[Vista x64] Bluetooth Widcomm niet aan de praat te krijgen

Pagina: 1
Acties:
  • 5.419 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DivxLover
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-03 09:10
Ik hoop dat er een genie meeleest die me uit de brand kan helpen.
  • Mijn systeem: Asus A8N-SLI met AMDX2 3800+ en 2 Gb.
  • Mijn OS: Microsoft Vista Ultimate 64bit NL
  • Mijn Bluetoothspul; 1 dongel Trust BT-1300TP, 1 dongel Belkin F8T012df, 1 headset Jabra 500.
  • Mijn probleem: Windows ziet de dongel niet eens, waardoor gebruik van de Jabra headset uberhaupt onmogelijk is.
Reeds uitgeprobeerde acties:
  • Beide dongels gewoon met Windows out-of-the-box, Vista vraagt om drivers. Werkt dus niet.
  • Installatie van originele drivers van CD. Werkt niet.
  • Installatie van drivers na download bij Trust en Belkin. Werkt niet.
  • Installatie van drivers, gevolgd door gebruik van update-tool van Widcomm (beide dongels zijn gebasseerd op de Broadcom/Widcomm chipset). Werkt niet.
Ik denk dat hieruit wel mag blijken dat ik op z'n minst een aardige poging heb gedaan om de boel zelf aan de gang te krijgen, voordat ik met tot de knappe koppen hier op GoT wend.

Heb meelij en help me alsjeblieft! Volgens mij moet het toch mogelijk zijn om alle BT software te verwijderen van mijn systeem en met de juiste BT-stack, geschikt voor 64bit, gewoon 1 van deze twee dongels aan de praat te krijgen? Ik kan het echt niet geloven dat een techniek die eigenlijk inmiddels zo ingeburgerd is, zoveel problemen met zich mee kan brengen.

Groet en bij voorbaat dank voor assistentie,

DivxLover

Als het niet kan zoals het moet....dan maar niet :P

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Zijn er wel 64-bit drivers voor de USB dongle? Ik weet dat veel Bluetooth dongles niet werken in de 64bits versies van zowel XP als Vista omdat er simpelweg geen drivers voor zijn. Als dat het geval is moet je voor 10 Euro ergens een dongle halen die wel Vista drivers heeft :)

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• DivxLover
ehmmmm.....
......omdat er simpelweg geen drivers voor zijn. Als dat het geval is moet je voor 10 Euro ergens een dongle halen die wel Vista drivers heeft
Hoe kan ik nu voor een tientje een dongle kopen met Vista drivers die er volgens jou simpelweg niet zijn??
Geloof niet dat ik met je advies veel verder geraak, maar toch bedankt voor de poging ;)

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
DivxLover schreef op maandag 05 maart 2007 @ 22:28:
ehmmmm.....
[...]

Hoe kan ik nu voor een tientje een dongle kopen met Vista drivers die er volgens jou simpelweg niet zijn??
Geloof niet dat ik met je advies veel verder geraak, maar toch bedankt voor de poging ;)
Ik geef alleen maar aan dat VEEL bluetooth dongles gewoon niet werken in de 64bit versie van Vista. Ik geloof ook niet dat dit het eerste topic is wat ik hierover voorbij heb zien komen. ;)

Bottomline: Je hebt 64bit drivers nodig. :Y

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• DivxLover
maartena schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 01:42:
[...]

Bottomline: Je hebt 64bit drivers nodig. :Y
Heel goed, dat is inderdaad de hulp waar ik om vraag....en wat is nu het antwoord? ;)

Verwijderd

ok, wat voor mij gewerkt heeft.

Iogear heeft voor hun klanten generic 64bit Widcomm drivers ter beschikking gesteld die blijken te werken met een heel gamma aan bluetooth adapters. Deze zijn te downloaden op de volgende locatie:
http://www.iogear.com/support/driver/GBU221-321v.zip
De drivers zijn niet gesigned door microsoft, dus:
herstart je pc en druk direct op F8 om in het bootmenu te geraken, kies in het menu de optie om unsigned drivers toch in te laden.
Installeer de bovenstaande drivers en geef toestemming wanneer vista vraagt of je de unsigned drivers zeker wil installeren.
Steek je bluetooth stick in, wanneer vista om drivers vraagt wijs je gewoon naar de folder waar je de bestanden uitgepakt hebt. Na de installatie heb je een mooi bluetooth icoontje bij in je control panel :)

In mijn geval (kensington stick) vond hij meerdere componenten waarbij hij enkel voor het hoofdcomponent effectief drivers kon vinden, maar dit was voor mij wel voldoende om de bluetooth aan de praat te krijgen en BT apparaten toe te voegen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2007 18:41 ]

• DivxLover
Boeboe,

de download is gereed, ik ga nu de BT-meuk die ik met voorgaande pogingen heb geinstalleerd verwijderen en daarna jouw HOWTO volgen. Ik zal het resultaat later toevoegen, alvast dank voor je inspanning om een oplossing te vinden.

