Printer Sharing OSX

Pagina: 1
Acties:
  • 324 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-12-2025
Genoeg over te vinden, zou je zeggen. Nou, 99% van de topics die over printer deling gaat is tussen osx en windows. Ik heb het met osx naar osx. Ik zal de situatie kort uitleggen. Ik heb gister een mac mini gekocht, deze gaat hier dienen als print server, simpel webservertje en ftp server. Heb voor de mac mini gekozen voor zijn kleine behuizing, en omdat erg stil is. Zelf al goed bekend met osx, dus dacht dit wordt een makkie.

Ik heb de laserprinter (Brother HL-2030) aangesloten via USB op de Mac Mini, deze wordt herkend door de Mac Mini en de mini kan er goed op printen. Ik heb in mijn systeem voorkeuren aangegeven dat ik de printer wil delen, ook dit is geen probleem en werkt goed, want ik zie de printer op mijn macbook pro, en kan hem instellen als standaard printer. Voor de rest zijn er geen andere printers geinstalleerd op de mini of macbook pro

Echter als ik probeer te printen vanuit textmate, neo-office of een ander programma, dan krijg ik de foutmelding "error while printing (textmate)" of "Er heeft zich een fout voorgedaan bij het afdrukken (neo-office). Daarnaast duurt het heel lang voordat ik uberhaubt het print scherm naar voren krijg.

De mac mini is verbonden met een Eminent 3032 router via een utp kabel, de laptop via de wireless functie. Als ik ze beide via draadloos of via kabel doe heb ik het zelfde probleem. Beide computers zitten wel in de zelfde range, en kunnen met elkaar communiceren.

Edit: Iets wat me nu pas opvalt, ze kunnen met elkaar communiceren (ftp-en, pingen, remote control). Echter zodra ik ze probeer te benaderen vanuit de finder (afp://computer) dan kunnen ze elkaar niet vinden, of verbinden naar elkaar. Beide hebben ze de bestandsdeling ingeschakeld staan. De firewall staat alleen aan bij de macmini, maar zonder firewall werkt het ook niet. De macmini zit op een DMZ op de router.

Wat kan dit wezen? Na mijn zoektocht op google en got krijg ik veel hits die te maken hebben met het uitwisselen van de printer tussen windows en osx, en niet een vergelijkbaar probleem.

[ Voor 11% gewijzigd door Nielsvr op 04-03-2007 18:49 ]

Verwijderd

@macbook pro:
- zie je onder systeemvoorkeuren--> afdrukken en faxen' een printer staan?
zoja, wat is locatie?
zonee, voeg printer toe aan deze lijst

@mac mini, heb je bij 'afdrukken en faxen-->tabblad: delen je printer gedeeld staan?

try again...

• Nielsvr
Bij de macmini staat de printer gedeeld, zoals al gezegt zie ik hem staan op mijn macbook pro, en kan ik hem toevoegen als printer (ook al gedaan). Als locatie heb ik de naam opgegeven van de computer hier binnen het netwerk. De printer kan dus gezien worden, er kan alleen niet op worden afgedrukt.

• Mikey NL
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-02 14:00
Doe je voor bestandsdeling verbinden met afp://computernaam of met afp://ipadres? Volgens mij maakte dat bij mij laatst uit, totdat ik wat instellingen mbt dns ed in mijn router anders instelde. Misschien iets om naar te kijken.

• Nielsvr
Via IPadres werkt inderdaad, maar printen wilt nog steeds niet werken. Heb de instellingen van mijn router al eens een keer doorgekeken, maar kan niets vinden dat in relatie zou kunnen staan met dit probleem.

• Nielsvr
Iemand anders nog tips/tricks?

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Het lijkt erop dat er een fout in de dns zit. Als je ping een stuurd naar de naam van bijv. de mac mini krijg je dan reply terug?

Welke hostnames gebruik je eigenlijk?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Nielsvr
Hey,

Via de namen kan ik inderdaad niet pingen, de mac mini heeft storage (storage.local) en de macbook heet databeest (databeest.local). Pingen op ipadres gaat wel goed. Waarbinnen moet ik nu denken? Een netwerk configuratie probleem bij 1 van de macs, of iets in de richting van de router?

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Als je een nslookup doet naar de beide ipadres.

Als je een "dig storage.local" doet op de macbook.. wat poept dig (doet het zelfde als nslookup onder windows) dan uit?

• Nielsvr
databeest:~ nielsrenselaar$ dig storage.local

; <<>> DiG 9.3.2 <<>> storage.local
;; global options: printcmd
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NXDOMAIN, id: 32241
;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 0, AUTHORITY: 1, ADDITIONAL: 0

;; QUESTION SECTION:
;storage.local. IN A

;; AUTHORITY SECTION:
. 10800 IN SOA A.ROOT-SERVERS.NET. NSTLD.VERISIGN-GRS.COM. 2007030501 1800 900 604800 86400

;; Query time: 132 msec
;; SERVER: 62.179.104.196#53(62.179.104.196)
;; WHEN: Tue Mar 6 15:24:45 2007
;; MSG SIZE rcvd: 106

databeest:~ nielsrenselaar$ nslookup storage.local
Server: 62.179.104.196
Address: 62.179.104.196#53

** server can't find storage.local: NXDOMAIN
Heb ook nog even de DNS settings op de router gecontroleerd, kan daar niets vreemds in terug vinden.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Het lijkt dus dat hij de dns naam buiten de deur probeerd te vinden, terwijl hij eigenlijk gewoon simpelweg binnen zijn eigen netwerk moet kijken.

