Toon posts:

COM kabel patchen via netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Misschien is dit een hele stomme vraag, maar ik ga hem toch stellen.

Als eerst de situatie:
Een klant van mij heeft een nieuw kantoor pand laten bouwen en zijn hier begin februari ingetrokken. Ze zitten zelf op de derde en vierde verdieping. Via een aparte server (geplaatst in de lokale serverruimte op de derde verdieping) kunnen de beveiligingscamera's van het gebouw bekeken en bestuurd worden. Hierop staat ook de beveiliging van de rest van het pand (inlogcodes, wachtwoorden, brandmeldingen, etc.) Op deze server moet ook de klimaat besturing aangesloten worden, zodat het hele pand voorzien kan worden van één centrale verwarmingsunit die loopt via de stadsverwarming.

Het probleem:
De aparatuur van de klimaatbesturing bevind zich op de begane grond. Deze kan doormiddel van een COM kabel/port aangesloten worden op iedere willekeurige PC/laptop/server en hiermee kan het klimaat van het hele gebouw uitgelezen en bestuurd worden. Het probleem wat zich nu voordoet is het volgende. De aparatuur staat op de BG en de server bevind zich dus op de derde verdieping. De aparatuur maakt gebruik van een COM kabel (3 aderen).

Zou het (in theorie) mogelijk zijn om deze COM stekker er af te knippen, de kabel te verlengen zodat deze op het patchpaneel aangesloten kan worden, daarna ongeveer 50 meter af te leggen en vervolgens een kabel te maken (COM > RJ45) die via de outlet aangesloten word op de server?

Zo nee, iemand een andere oplossing? Zijn er aparaten die een COM kabel om kunnen zetten naar RJ45 en terug?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Kan op twee manieren:

• Een RJ45 -> DB9 convertor en gewoon patchen
• een serial console server

De eerste is 't goedkoopst, maar of 't werkt is een beetje afhankelijk van de afstand. De 2e is een beetje afhankelijk van wat er over die lijn heengaat.

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeR op 05-03-2007 14:55 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-03 12:54
zet een serial console of een servertje neer in de klimaatruimte....

Copy.com

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op maandag 05 maart 2007 @ 14:55:
Kan op twee manieren:

• Een RJ45 -> DB9 convertor en gewoon patchen

• een serial console server

De eerste is 't goedkoopst, maar of 't werkt is een beetje afhankelijk van de afstand. De 2e is een beetje afhankelijk van wat er over die lijn heengaat.
Enig idee of er verschil is als dit gewoon direct op een RJ45 stekker zet en daarna weer terug? Zo ja, wat zijn de voor en nadelen?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Nou ja dat kan ook wel, maar d'r zijn ook gewoon stekkertjes voor die dat voor je doen. Scheelt je mischien weer wat moeite :)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
sariel schreef op maandag 05 maart 2007 @ 14:56:
zet een serial console of een servertje neer in de klimaatruimte....
Extra server is geen oplossing. Serial console heeft weinig nut denk ik, het programma vereist een windows omgeving (correct me if I'm wrong, maar een serial console is toch een programma als Putty?)

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb wel eens op een dergelijke manier een cisco console over een kleine 40 meter verlengd, ideaal is anders. Je loopt namelijk het risico dat je um toch over een switch wil leiden of toch maar een stukje over glas, want dat is je backbone.... Dat gaat allemaal niet.

Uit praktische overwegingen zou ik voor de seriele console server gaan. (met de juiste config kun je elke willekeurige oude cisco router (2500-serie in elk geval) als serial console server gebruiken.

Maar als het een windows-only pakket is, zal de leverancier hiervan waarschijnlijk ook wel een netwerk-oplossing voor hebben. Sommige producten kun je met een printer-servertje (intel 3 ports) met serieel via het netwerk aansturen.

[ Voor 19% gewijzigd door teigetjuh op 05-03-2007 15:05 . Reden: extra opmerking ]

Verwijderd

Topicstarter
teigetjuh schreef op maandag 05 maart 2007 @ 15:02:
Ik heb wel eens op een dergelijke manier een cisco console over een kleine 40 meter verlengd, ideaal is anders. Je loopt namelijk het risico dat je um toch over een switch wil leiden of toch maar een stukje over glas, want dat is je backbone.... Dat gaat allemaal niet.

Uit praktische overwegingen zou ik voor de seriele console server gaan. (met de juiste config kun je elke willekeurige oude cisco router (2500-serie in elk geval) als serial console server gebruiken.
Dit hoeft niet, in de ruimte naar de server zijn 10 losse outlets waar geen tussenkomst van switches of iets dergelijks is. Het is een directe verbinding

Verwijderd

Topicstarter
teigetjuh schreef op maandag 05 maart 2007 @ 15:02:

Maar als het een windows-only pakket is, zal de leverancier hiervan waarschijnlijk ook wel een netwerk-oplossing voor hebben. Sommige producten kun je met een printer-servertje (intel 3 ports) met serieel via het netwerk aansturen.
Helaas niet het geval

• Mikey!
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:03
teigetjuh schreef op maandag 05 maart 2007 @ 15:02:Uit praktische overwegingen zou ik voor de seriele console server gaan. (met de juiste config kun je elke willekeurige oude cisco router (2500-serie in elk geval) als serial console server gebruiken.
Hier is meer informatie over hoe je een 2500 kan configureren als Console Server :)

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-03 20:05
Verwijderd schreef op maandag 05 maart 2007 @ 15:05:
[...]

