Toon posts:

externe raid5 opstelling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag een externe raid5 opstelling bouwen.
dit bedoel ik ermee:
ik wil 3 schijven met raid5 (zodat het niet uitmaakt als ik er een verlies/kapot gaat) die ik op elke pc aan kan sluiten zonder die pc eerst helemaal open te schroeven (dus via usb ofzo) en het meteen werkt zonder eerst allemaal software op die pc te installeren (kan niet op alle pc's, bv. school pc's)
Zou iemand weten of dat mogelijk is? (en hoe ik dat dan voor elkaar zou moeten krijgen)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-02 17:47

heuveltje

KoelkastFilosoof

raid5 usb nas heb ik nog nooit van gehoord.
zie eerlijk gezegd ook niet in waarom het handig zou zijn om met 3 disken (dus een behoorlijk lomp ding) rond te lopen. koop dan gewoon 2 losse disken en maak een "handmatige raid 1"

Of kijk eens naar NAS. dat gaat via het netwerk dus ook geen drivers nodig

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Topicstarter
heuveltje schreef op maandag 05 maart 2007 @ 19:51:
raid5 usb nas heb ik nog nooit van gehoord.
zie eerlijk gezegd ook niet in waarom het handig zou zijn om met 3 disken (dus een behoorlijk lomp ding) rond te lopen. koop dan gewoon 2 losse disken en maak een "handmatige raid 1"
of je nou met 2 of 3 disks rondloopt maakt niet zo veel meer uit... is toch allebij groot en raid5 is iets sneller dan raid1
Of kijk eens naar NAS. dat gaat via het netwerk dus ook geen drivers nodig
Als ik naar iemand anders ga dan heeft het geen zin om het via een netwerk te doen, omdat dat dan niet bij hem is.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-02 17:47

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op maandag 05 maart 2007 @ 19:57:
[...]

of je nou met 2 of 3 disks rondloopt maakt niet zo veel meer uit... is toch allebij groot en raid5 is iets sneller dan raid1
"handmatig" als in zelf backups maken.
en raid5 sneller dan raid1 is al zeer twijfelachtig, maar in combinatie met usb2.0 zie ik helemaal de redenatie niet.
[...]

Als ik naar iemand anders ga dan heeft het geen zin om het via een netwerk te doen, omdat dat dan niet bij hem is.
:?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Topicstarter
heuveltje schreef op maandag 05 maart 2007 @ 21:08:
[...]

"handmatig" als in zelf backups maken.
en raid5 sneller dan raid1 is al zeer twijfelachtig, maar in combinatie met usb2.0 zie ik helemaal de redenatie niet.
Als je handmatig wilt gaan doen ben je al helemaal lang bezig. Ik weet nooit meer welke bestanden ik allemaal heb verandert of toegevoegt en om elke keer alles te kopieëren heeft ook niet zoveel zin omdat die schijven over het algemeen heel groot zijn.
Het hoeft ook niet perse usb2.0 tezijn, dat was gewoon de enige aansluiting die ik kon bedenken die elke computer heeft voor gegevensoverdracht.
[...]

:?
Het is ook om mee te nemen naar andere locaties, daar rijkt een netwerk niet. Daarom moet het ook met usb oid omdat als het sata/ide is ik dan de computer moet openmaken en dat gaat niet altijd even makkelijk

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2007 21:21 ]

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-02 08:34

killercow

eth0

Verwijderd schreef op maandag 05 maart 2007 @ 21:16:
[...]

Als je handmatig wilt gaan doen ben je al helemaal lang bezig. Ik weet nooit meer welke bestanden ik allemaal heb verandert of toegevoegt en om elke keer alles te kopieëren heeft ook niet zoveel zin omdat die schijven over het algemeen heel groot zijn.
Het hoeft ook niet perse usb2.0 tezijn, dat was gewoon de enige aansluiting die ik kon bedenken die elke computer heeft voor gegevensoverdracht.
Rsync.

openkat.nl al gezien?

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Zou je geen softwarematige RAID1 kunnen maken met Windows? Volgens mij herkent Windows de RAID1 als je het aansluit.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Verwijderd

Een Buffalo DriveStation doet wat jij wilt:
http://www.buffalo-techno...oductid=187&categoryid=42

Verwijderd

Topicstarter
Mentox schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 08:51:
Zou je geen softwarematige RAID1 kunnen maken met Windows? Volgens mij herkent Windows de RAID1 als je het aansluit.
Ik zou liever hardwarematig hebben omdat het dan niet zoveel kost van de rest van de computer. Ook kan het dan niet meteen werken op een andere computer omdat je eerst dingen moet installeren en je daar niet altijd bevoegtheid toe hebt.
Een Buffalo DriveStation doet wat jij wilt:
http://www.buffalo-techno...tid=187&categoryid=42
Zijn er ook goedkopere en lichtere manieren om het voor elkaar te krijgen?
Pagina: 1