[Photoshop CS2] Ongewenste gradients

Pagina: 1
Acties:

• mavi
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:04
Hallo,
Ik weet eigenlijk niet hoe dit heet maar ik zal het proberen uit te leggen. Wanneer ik de gradient tool of het Lightnig Effects plugin gebruik ontstaat er een soort gradient(ik weet niet of dit de juist naam is daarvoor) in de afbeelding. Wanneer ik de gradient tool gebruik komt het eerst niet voor maar als ik de opacity verander dan is het duidelijk zichtbaar. Vreemde is dat ik hier eerder niet last van had. Ik heb geprobeerd een 16 bit document te maken maar dan heb ik het probleem ook. Verder heb ik andere kleurprofielen geprobeerd maar dit heeft ook niet geholpen.
Op google kom ik niet ver, mischien zoek ik verkeerd maar ik zou echt niet weten waar ik op moet zoeken.

Hier een voorbeeld en de instellingen van mijn document.
Afbeeldingslocatie: http://xs513.xs.to/xs513/07101/dfegdgdgdgd1.jpg.xs.jpg
Afbeeldingslocatie: http://xs513.xs.to/xs513/07101/dgdgdgergdgd.jpg.xs.jpg

Verwijderd

ligt toch gewoon aan het soort gradient dat je gebruikt? je hebt verschillenden, kijk maar eens boven in..

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-01 20:42
mavi schreef op maandag 05 maart 2007 @ 21:50:
Wanneer ik de gradient tool of het Lightnig Effects plugin gebruik ontstaat er een soort gradient(ik weet niet of dit de juist naam is daarvoor) in de afbeelding. Wanneer ik de gradient tool gebruik komt het eerst niet voor maar als ik de opacity verander dan is het duidelijk zichtbaar.
Hmm, wat wil je dan wel bereiken? Want klinkt me nog al logisch dat je een gradient krijgt als je gradient gebruikt... Sorry als dit flamerig/drammerig klinkt, maar maak je post dan iets duidelijker?
Bedoel je soms dat er lelijke stappen in zitten? Dit is afhankelijk van hoever de kleuren van je gradient uit elkaar liggen, en je kan het wat maskeren door er noise in te gooien.

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• mavi
Ik ben idd een beetje onduidelijk geweest. Er zitten lelijke stappen in de gradient, maar dit gebeurt pas wanneer ik de opacity lager zet. Verder gebeurt het ook bij Lightnig Effects plugin. Bij Lightnig Effects kwam het vroeger ook voor maar niet zo veel. En bij de gradient tool had ik er nooit last van. Ik heb verder niks aan de instellingen verandert.
en je kan het wat maskeren door er noise in te gooien.
Bedankt voor de tip, ik zal het proberen.

• Low-Tech
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:06
Heb je toevallig een nieuwe monitor aangeschaft? Vooral goedkopere TNpanelen hebben last van banding (die stappen in een gradient).

Fractal Design Meshify S2, Asus ROG B550-F, AMD 3700x, 3080?, Corsair H115i Pro, G-Skill 3600-16 32GB Trident Z Neo

• mavi
-[ NOVA ]- schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 13:07:
Heb je toevallig een nieuwe monitor aangeschaft? Vooral goedkopere TNpanelen hebben last van banding (die stappen in een gradient).
:X Ongelooflijk. Net mijn eigen voorbeeld op een andere pc bekeken en daar ziet het er goed uit :? Hoe kan het dan dat het al die tijd wel goed heeft gewerkt?
Voor de duidelijkheid, de computer waar het niet uitziet is een Acer Aspire 5024 laptop met een 15,4" XWGA scherm.

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Drivers van je videokaart herinstalleren?

Ik heb sinds kort ook een laptop en hoe veel ik hier ook aan grafisch werk op doe, het ding kan niet tippen aan mijn mooie 17" die altijd thuis op mijn bureau staat (lees: vaak ver weg, en hoe graag zou ik dan even mn kleuren enzo willen checken :'( )

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Verwijderd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-01-2022
Je kan ook gewoon last hebben van banding, als je een gradient van donkergrijs naar iets donkerder grijs maakt over een groot gebied en je gebruikt alleen pure grijswaarden (daar zijn er maar 256 van), dan bestaan er soms minder kleuren dan dat je pixels moet overbruggen. Dan gaan ze naast elkaar staan en begint het op te vallen.

Wat je kan proberen is om kleuren te gebruiken, dan heb je geen "pure"gradient maar kan je wat meer schakelingen inzetten. Je kan ook difusie (?) toepassen, zoals bij GIF compressie. dan gaat hij strooien met pixels en lijkt het voor het blote oog wat meer over te lopen. Of daar een filter voor is weet ik zo een-twee-drie niet.

Staat je scherm niet op hoge(high 16bit) IPV ware(true 32 bit) kleuren? dan krijg je het ook...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2007 10:13 ]

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-01 17:12
Het ligt sowieso aan je hardware, niet aan Photoshop. Dus óf de instellingen van het scherm, óf de drivers van de videokaart.

Kijk eens rond in de beeldscherm-opties (rechtermuisknop op het bureaublad en dan 'eigenschappen') of alles daar goed is ingesteld.

Je kunt ook proberen alle video-drivers te verwijderen, dan opnieuw op te starten en de juiste drivers opnieuw te installeren. Neem dan wel de drivers van de website van de fabrikant, en niet de automatische installatie door Windows. Dus de nieuwste ATi Catalyst voor ATI-kaarten, of de nieuwste ForceWare voor Geforce-kaarten.

Succes verder!

• mavi
Bedankt voor de reacties. Ik ga straks de ATI drivers deinstalleren en kijken of het wel werkt. Volgens mij komt het wel door de drivers. Ik heb onlangs de drivers geupdate en sindsdien heb ik dit probleem.
Pagina: 1