Taxaties continued?

Pagina: 1
Acties:
  • 206 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double-X-L
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-09 23:03
Is het geen idee om een nieuwe taxateur te zoeken om zo toch gehoor te geven aan het populaire 'wat is dit nog waard' topic?
Aangezien ik genoeg tijd doorbreng op T.net op hardware gebied wil ik mijzelf hier wel voor opwerpen.

Eventuele andere kandidaten kunnen zich ook via dit topic kenbaar maken.

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat ik je als tip mag geven als je echt wil gaan taxeren (en het meerdere delen vol wilt houden), zorg dat je veel tijd en/of geen leven hebt en probeer het ook bij te houden. Als je namelijk 4 posts achter elkaar moet taxeren is het nog wel te doen, als dat er 40 zijn wordt het al een stuk lastiger :P

De enige reden dat ik er na 17 delen mee ben gestopt is dat ik het ongelovelijk druk had. Het is wel leuk om te doen, maar je bent er wel de nodige tijd aan kwijt.

En daarnaast moet je gewoon veel verstand hebben van prijzen en dat is niet voor eenieder weggelegd als ik af en toe zie/zag met wat voor bedragen mensen aan kwamen zetten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double-X-L
Ik ben even aan het aftasten wat de mogelijkheden zijn.
Ik spendeer vrij veel tijd onnodig op het net welke ik liever nuttig ingevuld zie worden.

Ik wacht even af wat de reacties zijn en kijk dan verder.
Bedankt voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:06
Hier nog een ex-taxateur :w Zelfs zonder een leven (:+) kan het op den duur best een vervelend werkje worden, want er gaat toch veel tijd in zitten. Maar het is denk ik ook niet aan de users om een taxateur aan te stellen, daarvoor moet je bij de modjes zijn.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aangezien dit niet een technisch maar een organisatorische topic is, even een move:

Move OH -> LA

On topic:
Het taxeren van spullen is geen rocket science. Enige wat je ervoor hoeft te doen is even minimale eigen inzet te tonen door te kijken wat vergelijkbare dingen nu kosten en een beetje zinnig redeneerwerk op moment dat exact datgene wat je probeert te taxeren niet vindbaar is. Tot nader orde vragen we op GoT dat mensen zelf inzet tonen voor ze posten. Dat geldt dus eigenlijk ook voor dit soort vragen, waardoor je eigenlijk kunt stellen dat alle "hoeveel is dit waard?"-vragen onder 'eigen inzet' vallen.

Wat vooral opvalt is hoe 90% van de taxaties in die topics onderdelen betreffen die steeds weer terug komen. Mensen doen de moeite niet in de topics zelf te searchen. Dat maakt het nogal ondankbaar werk voor de taxateurs.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:36

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Het is inderdaad waar dat de vraag groter is dan het aanbod qua taxatievragen. Zelf vond ik het wel jammer dat de topicreeks dicht ging vanwege geen tijd en ' geen eigen inzet'. Dat meen ik serieus, want het was een draadje dat veel mensen heeft geholpen zviw (en zelf meegemaakt ook).
Wat vooral opvalt is hoe 90% van de taxaties in die topics onderdelen betreffen die steeds weer terug komen. Mensen doen de moeite niet in de topics zelf te searchen. Dat maakt het nogal ondankbaar werk voor de taxateurs.
Alleen als mensen zich opwerpen als 'taxateur' dan is het toch geen probleem? Ze weten van te voren hoe mensen zich gedragen is het niet? :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:08

