Toon posts:

LCD-fabrikanten zijn leugenaars

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg me af waarom LCD-fabrikanten al hun specificaties van de monitoren maar een beetje bij elkaar mogen liegen. Zijn hier geen wetten voor?

Neem nu een breedbeeld monitoren test op Hardware.info:

http://www.hardware.info/...oren_vergelijkingstest/14

De meeste geven een reactiesnelheid van 8ms op. In praktijk, de gemeten waarden, is dit eerder het dubbele. Pure volkslakkerij. Contrast is al helemaal een leugen, met vaak een afwijking van factor 4. Helderheid klopt ook nooit. Waarom mag dit zomaar allemaal?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op maandag 05 maart 2007 @ 21:34:
Ik vroeg me af waarom LCD-fabrikanten al hun specificaties van de monitoren maar een beetje bij elkaar mogen liegen. Zijn hier geen wetten voor?

Neem nu een breedbeeld monitoren test op Hardware.info:

http://www.hardware.info/...oren_vergelijkingstest/14

De meeste geven een reactiesnelheid van 8ms op. In praktijk, de gemeten waarden, is dit eerder het dubbele. Pure volkslakkerij. Contrast is al helemaal een leugen, met vaak een afwijking van factor 4. Helderheid klopt ook nooit. Waarom mag dit zomaar allemaal?
Omdat ze het dusdanig vermelden dat het wel klopt, zij het met een kanttekening.
Dat heet reclame, wees blij dat jij zo helder bent om e.e.a. zelf op een rijtje te zetten wat dat betreft. Degenen die dat niet kunnen, zien ook het verschil tussen 2/4/8/16 MS niet. ;)

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Het hangt er meestal van af welke criteria je precies aanhoudt. Bij reactiesnelheid kun je bijvoorbeeld kiezen tussen grijs-grijs, zwart-wit, of van de ene kleur naar de dichtstbijzijnde andere kleur. Levert allemaal verschillende waardes op en de fabrikant kiest natuurlijk degene die hem het beste uitkomt. En natuurlijk vermelden ze vervolgens niet hoe ze die waarden in de specificaties hebben gemeten. Ofwel, is geen woord aan gelogen, maar het gaat juist om de informatie die ze achterwege laten (of alleen in de kleine lettertjes vermelden).

Verwijderd

Topicstarter
Exorcist schreef op maandag 05 maart 2007 @ 21:37:
[...]

Omdat ze het dusdanig vermelden dat het wel klopt, zij het met een kanttekening.
Dat heet reclame, wees blij dat jij zo helder bent om e.e.a. zelf op een rijtje te zetten wat dat betreft. Degenen die dat niet kunnen, zien ook het verschil tussen 2/4/8/16 MS niet. ;)
Ah, dus Samsung is alleen maar populair geworden omdat ze meer liegen dan andere fabrikanten (met name over hun reactiesnelheden)?

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Verwijderd schreef op maandag 05 maart 2007 @ 21:38:
[...]

Ah, dus Samsung is alleen maar populair geworden omdat ze meer liegen dan andere fabrikanten (met name over hun reactiesnelheden)?
Dude, lees de post eens boven je ;) de panelen zijn beter, maar als je 4 ms black to white hebt, of 2 ms grey to grey, dan pak je toch die 2 ms ;) dat verkoopt beter ;)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Nevie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-12 10:24
Niet alleen LCD fabrikanten, maar vrijwel ieder bedrijf verteld niet de gehele waarheid. Ook bij geheugen vind ik het afzetterij, koop je een 200Gb hard disk is ie maar 180Gb, zelfde met geheugenkaart. Omdat ze 1Mb als 1000Kb rekenen... Dat kan je eigenlijk ook niet maken. Van LCD's wist ik de leugens over de helderheid niet eens.

Verwijderd

Je moet bij het vergelijken van de specificaties natuurlijk goed in de gaten houden wat en hoe er nou precies is gemeten. Dit gaat vaak dmv IEC/DIN/ISO normen, maar steeds vaker ook door fantasienormen waardoor fabrikanten van bijvoorbeeld prut-pc-speakertjes onder blikken of blozen setjes van 3.663.444 Watt op de markt kunnen brengen.

