Toon posts:

Pentium 2 fun

Pagina: 1
Acties:
  • 197 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

ik was laatst een beetje mn kamer aan het rondkijken, toen ik erachter kwam dat ik nog een mooie P2 op 233 mhz op mijn kamer had staan. Omdat mijn overklok skills weinig voorstellen kreeg ik het idee om de P2 helemaal uit te pimpen met als doel goed het overklokken in de vingers te krijgen (en later misschien zelfs nog de pc doorverkopen, maar dat terzijde), immers, je leert het beter door te doen dan door te lezen op een of andere tech site :)
En daarnaast, met een P2 heb ik meer vrijheid in overklokken, omdat het door de ouderdom weinig uitmaakt of ik een chip fry of niet. ;)

So, before I start, had ik een paar generale vraagjes, die ik door gebrek aan gezamenlijk onderwerp maar hier post O+

Dus, ik wou graag weten of:

-Het veel uitmaakt als ik een gewone AGP kaart in een AGP 2.0 (dus 4x) slot duw.

-Het mogelijk zou zijn (en effectief zou zijn) waterkoeling (of nog idealer, PC) op een Slot 1 moederbord te monteren?

-De max bus speed van het moederbord bedraagt 83 mhz, zou het nut hebben PC100 of zelfs PC133 SDRAM reepjes in de pc te zetten?

-Wat voor kaart zou ik nog in kunnen bouwen zonder dat de processor hem zou bottlenecken?

Thanks alvast :)

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:45

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Verwijderd schreef op zondag 04 maart 2007 @ 18:37:
Hoi,

ik was laatst een beetje mn kamer aan het rondkijken, toen ik erachter kwam dat ik nog een mooie P2 op 233 mhz op mijn kamer had staan. Omdat mijn overklok skills weinig voorstellen kreeg ik het idee om de P2 helemaal uit te pimpen met als doel goed het overklokken in de vingers te krijgen (en later misschien zelfs nog de pc doorverkopen, maar dat terzijde), immers, je leert het beter door te doen dan door te lezen op een of andere tech site :)
En daarnaast, met een P2 heb ik meer vrijheid in overklokken, omdat het door de ouderdom weinig uitmaakt of ik een chip fry of niet. ;)

So, before I start, had ik een paar generale vraagjes, die ik door gebrek aan gezamenlijk onderwerp maar hier post O+

Dus, ik wou graag weten of:

-Het veel uitmaakt als ik een gewone AGP kaart in een AGP 2.0 (dus 4x) slot duw.

-Het mogelijk zou zijn (en effectief zou zijn) waterkoeling (of nog idealer, PC) op een Slot 1 moederbord te monteren?

-De max bus speed van het moederbord bedraagt 83 mhz, zou het nut hebben PC100 of zelfs PC133 SDRAM reepjes in de pc te zetten?

-Wat voor kaart zou ik nog in kunnen bouwen zonder dat de processor hem zou bottlenecken?

Thanks alvast :)
Ik liep altijd tegen het probleem aan, dat boven een bepaalde bus speed, de PCI apparaten (dus ook de harde schijven) niet meer werken. Ik denk dat dat je bottleneck is :P

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-01 10:17

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Als het past, dan werkt het. En als je er een beetje fatsoenlijke videokaart in stopt, dan zal je performancewinst krijgen.
Het is inderdaad mogelijk, maar dan zal je wel zelf een waterblok moeten maken. Hoe ver je er dan mee kan overclocken ligt aan het moederbord en aan hoever je CPU kan.
Nee, tenzij je dividers in kan stellen voor je geheugen.
Een GeForce 2 MX kan je tweedehands al voor 5 euro of 7,50 krijgen, dus ik zou daarvoor kijken. Een bottleneck zal je denk ik sowieso wel hebben met de meeste videokaarten en die CPU.

Voor het echte nostalgische gevoel zou je natuurlijk ook 2 Voodoo2's in SLI kunnen nemen. Die gaan opzich ook wel lekker hard in een oud PC'tje.

edit:
Bij een Pentium 2 van 233 MHz zou de multiplier als het goed is unlocked moeten zijn. Je zou kunnen kijken of je kan overclocken door je multiplier omhoog te gooien. Dit moet je waarschijnlijk via jumpers op het moederbord doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Rhannie op 04-03-2007 18:49 ]

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Verwijderd

Topicstarter
Nog even over dat RAM, zou het helpen als ik een PC133 dimmetje neem, deze terugklok naar 83 mhz zodat de latencies hoger kunnen dan een gewone 83mhz? (mochten 83mhz dimms uberhaupt bestaan...)

