Toon posts:

Vage SATA problemen (Sil3112)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hai!

Ik heb een interessant probleem met m'n 2x250GB SATA150 disks icm mijn Silicon Image Sil3112 2poorts PCI SATA controller. Het functioneert, maar performed van geen kant. De rebuild van de raidset ging met ~10MB/sec, en veel hoger dan dat kom ik ook niet nu het "live" is.

Ander PCI slot maakt niet uit, de driver klaagt niet en vind 'de juiste dingen', verder ook geen problemen, dacht ik... En toen gebeurde dit:

Ik download een paar grote files naar die disk toe en die files blijken corrupt, terwijl ze op de bron toch echt nog in orde waren. Nog een keer downloaden levert weer kapotte downloads op. Die SATA setup wantrouwend download ik 't naar PATA raidsetje waar het inderdaad correct wordt opgeslagen...

Maar dan... Nieuwschierig als ik ben kopieer ik de data lokaal naar die SATA disks toe, en lo-and-behold, de data is nogsteeds heel... Ik heb 't inmiddels een keer of 4 getest. Als ik via SCP of FTP dingen op die SATA setup zet gaat 't kapot, maar lokaal erop moven is geen probleem.

Wat zouden jullie als eerste verdenken? Controller? Disks? Filesystemcheck geeft aan dat 't FS in orde is... Ook als de 'kapotte data' op disk staat.

Verwijderd

Drivers zijn verdacht, omdat daarin de feitelijke RAID wordt geimplementeerd. Verder kan foutief geheugen ook voor corruptie op je filesystem zorgen, dat dien je dus te controleren. Verder kan IRQ sharing met een ander PCI apparaat voor problemen zorgen; wees er dus zeker van dat je PCI SATA RAID controller een eigen dedicated IRQ heeft.

Welke andere apparaten draaien op je PCI bus?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 05 maart 2007 @ 06:07:
Drivers zijn verdacht, omdat daarin de feitelijke RAID wordt geimplementeerd. Verder kan foutief geheugen ook voor corruptie op je filesystem zorgen, dat dien je dus te controleren. Verder kan IRQ sharing met een ander PCI apparaat voor problemen zorgen; wees er dus zeker van dat je PCI SATA RAID controller een eigen dedicated IRQ heeft.

Welke andere apparaten draaien op je PCI bus?
De RAID op mijn systeem wordt geimplementeerd door Linux' eigen Software Raid (mdadm). De drivers zorgen er alleen voor dat beide disks 'werken'. De driver zelf klaagt ook over niets en geeft de juiste configuratie aan.

Geheugen zou kunnen. Ik heb recent wel in die bak lopen rommelen (die SATA setup is nieuw), maar ik merk het vooralsnog niet met andere dingen dan deze SATA setup. De kaart heeft een eigen IRQ, dat was het eerste wat ik controleerde. (Verplaatsen van de kaart in andere PCI sloten gaf ook geen soelaas).

Naast deze Sil3112 zit er een Intel PILA e100 netwerk kaartje en een PCI Stealth3D grafisch kaartje in. Niets spannends. Deze twee andere kaarten functioneren ook naar behoren.

Ik zal het geheugen eens checken, maar neig toch naar disks vervangen...