't zijn dan ook lang niet alleen LCD fabrikanten die zo te werk gaan. Doet zo'n beetje iedereen :)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
koop je een 200Gb hard disk is ie maar 180Gb
Mag je eigenlijk nog blij zijn dat je 180GB krijgt. 200Gb is namelijk maar 25GB :P

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-12 17:34
Nevie schreef op maandag 05 maart 2007 @ 21:43:
Niet alleen LCD fabrikanten, maar vrijwel ieder bedrijf verteld niet de gehele waarheid. Ook bij geheugen vind ik het afzetterij, koop je een 200Gb hard disk is ie maar 180Gb, zelfde met geheugenkaart. Omdat ze 1Mb als 1000Kb rekenen... Dat kan je eigenlijk ook niet maken. Van LCD's wist ik de leugens over de helderheid niet eens.
Dit is nou juist geen nepperij. Dat microsoft 1024 bytes makkelijker vond rekenen is hun probleem. Maar dat komt door programmeren. Als je gegevens maakt is het per 1000 net zo makkelijk/zelfs makkelijker om te rekenen. Ze schrijven het trouwens ook op hun HD: 1 kB = 1000 bytes

Dat bij de LCD displays de ideale waarde wordt opgeschreven is logisch, maar daarom leeft hardware.info ook op. ;)

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:53

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Omdat jij niet verder kijkt dan de marketingpraat. Opgegeven specs zijn vaak (niet altijd) de optimale en best gemeten prestaties. Responsetijd van 16ms. Welke responsetijd? grijs-grijs, zwart-wit, of van de ene kleur naar een andere kleur die er enorm dichtbij ligt (even gekopieerd)? Of is het misschien alleen de fall time? Jij als consument slikt 16ms als standaard, terwijl er geen standaard is waarmee gemeten wordt. Dat jij LCD fabrikanten dan gelijk als leugenaars bestempelt is erg jammer

[ Voor 10% gewijzigd door We Are Borg op 05-03-2007 21:54 ]

• ShockRaver
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-12 15:43
zover ik weet... rekent de cpu binear en dus met 1024kb = 1mb 1024 mb = 1 gig 1024 gig is 1 tera etc. etc.

correct me if in wrong.

maar die "leugens" gelden die dan ook bij de TFT's ? of alleen op lcd?

AMD 7800X3D - DDR5 64GB Dominator - AMD RADEON RX6800 XT MB - OD11

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

h.edink schreef op maandag 05 maart 2007 @ 21:51:
Dit is nou juist geen nepperij. Dat microsoft 1024 bytes makkelijker vond rekenen is hun probleem. Maar dat komt door programmeren. Als je gegevens maakt is het per 1000 net zo makkelijk/zelfs makkelijker om te rekenen. Ze schrijven het trouwens ook op hun HD: 1 kB = 1000 bytes
Ik vermoed dat de afspraak dat 1KB gelijk is aan 1024 bytes al bestond voordat Microsoft uberhaupt is opgericht. De reden dat 1KB gelijk aan 1024 bytes is omdat computers van oudsher met machten van 2 werken en 1024 is 210.
Alleen harddiskfabrikanten maken er misbruik van dat de omvang van 1KB internationaal gestandaardiseerd is (in een ISO norm ofzo) maar de omvang van 1GB is dat niet. Het is alleen jarenlang gebruikelijk geweest (om logische redenen) om 1GB gelijk aan 1024MB te maken.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:17
h.edink schreef op maandag 05 maart 2007 @ 21:51:
[...]

Dit is nou juist geen nepperij. Dat microsoft 1024 bytes makkelijker vond rekenen is hun probleem.
dit komt mischien als een shock voor je maar het het hele 1024bytes gebeuren is niet door microsoft bedacht hoor.

wel erg makkelijk de schuld aan microsoft geven zo :P zo ken ik er nog wel meer

A wise man's life is based around fuck you

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-12 17:34
Zwelgje schreef op maandag 05 maart 2007 @ 21:58:
[...]

dit komt mischien als een shock voor je maar het het hele 1024bytes gebeuren is niet door microsoft bedacht hoor.

wel erg makkelijk de schuld aan microsoft geven zo :P zo ken ik er nog wel meer
Microsoft is de eerste die het groots(richting publiek) heeft geintroduceert. Daarvoor was het vaag wat de standaard was. Komt voornamelijk dat daarvoor iedereen wist waar het om ging en er nooit een punt van werd gemaakt.
Ik geef Microsoft niet de schuld. Toendertijd deed elke programmeur dat, pas later, toen de mensen het verschil/nut niet meer begrepen tussen 1024 en 1000 kwam er commentaar op, maar toen was het al te laat om alles volgens de standaard te laten gaan werken.