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Volgens mij doet het meeste SDram sowieso al 2-2-2, wat de beste timings zijn. Ik zou eerst eens kijken of je de timings uberhaupt wel in kan stellen in de bios van dat moederbord, anders heb je er ook niet zoveel aan.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Verwijderd

Topicstarter
Zou ik anders niet beter het moederbord kunnen veranderen? Ik beschik nu (onder andere, maar dit is de beste) FIC KL 6011, een bord die redelijk goed tot goed werd ontvangen in zijn tijd maar een beetje achterloopt door de max bus van 83, en de max RAM cap. van 192 MB.
Zijn er nog Slot1 boards die daar qua specs met kop en schouder bovenuit steken, of zit ik zo wel goed?

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Er zijn genoeg borden die daar met kop en schouders bovenuit steken (zoek op Google maar eens op "slot1 440bx"). Maar het lijkt me handiger om eerst eens uit te zoeken wat je huidige bordje kan. Ik las net in een review van jouw bordje dat je de FSB en multiplier gewoon in de bios kan instellen, dus neem daar eerst eens een kijkje en kijk hoe ver je kan overclocken.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:21

Thandor

SilverStreak

Paddixx schreef op zondag 04 maart 2007 @ 18:45:
[...]

Als het past, dan werkt het. En als je er een beetje fatsoenlijke videokaart in stopt, dan zal je performancewinst krijgen.
Bij AGP gaat het verhaal 'als het past werkt het wel' juist niet op :z. In dit geval zal het waarschijnlijk niet zoveel uitmaken (we hebben immers toch niet te maken met AGP4x/8x hardware) maar er zijn AGP2x kaarten met een AGP4x / Universal connector. Deze kaarten passen daarmee ook in AGP8x sloten en dat kan schade aan zowel het moederbord als de videokaart toebrengen.
Het is inderdaad mogelijk, maar dan zal je wel zelf een waterblok moeten maken. Hoe ver je er dan mee kan overclocken ligt aan het moederbord en aan hoever je CPU kan.
Mijn inziens kun je beter niet voor waterkoeling gaan in dit geval. Waterkoeling is leuk bij het overclocken maar bij een simpele Intel Pentium II heeft het niet zo veel effect. Je hebt er meer aan als je waterkoeling op een AMD Athlon 'Thunderbird' (SoA) of nieuwere processoren zet. Deze schalen vaak weer wat beter op (t.o.v. reguliere koeling) met goede koeling en dat maakt het 'laatste MHz'en uitpersen' een stuk leuker :).
Een GeForce 2 MX kan je tweedehands al voor 5 euro of 7,50 krijgen, dus ik zou daarvoor kijken. Een bottleneck zal je denk ik sowieso wel hebben met de meeste videokaarten en die CPU.

Voor het echte nostalgische gevoel zou je natuurlijk ook 2 Voodoo2's in SLI kunnen nemen. Die gaan opzich ook wel lekker hard in een oud PC'tje.
Een 'zware' (voor die PC i.i.g.) videokaart waarbij de processor een bottleneck vormt zou juist leuk zijn. Dan kun je bij een overclock van de processor ook direct zien dat de videokaart mooi meegaat :).

Een Voodoo II SLI setje is dan uiteraard een klassieker en onmisbaar :Y).
Verwijderd schreef op zondag 04 maart 2007 @ 18:49:
Nog even over dat RAM, zou het helpen als ik een PC133 dimmetje neem, deze terugklok naar 83 mhz zodat de latencies hoger kunnen dan een gewone 83mhz? (mochten 83mhz dimms uberhaupt bestaan...)
De latencies zet je niet hoger maar juist lager :o. Met hogere latencies heb je een hogere / langere wachttijd.
Paddixx schreef op zondag 04 maart 2007 @ 18:53:
Volgens mij doet het meeste SDram sowieso al 2-2-2, wat de beste timings zijn. Ik zou eerst eens kijken of je de timings uberhaupt wel in kan stellen in de bios van dat moederbord, anders heb je er ook niet zoveel aan.
SDR-SDRAM ;). Onder SDRAM valt ook DDR-SDRAM :).
Verder is het inderdaad verstandig om te kijken of het instellen van de latencies mogelijk is. 100MHz SDR-SDRAM modules hebben doorgaans CL2 en 133MHz SDR-SDRAM modules hebben doorgaans CL3.

