Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Parallel poort in combinatie met externe sensoren en relais

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• zaidoT
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-11 21:56
Ik heb als simpel doel: 8 sensoren uit te lezen (aan of uit) en op basis daar van 4 relais(/scr) aan te sturen via de parallel poort.
Na ongeveer 16 uur te hebben gezocht (GoT, circuitonline, google, msn search) wil ik graag de volgende punten verifiëren aangezien geen enkele bron helemaal volledig is.

1) Je bent je moederbord (of in ieder geval je parallel poort) als je er per ongeluk meer dan 5 volt over heen zet. Dus daarom zijn er twee dingen aan te raden:
-A: Een PCI-kaart met parallel poort, zodat je alleen die pci-kaart vernielt.
-B: Optocouplers gebruiken tussen de parallel poort en de circuits.
Ik persoonlijk denk dat het het veiligst is om beide te doen.

2) Wanneer je de acht datapoorten wilt gebruiken om invoer naar de computer te sturen (de 5 status poorten zijn te weinig, ik heb op zijn minst 6 poorten nodig en in het uitgebreidere ontwerp zelfs 8), moet je een EPP-parallel poort hebben en zou je de controle pin 5 moeten verbinden met grond. Hier snap ik dus niks van, de bron waar ik alle verbindingspinnen uithaal gaat maar tot controle pin 3 en wanneer ik met een weerstandsmeter de parallel kabel door meet vind maar 17 mogelijke pinnen die los van elkaar bruikbaar zijn en op deze website wordt er geen melding gemaakt van meer dan 17 mogelijke pinnen + 8 grondpinnen. Dus moet ik hier alleen maar een EPP parallel poort hebben of ook nog een pin verbinden.

3) Wanneer je een optocoupler gebruikt kan je deze dan op deze manier aansluiten op de parallel poort?
Van PC naar schakeling:
Afbeeldingslocatie: http://img181.imageshack.us/img181/5497/uitvoerbd5.jpg
Van schakeling naar PC:
Afbeeldingslocatie: http://img256.imageshack.us/img256/6452/invoeryr9.jpg
Of moet er nog een weerstand tussen de optocoupler en de ingang/uitgang?

4) De invoer pin is standaard hoog (1) en wanneer je de pin verbind met de grond wordt hij laag (0), enkele uitzonderingen daar gelaten.

5) Is dit het goede forum? Ik twijfel of deze in dit forum thuis hoort wegens de elektronische componenten of in het casemodding-forum.

Vergat nog een vraag:
6) Kan je de datapinnen tegelijk als in en uitvoer gebruiken?

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

Afbeeldingslocatie: http://www.doc.ic.ac.uk/~ih/doc/par/pinout.gif

D0-D7 zijn de uitgangen, rood zijn de ingangen, en groen weet ik niet :)

[ Voor 14% gewijzigd door Tinus op 05-03-2007 22:22 ]

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
De groene zijn volgens mij de min aansluitingen.

Bij een opto-coupler (of een led) moet je altijd de stroom begrenzen.
Dit kan met een weerstand.
Zet een weerstand in serie met de led. Stroom ongeveer 10 mA
En zorg ook dat de transistor aan de uitgang niet meer dan ongeveer 50 mA hoeft te doen.

Gelijktijdig als ingang en uitgang is niet mogelijk.

Guus Assmann

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
groene zijn ground, denk wat je het beste kan doen is:

1:
Beide zijn niet nodig, ik doe het het zelf met een extra pci kaart, maar das meer omdat ik me andere in gebruik heb voor iets anders.
Heb al wel 's een pc gefrituurd met een verkeerde aansluiting op de printerpoort... maar das een hele andere reden (115VAC op de printerpoort gezet :S).

2:
8 sensoren aan de datalijnen, en als uitgangen de statuslijnen te gebruiken.
volgens mij is de datalijnen als input een bitje in de statusregisters, maar moet je ff opzoeken, ben 'm als 's tegengekomen.

3. wel een weerstand tussen de led en de datapin, anders frituur je alsnog je printerpoort, verder prima.
Wel een goede tip, doe altijd de + aan de bovenkant in je tekeningen, das defacto-standaard en kijkt echt heel raar als het verkeerdom is.

4/5 ja
6 nee

Ow, en het is aarde, niet grond, maar das bijzaak.

• zaidoT
Heel erg bedankt voor de snelle reactie. Het heeft me in ieder geval één parallel poort gescheeld die anders overbelast was geraakt. Ik heb nog eens in mijn bios gekeken en ziet er naar uit dat ik hem alleen maar op bi-dirictional hoef te zetten, maar aangezien ik daar een matrix printer op ga zetten tijdens de tests zal ik er toch een pci-kaart bij moeten prikken.