P.S. Eén niet zo'n hele duidelijke omschreven post gaat iedereen direct bashen. :X

[ Voor 5% gewijzigd door FireWood op 05-03-2007 22:11 ]

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:11

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Het is heel veel reclame gebruikelijk.

Ken je die reclame voor 'vanish' en andersoortige schoonmaakmiddelen? Je ziet een wasbak die eruit ziet alsof er iets in is doodgegaan, iemand spuit een klodder 'middel x' in een hoekje, maar veegt met 1 beweging de hele bak schoon, inclusief het onbehandelde deel.

Het is blijkbaar toegestaan om reclame mooier te maken dan het feitelijk is.

Verwijderd

Topicstarter
Nevie schreef op maandag 05 maart 2007 @ 21:43:
Ja, maar dat wisten de meeste mensen nog wel, bovendien staat het op elke HD dat elke GB 1000 mb is, enzovoorts. Maar het blijft naaierij.

Verwijderd

HTT-Thalan schreef op maandag 05 maart 2007 @ 22:10:
Het is heel veel reclame gebruikelijk.

Ken je die reclame voor 'vanish' en andersoortige schoonmaakmiddelen? Je ziet een wasbak die eruit ziet alsof er iets in is doodgegaan, iemand spuit een klodder 'middel x' in een hoekje, maar veegt met 1 beweging de hele bak schoon, inclusief het onbehandelde deel.

Het is blijkbaar toegestaan om reclame mooier te maken dan het feitelijk is.
ook wel logisch anders verkoop je je product nooit...

kzou het niet liegen willen noemen, meer de waarheid verdraaien zodat ie de fabrikant het beste uitkomt :/ best logisch toch?

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Zowel in dataopslag als datacommunicatie is 1GB altijd al 1000MB geweest, zelfs al voordat Bill Gates kon lezen. De verwarring komt omdat RAM geheugen met machten van 2 werkt terwijl opslag en communicatie van oudsher met machten van 10 werken. http://en.wikipedia.org/wiki/Gigabyte

Dit specifieke geval heeft dus niets met verlakkerij te maken. ISP's, HDD fabrikanten, netwerkapparatuurfabrikanten etc. houden zich netjes aan de SI standaard, veel OS-en over het algemeen niet.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Verwijderd schreef op maandag 05 maart 2007 @ 22:15:
[...]

ook wel logisch anders verkoop je je product nooit...

kzou het niet liegen willen noemen, meer de waarheid verdraaien zodat ie de fabrikant het beste uitkomt :/ best logisch toch?
Ik heb net een flinke domper gelopen met een auto die veel minder bleek te zijn dan dat de verkoper mij voorspiegelde... Ik kan de frustratie van TS wel begrijpen wanneer hij klaagt over het feit dat je tegenwoordig niet meer van de goede wil en blauwe ogen van de aanbieder/winkel/verkoper uit kan gaan. Je moet overal wat achter zoeken en altijd je 'wits' bij je hebben, wil je tegenwoordig nog goed af komen bij álles wat je koopt.

Het is altijd wel ergens goedkoper of beter. Het zou zo fijn zijn als je gewoon ergens kon kopen in goed vertrouwen dat mensen nog echt het beste met je voor hebben :{

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:53

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Verwijderd schreef op maandag 05 maart 2007 @ 22:12:
[...]

Ja, maar dat wisten de meeste mensen nog wel, bovendien staat het op elke HD dat elke GB 1000 mb is, enzovoorts. Maar het blijft naaierij.
Correctie: Jij vindt het naaierij

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:44

Exirion

Gadgetfetisjist

HTT-Thalan schreef op maandag 05 maart 2007 @ 22:20:
Het zou zo fijn zijn als je gewoon ergens kon kopen in goed vertrouwen dat mensen nog echt het beste met je voor hebben :{
Handel draait om geld verdienen. Aanprijzen van een produkt gaat altijd gepaard met leugens, en dat is nog nooit anders geweest :) Reclame heeft zelden iets met de werkelijkheid te maken, want anders zou menig Tweaker met Axe op naar het strand gaan :+

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

[...]