Dit topic heeft overigens niet zoveel te maken met Overige Hardware maar meer met Tweaking, Cooling & Overclocking Algemeen. Immers gaat dit over basic overclocking en tweaken :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
[...]
De latencies zet je niet hoger maar juist lager :o. Met hogere latencies heb je een hogere / langere wachttijd.
Mijn fout, ik bedoelde sneller |:(

Maar nog over dat met die thunderbird, ik denk dat ik nou toch voor een iets duurder systeempje ga die wel goed te OC'en valt. Any suggestions?

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Een leuk overclocksysteempje hoeft niet duur te zijn. Ik ben laatst ook aan het zoeken geweest voor iets dat lekker over zou clocken en niet al te duur was. En daar kwam ik uit op de Intel Coppermine CPU's. Hier heb je Pentium 3's en Celerons van.

De Celerons zijn Pentiums waarvan de FSB op 66 MHz is ingesteld. Deze kunnen meestal ontzettend hard (meer dan 100 MHz FSB).

Verder heb je ook nog de Pentiums. Die zijn er in smaken met 100 en 133 MHz FSB. De 100 MHz FSB versies daarvan schijnen het ook erg goed te doen.

Bijkomend voordeel van de socket 370 Coppermines is dat je er gewoon een socket A waterkoelingsblokje met clips op kan zetten. Die kan je waarschijnlijk tweedehands (of zelfs nieuw) voor niet al te veel geld krijgen. :9

Mijn Coppermine setupje:
- Pentium III 866EB Coppermine @ 1040MHz (160x6.5)
- Asus CUSL2-c
- 512 MB PC133 SDR-SDram @ 160 MHz, 3-3-3-7
- Matrox Milennium 450 dualhead (Zat een Voodoo4 in, maar die is overleden)
- Maxtor Diamondmax 9 40GB, 7200RPM, 8MB cache
- Creative SoundBlaster 128 PCI
- 3Com netwerkkaart
- Philips 40x CD-speler
- Gare Sweexkast met 450 watt Sweexvoeding

Dit heeft overigens maar iets van 35 euro gekost, maar ik had een aantal dingen ook al liggen.

@Thandor: Weer wat geleerd over AGP. :P

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:05

Standeman

Prutser 1e klasse

*bookmarked*

Ik heb ook nog een werkende P2 staan, met volgens mij RH6 erop.. Misschien dat ik daar ook mee ga klooien wanneer ik tijd heb..

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Verwijderd

ha ik heb hier ook nog een p2 233MHz MMX staan met een chaintech 6btm staan en pc133 ram
alleen wel linux erop, zal kijken of ik er xp op kan gooien dan zal ik ook wat posten

Verwijderd

Paddixx schreef op zondag 04 maart 2007 @ 18:45:

edit:
Bij een Pentium 2 van 233 MHz zou de multiplier als het goed is unlocked moeten zijn. Je zou kunnen kijken of je kan overclocken door je multiplier omhoog te gooien. Dit moet je waarschijnlijk via jumpers op het moederbord doen.
Fout :) De pentium 1 was al mp locked, als intel's antwoord op het illegaal verkopen van "Counterfeit" Cpu's. Er werden bijv 133MHz modellen ingekocht, en doorverkocht (naar mate ze op de snelheid werkte of niet) op bijv 150MHz of zelfs 166MHz. Daarom is sinds de P1 geen MP meer beschikbaar behalve voor de Engineering Samples.

Het enige wat je nog kunt doen , is océn met FSB of heel rap geheugen, maar je moederbord moet het maar net pikken :) Ook randapparatuur wat slecht tegen hoge PCI-bussen kan, zijn/is je IDE controller, Geluidskaart, Nic etc. Je zal dus een beetje moeten experimenteren wat wel / niet werkt.

Mocht je helemaal geen FSB instellingen kunnen vinden in het bios, zoek dan eens op google naar Cpufsb. Daarmee kan je aan de hand van je PLL (het onderdeel wat je FSB bepaalt) toch nog océn, maar het beloofd helemaal niets :)
Verwijderd schreef op maandag 05 maart 2007 @ 08:58:
ha ik heb hier ook nog een p2 233MHz MMX staan met een chaintech 6btm staan en pc133 ram
alleen wel linux erop, zal kijken of ik er xp op kan gooien dan zal ik ook wat posten
Waste of time :) Doe dan iets met ''98 of 2000.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2007 09:05 ]

• Quincy5
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-01 09:40
Verwijderd schreef op maandag 05 maart 2007 @ 08:58:
hier ook een chaintech mobo (weet het type zo niet), in dit geval met een celeron 300Mhz en ik heb ook wel eens met plannen voor oc'en rondgelopen. Hoofdreden dat het nooit zover gekomen is dat het me nooit gelukt is om temperaturen uit te lezen en dan word het toch een beetje blind varen.
Is dat jou wel gelukt en zo ja hoe?

