[P5N E sli] mijn probleempjes

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• crazyheinz
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-03 12:34
Ik heb voor een kammeraad een pc samengestoken:
e6600
P5NE
Twinmoss PC 5300
seagate baraccuda 10
antec truepower 550W

Ik heb probelemen met de harde schijf.
Eerst zat er een 250gig versie in, kheb die er uit gezwierd omdat die vastliep en bij hdtune zeer lage score had, 35mbps gemiddeld. Ook liep die op het einde van de hdtune test vast, wanneer de burst rate en access time worden berekend.
De schijf stopte gewoon met ratelen en ik kon niets meer doen.
Na te rebooten wou die windows niet meer in.

Ik heb dan een schijf van mij der in gestoken, ook baraccuda 10 maar een 320 gig versie.
Nu heb ik hier dezelfde probelemen mee. Beide schijven maken veel lawaai, terwijl die ene in mijn pc haast niet hoorbaar was.

Het probleem is denk ik dat de temperatuur te hoog is.
Ik kan echt met geen enkel programmma de temeratuur van de schijf aflezen, terwijl er in de bios wel degelijk SMART reading 'enabled' staat.
Ik heb geen intake fan, dus daar kan het probleem wel liggen.
De schijf loopt dus vast wanneer die belast wordt, bijvoorbeeld bij het kijken van 3 films tegelijk.

Is er iets mis met het moederbord of zijn het de schijven die te warm worden?
Ik heb er eens aan gevoeld, en de schijf voelde wel degelijk warm aan.
Die kammeraad heeft er nu een grote ventilator voorgezet, maar heeft nog altijd dezelde problemen..
Wordt er echt van zo een baraccuda verwacht dat die extra wordt gekoeld, of is er meer aan de hand?

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:07
Heb je de NVIDIA IDE drivers geinstalleerd? Zo ja, deinstelleren als een gek

• crazyheinz
ja ik heb die geinstalleerd.
Wat is er mis mee miss?

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-05 16:42

Nessuno

io sono nessuno

die staan er om bekend dat ze problemen veroorzaken met div harddisks

Na rose e cient spin

• crazyheinz
Ik zal ze er dan maar afzwieren...
Bedankt voor de hulp.
Ik hoop dat dit het probleem oplost...

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:51

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik vind het trouwens ook maar raar dat je Seagate Baraccuda 10 geen temperatuurssensor zou hebben :? Met Speedfan kon ik het gewoon aflezen :)

Wauw, een sig!

• crazyheinz
Normaal zou je het met speedfan en hdtune enz kunnen aflezen.
Maar dat lukt dus niet...
Kga eens een nieuwe bios opzetten ofzo.

• micmoo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-01 20:09

micmoo

Prutser

Ik heb ongeveer hetzelfde systeem als 'crazyheinz' aangaf (ipv Twinmoss -> Corsair) en met ongeveer dezelfde problemen.
Mijn harde schijven maken ook herrie en het systeem is al een aantal malen in de soep gelopen. In het begin probeerde ik nog een Raid config. te draaien, maar die was niet stabiel.
Ik probeer nu op één schijf Windows te draaien, maar nog steeds hoor ik 'm happeren en stotteren.

Geldt de deinstallatie van die IDE drivers ook voor Sata schijven? (heb daar niet veel verstand van) Volgens mij worden deze met de chipset drivers meegekopieerd. 't zou mooi zijn als dat alle problemen oplost..

• crazyheinz
Ben 'blij' dat ik toch niet alleen dit probleem heb.
Ik denk dat in de chipset drivers de ide drivers er niet in zitten.
Die kan je nog appart installeren dacht ik.

Btw ik draai windows vista en heb een 550W antec true power psu.

• micmoo

micmoo

Prutser

T.i.

Ik gebruik ook Vista, maar wel de 64bit versie.. + 450W Cooler Master voeding

(ik zit overigens nu op mn werk, vanavond ga ik even met die drivers testen)

• crazyheinz
Die kerel heeft mij juist een screenshot gestuurd van de programmas die geinstalleerd staan, en de ide drivers staan er niet bij...
Dus daar kan het nu niet aan liggen denk ik.
Ik begin nu te twijfelen of ik wel de chipset drivers heb geinstalleerd.

Maar nu ik eraan denk, met die chipsetdrivers installeer je verzeker wel de ide schijven ook.
Ik ga hem nu deze driver laten installeren.

[ Voor 56% gewijzigd door crazyheinz op 05-03-2007 15:19 ]

Verwijderd

crazyheinz schreef op maandag 05 maart 2007 @ 15:15:
Die kerel heeft mij juist een screenshot gestuurd van de programmas die geinstalleerd staan, en de ide drivers staan er niet bij...
Dus daar kan het nu niet aan liggen denk ik.
Ik begin nu te twijfelen of ik wel de chipset drivers heb geinstalleerd.

Maar nu ik eraan denk, met die chipsetdrivers installeer je verzeker wel de ide schijven ook.
Ik ga hem nu deze driver laten installeren.
Succes zou ik willen zeggen tegen hem...