Dit hoeft niet, in de ruimte naar de server zijn 10 losse outlets waar geen tussenkomst van switches of iets dergelijks is. Het is een directe verbinding
De directe oplossing kan je dan toch zo testen?

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
ik weet niet of het teveel werk is anders een losse utp trekken vanaf de serverruimte tot aan de klimaat dinges, en dan ter plekke db9 stekkers eraan solderen, heb je ook het minste verlies

oja over de pinout van de stekkers??? even googlen

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou hem gewoon lekker patchen via een UTP-kabel. Wordt vaak genoeg gedaan voor de seriele besturing van routers en is ook nog eens lekker flexibel :)
Maximale kabel lengtes

Kabellengte is één van de meest besproken onderwerpen in RS232 wereld. De standaard heeft hier een duidelijk antwoord op. De maximaal toegestane kabellengte is 15 meter, of de kabellengte die overeen komt met een capaciteit van 2500 pF. De laatste regel wordt echter vaak vergeten. Dit betekent, dat door gebruik te maken van een kabel met een lage capaciteit het mogelijk is grotere afstanden te overbruggen zonder buiten de limieten van de standaard te vallen. Als bijvoorbeeld UTP CAT-5 kabel wordt toegepast met een typische capaciteit van 57 pF/m, dan is de maximaal toegestane kabellengte 44 meter.
Bron
Staat verder ook nog in dat de max lengte ook nog langer kan zijn, maar da's afhankelijk van de gebruikte datarate. Even lezen dus :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
shure-fan schreef op maandag 05 maart 2007 @ 15:20:
ik weet niet of het teveel werk is anders een losse utp trekken vanaf de serverruimte tot aan de klimaat dinges, en dan ter plekke db9 stekkers eraan solderen, heb je ook het minste verlies

oja over de pinout van de stekkers??? even googlen
Dat is dus het hele punt, er lopen meerdere directe kabels van de server naar de klimaatruimte. De vraag was echter alleen of het mogelijk is om het op deze manier te doen, ik kan hier zelf namelijk niks over terug vinden.
Het leek mij geen probleem, koper is en blijft koper natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2007 15:40 ]

• Mr.Wop
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-03 19:54
Je kan het proberen(het patchen), maar ben bang da 50 meter iets wat veel is.
Weet niet op welke snelheid de verbinding moet draaien, maar het max. wat wij gehaald hebben is een meter of 30 bij een snelheid van 9600(of 19k2, ben ik ff vergeten).
Was ook voor een GBS(o.a. klimaat) Pc. :)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Koper is niet altijd koper. Je hebt ook te maken met de electrische eigenschappen van het gebruikte koper i.c.m. de golflengte van het signaal dat je er overheen stuurt namelijk. Da's ook 1 van de redenen dat als je ethernet over UTP stuurt, de kabel niet langer mag zijn als 100m. Lees mijn bron even, dan kom je misschien tot inzicht :)

En anders: gewoon patchen en proberen kan natuurlijk altijd, wat let je? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
The Eagle schreef op maandag 05 maart 2007 @ 15:47:
Koper is niet altijd koper. Je hebt ook te maken met de electrische eigenschappen van het gebruikte koper i.c.m. de golflengte van het signaal dat je er overheen stuurt namelijk. Da's ook 1 van de redenen dat als je ethernet over UTP stuurt, de kabel niet langer mag zijn als 100m. Lees mijn bron even, dan kom je misschien tot inzicht :)

En anders: gewoon patchen en proberen kan natuurlijk altijd, wat let je? :)
Eigenlijk niks, klant betaald toch mijn uren wel :P

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-03 20:05
Verwijderd schreef op maandag 05 maart 2007 @ 17:49:
[...]

Eigenlijk niks, klant betaald toch mijn uren wel :P
En dan kom je onze kostbare tijd vragen, lekker hoor ;) Hoeveel procent krijgen we? :P

• Le Mol
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
je kan ook een serieel naar ethernet apparaat gebruiken, bijvoorbeeld van moxa. Hoe je maar 1 kabel te trekken/of gewoon je netwerk gebruiken. (deze kan je ook back-2-back gebruiken, zodat je aan beide kanten gewoon een X aantal seriele poorten hebt)

[ Voor 6% gewijzigd door Le Mol op 05-03-2007 22:05 ]

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

probeer nou maar gewoon te patchen .. wij heben op werk ook terminals achter 50m patchkabel.
no probs

mochten er onverhoopts toch problemen zijn zijn er genoeg (duurdere) oplossingen over

Iperf

Pagina: 1