Thandor

SilverStreak

Outerspace schreef op maandag 05 maart 2007 @ 15:45:
Het is inderdaad waar dat de vraag groter is dan het aanbod qua taxatievragen. Zelf vond ik het wel jammer dat de topicreeks dicht ging vanwege geen tijd en ' geen eigen inzet'. Dat meen ik serieus, want het was een draadje dat veel mensen heeft geholpen zviw (en zelf meegemaakt ook).
Mijn inziens is menig hardware prima zelf te taxeren. Uiteraard heeft het topic wel veel personen geholpen maar uiteindelijk hadden veel van die personen ook prima zelf even in de pricewatch, vraag & aanbod, Marktplaats, eBay (Etc..) kunnen kijken. Het is een kleine moeite om op dergelijke sites het product op te sporen en te zien wat andere mensen er voor geven en/of vragen :).
Alleen als mensen zich opwerpen als 'taxateur' dan is het toch geen probleem? Ze weten van te voren hoe mensen zich gedragen is het niet? :)
Dat klopt. Om zoiets vol te blijven houden heb je wel enige motivatie nodig. Immers zullen veel mensen na de zoveelste keer iets hetzelfde taxeren langzaam afhaken omdat het simpelweg irritant is om te vertellen wat een processor kost terwijl dit in de topicstart staat en reeds 10x gevraagd is :z.

Als iemand zich overigens opgeeft als taxateur is het van belang (mocht de serie ooit door gaan; menig van die vragen zijn dus prima zelf uit te zoeken en is het topic wat mij betreft niet nodig) dat we zeker weten dat deze persoon kaas heeft gegeten van het 'vak' en het ook daadwerkelijk een lange periode vol kan houden.

Overigens is 'Freestyle-taxeren' mijn inziens geen goed idee. Er moet één iemand (of twee mits afgesproken en afgestemd) zijn die het topic regelt. Één iemand die de leidraad heeft zodat er consequent gehandeld wordt en er geen 'ruzies' ontstaan omdat iemand ergens niet mee eens is (topicvervuiling).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Outerspace schreef op maandag 05 maart 2007 @ 15:45:
Nou, ik kan je vertellen, dat valt best tegen. Sommige mensen kunnen gewoon zo goed zijn in regels niet lezen, topicwarnings negeren en na 3 keer erop gewezen zijn nog doen alsof ze er nooit op gewezen zijn. Dit is natuurlijk maar een kleine groep users, maar het haalt de motivatie bij de taxateur wel redelijk vlot weg moet ik zeggen :P
Thandor schreef op maandag 05 maart 2007 @ 16:04:
Overigens is 'Freestyle-taxeren' mijn inziens geen goed idee. Er moet één iemand (of twee mits afgesproken en afgestemd) zijn die het topic regelt. Één iemand die de leidraad heeft zodat er consequent gehandeld wordt en er geen 'ruzies' ontstaan omdat iemand ergens niet mee eens is (topicvervuiling).
Freestyle taxeren is idd niet te doen. Dan verzand het topic in een slowchat dat gewoon niet te taxeren is (heb het vaak genoeg zien gebeuren).
Zelfs met 2 vaste taxateurs is het verdomd lastig om te regelen.

Ik zou op zich best weer willen beginnen met taxeren, het zal iig helpen HA en CSL schoon te houden, gezien daar veel 'hoeveel is dit waard' topics langskomen en als ik af en toe zie wat voor reacties daarin langskomen... vraag me af of mensen uberhaupt wel gevoel voor waarde hebben ;)
Verder is een taxatie topic op zich wel te doen, met dien verstande dat er wat moderators zijn die het zooitje in de gaten houden en rotzooi trashen, maar goed met de mods die er nu rondlopen is dat iets waar niemand zich zorgen over hoeft te maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:23
Terw_Dan schreef op maandag 05 maart 2007 @ 17:12:
[...]
Freestyle taxeren is idd niet te doen. Dan verzand het topic in een slowchat dat gewoon niet te taxeren is (heb het vaak genoeg zien gebeuren).
Zelfs met 2 vaste taxateurs is het verdomd lastig om te regelen.

Ik zou op zich best weer willen beginnen met taxeren, het zal iig helpen HA en CSL schoon te houden, gezien daar veel 'hoeveel is dit waard' topics langskomen en als ik af en toe zie wat voor reacties daarin langskomen... vraag me af of mensen uberhaupt wel gevoel voor waarde hebben ;)
Verder is een taxatie topic op zich wel te doen, met dien verstande dat er wat moderators zijn die het zooitje in de gaten houden en rotzooi trashen, maar goed met de mods die er nu rondlopen is dat iets waar niemand zich zorgen over hoeft te maken :P
Is het niet een idee om dan in de TS een lijst te maken met de hardware die voorbij is gekomen en met daarin de bijbehorende prijzen. Ik snap dat een bepaalde videokaart over een half jaar minder waard is dan op het moment van posten, maar dat scheelt een hoop posts en krijgen users een mooie lijst met hardware en de bijbehorende prijs.

