Toon posts:

Aanschaffen mixer zinvol?

Pagina: 1
Acties:
  • 239 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een beetje aan het kijken naar nieuwe studiogear (ik neem hiphop op) maar ik ben tegen wat vraagstukken aangelopen. Ik ben nu bij het punt; de mixer.

De situatie hier is nu als volgt:

Mic Headphone Boxen
|
ESI Maya 44 PCI geluisdkaart
|
PC

Zoals je ziet doe doe ik nu alles rechtstreeks op de geluidskaart; ik heb een ESI Maya 44 PCI geluidskaart met fantoomvoeding erin. Mijn externe versterker en mijn condensatormic zitten hier rechtstreeks op aangesloten. Maar aangezien ik vaak hoor dat alles betere kwaliteit heeft als je er een mixer tussenzet, ben ik daar eens naar gaan kijken.

Mijn vraag is nu; waar moet een mixer aan voldoen? Er moet natuurlijk fantoomvoeding op zitten, anders kan ik niets met mijn mic. Is de mixer ook automatisch een versterker? Dat ik daar rechtstreeks mijn headphone en boxen op aangesloten kunnen worden?

De opstelling zou dan als volgt worden:

Mic Headphone Boxen
|
Mixer
|
ESI Maya 44 PCI geluisdkaart
|
PC

Is dat correct? Gaat dat werken?

En, om alles even samen te vatten.. Is het zinvol om een mixer aan te schaffen? Zoja, voldoet iets als dit ( http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=9767 ) dan?

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:13

DJ Vincento

1422055

Jij hebt gehoord van iemand dat je betere kwaliteit krijgt als je er een mixer tussen zet? Eerst moet je bij jezelf nagaan of JIJ dat ook vind, anders is het zonde van je geld. Mijn ervaring is dat je heel veel dingen kunt verbeteren met een mixer, vooral omdat je bepaalde effecten kunt toepassen die bepaalde mooie dingen kunnen benadrukken.

Een beetje mixer is voorzien van een fatoom voeding, vaak per microfoon ingang apart te regelen of je die wil toepassen of niet. Verder hebben mixers ook minstens 1 phono voorversterker, daar kun je dan een draaitafel op aan sluiten. Dan kun je lekker gaan scratchen, past perfect in de hiphop muziek.

Een mixer heeft meestal geen versterker. Maar dit is eigenlijk geen probleem, je kunt namelijk je mixer prima rechtstreeks aansluiten op je versterker. Ook kun je hem op je PC aansluiten, en van de PC weer naar de versterker.

Er zijn wel mixers met versterkers, maar het is onzinnig om die aan te schaffen, als je toch al een versterker hebt. Headphone uitgang hebben de meeste mixers sowieso.

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
Op zich heb je een mixer niet nodig, aangezien je geluidskaart alles heeft wat je nodig hebt.

Wat betreft de geluidskwaliteit, is die beter met een mixer ertussen? Ja en nee. Mijn ervaring is dat de preamps in de meeste mixers beter zijn dan de preamps in de meeste geluidskaarten. Geluidskaarten geven een signaal het beste door als je dit netjes op line-level aanlevert.
Aan de andere kant stop je wel weer een extra apparaat in de signaalketen. Wat je vaak ziet is dat je dan last krijgt van aardlussen en netvervuiling, zeker als je een PC-voeding met slechte PFC op dezelfde stekkerdoos hebt zitten.

En dan mijn derde punt: het gemak. Als je eventjes het nummer harder wil zetten, of even de bas wat bijdraaien, dan gaat dit supermakkelijk op een mixer. Of als je tijdens het opnemen of skypen even de gain van je mic wil bijstellen, dan ga je natuurlijk niet als een RSI-patient met je muis lopen slepen, dat doe je met een handig potmetertje tussen je vingers. Of een vriend heeft een leuk nummer op zijn iPod en je hebt even geen zin en tijd om dat MP3'tje naar je PC te kopieren. Snoertje in de iPod, press play and go!

