Toon posts:

donkere omgeving

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi!

Ik heb pas een camera gekocht maar ik ben eigenlijk nog een hele(!) erge noob in fotografie.
Ik ben al flink aan het verkennen geweest maar ik heb toch nog een aantal dingen waarvan ik geen idee heb hoe het moet.

Ik wil graag een foto maken van iemand met een hele donkere schaduw aan de ene kant van het gezicht. Zo dat het een beetje een geheimzinnige foto wordt. (Weekopdracht). Ik ben er wel achter dat dit met de flitser niet gaat werken. Nu heb ik een oplossing gezocht om (lach niet :S) met het lichtje van mn mobiel bij te schijnen. Maar dan wordt de foto weer heel erg onscherp en met veel ruis. Bij een hogere ISO krijg ik nog meer ruis. Wie kan mij helpen?

Groetjes Nienster

Verwijderd

En wat voor camera heb je dan?

Verwijderd

Probeer het eens met een (bouw) lamp.
Die laat je dan indirect schijnen op 1 kant van het gezicht.
Zo krijg je zo'n schaduw effect.

Verwijderd

Topicstarter
Een samsung 815Pro.. bekend?

Ik lees de verdere reacties morgen.
Alvast bedankt voor de reacties!

[ Voor 143% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2007 22:51 ]

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-01 23:30
Je zal hier met een bepaalde lichtopstelling moeten werken. Zet je model in een donkere ruimte, zet een lamp links (of rechts) van je model, zodanig dat enkel één helft van z'n gezicht belicht wordt.
Het leukste is natuurlijk als die lamp een monoblock is waarmee je kan flitsen.
Dan kan je je licht gaan meten, en weet je welk diafragma / sluitertijd je kan gebruiken. Heb je geen externe lichtmeter, dan kan je het licht gaan meten mbhv je camera, en een beetje zoeken tot wanneer je de juiste instelling hebt.

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
bedankt! hier kan ik wat mee

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Verwijderd schreef op maandag 05 maart 2007 @ 22:40:
Maar dan wordt de foto weer heel erg onscherp en met veel ruis. Bij een hogere ISO krijg ik nog meer ruis. Wie kan mij helpen?
De onscherpte = het is vrij donker, dus je sluitertijd gaat omhoog om meer licht te vangen, maar hierdoor wordt alles ook gevoeliger voor bewegingsonscherpte.
Ruis: het is vrij donker, dus je ISO gaat omhoog om meer licht op te vangen. Hierdoor meer ruis.
Oplossing: gebruik een statief tegen de bewegingsonscherpte, stel je ISO waarde handmatig in (zet op ISO200 ofzo) en laat je onderwerp ook stil zitten.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als een kant van het gezicht flink verlicht is en de andere kant lekker donker moet blijven is dat meer een kwestie van je camera op het juiste gebied laten meten, of goed handmatig instellen. Als je met een flinke lamp op de ene helft van het gezicht schijnt en je laat je camera dat goed belichte deel als referentie nemen dan heb je als het goed is geen lange sluitertijden en hoge ISO's nodig.

Dus in deze is het denk ik handiger om gewoon voor een flinke bak licht te zorgen, dan om lichtgevoelige settings te nemen. Aangezien je met lange sluitertijden en hoge ISO waarden de andere kant van dat gezicht ook niet echt donker zult krijgen?

Waarschijnlijk staat je camera nu zo ingesteld dat hij voor de hele foto een zo goed mogelijke belichting wil hebben, terwijl het juist de bedoeling is dat een deel van de foto erg donker is. Dat los je alleen op door spotmetering op het verlichte deel van het gezicht te doen (IPV matrix metering of center weighted). Of door alles handmatig zo in te stellen dat je het gewenste resultaat krijgt.

[ Voor 23% gewijzigd door Orion84 op 06-03-2007 18:43 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1