Ik heb ook een 680i chipset en bij mij loopt het alleen soepel met de standaard drivers die vista update pakt.

Nvidia Nforce drivers zijn de slechte die ik ooit heb meegemaakt. Als ik die Nforce 15.00 installeer sluit mijn pc niet eens meer normaal af maar schakelt ie voor die afsluit eerst 5 keer mijn hd's uit/aan/uit/aan enz. Echt super irritant.

Dus nogmaals succes...

• crazyheinz
Die gast heeft dus een BSOD gehad, heeft moeten rebooten en is in vista geraakt met 'laatst werkende configuratie'

Kan het zijn dat de southbridge te warm wordt, er zit namelijk een 8800GTS op en dat zit juist tegen de south. Ik had dat gelezen op andantech dat het miss voor problemen kon zorgen...

[ Voor 47% gewijzigd door crazyheinz op 05-03-2007 15:42 ]

• crazyheinz
Computer draait dus stabiel als hij niet belast wordt.
Als het moederbord gaar is, moet die dan niet willekeurig blauwe schermen geven?
Loopt enkel vast als de schijf zwaar wordt belast...

• micmoo

micmoo

Prutser

Ben inmiddels al weer een tijdje aan het rommelen zonder resultaat.

Ik vraag me ook af of die southbridge niet te warm wordt. Heel toevallig heb ik dus ook een 8800GTS kaart erin zitten. Misschien is een passieve koeling niet zo'n gek idee.

Wat me wel is opgevallen is dat de chipset driver package v1.12 dus wel de opslagdrivers installeerd. Ik heb geen flauw idee hoe ik deze er nu goed af kan halen, want onder geïnstalleerde programma's is het niet meer terug te vinden.
Ik heb uiteindelijk in de 'device manager' alle opslag controllers gedeïnstalleerd en daarna na een herstart Windows zelf de drivers weer laten installeren, of dat nut heeft gehad vraag ik me af (hij ratelt nog steeds als een gek, op de meest onlogische momenten)

• crazyheinz
Ik ben eens aan die southbridge geweest en die is idd best wel warm :o
Eens getest met NTFS file recovery, ik had per ongeluk iets gewist.
Pc liep vast. Indicatielichtje van hardeschijf activiteit ging uit.
Als ik reboote wou de schijf niet in vista gaan, ik zag het lampje ook geen enkele keer pinken.

Ik heb dan stroom afgelegd en sata kabeltje los gekoppeld en er weer ingestoken.
Daarna boote hij weer. Starte de pc weer omdat de stroom efkes weg was of omdat het kabeltje er eens werd uitgetrokken?
Dat heb ik dus niet volledih kunnen testen (is niet mijn pc ;) )
Kan het niet te maken hebben met de voeding ofzo?
Welke voeding heb jij micmo?

Ik denk dat ik het bordje maar snel DOA zal sturen en op het nieuwe bord eventueel een koeler voor de soutbridge zal steken.Het zal wel een klein koelertje moeten zijn, aangezien er niet veel plaatst is met die 8800GTS...

[ Voor 31% gewijzigd door crazyheinz op 07-03-2007 16:30 ]

Verwijderd

mocht je er wat mee zijn, ik gebruik de nForce 8.43 drivers voor mn 650i, zonder de IDE driver natuurlijk, ook al heb ik SATA schijven. want als je geen AHCI gebruikt neemt windows gewoon de IDE driver voor je SATA schijven. Hier niks problemen, niet sloom en lekker stil.
Maar ik heb wel Western Digital HD's

• micmoo

micmoo

Prutser

Ik denk dat het loskoppelen van het stroom een voldoende reset was om je systeem weer op te laten starten.

Ik heb een Cooler Master Real Power 450W (RS-450-ACLY).
Met mn oude specs heeft mn systeem altijd stabiel gedraaid met deze voeding:
- A8N-SLI
- AMD 3700+
- 7800GT 256MB
- 1GB werkgeheugen
- 5 harddrives
En ook nog eens alles overgeclocked. Het lijkt mij dus onwaarschijnlijk dat het nu een voedingsprobleem is.

Ik leg het probleem toch grotendeels bij de drivers, niet direct bij de hardware. Er is nog onvoldoende doorontwikkeld voor Vista. Ik krijg ook steeds meer het advies nog even met XP te blijven werken en pas na een driverupdate weer eens Vista te proberen. De waarde van de Vista licentie zal in vergelijking met hardware bijvoorbeeld niet ineens drastisch dalen.

Ik heb nu 3 verschillende merken (Maxtor, Seagate, Western Digital) harddisks getest met Vista en alle drie hebben ze dezelfde kuren. Het systeem draait nu redelijk stabiel op een Western Digital Caviar SE 300GB (zonder geïnstalleerde drivers), maar nog steeds ratelt 'ie er lekker op los, op de meest onlogische momenten. Vastlopen doettie overigens niet meer.

Ik hoop dus dat Asus snel met nieuwe drivers voor de P5N-E SLI komt.