PV Output

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Verwijderd schreef op maandag 05 maart 2007 @ 09:03:
[...]

Fout :) De pentium 1 was al mp locked, als intel's antwoord op het illegaal verkopen van "Counterfeit" Cpu's. Er werden bijv 133MHz modellen ingekocht, en doorverkocht (naar mate ze op de snelheid werkte of niet) op bijv 150MHz of zelfs 166MHz. Daarom is sinds de P1 geen MP meer beschikbaar behalve voor de Engineering Samples.
De Pentium 1's waren unlocked. In ieder geval was elke Pentium 1 die ik heb gehad dat. (En dat zijn er behoorlijk wat geweest. Meer dan 10 in ieder geval.)

De early P2's (Klamath core?) waren volgens mij ook gewoon geunlocked, maar dat weet ik weet niet zeker. En ik heb helaas ook niet de hardware liggen om dat uit te testen. :P
Quincy5 schreef op maandag 05 maart 2007 @ 09:29:
[...]

hier ook een chaintech mobo (weet het type zo niet), in dit geval met een celeron 300Mhz en ik heb ook wel eens met plannen voor oc'en rondgelopen. Hoofdreden dat het nooit zover gekomen is dat het me nooit gelukt is om temperaturen uit te lezen en dan word het toch een beetje blind varen.
Je moet gewoon aan het koelblok voelen of 'ie warm is en als je je hand er niet langer dan een paar seconden op kan houden, wordt je CPU te warm.

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn P2 moederbord zitten een paar mooie diep-blauwe jumpertjes waarmee ik de multiplier op 3,5 t/m 6 kan zetten :)

Daarom leek het mij ook een leuk overklok project, vanwege de multipliers die makkelijke te veranderen zijn.

Maar ik wou nou overswitchen op een andere, iets meer recentere processor. Ik zit te kiezen tussen een goedkope Sempron, Celeron of Opteron. Welke zou, ook gezien de prijs, de beste keuze zijn?

En, zou iemand mij een goedkope hardware shop kunnen PM-en? (omdat het me stug lijkt dat het posten van een shop mag..)

• Cpt.Iglo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-01 16:09
De meeste oude moederborden werken inderdaad met jumpers. Zo heb ik een keer een IBM Cyrix MII 150MHz op 550MHz gekregen. >:) Was wel doorgebrand toen Windows net opgestart was maar dat terzijde 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Cpt.Iglo op 05-03-2007 15:16 ]

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

Celeron D, gewoon de goedkoopste halen :) + een leuk mobo, ~100 euro ben je klaar (DDR/DDR2 kan, AGP/PCI-e kan)

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:21

Thandor

SilverStreak

Paddixx schreef op maandag 05 maart 2007 @ 11:21:
[...]

De Pentium 1's waren unlocked. In ieder geval was elke Pentium 1 die ik heb gehad dat. (En dat zijn er behoorlijk wat geweest. Meer dan 10 in ieder geval.)

De early P2's (Klamath core?) waren volgens mij ook gewoon geunlocked, maar dat weet ik weet niet zeker. En ik heb helaas ook niet de hardware liggen om dat uit te testen. :P
Sommige Intel Pentium processoren waren unlocked. Sommige niet. Een gelockte Intel Pentium (P54c) op socket 5 ben ik nog nooit tegengekomen. Op socket 7 o.a. een gelockte Intel Pentium 133(P54cqs) en Intel PentiumMMX (P55c) 166MHz, 200MHz en 233MHz. Echter zijn er ook unlockte Intel PentiumMMX (P55c) processoren te vinden welke wél unlocked waren.

De Intel Pentium II 'Deshutes' waren sowieso gelocked. Hoe dit met de eerste 'Klamath' processoren zit weet ik niet. Voor zover ik weet waren deze ook multiplier locked.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Cio schreef op maandag 05 maart 2007 @ 15:20:
Celeron D, gewoon de goedkoopste halen :) + een leuk mobo, ~100 euro ben je klaar (DDR/DDR2 kan, AGP/PCI-e kan)
Een dual core kan dus gewoon wel? Is dit niet moeilijker over te klokken dan singlecore?

