Ik kan helaas nog niet zeggen of het ook werkt, wat deze post meteen heel kort maakt, maar het idee is in ieder geval leuk... print je eigen zonnekap.
Verwijderd
Vind het een heel erg leuk idee, alleen zou ik de print zwart hebben gemaakt en de lijntjes wit. Kan me niet voorstellen dat iemand dit namelijk op wit papier gaat zetten en als je het op zwart, wat dikker karton, print zie je niks...
Wel heel erg leuk.
Wel heel erg leuk.
Mwa, ik vraag me af of een zonnekap van papier nou zoveel nut gaat hebben. Tuurlijk, het haalt de 'scherpe randjes' wel van het licht af, maar het blijft papier waar ook gewoon licht doorheen komt, in tegenstelling tot een zwarte, plastic, échte zonnekap.
edit:
Het idee is wel leuk, though.
Het idee is wel leuk, though.
[ Voor 8% gewijzigd door ralpje op 06-03-2007 10:10 ]
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Jaja maar als je leest dan zie je ook:
Erg leuk idee trouwens
Ga het zeker een keer proberen.
Dus daar hebben ze ook heus over nagedacht hoorIt is strongly recommended that you print onto strong card, as ordinary paper is too flimsy to be used as a lens hood. Dark grey card offers the best performance, as it reflects less light internally. Black card will be even better, although it may be difficult to follow the guide lines when cutting out your lens hood.
Erg leuk idee trouwens
Permanent wintericon!
je kunt het ook als overlay voor je bestaande lenshood gebruiken.
Kun je jezelf voorstellen dat je zo'n print op de lenshood van je 70-200 hebt?

weet je...ik ga het gewoon doen. Jullie horen nog van me.
Kun je jezelf voorstellen dat je zo'n print op de lenshood van je 70-200 hebt?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Dat is dan inderdaad wel weer cool.YellowCube schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 10:20:
je kunt het ook als overlay voor je bestaande lenshood gebruiken.
* ralpje dankt Gele Kubus voor de tip
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
YellowCube schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 10:20:
[...]
Permanent wintericon!
Briljant, kun je meteen de ruimte verhuren voor reclame, of de URL van je website erop zetten, of "ROT OP, IK MAAK FOTO'S", of "Jankende kinderen, afstand houden" etc etc
This footer is intentionally left blank
Het moet niet zo moeilijk zijn om een zonnekap te maken met zwart papier/plastic.
Gewoon ff uitprinten op wit papier, dit op het zwarte leggen en knippen maar.
Gewoon ff uitprinten op wit papier, dit op het zwarte leggen en knippen maar.
Verwijderd
De vraag is natuurlijk ook wat voor soort papier je gebruikt. Gebruik je 80 grams, dan schijnt de zon daar aardig doorheen. Gebruik je wat zwaarder karton, dan zal het resultaat al een heel stuk beter zijn. Echter ik gebruik de lenshood ook graag als het regent, zodat er geen spetters op mijn frontelement komen. Dat lijkt me dan toch weer niet zo goed te gaan met zo een papieren exemplaar.
Een tweede situatie waar ik aan denk, is honden. Die hebben nogal eens de neiging om graag te willen kijken waar je nu weer mee aan het spelen bent. Dan helpt een papieren lenshood echt niet..... (Of mischien met scheermesjes aan het randje geplakt weer wel natuurlijk
)
Een tweede situatie waar ik aan denk, is honden. Die hebben nogal eens de neiging om graag te willen kijken waar je nu weer mee aan het spelen bent. Dan helpt een papieren lenshood echt niet..... (Of mischien met scheermesjes aan het randje geplakt weer wel natuurlijk
Even door het lamineer apparaat halen.Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 11:22:
Echter ik gebruik de lenshood ook graag als het regent, zodat er geen spetters op mijn frontelement komen. Dat lijkt me dan toch weer niet zo goed te gaan met zo een papieren exemplaar.
