dode subpixel garantie?

Pagina: 1
Acties:
  • 394 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Guids
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-07 00:47
Hallo,
Ik heb vorig jaar oktober een Viewsonic gekocht.

TFTLCD 5MS W (VX2235WM)

Afbeeldingslocatie: http://www.continent.com.au/images/VX2235WM.jpg

Na de eerste maand vond ik al een dode pixel in mijn scherm.
Nu 4 maanden later, zitten er 4 dode pixels in het scherm en een hele dunne lijn (ik vermoed een halve pixel, gek genoeg), die niet meer weg te krijgen zijn.

Ik bellen met centralpoint dat het scherm kapot is. Die verwijzen me door naar de garantie-afdeling van viewsonic. 053-4849308 . Hier wordt ik tewoord gestaan door brutalemedewerker. Hij kon mij vertellen dat mijn pixels dode subpixels zijn (Ik heb wat lopen rondzoeken op het tweakersforum, en dit blijkt inderdaad te kloppen. De pixels blijven hangen in 1 kleur).

Volgens hem kan hij hier niets aan doen, en valt dit niet onder de garantie. Als ik hem vraag hoe die dode subpixels dan erin komen, wil hij mij hierop geen antwoord geven en kapt hij me snel af.

Dode pixels of dode subpixels, hoe je het wendt of keert. Het scherm is gewoon defect. Kan iemand mij hierover inlichten. Want ik baal flink van die pixels.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Als je een hele lijn dode (sub-)pixels hebt valt dat sowieso onder de garantie.
En jij hebt niets met Viewsonic te maken, jij hebt hem gekocht bij Centralpoint, dan moet Centralpoint ook jouw garantie verzorgen.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Hier staat een heel artikel hoe Viewsonic de pixelgarantie opvat. En hier nog een stukje. Viewsonic hanteert voor subpixels dus de ISO 13406-2 norm.
fsfikke schreef op maandag 05 maart 2007 @ 11:37:
Als je een hele lijn dode (sub-)pixels hebt valt dat sowieso onder de garantie.
En jij hebt niets met Viewsonic te maken, jij hebt hem gekocht bij Centralpoint, dan moet Centralpoint ook jouw garantie verzorgen.
Op zich heb je gelijk. Maar Centralpoint vraagt dan garantie aan bij Viewsonic. En die wijzen de garantie dan weer af. :)

[ Voor 18% gewijzigd door _the_crow_ op 05-03-2007 12:00 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Je had deze pagina op de site van viewsonic al gezien?

ViewSonic sets limits on 15" - 28" LCD's at 3 bright sub-pixels, 3 dark sub-pixels, or a combination of 4.

• Guids
dank voor jullie replies (kudo's voor the crow, voor het zoekwerk). Zoals het er nu uitziet kom ik dus niet eens in aanmerking voor de garantie. Het scherm is een 22 inch widescreen. Dat staat gelijk aan 10 kapotte subpixels.....Ik ga nog proberen om er bij centralpoint een garantie uittetrekken maar ik heb er een hard hoofd in.

• Guids
volgens wat ureal heeft gevonden, zou ik wel in aanmerking komen.

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:30
Guids, CentralPoint is degene die van jouw scherm een kastje-muur verhaal maakt.

Als jij een aankoopbewijs hebt van CentralPoint, moeten zij de monitor RMA nemen (innemen voor defect) en moeten zij de garantie verzorgen. Dat is niets vreemds, maar standaard consumentenrecht. Je hebt de koop met CentralPoint gesloten, niet met Viewsonic.

Uiteraard onder voorbehoud dat er ergens heeeeel duidelijk op je bon staat dat je voor garantie bij Viewsonic aan moet kloppen of dat je garantie bij CentralPoint al verlopen is.

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 08:45
Een hele lijn dode subpixels staat in jouw geval gelijk aan 1050 subpixels... dat valt zeer zeker onder de garantie ;-)

edit:
Je hebt sowieso op vrijwel elk consumentenprodukt (behalve voedsel etc.) wettelijk 6 maanden garantie, voor monitoren zeker 12 maanden maar meestal zelfs 24. Zorg dus dat je voor die 6 maanden om zijn RMA hebt aangevraagd bij CentralPoint, dan zijn zij verplicht om het voor jou af te handelen. HEt enige wat ze van je kunnen vragen is een bijdrage in de verzendkosten.

[ Voor 61% gewijzigd door lammert op 05-03-2007 12:11 ]

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:51
EnigmA-X schreef op maandag 05 maart 2007 @ 12:05:
Guids, CentralPoint is degene die van jouw scherm een kastje-muur verhaal maakt.