Maar op de vraag of je de datapoorten tegelijkertijd voor in en uit voer kan gebruiken ga ik toch eens opzoeken, want op deze website wordt namelijk ook melding gemaakt van eerst naar de poort schrijven en daarna uitlezen. Maar dat ga ik niet meer van jullie vragen deze informatie van jullie is al meer dan ik had mogen vragen.

Dat van grond en aarde heb ik door elkaar gehaald door al die Engelse websites met hun 'ground'.

[ Voor 6% gewijzigd door zaidoT op 06-03-2007 15:59 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
zaidoT schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 15:57:
Heel erg bedankt voor de snelle reactie....
Dat heb je aan je duidelijke startpost (dus aan jezelf) te danken.
Maar op de vraag of je de datapoorten tegelijkertijd voor in en uit voer kan gebruiken ga ik toch eens opzoeken, want op deze website wordt namelijk ook melding gemaakt van eerst naar de poort schrijven en daarna uitlezen. Maar dat ga ik niet meer van jullie vragen deze informatie van jullie is al meer dan ik had mogen vragen.
Waarom niet vragen, wie na je komt kan dan alle informatie hier vinden.
Wat jij beschrijft is niet gelijktijdig in en uitgang, dat is het ene moment wordt de poort als uitgang gebruikt, en daarna als ingang (bijvoorbeeld om wat byte's over te sturen, en dan een antwoord daarop te ontvangen), das niet gelijktijdig. Bij gelijktijdig, zal je uitgang die aan de eerste pin hangt, aangestuurd worden door de ingang aan de eerste pin, dat zal dus niet werken.
Afhankelijk van je kennis en wat je zelf wil, zijn verschillende oplossingen te bedenken, ik persoonlijk zou bijvoorbeeld de seriële poort gebruiken met schuifregisters, daarmee kan je de ingangen een na een uitlezen. Via de parallele poort, zou ik denk ik iets proberen met analoge switches, die stuur je aan met de statuslijnen, je schakelt eerst de ingangen naar D0-D7 en leest zo je sensoren uit, daarna schakel je naar de uitgangen, ik zou er een D-flipflop aan hangen en dan een pulsje op de klok geven, zo blijven je uitgangen op de stand waarin ze ingesteld zijn en kan je weer verder de sensoren uitlezen.
Dat van grond en aarde heb ik door elkaar gehaald door al die Engelse websites met hun 'ground'.
In een standaard PC zal de massa verbonden zijn aan de aarding, maar bij een laptop heeft de massa als je op batterijen werkt niets te zien met de aarding, het kan idd wat verwarrend zijn. Massa is doorgaans wat je als referentie gebruikt in een schakeling, dus waar tegenover je alle spanningen meet enzo.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• zaidoT
Na nog wat te hebben gezocht ben ik op een klein probleempje/vraagje gestuit.

Heeft iemand hier ervaring met de sweex "1 PORT PARALLEL & 2 PORT SERIAL PCI CARD" of " 1 PORT PARALLEL PCI CARD" in combinatie met een eigen schakeling? Aangezien ik op meerdere webpagina's heb gelezen dat de parallel poorten op PCI kaarten niet op dezelfde manier aanspreekbaar zouden zijn als moederbord parallel poorten.

En kan iemand me vertellen hoeveel miliAmper ze maximaal kunnen produceren?

Of weet iemand nog een ander PCI parallel poort kaart, ik heb bij 5 winkels hier in de buurt geinformeerd maar ze hadden alleen Sweex of niets. (Deze vraag moet ik misschien in het "Opslagmedia & I/O Controllers"-forum)

Een van de link terug gevonden: http://www.epanorama.net/circuits/parallel_output.html#pcibus

[ Voor 10% gewijzigd door zaidoT op 09-03-2007 19:54 . Reden: Link terug gevonden in geschiedenis. ]

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik heb een sweex dual seriele poort kaart gehad en die poorten werden gewoon gezien als echte seriele poorten. Zat geen parallele poort op dus kan daar niets over zeggen.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Verwijderd

lemming_nl schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 19:59:
Ik heb een sweex dual seriele poort kaart gehad en die poorten werden gewoon gezien als echte seriele poorten. Zat geen parallele poort op dus kan daar niets over zeggen.
mijn excuses mensen dat ik dit hier even moet melden en hierdoor ongeloofelijk of topic ga, gelieve mij gewoon te negeren behalve lemming_nl: stuur mij eens een mailtje naar FrankJaeg3r@gmail.com , ik ben je mail kwijt en kan je hierdoor niet meer contacteren (ultiboard print)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

je had hiervoor ook een pushmessage kunnen sturen.

voor volgende keer:
dat oranje gezichtje helemaal rechts in lemming's bericht (iig bij paarse layout)
Pagina: 1