Ik heb net een flinke domper gelopen met een auto die veel minder bleek te zijn dan dat de verkoper mij voorspiegelde... Ik kan de frustratie van TS wel begrijpen wanneer hij klaagt over het feit dat je tegenwoordig niet meer van de goede wil en blauwe ogen van de aanbieder/winkel/verkoper uit kan gaan. Je moet overal wat achter zoeken en altijd je 'wits' bij je hebben, wil je tegenwoordig nog goed af komen bij álles wat je koopt.

Het is altijd wel ergens goedkoper of beter. Het zou zo fijn zijn als je gewoon ergens kon kopen in goed vertrouwen dat mensen nog echt het beste met je voor hebben :{
kdenk dat het probleem niet in tegenwoordig schuilt... verkopers zijn en blijven altijd uit op zoveel mogelijk winst, kijk maar eens naar de markt een aantal eeuwen geleden: als marktkoopman verkoop je een el stof voor 1 gulden, wat doe je dan? dan neem je een heel klein mannetje zodat die el stof maar heel weinig is en jij veel meer ellen stof kunt verkopen --> naaierij? misschien wel maar de klanten gaan dan natuurlijk op zoek naar het kraampje waar ze de grootste el krijgen voor t minste geld...

zo gaat het nu dus ook, de verkoper probeert zijn product zo mooi mogelijk te verkopen, maar de klant moet ook zo slim zijn om te vergelijken

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Verwijderd schreef op maandag 05 maart 2007 @ 22:31:
[...]

kdenk dat het probleem niet in tegenwoordig schuilt... verkopers zijn en blijven altijd uit op zoveel mogelijk winst, kijk maar eens naar de markt een aantal eeuwen geleden: als marktkoopman verkoop je een el stof voor 1 gulden, wat doe je dan? dan neem je een heel klein mannetje zodat die el stof maar heel weinig is en jij veel meer ellen stof kunt verkopen --> naaierij? misschien wel maar de klanten gaan dan natuurlijk op zoek naar het kraampje waar ze de grootste el krijgen...

zo gaat het nu dus ook, de verkoper probeert zijn product zo mooi mogelijk te verkopen, maar de klant moet ook zo slim zijn om te vergelijken
Ik denk dat deze manier van zakendoen helemaal niet nodig is. Ik werk nu een jaar als account manager voor een grote reseller. Ik behartig ondertussen de belangen van meer dan 2000 klanten. Ik hoef nooit te liegen, iets mooier voor te spiegelen, of foute reclame te maken.

En toch verkoop ik aan de lopende band mooie ICT oplossingen, sta elke maand weer in de Top3 van het salesteam, en heb tevreden klanten die niet kopen vanwege de prijs, niet vanwege de reclame, maar puur vanwege de heldere en eerlijke manier van zakendoen ;)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Maurits van Baerle schreef op maandag 05 maart 2007 @ 22:20:
Dit specifieke geval heeft dus niets met verlakkerij te maken.
Vind het anders wel behoorlijke misleiding.

Waar een IDE disk volgens de fabrikant 160GB is, geeft men voor een SCSI schijf opeens 147GB. Waarom dan ook niet die standaard voor de zakelijke markt gebruiken? Of zijn de fabrikanten toch wel bang dat bedrijven zich niet laten misleiden? :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

... Het zou zo fijn zijn als je gewoon ergens kon kopen in goed vertrouwen dat mensen nog echt het beste met je voor hebben :{
Die plaatsen zijn er ook nog wel hoor, waar je niet genaaid wordt maar waar gewoon een eerlijke deal gemaakt wordt. Een goede en betrouwbare reputatie verdient zich dik terug dus er zijn best wel bedrijven die daarin willen (blijven) investeren. De kunst is om ze te vinden.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Het geval met de hdd's heeft niks met misleiding te maken. 1GB = 1000MB. Dat is een feit. Windows werkt met GiB's. Oftewel giga binary bytes. En hier is 1024MiB wél 1GiB. De termen worden gewoon niet goed gebruikt.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoT Huisregels

Met een tendentieuze topictitel en topicstart als deze zijn we niet bepaald gediend. Op een normale manier een normale topic starten mag, willekeurig wie voor leugenaars uitmaken is flamerig en garandeert een slotje. Bij deze.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.