Toon posts:

[Excel] o.a. laagste waarde selecteren in kolom

Pagina: 1
Acties:
  • 1.596 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil in Excel een standaardopzet maken voor een administratie die ik elk jaar wil gebruiken, maar ik kom er niet uit. Daarom zou ik graag wat advies willen over de volgende twee problemen:

1: Stel je hebt een datum in kolom A, een omschrijving in kolom B, een beginsaldo in kolom C, wat variabelen in D, E en F, en een eindsaldo in G. Nu gebruik ik de als-formule zodat ik geen nullen krijg op de plaatsen van de formules wanneer ik geen invoer heb gedaan. Sommige cellen hebben een andere opmaak (Bijv. achtergrondkleur, ander kader, etc.). Het lukt mij niet om ervoor te zorgen dat er een onderscheid is tussen de cellen die wel invoer hebben en geen invoer. Misschien is dit een onduidelijke uitleg, maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel!

2. Hoe bepaal ik de laatste waarde in een kolom? Wanneer ik een formule in B5 gebruik die de cel met de laatste waarde uit kolom A moet selecteren. Dus de laatste cel in een kolom waarin iets staat. Hoe doe ik dat?

Alvast bedankt voor de tips!!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Misschien is dit een onduidelijke uitleg, maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel!
Ik niet in ieder geval :P Wat voor onderscheid? Wat bedoel je met invoer?
(Waarom wil je de 0 perse weglaten? Evt kan je met voorwaardelijke opmaak de 0 verbergen door het dezelfde kleur te geven als de achtergrond).

De laatste vinden: [google=excel last cell] => www.ozgrid.com/VBA/ExcelRanges.htm
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
'Find the last used cell, before a blank in a Column:
Sub LastCellBeforeBlankInColumn()
   Range("A1").End(xldown).Select
End Sub

'Find the very last used cell in a Column:
Sub LastCellInColumn()
   Range("A65536").End(xlup).Select
End Sub

:Y)

edit: En dan in plaats van de select natuurlijk doen wat je wilt.

[ Voor 4% gewijzigd door F_J_K op 06-03-2007 09:37 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
De 0 weglaten op de plek van de formule heb ik al gedaan in rijen waar geen invoer in staat. (Invoer zijn de variabelen die in A, B, D, E en F staan). Dit heb ik gedaan door een als-formule te gebruiken om te kijken of er data is ingevoerd. Zo ja, dan formule de uitkomst laten berekenen en laten zien. Zo nee, dan krijg je niks te zien. Zo wil ik voorkomen dat wanneer er weinig data is ingevoerd er niet t/m 500 lege formules staan.

De 0 wegkrijgen is me al gelukt, maar omdat de opmaak van de verschillende velden verschilt is het nog steeds geen mooi geheel. Laten we zeggen dat ik een achtergrondkleur gebruik in kolom F. Wanneer ik geen data heb ingevoerd, heb ik door de als-formule van de vorige alinea niks staan in de rij, maar de achtergrondkleur loopt in kolom F door t/m F500. Niet echt een mooi geheel dus. Zou ik dat kunnen veranderen?

Waar kan ik een duidelijke en korte uitleg vinden hoe ik dit soort macro's gebruik?

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-12 17:42
je kunt volgens mij ergens bij het menu beeld instellen dat 0 waarden niet worden weergegven, dat hoeft niet per se met voorwaardelijke opmaak of een als( formule. het kan wel zijn dat een berekende waarde van 0 wel wordt weergegeven...

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Zoals ik in je andere topic zei ([Excel] Hoe kan ik data automat. transporteren en sorteren? / [EXCEL] Hoe krijg ik eenwaarschuwing bij negatieve uitkomst?): ik zou overwegen over te stappen op iets anders dan Excel als je meer "vorm" wil hebben en als je nog geen kennis hebt van VBA.

Goede uitleg over VBA: ik moet dan toch altijd suggereren een goed (VBA en) Excel-boek te kopen als je een serieus document wil maken. Anders heb je met de combinatie van F1 (via de inhoudsopgave, niet via zoeken), de Macro opnemen functie en Google (m.n. tutorials, maar zeker ook Microsoft.com) al een hoop kennis te pakken. Maar zonder gedegen basis ("dus" een boek of eerst een paar maanden spelen) wordt het een zootje.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb weinig tot geen ervaring met andere programma's om een goede opzet te maken. Gelukkig ben ik al een heel eind gekomen met Excel, alleen zijn er nog 2 tot 3 probleempjes waar ik niet uit kom. Jammer genoeg weet ik niets van Visual Basic. Ik heb het allemaal wel ooit geleerd, maar daar weet ik nu echt 0 meer van. Dus ik dacht ik ga voor de makkelijke optie: een beetje hulp van mensen die er meer vanaf weten.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

beter lezen :D

[ Voor 80% gewijzigd door Fish op 07-03-2007 21:49 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Dat leek mij het meest logische antwoord....
Pagina: 1