Ik heb als simpel doel: 8 sensoren uit te lezen (aan of uit) en op basis daar van 4 relais(/scr) aan te sturen via de parallel poort.
Na ongeveer 16 uur te hebben gezocht (GoT, circuitonline, google, msn search) wil ik graag de volgende punten verifiëren aangezien geen enkele bron helemaal volledig is.
1) Je bent je moederbord (of in ieder geval je parallel poort) als je er per ongeluk meer dan 5 volt over heen zet. Dus daarom zijn er twee dingen aan te raden:
-A: Een PCI-kaart met parallel poort, zodat je alleen die pci-kaart vernielt.
-B: Optocouplers gebruiken tussen de parallel poort en de circuits.
Ik persoonlijk denk dat het het veiligst is om beide te doen.
2) Wanneer je de acht datapoorten wilt gebruiken om invoer naar de computer te sturen (de 5 status poorten zijn te weinig, ik heb op zijn minst 6 poorten nodig en in het uitgebreidere ontwerp zelfs
, moet je een EPP-parallel poort hebben en zou je de controle pin 5 moeten verbinden met grond. Hier snap ik dus niks van, de bron waar ik alle verbindingspinnen uithaal gaat maar tot controle pin 3 en wanneer ik met een weerstandsmeter de parallel kabel door meet vind maar 17 mogelijke pinnen die los van elkaar bruikbaar zijn en op deze website wordt er geen melding gemaakt van meer dan 17 mogelijke pinnen + 8 grondpinnen. Dus moet ik hier alleen maar een EPP parallel poort hebben of ook nog een pin verbinden.
3) Wanneer je een optocoupler gebruikt kan je deze dan op deze manier aansluiten op de parallel poort?
Van PC naar schakeling:

Van schakeling naar PC:

Of moet er nog een weerstand tussen de optocoupler en de ingang/uitgang?
4) De invoer pin is standaard hoog (1) en wanneer je de pin verbind met de grond wordt hij laag (0), enkele uitzonderingen daar gelaten.
5) Is dit het goede forum? Ik twijfel of deze in dit forum thuis hoort wegens de elektronische componenten of in het casemodding-forum.
Vergat nog een vraag:
6) Kan je de datapinnen tegelijk als in en uitvoer gebruiken?
Na ongeveer 16 uur te hebben gezocht (GoT, circuitonline, google, msn search) wil ik graag de volgende punten verifiëren aangezien geen enkele bron helemaal volledig is.
1) Je bent je moederbord (of in ieder geval je parallel poort) als je er per ongeluk meer dan 5 volt over heen zet. Dus daarom zijn er twee dingen aan te raden:
-A: Een PCI-kaart met parallel poort, zodat je alleen die pci-kaart vernielt.
-B: Optocouplers gebruiken tussen de parallel poort en de circuits.
Ik persoonlijk denk dat het het veiligst is om beide te doen.
2) Wanneer je de acht datapoorten wilt gebruiken om invoer naar de computer te sturen (de 5 status poorten zijn te weinig, ik heb op zijn minst 6 poorten nodig en in het uitgebreidere ontwerp zelfs
3) Wanneer je een optocoupler gebruikt kan je deze dan op deze manier aansluiten op de parallel poort?
Van PC naar schakeling:

Van schakeling naar PC:

Of moet er nog een weerstand tussen de optocoupler en de ingang/uitgang?
4) De invoer pin is standaard hoog (1) en wanneer je de pin verbind met de grond wordt hij laag (0), enkele uitzonderingen daar gelaten.
5) Is dit het goede forum? Ik twijfel of deze in dit forum thuis hoort wegens de elektronische componenten of in het casemodding-forum.
Vergat nog een vraag:
6) Kan je de datapinnen tegelijk als in en uitvoer gebruiken?