Subsonic Filter, waar dient dat voor?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.267 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:56
Op mijn Onkyo versterker zit een knopje genaamd 'subsonic filter'. Ik weet nog steeds niet precies waar dat knopje voor is. Nu was ik zo net op marktplaats aan het rond neuzen waar een zeer audiofiele voorversterker aangeboden werd, en zoals altijd heeft de audiofiele eigenaar er altijd flink wat informatie bij gezet.

Nu stond daar dit bij : "- (uitschakelbaar) sub-sonic filter om de onhoorbare maar schadelijke rumble uit uw draaitafel te filteren"

Nu is mijn vraag, wat is 'rumble'? En is dat echt schadelijk voor de rest van je set?

Verder heb ik nog een probleem, ik kan niet duidelijk zien wanneer dat filter nu aan of uit staat. Het staat niet duidelijk aangeven. Eigenlijk is dat het grootste probleem, want ik kom er echt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-04 17:01

voodooless

Sound is no voodoo!

Een beetje google, en je weet het :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Vincento
Heeft dus o.a met kromme platen te maken en trillingen van buiten af. De naald pikt de laag frequente trillingen op en geeft die door naar mijn versterker. Daardoor zouden de woofers enorm moeten uit slaan. Volgens mij heb ik hier geen last van, teminste, ik zie niks als ik op de vloer sta te springen. Maar ik ga binnenkort toch maar voor de zekerheid noppen matras halen bij de gamma.
Dat spul zal sowieso goed trillingen isoleren.

Maar hoe ik mijn subsonic filter aan of uit zet is me een raadsel, het staat er zo onduidelijk aangegeven.

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadwire.com/out.php/i1783_filter.JPG

Als je dat knopje indrukt, staat het filter dan aan, of staan de 15 hz tonen dan aan? Dus wanneer staat dat filter aan of uit?

Ik heb de handleiding niet, deze versterker is ook al minstens 2e hands.

[ Voor 12% gewijzigd door DJ Vincento op 05-03-2007 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-04 17:01

voodooless

Sound is no voodoo!

als je indruk, staat je subsonic filter aan, met een grensfrequentie van 15 Hz. Alles daaronder wordt dus gefilterd.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Vincento
voodooless schreef op maandag 05 maart 2007 @ 21:47:
als je indruk, staat je subsonic filter aan, met een grensfrequentie van 15 Hz. Alles daaronder wordt dus gefilterd.
Oke bedankt. Ik heb al op de Onkyo site gezocht naar handleidingen enzo, maar mij amp is al veel te oud, dus daar is niks meer over te vinden. Maar nu weet ik hoe het zit, harstikke bedankt! d:)b

* DJ Vincento kan nu weer met een gerust hart plaatjes van Pink Floyd en The Eagles draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Rumble (letterlijk: "gerommel") is laagfrequente vervorming vooral afkomstig van de resonanties van de motor, (kromme) plaat, platter en behuizing. Aangezien de aandrijfpoelie (het snelst draaiende deel) met een frequentie in de orde van 10 Hz draait, zijn er filters die alles onder de 15 Hz wegfilteren.
Pagina: 1