Nut Hard Disk- en RAM-coolers?

Pagina: 1
Acties:

• Asgaro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-01 22:44
Hi Tweakers,

Ik ben van plan om over een paar maanden een nieuw systeem samen te stellen.

Ik heb bij veel hardware-prijslijsten echter gemerkt dat er hard disk coolers en RAM coolers bestaan?

Hebben deze koelers (veel) nut als je case een goede airflow heeft (ben van plan een Antec Perfomance P 180 te nemen)

Aangezien er zo weinig reviews zijn over dit soort spullen, vraag ik graag jullie mening.

Als hard disks denk ik o.a. een WD Raptor 150gb aan te schaffen, is hierbij zo een koeler nuttig?

Be nice,
Asgaro

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die dingen zijn niet boeiend als je airflow hebt denk ik (en dan bedoel ik natuurlijk ook airflow over je hdds en geheugen). Ik zou er iig niet mijn geld aan uitgeven. Hdds koelen is wel handig (anders worden die dingen flink heet) maar geheugkoeling vind ik niet zo boeiend, tenzij je natuurlijk flink gaat OCen en het voltage flink omhooggooien, maar dan lijkt me actieve koeling nog niet direct noodzakelijk.

Verwijderd

geheugen koeling is idd voor oc'en
hdd koeling is vooral nuttig als je meerdere hdd boven elkaar hebt, of weinig ruimte tussen (bovenzijde) hdd en andere apparatuur.

als jij 1 hdd in je kast hebt met 1 of 2 centimeter lucht erboven zijn beide niet echt nodig.

(Laatst was er een onderzoek waarin stond dat een warmere hdd het (even) lang(er) uithoud dan een hdd die koeler werd gehouden.)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op maandag 05 maart 2007 @ 19:01:
(Laatst was er een onderzoek waarin stond dat een warmere hdd het (even) lang(er) uithoud dan een hdd die koeler werd gehouden.)
Ik ben al 2 keer een HD kwijtgeraakt, waarschijnlijk door te heet geworden. Een goed gekoelde HD (ventilator ervoor, niets bijzonders ofzo) daarentegen nog niet. :)
Misschien is het toeval maar ik zou het er niet op wagen en zorgen dat je je HD's een beetje koelt. Airflow in je kast is goed als die langs je HD komt (was in mijn oude case niet het geval, nu wel).

Saved by the buoyancy of citrus

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-01 14:46
Als je een beetje airflow hebt heeft het heel weinig nut om die koelers te kopen. Aan een geheugenkoeler zou ik zeker geen geld uitgeven. Geheugen heeft vaak al een heatspreader en als die er niet op zit is het ook echt niet nodig.
Je kunt het best eerst zonder die koelers proberen, je kijkt dan gewoon even hoe warm alles wordt als het een tijdje gedraait heeft en als je ziet dat de schijven boven de 50 graden uitkomen kun je een koeler overwegen. Een extra casefan kan vaak ook al helpen om de temperatuur te verlagen.

Dus mijn advies. Nee deze koelers hebben te weinig effect om hun (lage) aankoopprijs waar te maken.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-02 21:41
De P180 is een zeer goede case. Als je de harddisks in het onderste gedeelte plaatst, worden deze automatisch gekoeld door de fan die daar geplaatst is.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een HDD heeft aan een klein beetje luchtstroming al genoeg om koel te blijven. Extra koeler zijn daarom ook niet nodig.

Ik heb hier 3 HDD's in mijn kast zitten met daarvoor 2x 80mm Papst intake op 6 volt en dat is voldoende om alle schijven onder de 30 graden te houden. (Op dit moment 27/28/29 graden gemeten met Speedfan)

Het voordeel van zoals ik het hier nu heb is ook dat niet alleen de HDD's prima koel blijven maar dat die 2 fans ook gelijk werken als intake voor de rest van het systeem. Bij een moderne PC is intake altijd aan te raden en waarom die dan niet gelijk gebruiken om de HDD's te koelen.

Verwijderd

Een intake fan aan de voorkant van je kast, die een beetje gericht is op je HDD('s) moet voldoende zijn.
Achter mijn Raptor en 250GB Samsung hangt een hele stille Akasa fan een ding zonder LEDjes en andere poespas, draait op een laag toeren tal en wat ik ook doe, echt warm worden ze niet, meestal 30 á 34 graden. Dat is prima. Laatst was er een test verschenen op de frontpage..resultaten van een onderzoek van Google, die hun eigen harde schijven park eens hadden bekeken. Een beetje warmte kan heus geen kwaad was min of meer de conclusie. Een echte harde schijf koeler zal je niet vaak nodig hebben, of je moet het doen om hem stiller te krijgen, maar zorg voor een beetje airflow in dat gedeelte van je kast en dan moet het goed komen.

• Asgaro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-01 22:44
Ok, hieruit kan ik dus besluiten dat RAM-coolers enkel een meerwaarde (zouden) kunnen bieden als je zwaar gaat OC'en. Dit ben ik niet van plan.

Ook lijkt het dat ik geen hard disk cooler nodig heb omdat een Antec P180 alle hardware zeer goed kan koelen, je moet dan wel liefst vooraan je case ook een cooler hebben(is niet standaard bij Antec P180) wat ik dus zal aanschaffen.

Bedankt voor de nuttige feedback :) .

Voor mijn part mag dit topic dus dicht ;) .

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-02 21:41
Asgaro schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 18:28:
Ok, hieruit kan ik dus besluiten dat RAM-coolers enkel een meerwaarde (zouden) kunnen bieden als je zwaar gaat OC'en.
En dan nog :P
Ook lijkt het dat ik geen hard disk cooler nodig heb omdat een Antec P180 alle hardware zeer goed kan koelen, je moet dan wel liefst vooraan je case ook een cooler hebben(is niet standaard bij Antec P180) wat ik dus zal aanschaffen.
De P180 heeft standaard een fan in het onderste gedeelte. Als je de HD's dus daar plaatst, hoef je geen extra cooler te kopen. Indien je niet van plan bent de HD's in het onderste gedeelte te stoppen maar in het andere HD-rek, kan je die fan uit het onderste gedeelte halen en op dat HD-rek monteren.
Pagina: 1