Ik weet dat er ongeloofelijk veel hardware bestaat, echter zal niet iedereen zijn exotische hardware hebben. Daarnaast filtert het meteen veel vergelijkbare hardware en een opsom topic.

Het enige nadeel is dat het onderhoud intensief is in zowel de TS als bij het aanpassen van de prijzen, maar maakt het wel overzichtelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Cardinal op 05-03-2007 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

cardinal808 schreef op maandag 05 maart 2007 @ 17:17:
[...]

Is het niet een idee om dan in de TS een lijst te maken met de hardware die voorbij is gekomen en met daarin de bijbehorende prijzen. Ik snap dat een bepaalde videokaart over een half jaar minder waard is dan op het moment van posten, maar dat scheelt een hoop posts en krijgen users een mooie lijst met hardware en de bijbehorende prijs.
Ooit eens die topicstarts bekeken :?

Lijsten stonden erin en werden nog redelijk geupdate ook... :z
Ik weet dat er ongeloofelijk veel hardware bestaat, echter zal niet iedereen zijn exotische hardware hebben. Daarnaast filtert het meteen veel vergelijkbare hardware en een opsom topic.
Juist niet, het overgrote deel van de mensen negeerde de lijsten of vond dat hun Kingston 512MB PC3200 DIMM iets anders was dan "512MB PC3200" en plempte het dus wel neer in de taxatieverzoeken (en werden vaak bijdehand of zelfs aggressief als de taxateur op de lijsten in de topicstart wees).

Dat is gelijk ook mijn reden om als mod niet zo happig te zijn hierop. Het was een vrijwel dagelijkste gebeurtenis dat een van de taxateurs ons weer nodig had om even orde te scheppen in de topic. Dat maakte het ook voor ons redelijk arbeidsintensief.

Laat wel duidelijk zijn, de ovegrote meerderheid posters was niet lui, aggressief en bovenal ondankbaar, maar er zaten genoeg van dat soort types tussen dat zoals Terw_Dan aangeeft je op gegeven moment gewoon geen zin meer had. Ik kan niet zeggen dat ik het heengaan van de taxatietopics berouw :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

cardinal808 schreef op maandag 05 maart 2007 @ 17:17:
[...]

Het enige nadeel is dat het onderhoud intensief is in zowel de TS als bij het aanpassen van de prijzen, maar maakt het wel overzichtelijk.
In de latere delen die ik had gemaakt stonden er lijsten met cpus, geheugen en monitoren. Waarbij het zelfs zo was dat de cpus nog per core stonden uitgewerkt (Wat is dit nog waard - deel 29)

Die lijsten zijn echt k*twerk om bij te houden :P maar goed, it never hurts to help, dus af en toe even zo'n lijstje bouwen is niet zo'n probleem. Het is alleen zo jammer dat veel mensen het totaal negeert :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double-X-L
Ik kan me prima vinden in bovenstaande argumenten.
Nogmaals het was ff een peiling hoe men er tegenaan keek.
En inderdaad mag men van een tweakuht wel verwachten dat ie enige kennis van zaken heeft voordat er een kortaf post in het topic gekletst werd.

Wat ik wel jammer vindt is dat mensen met een oudere PC waarvan toch vrij moeilijk een inschatting gedaan kan worden niet meer geholpen kunnen worden.
Wellicht een plan om alleen voor complete PC's een topic te maken als test??

Just another thought........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Misschien is het handiger om het beter te stroomlijnen dan in een topic, een soort Ebay of Windows Live Expo o.i.d., maar dan zonder verkoopgedeelte natuurlijk.