Als jij een aankoopbewijs hebt van CentralPoint, moeten zij de monitor RMA nemen (innemen voor defect) en moeten zij de garantie verzorgen. Dat is niets vreemds, maar standaard consumentenrecht.
Klopt niet helemaal. CP mag voor de afhandeling verwijzen naar een derde, maar dat ontslaat CP niet van haar verantwoordelijkheid om een goed product te leveren.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

EnigmA-X schreef op maandag 05 maart 2007 @ 12:05:

Als jij een aankoopbewijs hebt van CentralPoint, moeten zij de monitor RMA nemen (innemen voor defect) en moeten zij de garantie verzorgen. Dat is niets vreemds, maar standaard consumentenrecht. Je hebt de koop met CentralPoint gesloten, niet met Viewsonic.

Uiteraard onder voorbehoud dat er ergens heeeeel duidelijk op je bon staat dat je voor garantie bij Viewsonic aan moet kloppen of dat je garantie bij CentralPoint al verlopen is.
Dat is eigenlijk nog geeneens handig. Vaak heb je pickup&return of onsite garantie. Dan is het sowieso niet handig om het naar een winkel terug te brengen/sturen. Én het duurt langer én je doet onnodig veel moeite.

@Guids: Daarnaast zei ik ook dat de (sub)pixel-garantie onder de ISO-norm ging vallen. ;)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ik had laatst ook een hele verticale lijn met dode subpixels. 900 subpixels stuque. Allerlei gedoe met MM en LG, maar toch om kunnen wiselen. Al zit ik nu met een luie pixel. :/ Lamme donder wil alleen maar rood oplichten. En al die tooltjes/trucjes hebben nog niet gewerkt.

Maarja, het blijft toch wel met tft schermen. Eigenlijk zou je zeggen: een deel van mijn scherm doet niet wat het zou moeten doen toen ik het kocht, dus kapot. Maarja, dan komen ze met iso-normen aan...

Verwijderd

1 defecte pixel is een defect hoe je het ook bekijkt. De ene geeft er niks om de andere nu wel.
Dat zou niks mogen uitmaken als de consument hier een vervanging eist MOET hij die krijgen.

Spijtig genoeg denken vendors zo niet echt. De ene vendor is al beter dan de andere in leveren van degelijke service. Indien je last hebt van defecte pixels zal de procedure om een nieuwe te krijgen 1 worden van bellen en roepen.

Wie bij mij zeker op de zwarte lijst staat is Apple.
Apple (4 macboocs achter elkaar met defecte pixels 1 of meerdere)
Brol als ge het mij vraagt. Uiteindelijk heb ik geen goede gekregen.
En alle keer mocht ik een speech aanhoren dat dit fenomeen niet meer veel voorvalt.
Behalve bij mij natuurlijk.

Vermijd ook de goedkope merken waar de kans nog groter is dan de A merken

• Fatamorgana
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-07 18:42

Fatamorgana

Fietsen is gezond.

Ik was ooit ook fan van Centralpoint. Maar voor garantie moet je alleen niet bij hun zijn. Ze willen wel graag spullen leveren en doen dat ook uitstekend, maar service, als in goed afhandelen van garantie, daar willen ze niet aan. En laat DAT nu voor mij juist heel erg belangrijk zijn.

Voor mij dus alleen nog maar (web)winkels waar ze echt goede service leveren.

Bij mij ging het om een SATA kaartje van niet al teveel geld. Ik heb dus maar ergens anders een nieuwe gekocht omdat het de moeite niet was om toch proberen garantie te krijgen van Centralpoint.

Het probleem was dat dit merk kaart gewoon niet goed werkte in mijn PC en ik hem wilde omruilen tegen een ander merk wat wel werkte en dat kan niet als je bij de fabrikant moet zijn voor de garantie. Die geeft geen kaarten terug van een ander merk.

Erg jammer, maar voor complete service moet je niet bij Centralpoint zijn.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-06 08:25

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Gewoon een beetje dreigen met consumenten bond, kassa/radar en als ze tweakers.net kennen kan dat ook van pas komen. Je hebt gewoon recht op garantie bij de winkel waar jij je aankoop gedaan hebt, jij hebt niets te schaften met de Viewsonic garantie voorwaarden alleen met de Nederlandse (EU richtlijnen) Je kan dus gewoon aanspraak maken op je garantie of ze nou willen of niet.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:30
StevenK schreef op maandag 05 maart 2007 @ 12:07:
[...]

Klopt niet helemaal. CP mag voor de afhandeling verwijzen naar een derde, maar dat ontslaat CP niet van haar verantwoordelijkheid om een goed product te leveren.
Nee, in principe mag hij de klant niet doorverwijzen aan een derde.
Toch blijkt in de praktijk dat veel winkeliers bij problemen (door)verwijzen naar de fabrikant. Zowel direct ("Belt u de helpdesk van Hewlett Packard maar") als indirect ("Ik heb uw printer naar de fabrikant gestuurd, maar heb hem nog steeds niet teruggekregen. Sorry.").

