Toon posts:

Netwerk verkeer via server?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wij zitten hier met een aantal pc's op een internet aansluiting. Na de internetaansluiting zit een router, vanuit daar worden alle pc's aangesloten.
Achter de router hangen ook weer 2 switches waar ook weer pc's aanzitten.

Ik heb een eigen server, met MS Windows Server 2003, met daarop apache, mysql en php, en deze zit aangesloten op één van de switches.

Het probleem was dat er heel onregelmatig netwerkverkeer was op de server, zowel down als up ongeveer dezelfde snelheid.

Ik heb er heel lang over gedaan om erop te komen waar dat netwerkverkeer vandaan kwam.
Ik heb alles gemonitord met Netlimiter en Bandwidth Monitor Pro. Op Netlimiter was elke keer geen enkel proces dat netwerkverkeer vroeg, en toch was er zowel up als down redelijk veel netwerkverkeer.

Nu kwam ik er achter, dat het netwerkverkeer op de server alleen hoog was, wanneer er op een van de pc's in het netwerk gedownload werd (of een andere vorm van netwerkverkeer (webcammen e.d.). Het lijkt net alsof al het internet verkeer via de server gaat. Toch is dat niet het geval. Wanneer ik met mijn vaste pc aan het downloaden ben met ongv 350 kb/s, is er op de server ongv 250kb/s netwerkverkeer. Een heel vaag probleem, en als ik bij cmd-> netstat kijk, zie ik alleen de verbindingen van Radmin staan(remote software), en netbios-ssn.

Hieronder een screen van netlimiter (waarbij dus geen verkeer is te zien), terwijl er op dat moment wel degelijk veel verkeer is. Al die pieken die je zet op Bandwidth monitor is de upload van de muziek die ik draai vanaf de server.
Afbeeldingslocatie: http://ajolink.ath.cx/Arjen/Screens/screen1.jpg
Op dit moment ben ik met een andere pc een bestand aan het downloaden met gemiddeld 365KB/s.

Bij deze screen hieronder zie je dat (nu de download is voltooid) het netwerkverkeer weer rustig is.
Afbeeldingslocatie: http://ajolink.ath.cx/Arjen/Screens/screen2.jpg
NB: Dat blok netwerkverkeer bij Netlimiter te zien is, is van Radmin....dus niet van die download...

Kan iemand mij vertellen hoe dit zou kunnen komen? Het is namelijk een hoop nutteloos netwerkverkeer, dus als iemand hier een oplossing voor heeft....graag O-).

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-03 23:12

TommyGun

Stik er maar in!

Wel eens in netlimiter onder het tabje "Hidden" gekeken?

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar daar zie ik hetzelfde als bij de Online tab, er staan alleen geen individuele processen onder...

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Weet je zeker dat er switches achter de router hangen? Aan je verhaal en plaatjes te zien zou ik denken dat er gewoon hub's of zeer slecht functionerende switches hangen.

Overigens, sommige el-cheapo 'switches' uit Taiwan/China zijn gewoon hub's, de term switch staat er alleen oomdat het apparaat 'switched' tussen 10 en 100mbit. (oftewel je hebt dus gewoon een dualspeed hub).

Het kan trouwens ook een PC in je netwerk zijn met een slecht functionerende netwerkkaart of netwerk kaart driver, deze hebben moeite om de destination van de pakketjes te bepalen waardoor ze vervolgens de hele handel maar gewoon broadcasten naar alle poorten van je switch.
Daar kan je alleen achter komen door een packetsniffer te draaien en kijken wat voor verkeer er voorbij komt.

[ Voor 33% gewijzigd door Madshark op 05-03-2007 03:18 ]

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-03 17:06

Bergen

Spellingscontroleur

Misschien kan Ethereal je meer vertellen?

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03 22:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Verwijderd schreef op zondag 04 maart 2007 @ 15:24:

Nu kwam ik er achter, dat het netwerkverkeer op de server alleen hoog was, wanneer er op een van de pc's in het netwerk gedownload werd (of een andere vorm van netwerkverkeer (webcammen e.d.). Het lijkt net alsof al het internet verkeer via de server gaat. Toch is dat niet het geval. Wanneer ik met mijn vaste pc aan het downloaden ben met ongv 350 kb/s, is er op de server ongv 250kb/s netwerkverkeer. Een heel vaag probleem, en als ik bij cmd-> netstat kijk, zie ik alleen de verbindingen van Radmin staan(remote software), en netbios-ssn.
Het is me niet helemaal duidelijk of je nu bedoeld dat er nu 1 PC in je netwerk zit die dit probleem geeft, of dat het ook gebeurd als willekeurig welke PC gebruikt wordt.

This footer is intentionally left blank

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Wat is het merk en type van de Switch?

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-03 21:22
Begrijp ik dat de server een NAT gateway is.

Als je het op 1 netwerk interface doet geen wonder dat je up en down dezelfde snelheid heb. De server moet internetverkeer eerst ontvangen en daarna doorsturen naar de PCs.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Is die server ook de dns server binnen het bedrijf?

Verwijderd

Topicstarter
JA! Ik heb het probleem gevonden!

Ik had al wat problemen met de router, en toen heb ik op advies van iemand, de Syslog functie van de router ingeschakeld met als doel het ipadres van de server.
Vanaf dat moment speelt dit probleem zich af.

Ik heb het daarna alleen nooit door gehad. Nu heb ik de syslog functie uitgeschakeld, en nu draait alles weer zoals het hoort.

Allen bedankt voor de reacties!
Pagina: 1