Als het nodig is wil ik best wel helpen, roep dan maar :p

Ingekomen taxaties komen dan niet in de lijst met getaxeerde spullen, dat schept meer overzicht. En natuurlijk een zeer prominente zoekfunctie :p

[ Voor 25% gewijzigd door Alex) op 06-03-2007 03:33 ]

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Op zich een leuk idee Alex) maar je ziet denk ik over het hoofd dat getaxeerde items ook bijgewerkt moeten worden om de prijzen up to date te houden.
Met de lijst dingen die in de startpost stonden van de taxatie delen was je al gauw een uurtje zoet om die te updaten (en dat was enkel mem en cpu en later ook monitoren). Wil je dit gaan doen met alle hardware, dus ook mobos, videokaarten, hdds etc. Dat betekent dat je op een gegeven moment zoveel tijd kwijt bent met het onderhouden dat je de nieuwe dingen niet meer aan kunt pakken.

Of ik moet je idee volledig verkeerd begrijpen, maar dan moet je het gewoon zeggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Hmm, ja, daar heb je gelijk in. Misschien is het handiger om items dan na verloop van tijd te laten verlopen o.i.d., of om met meer mensen eraan te werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double-X-L
Of op dat punt gewoon wat 'common sense' verwachten van de mensen en er een datum bij zetten.
Mogen ze verder zelf verzinnen wat het op de actuele datum waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Double-X-L schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 15:11:
Of op dat punt gewoon wat 'common sense' verwachten van de mensen
En jij wilde het taxatie topic doen ;) :+

geloof me, common sense ontbreekt heel snel bij mensen heb ik gemerkt. Voorbeeldje: ik taxeer op 1 januari een videokaart voor €125, een week of 4 later taxeer ik een zelfde kaart, die weliswaar 2x zoveel mem heeft, voor €120. Dan snappen ze niet dat die kaart ineens minder waard is dan die eerste.
Ten eerste is het zo dat er wel eens een paar eurootjes verschil in kan zitten (zeker op grote bedragen maakt 5€ imho niet veel uit voor een schatting) maar als er intussen weer prijsdalingen zijn geweest wordt 2e hands knoei ook weer minder waard.

Tel dat bij elkaar op en ik denk dat je kan concluderen dat rekenen op common sense niet echt haalbaar is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Goed, daar moeten we iets op verzinnen, misschien een vervaldatum o.i.d. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:25
dion_b schreef op maandag 05 maart 2007 @ 15:41:
Misschien is het slim als er een vrijwilliger gewoon een lange lijst (copypaste van de pricewatchbij wijze van spreken) bijhoud in 1 post waar een slotje op zit. Ingedeeld op categorie net als de pricewatch.

[ Voor 36% gewijzigd door Brent op 06-03-2007 17:41 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double-X-L
Misschien is het slim als er een vrijwilliger gewoon een lange lijst (copypaste van de pricewatchbij wijze van spreken) bijhoud in 1 post waar een slotje op zit. Ingedeeld op categorie net als de pricewatch.
Wellicht ook een optie, gewoon 1 lijst met een slotje erop die regelmatig bijgehouden wordt.
Beginnen we met wat er nu in de pricewatch staat en gaan we niet verder terug dan dat en komt er alleen maar bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:08
Is het geen idee om een soort site hiervoor te maken? net als van die invites? Dus als een item is getaxeerd dat hij dan niet meer zichtbaar is in de lijst? En dan gewoon getaxeerde shit na 2 week ofzo af laten lopen, zodat je geen ongelofelijk grote database nodig hebt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

ThinkPadd schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 16:05:
Is het geen idee om een soort site hiervoor te maken? net als van die invites? Dus als een item is getaxeerd dat hij dan niet meer zichtbaar is in de lijst? En dan gewoon getaxeerde shit na 2 week ofzo af laten lopen, zodat je geen ongelofelijk grote database nodig hebt :P
Dat zou kunnen natuurlijk. Maar dan kan het net zo goed in topic vorm lijkt me. Je blijft dan het probleem houden dat users niet eerst kijken of hun onderdeel niet al eens eerder getaxeerd is in de afgelopen 3 dagen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het aantal taxatievragen is toch relatief beperkt de laatste paar maanden? Het valt in ieder geval in het niet bij het aantal boodschappenlijstjes in CSL, van "past dit bij elkaar en roept u maar".

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1