. Twee jaar geleden gingen er opvallend veel kapot (lekke condensors) en ook afgelopen zomer heb ik opvallend veel airco delen voor de Astra G verkocht (ik wist op een gegeven moment alle onderdeel nummers uit m'n hoofd).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Grolsch
ik heb inderdaad een airco in mijn auto zitten, maar ik doe het zelf niet, en laat het repareren door een zgn "beunhaas', dus ik neem aan dat de prijs schappelijk is, en dat hij weet welke hij moet bestellen.

Verder heeft mijn auto nu 265.000 km gelopen, dus ik mag niet klagen dat er af en toe wat kapot gaat.

• deepbass909

deepbass909

Dan mag je inderdaad gaan verwachten dat er dingen stuk gaan.
Ik weet niet wanneer je airco voor het laatst gecontroleerd is op vulling, maar dat zou eigenlijk elke 2 jaar moeten gebeuren. Teweinig vulling kan je je pomp betekenen, en die is pas echt duur... (€300...)

offtopic:
En m'n buren maar afvragen waarom ik toch bijna elk weekend onder m'n motorkap hang :+
Preventie bespaard je echt geld

• Grolsch
deepbass909 schreef op maandag 12 maart 2007 @ 12:21:
Dan mag je inderdaad gaan verwachten dat er dingen stuk gaan.
Ik weet niet wanneer je airco voor het laatst gecontroleerd is op vulling, maar dat zou eigenlijk elke 2 jaar moeten gebeuren. Teweinig vulling kan je je pomp betekenen, en die is pas echt duur... (€300...)

offtopic:
En m'n buren maar afvragen waarom ik toch bijna elk weekend onder m'n motorkap hang :+
Preventie bespaard je echt geld
airco is 1 jaar geleden nog volledig hersteld nav een "adhesie test" tussen bumper en een paal :( :/ O-)

• Grolsch
ok, eerst ff gebeld met de opel dealer, en daar kost een koeler voor mijn auto € 347,00 incl. BTW excl. Montage.

De beun belde me gisteravond op, totaal prijs incl. montage € 288

dat valt dan weer mee ;) Vanavond haal ik het auto'tje weer op.

• deepbass909

deepbass909

ik vind €288 nogal veel als ik naar de gemiddelde bruto prijs kijk...

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik zou lekker op de sloop een mooi model uitzoeken. Een radiateur monteren moet je toch opzich nog wel zelf moeten kunnen?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Grolsch
deepbass909 schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 11:39:
ik vind €288 nogal veel als ik naar de gemiddelde bruto prijs kijk...
wat is dan de gemiddelde bruto prijs van mijn radiator (2 liter diesel incl. airco verhaal) :?

• deepbass909

deepbass909

ok, dat kan uitmaken... ik ging uit van een bezine (heb niet echt veel diesel Astra-g's voorbij zien komen...)
hmmm, volgens h-base kost een radiateur ongeveer €200 voor een 2.0 DI, dus dan klopt 288 wel ongeveer.

Ik zou voor deze auto om eerlijk te zijn geen radiateur op de sloop halen... Zoals ik al eerder aangaf was het hele koelsysteem van deze auto niet heel geweldig in duurzaamheid met een sloop radiateur weet je niet wat je in huis haalt...

• Grolsch
deepbass909 schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 12:09:
ok, dat kan uitmaken... ik ging uit van een bezine (heb niet echt veel diesel Astra-g's voorbij zien komen...)
hmmm, volgens h-base kost een radiateur ongeveer €200 voor een 2.0 DI, dus dan klopt 288 wel ongeveer.

Ik zou voor deze auto om eerlijk te zijn geen radiateur op de sloop halen... Zoals ik al eerder aangaf was het hele koelsysteem van deze auto niet heel geweldig in duurzaamheid met een sloop radiateur weet je niet wat je in huis haalt...
die 200 € is dan waarschijnlijk ook nog de uitvoering zonder airco, dat was ook nog weer extra duurder :?

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:16

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ik heb mijn radiator [Honda prelude] maar 150€ betaald [heb hem wel zelf geplaatst]
En Honda is in stukken toch echt wel een pak duurder dan opel denk ik?

De Nederbelg !

• deepbass909

deepbass909

@Grolsch
Nee, voor de diesel is de versie met of zonder airco gelijk. Maar h-base pakt veel b-merken waardoor de prijzen daar vaak lager zijn dan wat je uiteindelijk bij de (merk)garage moet betalen.
Aangezien een radiateur inbouwen nogal een kl*te werk is (je hele voorkant moest er waarschijnlijk af) kan ik het prijsverschil wel een beetje verklaren.

@Jellabie
Een diesel heeft een veel zwaardere radiateur nodig dan een benzine. Voor een Astra-G 1.6 benzine zou je afhankelijk van de precieze versie zo'n €130 kwijt zijn.
Voor mijn BMW (E36 316i) kost een radiateur ook zo'n €130.
Daarnaast maakt het ook echt een sloot geld uit of je origineel of after-market haalt.

• Grolsch
deepbass909 schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 23:57:
@Grolsch
Nee, voor de diesel is de versie met of zonder airco gelijk. Maar h-base pakt veel b-merken waardoor de prijzen daar vaak lager zijn dan wat je uiteindelijk bij de (merk)garage moet betalen.
Aangezien een radiateur inbouwen nogal een kl*te werk is (je hele voorkant moest er waarschijnlijk af) kan ik het prijsverschil wel een beetje verklaren.

@Jellabie
Een diesel heeft een veel zwaardere radiateur nodig dan een benzine. Voor een Astra-G 1.6 benzine zou je afhankelijk van de precieze versie zo'n €130 kwijt zijn.
Voor mijn BMW (E36 316i) kost een radiateur ook zo'n €130.
Daarnaast maakt het ook echt een sloot geld uit of je origineel of after-market haalt.
ik vraag me dan nog af waarom ze bij de opel dealer expliciet vroegen of ik Airco in de auto had :?

Maar ik heb mijn auto gisteren weer opgehaald, en hij rijdt weer als een zonnetje.

Het schijnt dat er een scheurtje inzat, ergens aan de rechterkant (ik heb de radiator gezien).
Het lullige was dat als de auto koud was, je geen lekkage kon zien, maar wanneer de auto warm word (en er dus meer druk op het koelsysteem komt te staan) spoot het er met een straal uit, dus moet nu op gelost zijn.

Morgen een duurtest, moet nog 250 km rijden :P flessen water liggen nog in m'n kofferbak ;)

Verwijderd

water is nu idd het beste. Mocht nou zometeen je auto geen vloeistof meer lekken zou ik wel aanraden het water te vervangen door echte koelvloeistof. Dit ivm bevriezen en kalkvorming.

(Wie heeft dat ook wel eens gehad? heb je net je auto bijgevuld met $$$ koelvloeistof, naar de garage en haalt die monteur de radiator los... al je eurootjes door de gootsteen.)

• Grolsch
auto is nu compleet waterdicht :P hij lekt niet meer.
De monteur had er al normale koelvloeistof in gedaan, dus auto'tje kan er weer tegen de komende jaren

• deepbass909

deepbass909

Grolsch schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 08:56:
[...]

ik vraag me dan nog af waarom ze bij de opel dealer expliciet vroegen of ik Airco in de auto had :?
[...]
De radiatoren voor de auto's met en zonder airco zijn niet uitwisselbaar. Het is dus behoorlijk belangrijk om vooraf te weten of het er wel of niet inzit. (auto databases laten daarnaast over het algemeen alle mogelijke onderdelen zien, is daar kun je dus niet aan afleiden wat er nou precies inzit).

Pagina: 1