BTW, de meeste shops hebben deze mobo's al uit het assortiment, dus dat wordt zoeken naar een mooie 'retro' shop =(

Verwijderd

Quincy5 schreef op maandag 05 maart 2007 @ 09:29:
[...]

jeps
everest home edition 2.20 doet het perfect bij mij
cpu-z ook

was toen nog met 98 nooit geen xp op gehad, denk dat speedfan het ook wel doet.
ik heb wel een i440bx chipset die vrijbekend is en dus waarschijnlijk ook goede support heeft kwa uitlezingen. ik weet helaas niet hoe het bij jou zit

eerst even kijken of ik nog aan windows 2000 kan komen en hoe ik linux eraf krijg

• Quincy5
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-01 09:40
Zal binnenkort eens in het boekje (dat moet ik na al die jaren nog ergens hebben) kijken welk type mobo en welke chipset het is en het hier posten. Ik heb er windows 98 en 2000 opgehad en speedfan deed het niet. De laatste keer dat ik er naar gekeken heb is al even terug, dus ik weet niet meer precies wat hij uitlas.

Momenteel ligt hij uit elkaar (ik heb de kast voor een moderner systeem gebruikt) en ik heb door de week niet echt tijd om er wat aan te doen; misschien een leuk weekend-projectje om eea uit te proberen.

PV Output

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:28

Jiffy

God, you're ugly!

Verwijderd schreef op maandag 05 maart 2007 @ 09:03:
[...]
Fout! ;)

De P2/233 was (als enige P2!) op vrij grote schaal unlocked te krijgen. Een kennis van mij heeft jaren zo'n ding gehad en had hem op 4x 75 draaien. Of alle P2/233's unlocked zijn durf ik niet te zeggen, maar degene die ik ben tegengekomen waren allemaal unlocked en dat waren géén engineering samples...

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Verwijderd

Heb hier ook tijden op een overclockte P2 gedraaid, eerst een P2-233 net als TS, met een Diamond Viper330 op AGP en een noname soundcard op PCI, stabiel op 350 mhz met een aangepast koellichaam (enige originele waren de klemmen om het op de CPU te klemmen, koellichaam was een gefreesd blok koper met 2 60mm fans (wOOt!) . Geheugen was PC100 geheugen (2x64 hele megabytes!). Daarna door naar een P2-400 op een MSI 6119 (440BX!) mobo, stabiel op 530 mhz (multiplier gelockt :( ) met stock koeler. Toen een Celeron 667 op een slot1 slotket op dezelfde MSI6119 , stabiel op 830 mhz (bus 83 mhz, mp 10) met asynchroon geclockt geheugen (liep op 150 mhz stabiel met extra ramsinks). Mobo heb ik nog, processoren en geheugen zijn helaas na vele jaren trouwe dienst gefrituurd. Voel weer een tochtje langs marktplaats opkomen, met de slotket en het bios wat nu op de 6119 zit zou ik ook de coppermine p3's aan moeten kunnen.

Heb overigens een Coppermine P3 1000 gehad op een CUSL-2C bordje, deze kwam na wijzigen voltage regulator en clockgenerator op 1440 mhz met luchtkoeling (PC klonk als een stofzuiger, dat wel :( ) FSB van 192 mhz (geheugen weer asynchroon, 2x256 mb pc133 van Mushkin) . Toen ik overging naar een betere videokaart (althans dat dacht ik), knapte het mobo eruit (waarschijnlijk is de northbridge van de I815 chipset kassie 6, onder het aangepbrachte koellichaam kwam ik helaas een donkerbruine vlek tegen die enigzins branderig rook.

Nu mag ik me behelpen met een AMD sempronnetje @stock, ben nu meer in de stilte ipv de overclockhype beland :P ..

Verwijderd

Jiffy schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 09:36:
[...]

Fout! ;)

De P2/233 was (als enige P2!) op vrij grote schaal unlocked te krijgen. Een kennis van mij heeft jaren zo'n ding gehad en had hem op 4x 75 draaien. Of alle P2/233's unlocked zijn durf ik niet te zeggen, maar degene die ik ben tegengekomen waren allemaal unlocked en dat waren géén engineering samples...
Ben ik toch benieuwd naar m'n liggende p2's hier naast me, stuk of 5, allemaal slot 1.

tec
M'n kleine tec experiment
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/a984e16e53dd4f10334278674b94515e/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9449ac46b585e2429194454da60cd46c/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3c36b0d11fafed3f459f2f6b65fb1236/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/93e65252bcf0a4ac196f8dca7bb28fd8/thumb.jpg

Zoals je ziet was ik dus ook aan het experimenteren met Tec's op P2's / P3's (slot1). Ik dacht een goed moederbord aangeschaft te hebben maar die laat zich alleen via CpuFSB Oc'en in windows, wat opzich wel een tegenvaller is :'(

