Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Mexxus
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09 17:01
Beste mensen,

Ik kijk elke dag wel vol interesse naar RTL-Z programma's en dan zie je dus leuk die beurskoersen enzo. Die presentatoren hebben het can vol vaktechnische termen over het op en neer gaan van de beurskoersen e.d. Nu doe ik zelf een logistieke opleiding op een economische school, maar nog nooit is bij ons echt de werking van 'de beurs' behandeld. Ik begrijp dan ook werkelijk niets van de werking van AEX en al die andere grote beursnamen.

Nu zou ik graag eens willen experimenteren met aandelen, dus wie weet wel eens wat aandeeltjes aanschaffen. Maar voor ik daar aan begin wil ik toch wel eerst weten hoe nou precies die puntenwerking van de beurs werkt. Als ze weer eens zeggen van "Beurs bladibla is weer met zoveel punten naar begenden gedonderd" dan wil ik wel graag weten wat ze daar precies mee bedoelen.

Op het Internet zijn tal van site's te vinden met de mooiste beurskoersen etc., maar nergens staat een simpele uitleg van wát het precies is. En ik met een opleiding op een economische school schaam me diep, ghehe. Weet hier misschien iemand een online "howto beursen voor dummies" of iets in die geest? :+

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 2

staat vast wel wat info in.

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 01:43

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Er zijn wel sites waar je met fictief geld kan beleggen op "de beurs", zo is er bijvoorbeeld http://beursgame.beursplaza.com, deze volgt de AEX. Even uit mijn hoofd had ook nobiles zo'n site en kun je bij binck meen ik ook "proefdraaien".

[ Voor 1% gewijzigd door hufkes op 05-03-2007 09:07 . Reden: .nl != .com ]

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18
SG->WI

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:53
Het basisprincipe is de wet van vraag & aanbod; als er veel interesse is in een bepaald aandeel, en er zijn meer kopers dan verkopers, dan zal de koers stijgen, en vice versa. Maar dat wist je waarschijnlijk wel. :P

De waarde van een beursindex (zoals BEL 20, CAC 40, ... ) wordt in punten uitgedrukt. Als er gezegd wordt 'de AEX index is ... % gezakt, wil dit zeggen dat de beurswaarde van die index met zoveel % gezakt is. Zo'n index bevat aandelen van een paar prominente bedrijven; echter, het is niet omdat de index gezakt is, dat daarvoor alle aandelen van bedrijven die deel uitmaken van die index gezakt zijn.
Zie ook
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bel20
http://nl.wikipedia.org/wiki/Amsterdam_Exchange_Index

[ Voor 6% gewijzigd door whoami op 05-03-2007 09:26 ]

https://fgheysels.github.io/

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Koers is de prijs van een aandeel. Alle aandelen samen zijn de beurswaarde van een bedrijf. De prijs van een aandeel wordt bepaald door vraag en aanbod vanuit de markt.

Bij goed nieuws is er veel vraag en zal de koers stijgen. Bij slecht nieuws is er veel aanbod en daalt de prijs.

Een index is een verzameling van verschillende bedrijven. De koers van een index geeft dus een breder beeld van de markt.

Dat is wát het ongeveer is.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Iets uitgebreider over indexen en puntennoteringen: indexen bestaan uit een X aantal aandelen, welke ieder een weging hebben. Deze keuzes en wegingen worden regelmatig geevalueerd, en al of niet bijgewerkt aan de hand van recente situaties. De AEX, Neerland's 'belangrijkste' index, is een samenpakking van de aandelen van de grootste en meest courante aandelen van Nederland, welke in varierende hoeveelheden vertegenwoordigd zijn. Fondsen als Royal Dutch (Shell) en ING zijn hierin de grootste spelers, met vele procenten 'gewicht' in de schaal. Relatief kleine jongens als Getronics tellen nog niet voor een half procent mee, waardoor schommelingen in hun aandeel weinig gevolg hebben voor de index. Het gevolg is dat de AEX een aardige indicatie is van de situatie van de Nederlandse economie, omdat het een gewogen cijfer geeft aan de situatie van de Nederlandse bedrijvigheid, in verhouding naar welke bedrijven zwaar meetellen voor de ontwikkeling van die economie.

De AEX en AMX (de 'eerste divisie' van beursgenoteerde fondsen) zijn beiden ooit op 100 punten gesteld, en sindsdien de vrije loop gelaten waarbij wijzigingen altijd inline zijn doorgevoerd met behoud van index. Het getal zelf zegt dus zonder context niets, maar de conclusie dat de economie goed draait als de AEX over een jaar 10% stijgt is wel gerechtvaardigd, omdat dat inhoudt dat de grootste gangmakers van de economie in hun natuurlijke verhouding 10% meer waard zijn geworden.

Je kunt ook gaan indexbeleggen met futures en opties, dit is in beginsel hetzelfde als een pakket aandelen kopen in exact dezelfde verhoudingen als de AEX zelf bevat (dus veel Royal Dutch, weinig Getronics). Stijgt de AEX 5%, win jij 5%. In de praktijk gebruik je dit als belegger met name als bufferinstrument, en probeer je je winst uit losse fondsen te halen.

Professionele website nodig?

Pagina: 1