Memtest86 versus Dell test CD

Pagina: 1
Acties:
  • 231 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 20:56
Eerst even een situatieschets:

- Hardware: Dell Precision P380, 1 gig ram (2 latjes 533mhz), Linux Red Hat 7.2 als o.s.
- Het probleem: na een reeks onverklaarbare vastlopers is deze machine terug binnen gebracht
op mijn dienst ter nazicht. Na een aantal sessies (van enkele uren) memtest86 is het duidelijk
dat de boosdoener het geheugen of het moerderbord zelf is (ook na het wisselen van reepjes).
Ik geef dus deze machine door aan de afdeling die er voor verantwoordelijk is met de melding dat hij terug moet naar Dell vanwege brak geheugen/mobo.

Deze morgen krijg ik te horen dat men op die andere afdeling een Dell test CD heeft gedraaid
en dat deze geen fouten heeft gevonden (en dus is de machine niet verstuurd/gerepareerd).
Ik moest dan ook de machine klaarmaken om weer bij de eindgebruiker te kunnen plaatsen.
Bij het uitvoeren van enkele triviale zaken zoals het openen van een xterm venster, of een vi sessie loopt het ding gewoon weer vast.

Mijn conclusie is dan ook dat de machine wel degelijk problemen heeft op hardware vlak, ondanks
dat de Dell test CD dit tegen spreekt. Nu weet ik best dat de memtest86 resultaten voor interpretatie vatbaar zijn (staat zelfs zo in de handleiding), maar op identieke machines geeft deze test 0 fouten. En als de machine al vastloopt bij het uitvoeren van lichte taken moet er toch iets schelen.

Nu vraag ik mij dus af welke test gelijk heeft: memtest86 of die van de Dell test bench?

Clowns to the left of me, Jokers to the right

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:53

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Je zou een ook ander dergelijk programma kunnen gebruiken zoals :
Windows Memory Diagnostic
Charles Cazabon's Memtest
MemMXtest
PC DocMemory
MemTest 4 Windows
Smith Micro CheckIt
Expodata Systems SimChecker
PC Certify Diagnostic Software
Ultra-X QuickTech Pro
;)

Dan kan je het helemaal uitsluiten als het aan de test cd ligt of aan Memtest ;)

Wauw, een sig!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nu vraag ik mij dus af welke test gelijk heeft: memtest86 of die van de Dell test bench?
Lijkt me dat je dit het makkelijkst kunt testen door het geheugen in deze bak (tijdelijk) te vervangen en dan te kijken of het probleem verholpen is. Draai dan Memtest nog een keer.

Als probleem weg is en Memtest bevestigt dat weet je genoeg. Is het probleem niet weg en Memtest geeft ook nog steeds fouten weet je ook genoeg, namelijk dat het niet de DIMM(s) zelf is, maar het moederbord is.

Ik neig ernaar de tool te geloven die daadwerkelijk met het praktijk eens is dat er een probleem is ;)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Wij van WC-eend vinden dat onze WC-eend het prima doet?

Flauwe reactie, maar ik zou de Dell test-cd niet geloven. Want eerlijk is eerlijk: Het kan zo vals als wat zijn.

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 20:56
dion_b schreef op maandag 05 maart 2007 @ 10:48:
[...]

Lijkt me dat je dit het makkelijkst kunt testen door het geheugen in deze bak (tijdelijk) te vervangen en dan te kijken of het probleem verholpen is. Draai dan Memtest nog een keer.

Als probleem weg is en Memtest bevestigt dat weet je genoeg. Is het probleem niet weg en Memtest geeft ook nog steeds fouten weet je ook genoeg, namelijk dat het niet de DIMM(s) zelf is, maar het moederbord is.

Ik neig ernaar de tool te geloven die daadwerkelijk met het praktijk eens is dat er een probleem is ;)
Ja dit heb ik blijkbaar niet gemeld in mijn startpost, maar ik heb de reepjes wel eens vervangen
en de test opnieuw gedraaid. Dit gaf wederom errors. Vandaar dat ik sterk geneigd ben om te geloven dat het mobo zelf onbetrouwbaar is.

Clowns to the left of me, Jokers to the right

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kapoen schreef op maandag 05 maart 2007 @ 10:56:
[...]

Ja dit heb ik blijkbaar niet gemeld in mijn startpost, maar ik heb de reepjes wel eens vervangen
en de test opnieuw gedraaid. Dit gaf wederom errors. Vandaar dat ik sterk geneigd ben om te geloven dat het mobo zelf onbetrouwbaar is.
Dat + het feit dat het op identieke bakken geen problemen geeft met memtest doet mij denken dat er dan toch wat mis zit met het mobo.
En ook al klopt memtest niet altijd 100%, je hebt nu 3 losse onafhankelijke tests waaruit de betrouwbaarheid van memtest wel blijkt.
- standaard situatie = bak loopt vast, memtest geeft errors
- mem vervangen = bak loopt vast, memtest geeft errors
- andere pc = bak loopt prima, memtest geeft geen errors.
Pagina: 1