Invloed van PCIe 16x bussnelheid

Pagina: 1
Acties:

• bartosiej
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-07 02:02
Hallo allemaal,

Ik kan in de BIOS de snelheid van mijn PCI express sneller laten lopen.
Zoals de meeste van jullie weten, loopt deze standaard op 100MHz, ik kan deze tot 120MHz laten gaan, zonder dat me computer vastloopt.

Maar wat is het nut hier nou van?

Het lijkt me opzich logisch dat je videokaart er sneller van wordt? Maar bij benchmarks heeft het verhogen van de PCI express juist een negatief effect.. Hoe zit dit nou in elkaar?

Kun je hoger overclocken met een hogere PCIe snelheid??

Alvast bedankt _/-\o_

bartosiej

• Intrepidity
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-06-2024
Het lijkt me (educated guess) dat je met een hogere bussnelheid een hogere transferrate kunt halen, maar aangezien de meeste opstellingen niet aan de snelheid van PCIe toekomen gok ik dat dat weinig effect heeft..

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-07 13:49
Benchmark nu zelf eens wat, kwa grafische prestaties van je pc. Gaat die der echt veel op vooruit als je hem overclockt? Kijk hier zelf eens na, en trek je conclusies ;)

Specs!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:15

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Het nut hiervan zal natuurlijk zijn dat je wat meer data door de PCI Express bus heen kunt pompen.
Maar een x16 slot kan op dit moment gewoon veel meer bandbreedte bieden dan nodig is, dus profijn zul je er nauwelijk van hebben.
Je zegt zelf al dat je prestaties juist omlaag gaan. Misschien is die 100MHz juist wel netjes synchroon met de bus van het systeem, zij dat HyperTransport van AMD of de Quad-pumped bus van Intel, vandaar dat de performence mogelijk achteruit gaat als je overklokt.

Kun je hoger clocken met hogere PCIe snelheid? Ik denk dat het weinig uitmaakt, maar probeer en leer?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• bartosiej
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-07 02:02
Ik heb net een aantal keer 3dmark06 gedraait, met zowel PCIe op 100 als op 115..

daaruit blijkt dat ik met PCIe op 100 een score rond de 539x haal en met PCIe op 115 een score rond de 542x.. het grootste verschil zit hem in de SM 2.0 test en de CPU score is elke keer hetzelfde (1120)

Dit verschil is zo verwaarloosbaar (30 punten), dat ik de PCIe bus gewoon op 100Mhz laat draaien, tzal in ieder geval een stuk beter zijn voor de leeftijd van de videokaart...

ohja specs:
asus p5gd1 mobo
p4 630 3.0GHz @ 3.75GHz <- grote bottleneck
geforce 7900gto 512MB @ 700/800
corsair 520W voeding
4x 512MB PC3200 C2 geheugen corsair

@cybersteef, jij zegt dat het misschien beter kan zijn als de PCIe bus synchroon loopt met de rest, maar dan zal deze op 125 moeten draaien, right? FSB staat nu nl. op 250 ipv 200

125 lijkt me een beetje te veel van het goede, of kan het geen kwaad?

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-05 16:42
volgens mij is dat geen goed idee... maar ik kan het mis hebben...

Ik heb sowieso nog niet gehoord van voordelen bij overklokken van pci-e bus... heb je meerdere runs gedaan? Er kan zo procenten verschil zitten tussen twee runs op dezelfde configuratie.... al die caches, buffer en achtergrondtaken kunnen invloed hebben...

U vraagt, wij antwoorden.

Pagina: 1