Aansluiten sub

Pagina: 1
Acties:
  • 240 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:23

Church of Noise

Drive it like you stole it

Topicstarter
Ik zal beginnen met de specs van m'n installatie:

- versterker: Pioneer VSX 808RDS (speelt Dolby Digital, DTS, ... 5.1 stuff dus)
- cd-speler, platenspeler, ... analoog verbonden
- PC via toslink naar de versterker
- 4x B&W DM302
- AudioPro center
- B&W ASW500 sub

Toen ik m'n 'nieuwe' (2de hands, maar voor mij nieuw) sub aan ging sluiten (B&W ASW 500), bleek dat de rears via de sub waren doorgelust, waardoor de subs pas werkten als de rears werden aangesproken. Om de sub dus altijd te gebruiken, heb ik nu de front speakers via de sub doorgelust.

Echter, nu wordt vanzelfsprekend een deel van wat naar de fronts gaat, eerst gefilterd door de sub ('t is een actieve sub). Om dit tegen te gaan (de DM302's hebben best wel een breed bereik aan frequenties, relatief gezien) zou ik dus de sub willen rechtstreeks op de versterker aansluiten, en hier komt m'n vraag:
in de manual van de versterker staat dat de uitgang voor de sub bedoeld is voor een "subwoofer met versterker".
In de manual van de sub staat: "Verbind de subwoofer-uitgang (lijn- of speakerniveau) van de surround decoder met één (L of R) van de LINE IN resp. FROM AMPLIFIER aansluitingen van de ASW™500. Sluit de linker en rechter vóórluidspreker op normale manier aan op de decoder (niet via de ASW™500)"

Ik weet dus eigenlijk niet of de sub als 'subwoofer met versterker' mag worden beschouwd, of niet. Zo ja, dan mag ik alle speakers rechtstrees op de versterker aansluiten & de sub via de subuitgang. Zo neen, welk paar boxen lus ik dan best door, de rears of fronts?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

heeft-ie electriciteit nodig? Dan is het een sub met versterker/

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Meestal kun je een sub met versterker, coaxiaal aansluiten op je receiver. Dit is dan je LFE kanaal.

• Church of Noise

Church of Noise

Topicstarter
JvS,

Ja hij heeft 'n eigen stekker, dus zal ik 'm zo meteen eens rechtstreeks aansluiten.

Exorcist,

Ik denk dat 't hier geen coax zal zijn, gezien 't type aansluiting op de versterker (en sub vanzelfsprekend).

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

heb je een tulp "sub out" op je versterker? En een tulp "in" op je subwoofer? Dan sluit je hem het beste zo aan :)

Wise enough to play the fool

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-02 21:46
Bij een Pioneer is dat de "Pre out" op de achterkant van je versterker. Scheelt je weer wat zoeken
Succes er mee.

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

hupie679 schreef op zondag 04 maart 2007 @ 17:51:
Bij een Pioneer is dat de "Pre out" op de achterkant van je versterker. Scheelt je weer wat zoeken
Succes er mee.
Een "pre out" is meestal een full range kanaal (voor een actieve center oid).

Wise enough to play the fool

• Church of Noise

Church of Noise

Topicstarter
Bedankt voor alle hulpvolle posts!
Ik sluit zo meteen de pre-out aan op de sub.
edit: hoewel ik ongeveer elk type kabel known to man heb, blijk ik net geen kabeltje met een tulp aan elk uiteinde te hebben :+ later dus...

[ Voor 47% gewijzigd door Church of Noise op 04-03-2007 22:31 . Reden: see above ]

• Church of Noise

Church of Noise

Topicstarter
Effe 'n update en 'n nieuwe vraag: Zoals ik al schreef, heeft de sub zowel 'n L als R ingang. Nu staat in de manual dat je de pre-out van de versterker op één van de twee moet aansluiten.
Toen 'k gisteren in de FNAC 'n kabel ging halen, zei men me daar dat de twee aansluiten beter was (want meer punch). Dus kocht ik 'n kabel met aan 't ene uiteinde een tulp en aan't andere uiteinde twee tulp-aansluitingen.

Toen 'k die vandaag aansloot, gaf de sub enkel constant een erg laag gebrom... De andere speakers zijn nu rechtstreeks op de versterker aangesloten.
Moet ik effectief maar één van beide kanalen op de sub aansluiten?

[ Voor 5% gewijzigd door Church of Noise op 11-03-2007 12:35 . Reden: vervolledigen ]

• Church of Noise

Church of Noise

Topicstarter
Ik haat kicken maar had toch echt graag 'n antwoord op m'n vraag. Iemand?

• heracles
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
Church of Noise schreef op zondag 11 maart 2007 @ 12:33:
Effe 'n update en 'n nieuwe vraag: Zoals ik al schreef, heeft de sub zowel 'n L als R ingang. Nu staat in de manual dat je de pre-out van de versterker op één van de twee moet aansluiten.
Toen 'k gisteren in de FNAC 'n kabel ging halen, zei men me daar dat de twee aansluiten beter was (want meer punch). Dus kocht ik 'n kabel met aan 't ene uiteinde een tulp en aan't andere uiteinde twee tulp-aansluitingen.

Toen 'k die vandaag aansloot, gaf de sub enkel constant een erg laag gebrom... De andere speakers zijn nu rechtstreeks op de versterker aangesloten.
Moet ik effectief maar één van beide kanalen op de sub aansluiten?
Wat de winkel zegt is klinklare onzin en klinkt meer als een klant iets aansmeren extra. De subwoofer hoeft maar op 1 zijde aangesloten te worden, beide zijdes zijn toch gelijk.
Ik weet niet of het gebrom met het aansluiten op links en rechts te maken heeft, maar je zou eens kunnen proberen om 1 zijde maar aan te sluiten op de subwoofer.

• Church of Noise

Church of Noise

Topicstarter
Geprobeerd, gebrom blijft helaas...
Dus terug naar de winkel en kabel inwisselen voor een met een tulp aan elk uiteinde. Dacht dat 't aan iets anders kon liggen.
't Verhaaltje ivm de punch geloofde ik niet, omdat de output van de versterker daar niet door beinvloed wordt he...

thx!
Pagina: 1