Groet, Divx

Verwijderd

mja, ben nu zelf ook wat aan het verderprutsen. Vista ziet nu mijn telefoon en ik kan hem ook netjes koppelen. Probleem is nu dat de bijgeleverde software van mijn gsm (LG L600V) hem absoluut niet kan vinden, maar dat kan ook een compatibiliteitsprobleem met die gsm software, wat weer een heel ander verhaal is :|.
Laat me weten hoe het bij jou verloopt, weet ik of dit probleem aan de bluetooth drivers of aan de gsm software ligt.

• DivxLover
Mijn Belkin dongle wordt nu herkend door Vista, maar ik kan de Jabra headset nog niet gebruiken. Ik ga nu een programmaatje genaamd btwinitialupdate draaien, dat ik heb gedownload van Widcomm (Broadcom) zelf en hoop daarmee dan weer de volledige functionaliteit van de Bluetooth te krijgen. Het feit dat de dongle nu herkend wordt is bemoedigend.

Kijk HIER voor dat updateprogramma van Widcomm/Broadcom

We gaan door tot we Bluetooth hebben Boeboe :*)

• DivxLover
Nope :(

Op zich wel goed gegaan, de drivers zijn geupdate en de Belkin dongle wordt nog steeds herkend, maar de functionaliteit is nog steeds noppes, nada, zero..... geen map Mijn Bluetooth Locaties, geen ondersteuning voor audio.

Hij wordt herkend in Apparaatbeheer als Belkin Bluetooth 2.0 USB Adapteer, apparaattype Bluetooth-radio's, Fabrikant Broadcom en Locatie Port_#0005.Hub_#0001 en als Appraatstatus: Dit apparaat werkt correct.
Het tabblad geavanceerd geeft aan de Radiogegevens, Naam: mijn pc, Adres: MAC-adres van dongle, Fabrikant-id: 15, HCI version 3.8192. en LMP version 3.16679.
Het tabblad stuurprogramma geeft aan dat dat van Broadcom is, datum 24-2-2004(????) en versie 5.1.2535.0

Bij de Bluetooth-apparaten word mijn Jabra BT500v headset herkend, en er staat vermeld dat de sleutel wordt gebruikt. Wanneer ik naar de eigenschappen van de Jabra ga kijken zie ik dat bij de Services zowel de Handsfree-telefonie als de Hoofdtelefoon staan ingeschakeld.

Maar nu komt het struikelblok!!!
Bij Bluetooth-apparaten op het tabblad Audio staat de Jabra vermeld, als Bluetooth hands-free audio, Hands-free headset met microfoon en "Verbinding verbroken"!! En wanneer ik vraag om te verbinden komt in een nieuw venstertje de volgende melding: Er is geen lokaal Bluetooth-aparaat gedetecteerd, mooi rood kruis erbij en een OK-knop :( :(

Zover mijn enorme (over)complete verslag van het Bluetooth avontuur, ben jij al verder gekomen of is er iemand anders die na het lezen van al de bovenstaande informatie zich geroepen voelt om HET verlossende woord te spreken?

Groet, Divx.

Verwijderd

groeten is niet nodig btw, sociaal als we zijn groeten we hier altijd elkaar ;)

Dinsdag is café-avond voor mij, dus heb deze avond niet veel gedaan. Ik pruts morgen wel wat verder.

mijn gsm is overigens een gelijkaardig verhaal. Hij kan verbinden, aanvaardt de sleutel en alles, maar zodra ik een datatransfer wil starten krijg ik de melding dat de verbinding verbroken wordt omdat er geen ondersteund protocol werd gedetecteerd. Ik heb ook een utility om outlook gegevens te syncroniseren, hiervoor moet je bluetooth aan een com-poort mappen, maar dit werkt al helemaal niet (wil geen com-poort toewijzen). Drivers zijn blijkbaar lang niet zo perfect als ik gehoopt had, maar het feit dat de BT apparaten met men pc kunnen pairen betekent toch dat het ding wel degelijk werkt?! Nou ja, voer voor morgen.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2007 23:58 ]

Verwijderd

Mijn bluetooth werd wel herkend door vista maar Vista ondersteunt vrij weinig bluetooth apparaten. Nu had ik erg veel aan de volgende link:
http://www.dev-toast.com/...g-bluetooth-in-vista-rtm/

Hoop dat jullie er ook wat mee kunnen.