Als straks trouwens alles wel stabiel in XP draait dan weet ik zeker dat het aan de drivers ligt, zit ik tijdens dit schrijven te denken }:O .

• crazyheinz
Je doet mij nu twijfelen, binnengeven of niet.
Want ik ga nu mijn p5w lenen, wat ik natuurlijk liever niet doe.
Ratelen doet hij wel, maar niet extreem, en ook niet op momenten dat hij niet zou moeten draaien.
Mijn probleem is dus nog iets anders dan het jouwe.

Ik heb xp ook nog geinstalleerd gehad op dat bordje, ik herinner me niet dat ik toen problemen heb gehad met de schijven.
Ik denk dat ik toch maar voor een p5b ga gaan. Ben je tenminste zeker dat het mooi gaat draaien.
Ik zie wel dat het bord enkel 800hz geheugen draait, en ik heb hier maar pc5300 geheugen liggen.

• micmoo

micmoo

Prutser

Ik pruts liever nog even verder :) .

In jou geval kan je beter het zekere voor het onzekere nemen. Gezien het om een PC van iemand anders gaat, kan ik het me voorstellen dat je naar een alternatief gaat zoeken.

• Barre_Code
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-05 12:07
Die soutbridge zonder koeler is echt ontzettend dom van Asus. Ik heb er meteen een kleine headsink op geplaatst wat 7/8 graden scheelt qua temperatuur. Verder geen problemen hier met twee WesternDigitals in RAID0 :)

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03-2025

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

@ hierboven

offtopic:
Zit er in de Southbridge een Tempsensor? :?

www.koopeendroom.nl

• Barre_Code
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-05 12:07
Goede vraag maar nee, dat heb ik er zelf op gemaakt. ;)
Maarten-NForce schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 19:15:

offtopic:
Zit er in de Southbridge een Tempsensor? :?

• micmoo

micmoo

Prutser

jaja, het past dus wel:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~micmoo/Southbridge_koeler_P5NESLI_2.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~micmoo/Southbridge_koeler_P5NESLI.jpg

Ik heb de foto's met mn mobiel gemaakt, maar duidelijk is te zien dat de passieve koeler van zalman psies onder mn 8800GTS past.

[overigens, SLI draaien gaat nu niet meer :/ ]

[ Voor 7% gewijzigd door micmoo op 11-03-2007 22:15 ]

• crazyheinz
Enige verbeteringen merkbaar?
Ik ga dit bordje zelf in mijn systeem steken, mijn p5w verkoop ik door aan die kerel.
Waar haal je trouwens die SB koeling vandaan?

• micmoo

micmoo

Prutser

Het koelblokje voelt onder volle belasting normaal aan. Geen hoge temperaturen ofzoiets, het zal de betrouwbaarheid in ieder geval verbeteren.

pricewatch: Zalman ZM-NB47J (passief)

Ik moet nog gaan overclocken dus dit is ook wel handig.

• Hampelman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat gebruiken jullie eigenlijk om de Northbridge te koelen? Dat aluminium blok wordt zelfs zonder overklokken toch wel behoorlijk heet...

• crazyheinz
http://forums.anandtech.c...FTVAR_FORUMVIEWTMP=Linear
Hier staan aanbevolen koelers in voor NB en SB.
Ik ga die ook wel eens bestellen, vandezomer wil ik ook aan de kunst van het OC'en beginnen :9

• micmoo

micmoo

Prutser

Na een tijdje stilte, toch nog even een update.

Ik heb mijn systeem eindelijk stabiel op 3.2Ghz @ stock vcore:

Wat bleek:

Mijn Corsair geheugen werkt niet direct goed samen met een P5N-E SLI.
Op het Asus forum wordt het uitgelegd:
http://vip.asus.com/forum...LI&page=1&SLanguage=en-us

Vista 64-bit is daarnaast niet compatible met een P5N-E SLI:
http://www.asus.com/999/h.../11/vista/v-socket775.htm

Ik heb uiteindelijk mijn bios geflashed naar versie 0505 en de laatste SATA RAID drivers via Asus gedownload. Uiteindelijk kon ik gek genoeg toch Vista 64-bit installeren.

Ik heb op advies van velen ook de NB aangepakt met een Thermalright HR05:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~micmoo/NB_SB_P5N-E_SLI_MICMOO.jpg

[gaar, datum van mn mobiel is nie goe 8)7 ]

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:00
Het koelblokje van de northbridge op asus p5b komt idd gloeiend heet(zelfs zonder overklok) Mijn p5b heeft uiteindelijk vaarwel gezegd aan deze wrede wereld. Na een rma(hij bleek idd echt dood te zijn) heb ik meteen een onnozel pentium 1 koelertje van 32 mm op 5 volt erop gezet. Blokje is nu lekker lauw en pc krijg ik nu veel verder met overklokken(ipv 3 ghz, haal ik nu makkelijk 3.4, erboven is het ram bottle)

http://specs.tweak.to/16567

• crazyheinz
Kheb nu een nieuw moederbord.
Doet die nu wel hetzelfde zeker?
Om zot van te komen :(
Pagina: 1