De mixer uit je link ken ik niet, maar zelf heb ik een vergelijkbare mixer (Yamaha MG 10/2) en ben daar zeer over te spreken. Ik ben erg blij dat ik dat ding permanent aangesloten heb. Als je een mixer koopt, koop dan wel eentje van een redelijk merk. Met Phonic en Behringer hebben heel veel mensen toch een slechte ervaring.

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

Verwijderd

Topicstarter
Op de hiphopforums is het zowat een bekend feit dat een mixer de kwaliteit verbetert. Ik vindt de kwaliteit die ik nu maak mijn opstelling redelijk, maar als het beter kan investeer ik graag in een mixer. Het gaat me vooral over de de kwaliteit van de microfoon, een condensatormic op fantoomvoeding. Ik sluit hem nu aan op de geluidskaart, en regel alles softwarematig. Maar denk je dat de kwaliteit zal verbeteren als ik de mic op de mixer aansluit, en DAN pas in de geluidskaart?

Als het de kwaliteit niet of amper verbetert, hoef ik ook zeker geen mixer te kopen.

• DJ Vincento

DJ Vincento

1422055

Verwijderd schreef op zondag 04 maart 2007 @ 21:13:

Als het de kwaliteit niet of amper verbetert, hoef ik ook zeker geen mixer te kopen.
Een mixer is vaak wel een must in een studio. Ik weet ook niet wat de doeleinden van je opname-projecten zijn. Is het alleen om jezelf een keer te horen, of wil je in de toekomst ook echt een producer van hiphop muziek worden. Voor het eerste doeleind is een mixer niet zo'n vereiste, voor het tweede doeleind zou ik toch echt een mixer aanschaffen.

En ook al ben je hem niet nodig, het lijkt wel verrekte stoer als je een 8 kanaals mixer op je kamer hebt staan te pronken. >:) >:)

• netvor
Je schrijft dat je een ESI Maya hebt. Ik heb ervaring met die lijn: het zijn leuke kaartjes, niet duur, maar de kwaliteit van een M-Audio is het toch niet. Vandaar dat ik denk dat je met de preamps van een behoorlijke mixer beter resultaat behaalt. Maar absoluut zeker is het niet. Of het de 100 euro van een mixer waard is, dat is aan jou om te beslissen.

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-02 09:40
Als jij er een DAP mixer tussen zet zal de kwaliteit er echt niet beter op worden. Dan moet je het toch echt in een hoger segment gaan zoeken. In de praktijk zorgt alles wat tussen je mic en je opname bron zit voor kwaliteits afname, zolang je geen EQ/Monitoring/Aux nodig hebt zou ik geen mixer gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Het punt is, in de toekomst wil ik dat wel gaan doen. Ik ben nu stukje bij beetje gear aan het verzamelen, vandaar dat ik wil dat als ik iets koop, het ook een tijd mee gaat en niet dat ik het weg moet doen omdat ik er niets meer aan heb.

Over de aanschaf van mijn ESI Maya44 ben ik niet ontevreden, het is een goede kaart waar ik tot nu toe al mijn opnames mee verricht, prima kwaliteit. Ook is een goede geluidskaart een must, je kan dan wel een mixer aanschaffen maar het moet op de een of andere manier toch op de PC terechtkomen, in goede kwaliteit.

Het is me dus duidelijk dat ik een mixer aan moet schaffen, als ik later met compressors/equalizers e.d. wil werken. Waar moet ik op letten als ik een mixer aanschaf? Ik wil graag een mixer van onder de 100 euro, aangezien ik niet zo'n veelverdienend persoon ben. Ik wil voorbereid zijn op de toekomst, compressors, effectenbakken en equalizers. Wat zou een goede aanschaf zijn, en wat zeker niet?

Edit: deze zouden in mijn budget passen, + ze hebben fantoomvoeding aan boord..
http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=9766
http://feedback.nl/?id=55&b=PHAM440
http://www.feedback.nl/?id=55&b=PHAM240
http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=18247

(voorkeur gaat uit naar de bovenste)

Alvast bedankt!

