[RAID] Intel Storage Manager kiest zelf een schijf in RAID

Pagina: 1
Acties:

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-02 17:32

klaaz

it's me!

Topicstarter
Hoi samen,

Ik werd vandaag door Intel Matrix Storage Manager (IMSM) er op geattendeerd dat een van de twee schijven van mijn RAID set een storing had. Op dat moment ben je heel erg gelukkig dat je de standaard geleverde RAID0 op je Dell Dimension direct hebt omgezet naar RAID1, dat verzeker ik je.

Niks aan de hand dus, de machine valt ruim binnen de garantie en de disk wordt dan naar ik mag aannemen gewoon gratis vervangen.

Binnen IMSM was idd te zien dat poort 1 (waarop disk 2 is aangesloten) een storing gaf. IMSM biedt dan de mogelijkheid de RAID set weer opnieuw op te bouwen. Niet geschoten is altijd mis zullen dan maar zeggen en dus de opdracht gegeven dit te doen.

Aangezien dat dat wel even duurt de zaak aangelaten en de deur uit gegaan.

Wat schertst mijn verbazing bij terugkomst? IMSM heeft schijnbaar de betreffende disk niet meer kunnen gebruiken (echt kapot dus), maar heeft mijn derde disk, met daarop een leuke verzameling films en muziek, zonder mijn tussenkomst ingezet als RAID1 disk voor de eerste!

Weg data dus. Gelukkig niet zo'n grote ramp als wanneer mijn echte werkdata was verdwenen, maar toch.

Ik zou graag willen weten hoe dit mogelijk is en of iemand daar eerder mee te maken heeft gehad. En hoe ik dit soort acties in de toekomst kan voorkomen.

Verwijderd

Voordat je zo'n operatie uit laat voeren zou ik zelf een backup maken. Sowieso is het eigenlijk noodzakelijk dat je van je echt belangrijke bestanden (documenten e.d.) een backup maakt; bijvoorbeeld op een dvd elke maand.

Op je inhoudelijke vraag heb ik geen antwoord; ik weet niet hoe dat Intel RAID werkt. Wel zou je een mailtje kunnen sturen naar Intel zelf.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Er kunnen 2 mogelijkheden zijn: 1) je hebt iets fouts ingesteld/opgegeven in de IMSM (check eens de eventuele programmaopties), of 2) de IMSM is voorzien van een bug of een ernstig foute 'feature'. Over het laatste zou ik idd gewoon Intel inlichten.

Verwijderd

Een mogelijkheid is natuurlijk dat je die ene schijf perongeluk (?) als hot-spare hebt ingesteld, of dat hij als 'free' staat aangemerkt en niet als single-disk array, of iets in die richting. Maar dan is het nog vreemd dat hij niet gelijk is gaan rebuilden; uit zichzelf. Maar nogmaals het is gissen naar hoe Intel zijn software RAID heeft geregeld in de drivers; ik denk dat je sowieso contact op dient te nemen met ze.

Verwijderd

Hallo,
Zelf heb ik ook problemen met het raid systeem. Ik beschik over een Dell dimension 9200 ( twee maanden oud) met twee schijven van 232 Gb. Bij levering stonden deze opgesteld in raid0.Tijdens het opstarten werd door de intel matrix storage manager een fout weergegeven op 1 van de schijven. Gevolg was dat de computer bijna niet meer op te starten was. Ik heb deze dan volledig opnieuw geconfigureerd in raid0. Resultaat 1 week verder; terug hetzelfde probleem. Vervolgens de schijven opnieuw geconfigureerd in een non-raid configuratie. Resultaat 1 week later dezelfde schijf levert weer problemen. Nu staan deze in raid1 opgesteld en durft hij af en toe nog eens een foutmelding weergegeven. De schijf wordt automatisch gerebuild zonder enige problemen. Wat wel raar is dat dit te pas en onpas voorvalt. Ik heb de schijven al gecontroleerd op fouten; maar kan er geen vinden.
Groeten

Verwijderd

Waarmee heb je de schijven gecontroleerd? Met de utility van de fabrikant? Heb je een 'full' of 'surface' test gedaan?

Heb je SMART logboek gegevens over foutmeldingen? Kennelijk schopt je controller de disk uit de array omdat deze te lang doet over I/O requests, dat kan voorkomen als er een bad sector is op een van de schijven; reden genoeg om in actie te komen.

Verwijderd

Ik heb de twee drives getest met de geleverde software van de fabrikant. Deze vinden geen fout op de schijven. Raar is dat ook wanneer er geen raid problemen zijn ( alles staat op normaal); hij durft haperen bij het opstarten. Meestal krijg ik na het overlopen van de disks waar alles ok lijkt te zijn ( alles normaal en in het groen vermeld); een zwart scherm. Dit duurt dan een tijd en plots staat er dan een rij i's onderaan die hij dan doorloopt. Eens hij dat heeft gedaan ( ene keer al wat sneller dan de andere keer) begint hij er dan wel meestal aan. Vandaag kreeg ik na twee normale opstarts weer iets nieuws bij het rijtje van problemen. Zo vraagt hij plots een passwoord; waar er in de installatie nooit één is ingesteld. Na 3 maal opnieuw te heropstarten deed hij dan maar weer normaal. Ik heb ondertussen contact opgenomen met dell; zoals verwacht konden ze niet veel helpen gezien ik mijn pc niet bij de hand had. Ze hebben me dan voorlopig geadviseerd een harddisk diagnose te doen bij het opstarten. Is ondertussen al enkele keren gebeurd maar zonder resultaat.
Ligt dit nu aan xp media center of aan de pc?
Groeten en bedankt voor de reakties

Verwijderd

Kan ik weinig over zeggen. Dat een hardeschijf 'hapert' is te weinig informatie, dat 'hij' om een wachtwoord vraagt eveneens (wie is 'hij'?). Misschien goed om eerst eens met Dell contact op te nemen terwijl je voor de computer zit? Dat is wachtwoord is geen hardwarematige issue natuurlijk.

Verwijderd

De foutcode welke ik nu verkrijg bij de harddisk diagnostic is 'return code 7'. Morgen neem ik alvast contact op met Dell.
Groeten

Verwijderd

Ondertussen contact opgenomen met Dell. Blijkt dus een leesprobleem te zijn van de harde schijf. Er wordt een nieuwe schjf opgestuurd.
Groeten

Verwijderd

Problemen opgelost
Pagina: 1