DNS instellen sitecom WL-154

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gerrit88
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-03 20:21
Ik ben bezig met het configureren van een router/modem. Dit betreft de sitecom wl-154. Ik wil in de router hostnames van de pc's, printers netwerkschijven etc. vastleggen zodat je niet elke keer met het ip adres moet werken als je een netwerk-component wil bereiken. Ik wil dus als ik een printer wil toevoegen die gedeeld staat op de pc KANTOOR verwijzen naar
\\KANTOOR\printernaam en niet naar \\ipadres\printernaam

Ik heb overal in het configuratiepanel van de router gezocht maar helaas niets gevonden.

Kan iemand mij helpen?

Verwijderd

\\netbios\shares = netbios shares, verzorgd door "file and printer sharing"/netbios onder Windows

wat je kan doen is alle pc's en apparaten een static ip geven, en vervolgens een host file distributeren met de juiste routering

-edit: het host bestand onder windows vind je:
C:\WINDOWS\system32\drivers\etc>

onder linux is het dacht ik \etc\hosts ,maar dat zou bij sommige distro's nog wel eens kunnen verschillen

-edit1: voorbeeldje
code:
1
2
3
127.0.0.1       localhost
192.168.1.1     livebox
192.168.1.2     ddwrt

Door in mijn browser "http://livebox" in the typen kom ik zo in het config panel, mocht je hier echter het ip van een server/printer neer zetten dan kan je er uiteraard ook via //server //printer bij komen.
Dit bestand dient echter wel op iedere machine aanwezig te zijn, ik weet niet of je dit via DHCP kan verspreiden.

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2007 20:16 ]

• Gerrit88
Bedankt voor de snelle reactie!

Dit is inderdaad ook een oplossing maar niet helemaal de oplossing die ik zoek. Ik wil het echt in de router vastleggen omdat het netwerk door verschillende mensen beheert wordt. Het is dan niet handig om de manier van werken ineens te veranderen. Ik weet dat het op de manier die ik wil kan. Het was bij de oude router ook zo geregeld en bij mij thuis kan ik het ook gewoon in de router opslaan (speedtouch 510). Maar bij de nieuwe router kan ik de optie nergens vinden.

Verwijderd

Sorry.. maar de 3 routers die ik hier heb liggen kunnen dat niet, die weten niet wat netbios is

Het zou zo kunnen zijn dat ik iets over het hoofd zie / naast de pot pies > mischien dat iemand anders hier iets over kan zeggen.

• Gerrit88
Mischien duidelijker als ik het volgende plaatje erbij zet. Dit is de configuratie die ik op mijn router thuis heb. Ik vul dus een hostnaam in met het bijbehorende ip adres. Zo mischien duidelijker wat ik bedoel?
Afbeeldingslocatie: http://www.gweening.nl/dns2_small.gif

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:49

lier

MikroTik nerd

En heb je als DNS server ook ingesteld dat (alleen) de router gebruikt wordt bij de hosts ?
Want het resolven van namen gebeurt met DNS en er zit een (eenvoudige) DNS server in de router.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

ik zie nu dat mijn DDWRT box ook zoiets heeft

-edit: plaatje weggehaald, dyndns is natuurlijk heeeel iets anders :duh:
had ik niet goed gezien

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2007 21:02 ]

• lier

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op maandag 05 maart 2007 @ 20:59:
ik zie nu dat mijn DDWRT box ook zoiets heeft

[afbeelding]

denk niet dat de el cheapo sitecom dit heeft..
Twee dingen: niet zo bijzonder, bedoeld voor de WAN kant (en niet de LAN kant).

@TS: je moet verwijzen naar een naam, niet naar een een domein met naam...
Dus als je een ping doet, doe dan ping [printernaam].

Andere optie, installeer een domein...

Verwijderd

lier: dyndns is inderdaad niet zo bijzonder :duh!:

Wat TS zoekt heet trouwens 'DNSMasq'

http://wiki.nedlinux.nl/index.php?page=dnsmasq

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2007 21:07 ]

• Gerrit88
lier schreef op maandag 05 maart 2007 @ 20:52:
En heb je als DNS server ook ingesteld dat (alleen) de router gebruikt wordt bij de hosts ?
Want het resolven van namen gebeurt met DNS en er zit een (eenvoudige) DNS server in de router.
Waar (in de configuratie pagina) kan ik dan die DNS server instellen? Ik kan m echt niet vinden.. Mishchien heb ik er te lang naar gekeken dat ik het nu niet meer zie..

Wat bedoel je precies met die eerste zin? Die begrijp ik niet helemaal..

• lier

lier

MikroTik nerd

Post eens :

ipconfig /all
ping laserjet6L
ping 10.0.0.160

• Gerrit88
lier schreef op maandag 05 maart 2007 @ 22:59:
Post eens :

ipconfig /all
ping laserjet6L
ping 10.0.0.160
Het plaatje wat ik gepost heb is alleen ter verduidelijking van wat ik wil. Het is dus situatie bij mij thuis. Ditzelfde wil ik ook bij de sitecom WL-154 instellen maar dat lukt dus niet. Ik kan niet vinden waar ik dat moet instellen.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Hoeft niet eens, dat doen de clients al. Ten tweede onthoudt de router ook zelf de uitgedeelde leases en de bijbehorende client-namen.

Het zit er niet in omdat het niet nodig is, het is ook niet standaard bij routertjes, heb het alleen gezien bij Speedtouches.

• TerrorMachine
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-12-2025

TerrorMachine

- Down For Life -

Sorry dat ik zo laat nog reageer
Maar ik heb een zelfde probleem

Ik wil gewoon op pc naam kunnen pingen e.d.
kon met mijn Speedtouch idd wel maar met mijn live box niet meer (als je gebruik maakt van
Static ip adressen)

Ik zit te denken om mijn speedtouch er weer bij tussen te hangen en dan die als dns server te gebruiken

iemand ervaring??

Ik mag niet klagen......dat mag dan weer niet

Pagina: 1