Toon posts:

Mag je een produktnaam in je URL opnemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraag over de registratie van een domeinnaam. Ik wil namelijk in de domeinnaam de naam van het te verkopen produkt opnemen. Deze produktnaam is wel geregistreerd maar is niet van mij. Ik wil alleen het produkt via internet verkopen.

Bijvoorbeeld: volkswagenkopen.nl of mercedesleasen.de

Mijn vraag is of dit is toegestaan. Aangezien ik ook een Duitse website wil openen is het vooral van belang of het volgens Europees recht is toegestaan.

Ik heb begrepen dat je ook een onderscheid moet maken tussen een merknaam en een productnaam. Voor volkswagenverkopen.nl zouden dus andere regels gelden dan voor passatverkopen.nl

Ik wil geen merknaam gebruiken maar een (geregistreerde) productnaam.

Wie weet raad?

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-11 17:32

Gé Brander

MS SQL Server

Volgens mij ben je overgeleverd aan de goodwill van de eigenaar van de geregistreerde productnaam. Probeer contact op te nemen met de eigenaar, en leg je idee voor, vraag om medewerking. Wellicht kom je dan verder.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Topicstarter
Helaas....de producent wil niet meewerken maar ik wil wèl die domeinnaam gaan claimen.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-11 17:32

Gé Brander

MS SQL Server

Maar heb je wel toestemming dan gevraagd? Het lijkt mij dat zij altijd nog aanspraak kunnen maken op de domeinnaam aangezien hun geregistreerde productnaam er in voorkomt.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:05
volgens mij mag dit wel hoor, je hebt bijvoorbeeld wiigamer.nl en gonintendo.com en ik heb nog nooit gehoord van juridische actie tegen een van deze sites.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Het lijkt mij dat je hem kunt registreren, en verkoop begint via die site,
evt alleen om te linken naar een andere site(naam)
Zodra de eigenaar van de naam jouw een brief schrijft dan met hem een oplossing zien te vinden.
Die oplossing kan heel voordelig voor jouw uitvallen, misschien niet direct financieel maar wel extra support, levervoorwaarden enz.

vraagje, jij verkoopt zijn product of het product van de concurrent/collega fabrikant?
Als jij het product van de concurrent verkoopt kan je meer problemen verwachten.
Als je zijn product verkoopt kan hij alleen maar blij zijn met meer omzet.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

c70070540 schreef op maandag 05 maart 2007 @ 17:51:
Volgens mij ben je overgeleverd aan de goodwill van de eigenaar van de geregistreerde productnaam.
Goodwill is niet hetzelfde als goede wil ;)

Hier is wel een interessant tekstje trouwens, maar dat gaat meer over schadelijk gebruik van merknamen.

[ Voor 7% gewijzigd door Reinier op 07-03-2007 14:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties.

Ik verkoop geen producten van de concurrent en loof het product alleen maar de hemel in.

De site draait al en, zoals gezegd, genereert inkomsten en staat op pag 1 van Google, bovenaan.
Ik denk daarom dat de producent het probeert. Bedankt voor de link, er staat veel bruikbare info op:

Als een site als biostabiel.sucks.nl wel mag (biostabiel is een merknaam) en bovendien een site is waarin biostabiel tot het merg wordt afgekraakt dan lijkt me mijn website geen probleem.
Pagina: 1