Ja, want dat verdient een onschuldige hond die ff komt snuffelenVerwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 11:22:
(Of mischien met scheermesjes aan het randje geplakt weer wel natuurlijk)

Ontopic//
Wat is het voordeel van papieren lenshoods? Een originele hood kan je evt ook bestickeren met vlammen etc. En ze worden bij de meeste lenzen al bijgeleverd.
[ Voor 15% gewijzigd door Vuvuzela op 06-03-2007 13:26 ]
I served in a company of heroes.
Als je die pagina die in de TS wordt gelinkt nu ff leestMaciek schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 13:22:
[...]
Ja, want dat verdient een onschuldige hond die ff komt snuffelenWat een verschrikkelijk zieke gedachte
Zou nu graag wat scheermesjes in jou gezicht willen drukken
(smile maakt het tot opmerking die je niet serieus mag opvatten(wel dus))
Ontopic//
Wat is het voordeel van papieren lenshoods? Een originele hood kan je evt ook bestickeren met vlammen etc. En ze worden bij de meeste lenzen al bijgeleverd.
Why use a printable lens hood?
Printable lens hoods offer a number of advantages over their costly counterparts:
* Ultra compact - can be carried unfolded.
* No waiting to order one - simply download, print, cut-out and attach.
* Redundancy - don't worry if you lose one; just print another!
* 100% recyclable.
* Can be modified to cater for different digital SLR sensor crop factors.
* Available in both 'rounded' and 'petal' versions.
And best of all...
* They're absolutely free!
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Verwijderd
Das briljant, een "gepimpte" lenshoodralpje schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 10:27:
[...]
Dat is dan inderdaad wel weer cool.
* ralpje dankt Gele Kubus voor de tip
1) kostenWat is het voordeel van papieren lenshoods? Een originele hood kan je evt ook bestickeren met vlammen etc. En ze worden bij de meeste lenzen al bijgeleverd.
2) Bij Sigma's wel, voor zo ver ik weet, maar bij Canon veelal niet bijgeleverd, zeker niet bij de goedkopere lenzen, hoe het bij de duurdere exemplaren zit weet ik niet, van Nikon weet ik het ook niet.
Originele hood bestickeren, ja dat is mss wel een idee..keertje kijken voor wat leuks
Verwijderd
Bij Nikon is het een beetje een welles nietus verhaal. Echter de prijzen die genoemd worden op de pagina gelden niet voor Nikon.
Voor bijvoorbeeld de 80-200 AF-D lenshood betaal je iets van 30 euro. Ik dacht dat bij de 70-200 VR de lenshood er standaard bij zit.
Voor bijvoorbeeld de 80-200 AF-D lenshood betaal je iets van 30 euro. Ik dacht dat bij de 70-200 VR de lenshood er standaard bij zit.
Voor mijn 3 Canon lenzen heb ik ze los moeten aanschaffen, enkel bij de Sigma lens zat standaard een zonnekap.
Iets wat ik altijd met mijn zonnekappen doe, en wat een beetje moeilijk met zo'n papieren ding is: bij niet gebruiken van de kap, trek ik de heupruim van mijn rugzak door de zonnekap en klik de sluiting weer dicht. Op die manier heb ik mijn handen vrij en de kap dichtbij onder handbereik. Zelfs mijn 58 mm kappen zijn wijd genoeg voor de gesp van de Lowepro Mini Trekker AW.
Iets wat ik altijd met mijn zonnekappen doe, en wat een beetje moeilijk met zo'n papieren ding is: bij niet gebruiken van de kap, trek ik de heupruim van mijn rugzak door de zonnekap en klik de sluiting weer dicht. Op die manier heb ik mijn handen vrij en de kap dichtbij onder handbereik. Zelfs mijn 58 mm kappen zijn wijd genoeg voor de gesp van de Lowepro Mini Trekker AW.