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

w00t! 192 MHz FSB op een CUSL2-c. :o Dat is 48 MHz op de PCI-bus en 96 MHz op de AGP-bus! Dat is echt verschrikkelijk hoog. Mijn CUSL2-c wil niet harder op de PCI-bus dan 42 MHz. 't Zou me trouwens niks verbazen als je die videokaart hebt gesloopt met een AGP-bus van 96 MHz. :P

Ik ben nog op zoek naar een Coppermine 800/850 met een 100 MHz FSB, omdat die een wat hogere multiplier hebben dan de 6,5 die mijn Coppermine heeft. Maar dat wil helaas niet echt lukken. :P

Zijn hier eigenlijk nog mensen die een Slot A Athlon hebben gehad met een GoldFinger?

[ Voor 17% gewijzigd door Rhannie op 06-03-2007 12:13 ]

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-01 16:28

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Het is ook altijd leuk om de Vcore eens flink naar beneden te zetten.

Toen ik een ultra zuinig servertje wou opzetten heb ik hier wel eens een P!!! op 1.1V werkend gekregen ipv de normale 2.0V.

Misschien dat dat met een PII ook lukt?

Verwijderd

@Paddix
Zou me niets verbazen, maar na 5 jaar vond ik het niet verkeerd op de Viper330 ook eens mee te upgraden ;-) .. my bad :P .. Was toch wel een leuke periode...

• Kwomkwommr
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-01 19:46
Door deze posts te lezen kreeg ik ook inspiratie :p

Ik had nog een Abit BX133-RAID liggen, en op mn werk hebben we nog like 20 s370 proc's liggen.

Dus eergister aan de slag gegaan met een PIII 650 100x6.5 coppermine.
Die heb ik uiteindelijk op 140x6.5 (910mhz) gekregen daarna trok de pci/agp lock het niet meer..
na een hoop pogingen tot verder te komen heb ik toch maar een andere proc meegenomen van mn werk een: PIII 850Mhz 100x8.5 coppermine deze ga ik morgen mee verder :+.

Toevallig Paddix :p waar woont gij?

• Dutch013
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-01 20:37
Ik heb thuis een Asus P3B-F board met 4 x 128 mb (fsb133) met een P3 800 mhz die draait geloof ik (effe uit me hoofd) op 910 mhz.
Hoger gaat wel, maar dan wil om 1 of ander redenen die 4 geheugen stripjes niet met elkaar werken. Geloof dat ik dan 256 overhoud.

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Redskillz schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 23:33:
Door deze posts te lezen kreeg ik ook inspiratie :p

Ik had nog een Abit BX133-RAID liggen, en op mn werk hebben we nog like 20 s370 proc's liggen.

Dus eergister aan de slag gegaan met een PIII 650 100x6.5 coppermine.
Die heb ik uiteindelijk op 140x6.5 (910mhz) gekregen daarna trok de pci/agp lock het niet meer..
na een hoop pogingen tot verder te komen heb ik toch maar een andere proc meegenomen van mn werk een: PIII 850Mhz 100x8.5 coppermine deze ga ik morgen mee verder :+.

Toevallig Paddix :p waar woont gij?
offtopic:
Noordwijkerhout. Voeg me anders maar even toe bij ICQ of MSN (staan beide in m'n profiel).
Dutch013 schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 11:34:
Ik heb thuis een Asus P3B-F board met 4 x 128 mb (fsb133) met een P3 800 mhz die draait geloof ik (effe uit me hoofd) op 910 mhz.
Hoger gaat wel, maar dan wil om 1 of ander redenen die 4 geheugen stripjes niet met elkaar werken. Geloof dat ik dan 256 overhoud.
Dat is wel vreemd. Probeer anders eens de timings van het geheugen hoger in te stellen.

Verwijderd

Leuk, die goede oude zooi! :D

Die p2 is trouwens prima op 2,5 x 100 of 2x 133Mhz fsb te draaien want deze cpu is net als de meeste p2 266 niet multiplyer gelockt. Ik heb een p2@233 @ 3x112 gehad.

• Dutch013
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-01 20:37
Paddixx schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 13:42:
[...]

offtopic:
Noordwijkerhout. Voeg me anders maar even toe bij ICQ of MSN (staan beide in m'n profiel).

[...]

Dat is wel vreemd. Probeer anders eens de timings van het geheugen hoger in te stellen.
Thanx, zal het eens proberen _/-\o_

• Kwomkwommr
Paddixx schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 13:42:
[...]

offtopic:

[...]

Dat is wel vreemd. ....
Added :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 12:03:
[...]

