[Kubuntu 6.10] @home internet instellen

Pagina: 1
Acties:

• nukom
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-12-2025
Na veel zoeken en uitproberen zit ik nog steeds met een groot probleem. Ik kom simpelweg niet op internet vanuit Kubuntu. Het voor mij de eerste keer dat ik met Linux werk en ben dus een absolute n00b.

Gisteren een nieuwe installatie gedaan van Kubuntu 6.10. Daarna geprobeert om internet aan de gang te krijgen, helaas zonder resultaat. Ik heb al gezocht hier op GoT en ook via google. Allerlei tips/handleidingen geprobeerd (o.a. http://www.troublesathome...?section=unix&page=debian) maar geen resultaat. |:(

Ik heb kabel van @home en heb de pc direct aangesloten op de modem (Motorola SB5101E). Verder maak ik gebruik van de on-board LAN van de P5B deluxe.

Voor zover ik kan beoordelen wordt de netwerkkaart wel herkent. De computernaam is ook correct ingevuld (CPxxxxxxx-A).

Inmiddels heb ik de schijf geformateerd en opnieuw Kubuntu geinstalleerd. Helaas zit ik nog steeds in dezelfde situatie.

Wie kan mij verder helpen :?

• nukom
Nou niet allemaal tegelijk....

Verwijderd

http://forum.ubuntu-nl.org/

meestal staan daar wel aardig wat antwoorden.
Ik heb een kennis die heeft ook @home. zodra die thuis is zal ik het hem ff vragen.

• DeeJayV
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
probeer eens in een shell: 'sudo ifconfig' en laat dan de uitvoer eens zien?

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:26
Krijg je wel een IP adres op de netwerk kaart? Zo ja is dit het juiste adres?

Wat zijn de vereisten van je pc om verbinding met internet te maken? Niet iedereen is namelijk bekend met de werkwijze van @home. Moet bijvoorbeeld de hostnaam een bepaalde string bevatten?

Kortom vermeld alles wat je zelf geprobeerd hebt en geef wat meer informatie over de situatie. Dan zal je zien dat de reply's vanzelf komen.

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:57

r0b

Voer in een console/terminal eens het volgende uit, en post de output hier:

code:
1
updatedb && locate dhclient.conf

code:
1
cat /etc/dhclient.conf

Onder "linux" kán de pc naam verschillen met de naam die hij meegeeft aan ethernet-verbindingen. Wat vaak bij @Home dus het probleem is.
(Heb er zelf ook mee gezeten een paar jaar terug)

[ Voor 37% gewijzigd door r0b op 05-03-2007 17:00 ]

• nukom
@DeeJayV

"sudo ifconfig" in Konsole Terminal geeft:

eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:18:F3:4F:32:98
UP BROADCAST MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:1000
RX bytes:0 (0.0 b) TX bytes:0 (0.0 b)
Interrupt:225

lo Link encap:Local Loopback
inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0
UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1
RX packets:16 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:16 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:0
RX bytes:1184 (1.1 KiB) TX bytes:1184 (1.1 KiB)

Het IP-adres hierin komt niet overeen met degene die ik in Win XP heb. Wanneer ik kijk bij (System setting --> Network settings --> Network interface) zie ik de netwerkkaart maar daar is geen IP ingevuld. Heb ook al geprobeerd door zelf een IP in te vullen maar gaf geen resultaat, dus heb ik mijn wijzigingen weer teruggedraaid.

• nukom
@exor

Zie hier de resultaten:

updatedb: fatal error: You are not authorized to create a default slocate database!

(OK, dan probeer ik maar met "sudo" ervoor)

sudo updatedb && locate dhclient.conf
/etc/dhcp3/dhclient.conf
/usr/share/man/ja/man5/dhclient.conf.5.gz
/usr/share/man/man5/dhclient.conf.5.gz

cat /etc/dhclient.conf
cat: /etc/dhclient.conf: No such file or directory

Wat doet "cat"? Heb ergens iets gelezen over het samenvoegen van bestanden :?

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:40

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

zet je hostname goed en vraag met een dhcp commando een ipadres van @home ?

via networking (onder systems) : onder het tabje "general" je CC nummer neerzetten en eth0 op dhcp

Of via de cmdline: dhclient eth0 (eerst je hostname goed zetten) of dhcpcd -h CC12345-A -i eth0

De vraag is trouwens redelijk vaak voor gekomen en ik denk dat je het met de search wel had kunnen vinden

[ Voor 16% gewijzigd door Pim. op 06-03-2007 21:37 ]

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:57

r0b

nukom schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 16:14:
@exor

Zie hier de resultaten:

updatedb: fatal error: You are not authorized to create a default slocate database!

(OK, dan probeer ik maar met "sudo" ervoor)

sudo updatedb && locate dhclient.conf
/etc/dhcp3/dhclient.conf
/usr/share/man/ja/man5/dhclient.conf.5.gz
/usr/share/man/man5/dhclient.conf.5.gz

cat /etc/dhclient.conf
cat: /etc/dhclient.conf: No such file or directory

Wat doet "cat"? Heb ergens iets gelezen over het samenvoegen van bestanden :?
man cat ;)
cat leest een bestand direct uit op de cli. verder gebeurt er niks engs mee dus.
cat /etc/dhcp3/dhclient.conf dus, en zie de tip van Pim. voor verdere instructies. :)

• nukom
Pim. schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 21:37:
zet je hostname goed en vraag met een dhcp commando een ipadres van @home ?

via networking (onder systems) : onder het tabje "general" je CC nummer neerzetten en eth0 op dhcp

Of via de cmdline: dhclient eth0 (eerst je hostname goed zetten) of dhcpcd -h CC12345-A -i eth0

De vraag is trouwens redelijk vaak voor gekomen en ik denk dat je het met de search wel had kunnen vinden
"dhclient eth0" geeft als resultaat dat er geen dhcp server gevonden is

"dhcpcd -h CC12345-A -i eth0" is een unknown command

Alle tips die ik heb gevonden heb ik uitgeprobeerd. Helaas zonder enig resultaat. In ieder geval bedankt voor alle reacties.

Ben ondertussen deze site tegengekomen http://at.home.linux.googlepages.com/home

Ik kan over een paar dagen beschikken over mijn oude router. Het schijnt dat je dan vrij simpel op internet komt. Nu dus wachten op de router en dan weer proberen.

BTW, ik hou jullie op de hoogte of het gelukt is.

• viper
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-01 13:12
Voeg eens
code:
1
2
3
interface "eth0" {
  send host-name "CPxxxxx-A";
}

toe aan /etc/dhcp3/dhclient.conf.
Probeer dan nog eens dhclient eth0..

• nukom
Na enige tijd het laatste nieuws. Zoals hierboven al te lezen valt lukte het maar niet om op internet te geraken met Kubuntu. Zelfs niet toen ik er een router tussen heb gezet. Omdat ik dus niet verder kwam heb ik maar gewacht op Kubuntu 7.04, om het daarmee nog eens te proberen.

Het eerste wat ik me opviel nog voor de installatie was dat ik er een pictogram in de systemtray stond te pronken met de medeling dat ik een netwerkverbinding had. Geweldig! _/-\o_ Heb nu dus gewoon internet in Kubuntu en kan voorruit. Nu kan ik pas echt aan de slag met Linux.

Deze keer werkte alles gewoon "out of the box". Mijn vermoeden is dat mijn MB nu wel wordt onderstuend of in ieder geval beter.

BTW heb m'n router er nog steeds tussen zodat ik ook met m'n laptop op internet kan.
Pagina: 1