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2007 22:06 ]

• DJ Vincento

DJ Vincento

1422055

Werken schuifjes voor de volume niet makkelijker? Mij lijken schuifjes veel mooier dan draaiknopjes, maar daar kan iemand anders wel een andere mening over hebben.

• netvor
Ik zou je toch willen waarschuwen voor de mixers die je hebt uitgeocht. Ik hoor toch veel slechte ervaringen met mixers van Behringer en Phonic (DAP ken ik niet echt). Ik ben bang dat je kans loopt op een "goedkoop is duurkoop" gevalletje.

Spaar dan liever een maandje door en koop een beter mixer voor een paar euro's meer. Ikzelf heb bijna twee jaar geleden een Yamaha MG 10/2 gekocht, voor een euro of 130. Ik gebruik deze mixer dagelijks intensief en hij doet het nog steeds uitstekend. Een vriend van mij heeft zojuist zijn anderhalf-jaar-oude Behringer vervangen wegens krakende potmeters.

Verder: de mijne heeft draaiknoppen, geen schuifjes. Ik vind er geen verschil in zitten, 't is even wennen maar dan kan je er net zo goed mee werken.

Verwijderd

Topicstarter
Die Yahama ziet er goed uit, maar ik heb fantoomvoeding nodig.

• netvor
Zit er op, ik heb zelf ook een condensatormic (gebruik ik uiteindelijk toch voornamelijk voor skype :X ). Echter is deze alleen globaal aan en uit te schakelen (dus voor alle XLR pluggen tegelijk) en niet per kanaal. Maar met slechts vier XLR aansluitingen maakt dat vrij weinig uit.

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-02 09:40
Verwijderd schreef op zondag 04 maart 2007 @ 21:59:
Het punt is, in de toekomst wil ik dat wel gaan doen. Ik ben nu stukje bij beetje gear aan het verzamelen, vandaar dat ik wil dat als ik iets koop, het ook een tijd mee gaat en niet dat ik het weg moet doen omdat ik er niets meer aan heb.

Over de aanschaf van mijn ESI Maya44 ben ik niet ontevreden, het is een goede kaart waar ik tot nu toe al mijn opnames mee verricht, prima kwaliteit. Ook is een goede geluidskaart een must, je kan dan wel een mixer aanschaffen maar het moet op de een of andere manier toch op de PC terechtkomen, in goede kwaliteit.

Het is me dus duidelijk dat ik een mixer aan moet schaffen, als ik later met compressors/equalizers e.d. wil werken. Waar moet ik op letten als ik een mixer aanschaf? Ik wil graag een mixer van onder de 100 euro, aangezien ik niet zo'n veelverdienend persoon ben. Ik wil voorbereid zijn op de toekomst, compressors, effectenbakken en equalizers. Wat zou een goede aanschaf zijn, en wat zeker niet?

Edit: deze zouden in mijn budget passen, + ze hebben fantoomvoeding aan boord..
http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=9766
http://feedback.nl/?id=55&b=PHAM440
http://www.feedback.nl/?id=55&b=PHAM240
http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=18247

(voorkeur gaat uit naar de bovenste)

Alvast bedankt!
Wil je echt een mixer voor de toekomst (waarmee je voldoende AUX sends/returns en andere opties hebt: kijk dan eens naar een (2e hands) A&H of Soundcraft mixer. Deze krijg je echter niet voor 100 euro. Verder ben ik niet zo gecharmeerd van de DAP die je noemt. Kijk eerder eens naar een Behringer Xeny (waarbij ik zelf de voorkeur heb voor de Xenyx 1204) Wil je veel effectenbakken en compressors etc kwijt kunnen heb je veel aux kanalen nodig. En die hebben deze goedkope pakken simpelweg niet.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn oog is gevallen op de Yamaha MG 10/2, prima bakje voor een prima prijs. Ook vele positieve reacties gelezen.

http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/20439.html

Met 2 aux red ik het voorlopig wel, aangezien ik de komende jaren alleen van plan ben een effectenbakje en een compressor aan te schaffen.
Pagina: 1