Keyboard shortcuts zelf maken

Pagina: 1
Acties:

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik gebruik mijn MacbookPro dagelijks thuis, met een normaal apple toetsenbord aangesloten. Het grote voordeel is dat er een command toets naast de spatiebalk zit, en er uiterst rechtsboven een eject knop. Die eject gebruik ik vooral in combinatie met Ctrl, om zo snel mijn computer in sleep mode te kunnen zetten.

Na een aantal maanden ook een Logitech UltraX toetsenbord te gebruiken op mijn werk, heb ik toch besloten dat ik deze prettiger vind typen. Ik wil er ook eentje aansluiten op mijn Macbook. Ik moet nu alleen de Eject functionaliteit missen, en bovendien zit naast de spatiebalk ineens een Alt knop, in plaats van de vertrouwde Command. Nu kan ik die twee wel omwisselen (puur voor Spotlight doeleinden :)), maar als ik dan mijn laptop ergens mee naartoe neem, dan staan de toetsen weer verkeerd.

Is er dus een programma, shell script, hack of oplossing om:
-een Eject toets te bouwen op een Logitech UltraX, desnoods offer ik Scroll Lock of Pause op ofzo.
-Alt en Command (windows toets in dit geval) om te draaien, ZONDER deze ook voor het toetsenbord van mijn laptop zelf te veranderen?

Ik kan met Google alleen maar standaard lijsten met shortcuts vinden die me niet zoveel verder helpen. Ik heb ook al geprobeerd m in mijn system preferences onder 'keyboard shortcuts' zelf dingen in te stellen, maar daar heb ik geen idee hoe ik iets werkend moet krijgen. Als ik in het extvakje 'Sleep' intyp, gebeurt er niets als ik de gekozen combinatie indruk.

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023

Red

Blue

Eject zal je denk ik niet eens lukken, omdat het een hardwarematig iets is bij Apple.

Alt en Command toetsen om te draaien? Kan je die niet gewoon uit het toetsenbord halen en dan omdraaien? Mits ze natuurlijk de zelfde hoogte /breedte hebben. Of gewoon blind leren typen?

• Kurkentrekker
  • Niet online
Het gaat mij niet om het plaatje wat op de toets zit, dat zal mij een worst wezen. Het gaat mij erom dat de toets naast de spatiebalk normaal een command toets is, maa als ik een logitech toetsenbord aansluit, is het een Alt toets. Zo reageren ze ook in OS X. Dan mag ik wel blind typen, maar handig is het niet :)

Verwijderd

Hier moet het mee lukken, denk ik.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

In QuickSilver kun je ook shortkeys aanmaken. Dat heb ik zelf nog nooit gebruikt :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Kurkentrekker
  • Niet online
Bedankt, ik ga ermee aan de slag :)
Pagina: 1