• DivxLover
mooie tip Arcanedevil, ik hoef me weer niet te vervelen vandaag ;)

Ik hou jullie op de hoogte van de resultaten.

Update: Vooralsnog na een ochtend puzzelen niet gelukt, het leek even veelbelovend, maar juist de extra functies, die niet in de Vista BT-stack zitten werden, werden niet geinstalleerd.

Maar ik geef het niet op, ik ga gewoon door met de handleiding zoals op die website staat omschreven, er moet toch een oplossing zijn.

Vind het overigens wel van de gekke dat anno 2007 Vista met zo'n verotte stack voor Bluetooth wordt geleverd, komt op mij net zo knullig over als het na de installatie een floppy er in moeten stoppen om alsnog USB-drivers te installeren.

En mensen die denken:"Goh, bij mij werkte het toch direct...", dat kan heel goed, maar dan doe je kennelijk alleen maar data-transfer via BT, zodra je probeert van audio of handsfree te werken met BT, kom je er wel achter waar de problemen zitten. Alle overige functionaliteit die in een BlueTooth-stack behoort te zitten is er door Microsoft uitgesloopt, de standaard ondersteuning voor BlueTooth is gewoon totaal verminkt. :( :( :(

Update 2: Nog een dag aan de Bluetooth gewerkt, maar het resultaat is er niet. Niet getreurd, ik heb tenslotte niet voor niets een volledige versie van Ultimate, dus morgen ga ik eens met Microsoft bellen :o , eens zien wat dat oplevert.....

[ Voor 91% gewijzigd door DivxLover op 08-03-2007 21:26 . Reden: update na een ochtend installeren, verwijderen, installeren, verwijderen.... ]

• DivxLover
Ok, we gaan het over een andere boeg gooien.

Microsoft gesproken en ook zij hebben geen oplossing voorhanden. Je komt dan natuurlijk al snel in het cirkeltje terecht waarbij het OF aan Microsoft ligt, OF aan de hardware leverancier wegens het niet uitbrengen van fatsoenlijke drivers.

In dat cirkeltje kan je eeuwen ronddraaien, en goh.....daar heb ik na een week stoeien met drivers, installaties en herinstallaties eigenlijk geen energie meer voor.

Ik ben er achter gekomen dat de beste ondersteuning qua drivers momenteel eigenlijk door Sitecom wordt gegeven, voor verschillenden modellen zijn er zelfs Vista x64 (!) drivers beschikbaar volgens hun site.

Ik heb gekozen voor de CN-521, die is USB2.0, BT2.0 + EDR en een 100Meter radius, adviesprijs van € 17,99 bij Dynabite.

LET OP: Er zijn twee hardware versies van de Sitecom BT dongles: V1_001 en V1_002. Je MOET de V1_001 hebben, deze werkt met de Toshiba Bluetooth stack die ook Vista x64 zou moeten ondersteunen. De V1_002 is een Blue Soleil versie, die nu juist ongeveer als slechtste bekend staan met driver-ondesteuning. Ditzelfde verhaal geldt voor meerdere dongles van Sitecom zolas bijvoorbeeld de CN-512, maar het gaat mij te ver om voor jullie alle modellen uit te zoeken ;)

Inmiddels is mijn vrouwlief als het goed is onderweg naar huis van haar werk, met als tussenstop Dynabite om een boodschap voor haar tweakende mannetje te doen, dus ik verwacht in de loop van de middag jullie uitsluitsel te kunnen geven over de claim van Sitecom dat deze dongle inderdaad geschikt is voor Vista x64.

Tot dan!

• DivxLover
Eureka!!!!! Moet ik nog meer zeggen??? :D :D :D

Deze dongle binnengekregen dankzij de vrouw, de software van de Sitecom site gedownload, installatie gestart, tijdens de installatie de dongle aangesloten, na de installatie de pc geherstart en VOILÁ.....

Een gelukkige tweakert die een draadloos communicerend weekend tegemoet gaat!!

Verwijderd

Ik heb recent een BT-stcik van QTEC gekocht bij de MediaMarkt waarin een BlueSoleil chip zit. Ik heb Vista Ultimate x64 draaien, dus moest zoeken naar een x64-driver en die bleek op de site van BlueSoleil beschikbaar. Voor diegenen die dus beweren dat BS als een van de laatste met een driver komt...
Het is wel een commerciele versie, maar zonder sleutel kan je 5MB aan data overdragen. M'n Jabra 125 headset werkt perfect!
Klik hier voor de downloadpagina.

Verwijderd

DivxLover schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 20:26:
Mijn Belkin dongle wordt nu herkend door Vista, maar ik kan de Jabra headset nog niet gebruiken.
offtopic:
Hoe zijn de jabra headsets? :)
Pagina: 1