Toon posts:

[XP] Complete PC versnelt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst mijn nederige excuses voor het niet goed lezen van de huisregels en het uit de sloot halen van een oude }:O in een ander topic.

Ik ben hier gekomen, omdat klaarblijkelijk dit een toch veelvoorkomend probleem is (of was), maar ik er daadwerkelijk geen oplossing op kan vinden:

Op onvoorspelbare momenten loopt mijn computer sneller dan eigenlijk hoort. Video zal niet in sync lopen met geluid, de windows clock loopt sneller, geluid kraakt en animaties in spellen zijn sneller dan normaal. Ik heb het idee dat dit door Azureus kan komen, maar zoals ik al zei is het een onvoorspelbaar probleem en Azureus wel of niet opstarten zal het niet altijd voorkomen/genezen.

Ik heb een Abit NF7-S moederbord met 1GB RAM op 333 Mhz. Daarnaast een AMD Athlon XP 2600+ (niet overklokt) en een Club3d Radeon 9800 Pro. Een herstart van mijn systeem lost het probleem vrijwel altijd op, maar het blijft natuurlijk vervelend. Het rare is ook dat de BIOS klok gewoon normaal lijkt te werken.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou zeggen, begin eens met scannen op virussen en dat soort zooi.
Verder als je denkt dat het aan azureus ligt, gebruik het prog dan gewoon een tijd niet (en zorg ook dat het niet op de achtergrond draait). Als het probleem dan niet meer voorkomt dan kun je er eigenlijk wel vanuit gaan dat het daar lag.

Helpt een reinstall van je OS overigens?

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:06

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Een hoop mensen zouden een moord doen voor een systeem wat uit zichzelf sneller loopt dan normaal ;)

Ik denk dat het een driverprobleem is. Heb je onlangs iets gewijzigd in je setup, waarna het probleem begon?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben vergeten te vertellen dat dit voorkomt op elke Windows XP installatie die ik tot nog toe heb gehad. Dit is een schone installatie, vanochtend vers geinstalleerd.

Azureus draait toch op de JRE? Zou eigenlijk vreemd zijn als deze met kloksnelheden zou kunnen rommelen.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2007 22:16 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Verwijderd schreef op maandag 05 maart 2007 @ 22:14:
Ik ben vergeten te vertellen dat dit voorkomt op elke Windows XP installatie die ik tot nog toe heb gehad. Dit is een schone installatie, vanochtend vers geinstalleerd.
Probeer in dat geval eens te starten met alleen de hoognodige hardware. Geen externe geluidskaart, (die zit meestal toch al onboard) geen aparte videokaart (wederom indien deze onboard zit) 1 harde schijf, 1 geheugenbank, niks overgeklokt, etc.

Heb je de luxe over meerdere video/geluidskaarten, schijven of geheugens te bezitten, kun je deze testen.

Geheugen kun je ook nog testen met 'memtest86' (goooogle) en je schijf met een tooltje van de desbetreffende fabrikant. Probeer ook eens te checken op broncontrole tijdens zo'n 'versnelling'. Is er een proces wat ineens veel CPU gebruikt, of schijfactiviteit veroorzaakt?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:33

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sommige moederborden -en volgens mij heeft jouw moederbord daar ook last van gehad- hebben een hardwarematig probleem wat zich kan uiten in een versnelde clock...

Dacht dat dat aan wat verkeerde condensatoren en/of een bios lag, maar kan me vergissen...

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

MikeyMan schreef op maandag 05 maart 2007 @ 22:20:
Sommige moederborden -en volgens mij heeft jouw moederbord daar ook last van gehad- hebben een hardwarematig probleem wat zich kan uiten in een versnelde clock...

Dacht dat dat aan wat verkeerde condensatoren en/of een bios lag, maar kan me vergissen...
Er zijn inderdaad series van ik meen Abit, of een vergelijkbaar merk geweest waarbij men vaak tegen lekkende condensatoren aanliep. Deze kun je herkennen aan gebarsten bovenkanten. Misschien kun je je moederbord eens nalopen op dergelijke beschadigingen.

Verwijderd

Topicstarter
MikeyMan schreef op maandag 05 maart 2007 @ 22:20:

Ik meen me wat te herinneren van een hit op google met 'droge condensatoren'?

Memtest86 al gerunned, geen problemen, zo ook bij harde schijf. Ik gebruik mijn onboard geluidskaart, geen virussen, zoals ik al zei heb ik niets overklokt. Ik zal voorlopig Azureus niet meer gebruiken, maar het is natuurlijk geen oplossing.

EDIT: Er is niets te zien aan mijn condensatoren en mijn BIOS is compleet geupdate.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2007 22:32 . Reden: Condensatoren gechecked ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

HTT-Thalan schreef op maandag 05 maart 2007 @ 22:22:
[...]

Er zijn inderdaad series van ik meen Abit, of een vergelijkbaar merk geweest waarbij men vaak tegen lekkende condensatoren aanliep. Deze kun je herkennen aan gebarsten bovenkanten. Misschien kun je je moederbord eens nalopen op dergelijke beschadigingen.
Ja, dat sowieso, maar er was ook een serie moederborden voor de AthlonXP die inderdaad te snel liep...

Verwijderd

Topicstarter
MikeyMan schreef op maandag 05 maart 2007 @ 22:32:
[...]

Ja, dat sowieso, maar er was ook een serie moederborden voor de AthlonXP die inderdaad te snel liep...
Ik kan hier zelfs op google geen relevante informatie over vinden, weet je het zeker?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op maandag 05 maart 2007 @ 23:14:
[...]

Ik kan hier zelfs op google geen relevante informatie over vinden, weet je het zeker?
:Y

Zijn genoeg topics over op GoT geweest...

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:33
Misschien eens in je bios zien dat de snelheid daar ook normaal is ( de clock kan je daar normaal gezien zien... ) Dan weet je dat het hardware is ipv software...

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Verwijderd

Topicstarter
tc982 schreef op maandag 05 maart 2007 @ 23:19:
Misschien eens in je bios zien dat de snelheid daar ook normaal is ( de clock kan je daar normaal gezien zien... ) Dan weet je dat het hardware is ipv software...
Lees mijn OP nog eens ;-)
Pagina: 1