Ben ik toch benieuwd naar m'n liggende p2's hier naast me, stuk of 5, allemaal slot 1.

tec
M'n kleine tec experiment
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
[afbeelding]

Zoals je ziet was ik dus ook aan het experimenteren met Tec's op P2's / P3's (slot1). Ik dacht een goed moederbord aangeschaft te hebben maar die laat zich alleen via CpuFSB Oc'en in windows, wat opzich wel een tegenvaller is :'(
Je hebt de heatplate er wel tussenuitgehaald he?
Er zit zo'n aluminium stuk tussen (paars dacht ik) de heatsink en de heatspreader. Vraag me niet waarom, maar het is zo, dat scheelt denk ik veel in temp.

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

@Redskillz:

Ik zat net even een review te bekijken van de Abit BX133-RAID en bij dat moederbord kan je blijkbaar de dividers voor de PCI en AGP apart instellen. PCI kan je maximaal op 1/4 zetten (wat resulteert in een PCI clock van 33 MHz op 133 MHz FSB) en AGP kan je maximaal op 2/3 zetten (wat resulteert in een AGP clock van 89 MHz op 133 MHz FSB).

Dus misschien kan je verder overclocken als je er een PCI videokaartje in stopt in plaats van een AGP-kaart? Dan wordt je overclock in ieder geval niet meer genekt door de hoge snelheid van de AGP-poort. :9

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2007 @ 11:15:
[...]

Je hebt de heatplate er wel tussenuitgehaald he?
Er zit zo'n aluminium stuk tussen (paars dacht ik) de heatsink en de heatspreader. Vraag me niet waarom, maar het is zo, dat scheelt denk ik veel in temp.
Eigenlijk met opzet er tussenin gelaten. Ik had geen fatsoenlijke coldplate, maar als die tec net 5 minuten draaide sloeg de condens op die plate van de P2 casing. Zoals ik al zei ik doe er niet echt meer iets actief mee, zonde dat ik weer eventueel windows moet installeren en met CPUFsb moet rommelen :P maakt het allemaal een beetje beperkt ook zonder voltage-veranderingen.

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Ik heb vandaag een Pentium 3 850 met 100 MHz FSB binnen gekregen en die moest natuurlijk even gemarteld worden. :9

Afbeeldingslocatie: http://www.dubbelepunt-p.nl/zooi/p3at1300.gif

- Pentium III 850E Coppermine @ 1300MHz (153x8.5)
- Spire FalconRock II
- Asus CUSL2-c
- 512 MB PC133 SDR-SDram @ 153 MHz, 3-3-3-7
- 3Dfx Voodoo Banshee 16 MB
- Maxtor Diamondmax 9 40GB, 7200RPM, 8MB cache
- Creative SoundBlaster 128 PCI
- 3Com netwerkkaart
- Philips 40x CD-speler
- Gare Sweexkast met 450 watt Sweexvoeding

Mijn Matrox Milennium heb ik blijkbaar ook gesloopt, want die gaf vandaag opeens artifacts. Nouja, risico van het vak zullen we het maar noemen. :P

• Kwomkwommr
Paddixx schreef op zondag 11 maart 2007 @ 11:22:
@Redskillz:

Ik zat net even een review te bekijken van de Abit BX133-RAID en bij dat moederbord kan je blijkbaar de dividers voor de PCI en AGP apart instellen. PCI kan je maximaal op 1/4 zetten (wat resulteert in een PCI clock van 33 MHz op 133 MHz FSB) en AGP kan je maximaal op 2/3 zetten (wat resulteert in een AGP clock van 89 MHz op 133 MHz FSB).

Dus misschien kan je verder overclocken als je er een PCI videokaartje in stopt in plaats van een AGP-kaart? Dan wordt je overclock in ieder geval niet meer genekt door de hoge snelheid van de AGP-poort. :9
Ik zou morgen eens kijken of ik die 650mhz nog hoger kan krijgen op die manier :) bedankt.

Leuke score met je 850 trouwens _/-\o_

Verwijderd

Cpt.Iglo schreef op maandag 05 maart 2007 @ 15:15:
De meeste oude moederborden werken inderdaad met jumpers. Zo heb ik een keer een IBM Cyrix MII 150MHz op 550MHz gekregen. >:) Was wel doorgebrand toen Windows net opgestart was maar dat terzijde 8)7
bla bla
Een cpu brandt niet door door (te ver) overclocken
Je kunt hem hoogstens slopen door de vcore absurd hoog in te stellen, maar daarvoor zul je waarschijnlijk met een soldeerbout aan de slag moeten
En je processor is al lang vastgelopen voordat de temperatuur zo hoog is dat hij werkelijk doorfikt