Aardig, maar op zich geen enkel excuus voor de winkelier. Want voorop blijft staan dat, als iets niet goed werkt, hij als verkoper van de spullen verantwoordelijk is voor een oplossing van problemen. En waar hij de kapotte spullen naar toe stuurt voor reparatie, daaraan hebben zijn klanten er geen boodschap.
Klik hier voor het hele artikel over consumentenrecht.

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

EnigmA-X schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 08:15:

[...]

offtopic:
Officieel niet, daar heb je helemaal gelijk in. Maar het is wel sneller. Zeker als je bestelt bij een webwinkel. Gaat er weer een week of één à twee overheen voordat ze überhaupt je aanvraag behandelen. En bij monitoren heb je vaak pickup&return of onsite garantie.

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-07 19:28

TetsuoShima

low energy output

Van de ViewSonic Nederland pagina:
For any sub pixel defect (red or green or blue) ViewSonic LCD display products are warranted in accordance with the ISO standard 13406-2 class II. On pixels ViewSonic exceeds ISO 13406-2 class II requirements not allowing for any defective (permanently dark or bright) complete pixel consisting of red, green, and blue sub pixels (“Zero Pixel Defect Policy”).
http://www.viewsoniceurope.com/nl/Support/warranty.htm

maw. Als je een ViewSonic monitor hebt die gekocht is in Nederland, dan heb je pixel garantie vanaf 1 volledig witte en/of 1 volledig zwarte pixel en/of in geval van jou specifiek scherm: [(1650*1000/1000000)*5= ~9] maw. 9 foute subpixels. Deze waranty policy is vernieuwd op 7 februari dit jaar. Er is op gebied van pixels niets veranderd voor schermen.

De pixelfouten in de ISO 13406-2 standaard gelden per 1000000 pixels, vandaar dat het in jouw geval 9 subpixels is.

Wat niet in de link naar de pdf over de standaard door ViewSonic zelf staat, is dat er speciale voorwaarden zijn voor clusters, een cluster is gedefinieerd als een groep van 5*5 pixels.

De voorwaarden zijn (voor foutklasse 2):
- clusters with more than one type 1 or type 2 fault: 0
- clusters of type 3 faults: 2

Dat laatste is in jouw geval dus: ~4

Dus als die 4 pixels gegroepeerd kunnen worden in een 5*5 cluster, dan heb je garantie, anders ligt het er al aan hoe kapot die hele lijn die je beschrijft is. In welk geval (als die ook echt niet meer werken), je zeer zeker garantie hebt.

ViewSonic heeft officieel een van de beste pixel policies in de markt, in hoeverre ze die ook zo goed toepassen, dat weet ik niet, ik heb er gelukkig nog geen gebruik van moeten maken. Ik heb zelf 3 VP ViewSonics in gebruik, als die stuk gaan komen ze hem zelfs gratis bij mij aan de deur ophalen en onmiddelijk vervangen door een volledig werkend (maw, binnen de warranty voorwaarden vallend) vergelijkbaar model.

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• Maxxi
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11-2025
Modbreak:Wil je nou serieus de TS aanraden fraude te plegen door de monitor opzettelijk te gaan beschadigen? Dat willen we hier dus niet zien.

[ Voor 98% gewijzigd door Ultraman op 06-03-2007 12:54 ]

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:51
EnigmA-X schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 08:15:
[...]

[...]

In dat artikel staat precies wat ik zeg: de verkoper is verantwoordelijk en hij kan zich niet achter zijn leverancier of de fabrikant verschuilen. Dat neemt niet weg dat een winkelier wel degelijk de garantie door een derde af mag laten handelen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

TetsuoShima schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 12:30:
ViewSonic heeft officieel een van de beste pixel policies in de markt, in hoeverre ze die ook zo goed toepassen, dat weet ik niet, ik heb er gelukkig nog geen gebruik van moeten maken. Ik heb zelf 3 VP ViewSonics in gebruik, als die stuk gaan komen ze hem zelfs gratis bij mij aan de deur ophalen en onmiddelijk vervangen door een volledig werkend (maw, binnen de warranty voorwaarden vallend) vergelijkbaar model.
Ja, maar alleen op de professionele modellen (VP-lijn). De VX-lijn valt onder de gewone ISO-normen die voor TFT-schermen gelden en dat betekent nu eenmaal dat je dode pixels moet slikken in sommige gevallen.

Dat geldt echter, lijkt mij, alleen als het gaat om 'kennelijke' dode pixels, die je immers meteen bij het opstarten dan wel binnen enkele uren moet kunnen zien. Als hij na vier maanden kuren krijgt, gewoon zeuren bij de leverancier.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2007 14:16 ]

Pagina: 1