Het lijkt er op dat hij .local toch gaat navragen bij de rootservers van i-net. Dit zou die niet hoeven doen.

2 ideeen:

1. Ik weet niet of MacOS een host file heeft.. maar misschien zou je het daar hard in mee kunnen geven?
2. Bij "Delen" onder Systeemvoorkeuren, heb je echt "Bestanddeling" aanstaan op de "storage.local"? Anders ziet de andere hem namelijk ook niet ivm firewall.

[ Voor 36% gewijzigd door Falcon op 06-03-2007 15:47 ]

• Nielsvr
Volgens mij klopt het zo:
http://www.imgdumper.com/img.php?id=343
http://www.imgdumper.com/img.php?id=344

Ik heb inderdaad ook het gevoel dat hij niet binnen het netwerk wilt kijken, ik ga eens verder kijken binnen netwerk configuratie opties... blijf het raar vinden.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Niels.. gewoon effe een gedachtegang.. zet op de firewall eens die windows deling uit en ping eens van de macbook naar storage (geen local meenemen)

ohja nog effe iets.. kun je me vertellen welke dnsservers er opgenomen zijn? Of liever gezegd die uitgedeelt worden door je routerke?

[ Voor 31% gewijzigd door Falcon op 06-03-2007 16:20 ]

• Nielsvr
Dit had ik al geprobeerd, maar mocht niet baten. Hij blijft onpingbaar via de hostname (met of zonder .local). De router deelt de dns servers 62.179.104.196 en 212.142.28.69 uit (chello). Voor de rest gaat alles trouwens goed, alleen intern verkeer via de computernaam (ik gok dan dat de printer hier ook gebruik van maakt) gaat dus fout, dus het zou inderdaad ergens met dns te maken moeten hebben. (of gaat de printer benadering wel op ip?).

• franssie
  • Laatst online: 01:43

franssie

Save the albatross

je zegt dat je mini in je DMZ hangt, de zandbak tussen internet en je lokale netwerk.
Hoeveel vertrouwen je ook hebt in de OSX firewall, ik zou de mini daar uit halen en gewoon een fixed IP geven in je interne netwerk.

Kijk dan eens of het werkt?

Als het werkt alleen je WWW en FTP poorten middels je router omleiden naar dat interne adres. Zo blijft bijvoorbeeld je SSH poort vanaf internet verborgen terwijl je die tzt toch open gaat zetten voor je interne netwerk (Apple Desktop etc). Ook kunnen ze dan niet meer vanaf internet printen (want dat zou moeten lukken als je 'm in DMZ hebt staan denk ik).
Je FTP moet je vanaf internet (dus niet intern!!!!) wel even testen want met alle routers en firewalls loopt passive nog wel eens fout...

/edit ; printer benadering gaat dacht ik niet op IP (bij mij wel want ik heb een HP Netwerkprinter alhoewel ie die ook via rendezvous vindt).

[ Voor 28% gewijzigd door franssie op 06-03-2007 17:17 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Nielsvr
Je bent mijn held! Heb DMZ uitgeschakeld, de nodige poorten doorgestuurd (www, ftp, remotecontrol, ssh), binnen de ftp configuratie (ftpd.conf) aangegeven dat hij mijn externe ip moet broadcaste (ivm met passive mode), en de printer verwijderd en opnieuw geinstalleerd op mijn laptop, en het werkt :)! Had eerst gekozen voor DMZ omdat ik de mac mini al het verkeer wou laten afhandelen, maar ik hou het maar lekker zo voorlopig :).

Alles even getest met het wifi van iemand anders :+, en alles werkt.

[ Voor 24% gewijzigd door Nielsvr op 06-03-2007 17:32 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

graag gedaan :D

mbt die poorten : je wil dus middels SSH vanaf internet via remote control kunnen inloggen? Anders is het niet nodig (en zelfs af te raden) die poort te mappen (zeker op 22 extern) omdat dan iedereen eens kan gokken naar je user/pass ('scriptrussies' zijn er genoeg).

Anyway > veel printplezier!

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 06-03-2007 19:14 . Reden: edits zijn leuk - het is zelfs een beroep (editor) ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Nielsvr
Af en toe wil ik gebruik maken van remote control (dus grafisch) maar kleine dingen wil ik doen middels ssh. Wellicht dat ik inderdaad de standaard poorten moet wijzigen,en moet stealthen, wellicht morgen even naar kijken, maar dat is weer een ander verhaal :). Nogmaals bedankt iig.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Toppie Franssie! :)

[ Voor 56% gewijzigd door Falcon op 06-03-2007 20:28 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

kwam eigenlijk ook door jouw opmerking :"Het lijkt dus dat hij de dns naam buiten de deur probeerd te vinden, terwijl hij eigenlijk gewoon simpelweg binnen zijn eigen netwerk moet kijken." en toen dacht ik heeeee, DMZ is zowat al buiten de deur! dus ook een klopje op jouw schouder ;)

Pagina: 1