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2007 00:24 ]

• Kwomkwommr
Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 00:23:
[...]

bla bla
Een cpu brandt niet door door (te ver) overclocken
Je kunt hem hoogstens slopen door de vcore absurd hoog in te stellen, maar daarvoor zul je waarschijnlijk met een soldeerbout aan de slag moeten
En je processor is al lang vastgelopen voordat de temperatuur zo hoog is dat hij werkelijk doorfikt
:*) sorry

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-01 22:21
Paddixx schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 12:15:
Ik heb vandaag een Pentium 3 850 met 100 MHz FSB binnen gekregen en die moest natuurlijk even gemarteld worden. :9

- Pentium III 850E Coppermine @ 1300MHz (153x8.5)
Tering.
2.12Volt er doorheen jagen _/-\o_ Lijkt me niet echt al te best voor dat chippie 8) Wat zijn de temps btw?

Ikzelf zit met een Coppermine Celeron 1000 te rotzooien, zit nu op 1300 en 1.85V, maar die doet al 45C met stockcooler.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

InfinityG35 schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 20:58:
[...]

Tering.
2.12Volt er doorheen jagen _/-\o_ Lijkt me niet echt al te best voor dat chippie 8) Wat zijn de temps btw?

Ikzelf zit met een Coppermine Celeron 1000 te rotzooien, zit nu op 1300 en 1.85V, maar die doet al 45C met stockcooler.
45 Idle en 52 stressed. :9

Zet anders eens een socket A koeler op je Celeron. Die passen ook en koelen een stuk beter.

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-12-2025

_AvA_

en dat ben zo.

Ik heb eens geprobeerd om met een dual moederbord te overclocken, 2x 667mhz P3 coppermines. Mobo ging stuk maar de cpus bleven heel. Ik heb ze nog altijd liggen.

Ben benieuwd naar jullie resultaten. Als je een chip gefryed heb kan je mijn oude wel komen halen, die gebruik ik toch nooit meer. Volgens mij gingen ze nog vrij hard ook. ik had er golden orbs obgezet kan ik me herinneren, wat een herrie whaha.

Droogkloot.

Verwijderd

En wat een prutkoeling hadden die orbs _O- . Heb er ook 2 versleten voor ik op het idee kwam AMD koelers op mijn intel te prakken. Daarna bij de toenmalige vader van mijn toenmalige vriendin een koperen koelblok gemaakt en daar de CUSL2-C mee mishandeld }) .

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Ik heb mijn oude katmai 450Mhz nog eens in gang gezet en zit momenteel op 639Mhz op 2.1V
FSB van 100 naar 142 en het kan nog wel hoger >:)

De AGP bus draait nu op 94.66Mhz

edit : Het kan dus niet hoger, de processor wil wel, maar de VGAkaart wil niet mee denk ik.
Op 133FSB , dus met een overclock van 33% krijg ik hem nog stabiel op 1.8V ipv de normale 2 :)

[ Voor 48% gewijzigd door DatraxZ op 18-03-2007 22:43 ]

Verwijderd

kheb een p3 gekrege van een maat die ik graag zou overclocke via multiplier
kheb al geleze dat die gelockt zijn
maar het mobo heeft wel jumpers om de multiplier aan te passen

mb: ms7157c
cpu: p3 ( van 2000 met 133fsb maar voor de rest weetk nx van)

zou ik die kunnen overclocken via die mulitplierjumpers? of is het een hopeloze zaak?

grtzz

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

ik gok een hopeloze zaak.
Je gooit beter de FSB in stapjes omhoog.

Verwijderd

Als je zinnige antwoorden wilt, google dan eens op de code die op de processor ge-etst staat. Er is zat info te vinden over overclockte p3 proc's ;-) ..

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09-2025
back in the days waren het de celerons die vreselijk hard gingen.
Zo heb ik ooit een Celeron300 @ 502mhz gehad, die later plaats heeft gemaakt voor een Celeron600@1200 (!!) 8)

weet de MP's en clock speeds niet meer uit mn hoofd, maar die Celeron600 was echt een beest in het overklokken

Soundcloud

Verwijderd

Dat de Cellie's zover wouden doorklokken had voornamelijk te maken met de zwaar gelimiteerde on die cache ;-) .. Wat niet in de war raakt van extreem hoge spikes zit ook niet in de weg met overclocken ;) . Heb inderdaad regelmatig celerons met een 66 mhz fsb op een >100 mhz fsb weten te krijgen zonder al te veel moeite :P .. Those were the days !
Pagina: 1