Verwijderd
Wat ik regelmatig doe, als ik weer een keer te lui ben om de lensdoppen er op te steken, is de lens eventjes op zijn hood neer zetten. Dat lijkt me met zo een papieren versie niet echt een fijn plan.
Ook het feit dat je ze plat moet vervoeren, terwijl de hood voor een Nikon 80-200 f1/2.8 AF-D op A3 print.... minder handig.
Ook het feit dat je ze plat moet vervoeren, terwijl de hood voor een Nikon 80-200 f1/2.8 AF-D op A3 print.... minder handig.
Bij Canon worden zonnekappen alleen bij de L serie bijgeleverd...Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 14:11:
[...]
Das briljant, een "gepimpte" lenshood![]()
[...]
1) kosten
2) Bij Sigma's wel, voor zo ver ik weet, maar bij Canon veelal niet bijgeleverd, zeker niet bij de goedkopere lenzen, hoe het bij de duurdere exemplaren zit weet ik niet, van Nikon weet ik het ook niet.
Originele hood bestickeren, ja dat is mss wel een idee..keertje kijken voor wat leuks
Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600
Bij mijn DO zat er ook een hoorqless schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 23:30:
[...]
Bij Canon worden zonnekappen alleen bij de L serie bijgeleverd...
Leuk idee, maar A3 printen gaat niet iedereen lukken vrees ik.
Wat ik mis is de optie om een kap te printen voor EF op crop. Ik zou best wel eens willen testen (maar dat kan uiteraard ook zonder deze kant en klare prints) of een verlenging van de zonnekap van mijn 70-300 DO de resultaten bij tegenlicht verbetert. Daar verdwijnt het contrast nl nogal eens snel. In principe zou ik een kap voor een 112-480mm moeten kunnen gebruiken, zeg de ET-65III, die wordt geleverd voor de EF 100-300, maar ook voor de EF 85/1.8. Waarschijnlijk maar een kleine verbetering en wel 30-35 euro . Weet iemand hier toevallig waar je de maten van zonnekappen kan vinden?
IK heb die dingen ook wel es geprint en uitgeknipt, maar ze zitten echt voor geen _meter_. Als je een 75-300 III USM hebt en je neemt de bijbehorende PDF, dan zit je met een aansluit diameter die werkelijk nergens op slaat en mocht je em dan kunnen "aansluiten" kun je em niet fatsoenlijk vastmaken ivm zoom en focus.
Het is een leuk id, en het houd je even van de straat, maar persoonlijk koop ik dan liever gewoon een plastic of metalen zonnekap.
Het is een leuk id, en het houd je even van de straat, maar persoonlijk koop ik dan liever gewoon een plastic of metalen zonnekap.
Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya
En toch is het een leuk en orgineel idee.......
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"
Als die dingen 100% kloppen met de originele lenshoods kan je ze ook op een stickervel printen en over je originele zonnekap heen plakken...
* YellowCube stampt terug.
wel even geprobeerd, maar zo'n groot zwart vlak met een inktjet printen is geen succes. Gaat bobbelen als de de nete.
Op zwart papier printen schiet ook niet op aangezien het gele en rode van de vlammen dan erg waardeloos uitkomen.
Moet eigenlijk eens naar een printwinkel gaan en met een laserprinter de zaken op papier zetten.
wel even geprobeerd, maar zo'n groot zwart vlak met een inktjet printen is geen succes. Gaat bobbelen als de de nete.
Op zwart papier printen schiet ook niet op aangezien het gele en rode van de vlammen dan erg waardeloos uitkomen.
Moet eigenlijk eens naar een printwinkel gaan en met een laserprinter de zaken op papier zetten.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Je kan natuurlijk ook fotopapier c.q. fotokarton gebruiken?
dat moet ik dan eerst kopen...heb jij nog wat tijd rondslingeren. Ik kom tekort.
Pagina: 1