asus p5b-E plus laat voeding piepen ?

Pagina: 1
Acties:
  • 469 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• wc2wc
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-05 06:42
Ik heb in nov2006 een nieuw stil systeem samengesteld voor oa microfoon opnames ( en een spelletje af en toe )
specs :cpu intel E6600 met scythe ninja ,asus p5b-E plus,2x1G kingston pc4200 ,
gpu gigabyte 7600gt passief ;emu 1616pci geluid /( was dmxfire 2496)
samsung spinpoint T ,samsung sata dvdrw
antec p150 met neo-he 430 psu

Alles werkt prima en onhoorbaar ,alleen een vreemd verschijnsel:
Een hoge aanhoudende piep toon uit de voeding gelijk bij het aanzetten en het houdt niet op.
Dit gebeurt niet altijd , ong. 6 van de 10 keer .
Wat gedaan :getest met andere voedingen :nexus500 ,oude zalman 300 en een noname psu: geen piep
Leverancier ( azerty) gemaild: stuur de voeding op en we gaan hem testen,
resultaat : wij horen niets - voeding terug .
Antec gemaild : voeding hoort niet te piepen ; rma ; nwe antec voeding ; nog steeds piep
weer rma ; 3e antec voeding weer piepen.

Ik had al wat gelezen over piepen bij de neo-he 430 dus icm eerdere bevindingen met andere voedingen heb ik een nieuwe voeding besteld bij azerty :
corsair 520 (= seasonic s12 maar dan modulair )
Vriend van me heeft ook zo'n voeding icm met bijna hetzelfde systeem ; hij heeft asus p5b en geen probleem
Ik stop de Corsair erin en wat denk je : piepen als een gek.
Ondertussen was ook m'n pci geluidskaart dmx fire 2496 overleden (ik dacht dat dat door het vele geklooi was gekomen omdat je bij de antec p150 het moederbord los moet halen om de psu te verwijderen )
Vanochtend nogmaals getest div voedingen op kaal mobo met alleen cpu en ram en 24pin mobo-kabel en 4/8 pin eps -kabel nu piepen alle voedingen ; de nexus bleef zelfs piepen toen alle kabels los waren ( ? ?).
Vraag ( titel ) kan het asus mobo hier de oorzaak van zijn en zo ja hoe kan dat ?
Heeft dit mobo misschen ook de geluidskaart gesloopt ?

werner

• Johnny E
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-05 19:55

Johnny E

Dôh !!

Ik zou je Moederbord uit de kast halen en goed controleren op lekkende elco's.
Heb het zelf ook met een oud MSI moederbord gehad, begon eerst te piepen daarna gek te sissen.

Specs!

• wc2wc
Johnny E schreef op zondag 04 maart 2007 @ 14:05:
Ik zou je Moederbord uit de kast halen en goed controleren op lekkende elco's.
Heb het zelf ook met een oud MSI moederbord gehad, begon eerst te piepen daarna gek te sissen.
Oke,maar dit is een nieuw mobo en ik had speciaal deze gekocht vanwege de betere condensators
( zouden niet zo snel gaan lekken )

• wc2wc
iemand nog een idee of zal ik het mobo maar rma sturen,want ik vertrouw het niet ivm de kapotte geluidskaart
Heb nu net een nieuwe e-mu 1616 gekocht en ik wil deze ook niet verknallen door en vaag spannings probleem.

Kan een mobo te veel/te weinig spanning op een pci slot zetten ,zodat zo'n kaart stuk gaat ?

• A_L
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

A_L

Het is helaas een min of meer 'bekend' probleem:

http://www.heise.de/preisvergleich/?sr=222525,-1
http://www.forumdeluxx.de/forum/showthread.php?t=298957
http://vip.asus.com/forum...us&page=1&SLanguage=en-us

Ik heb zelf een tijdje geleden ook een P5b-e plus aangeschaft, welke hetzelfde euvel heeft. Contact gehad met leverancier, die aangeeft dat het aan de voeding moet liggen.

Mijn voeding, een Seasonic S12-430, werkt overigens goed met andere moederborden. Vervolgens ook nog een 360W Chieftec ATX-1136H en een 300W A-Open FSP300-60BT geprobeerd, maar hierbij blijft de pieptoon hoorbaar.

Alle apparaten waren van het moederbord losgekoppeld, behalve cpu+vga+geheugen. een bios-upgrade had ook geen effect.

Momenteel ligt het bordje bij mij in de kast in plaats in computer... Ik zat er net over te denken om een Corsair 520W voeding aan te schaffen, maar dat kan ik na dit verhaal beter laten denk ik...

• wc2wc
bedankt A_L
Dat asus forum had ik gevonden,maar daar waren ze een beetje onduidelijk
In duitsland had ik nog niet gezocht.
Ik ga voor het ding rma aanvragen bij azerty en kijk wel wat ze vinden
Welk bord gebruik je nu ?

[ Voor 18% gewijzigd door wc2wc op 05-03-2007 15:27 ]

• A_L
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

A_L

Ik gebruik nu m'n oude setje weer, een Asus K8N-E Deluxe (socket 754).

Het zelfde bord wil ik eigenlijk niet weer terug, tenzij er gegarandeerd kan worden dat een nieuwer exemplaar dit probleem niet heeft. Idem dito met een voeding. De leverancier kon desgevraagd niet garanderen dat een nieuwe voeding, bij hen gekocht, geen problemen zou opleveren i.c.m. een P5B-E Plus.

Ik denk dat ik het moederbord probeer te ruilen tegen een Asus P5B-E.

• TheByteBoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Het hangt blijkbaar van je specifieke moederbord/voeding combo af.
Ik heb ook een Seasonic S12-430 en een Asus P5B-E plus rev 1.01G
en heb geen last van piep en andere rare geluiden uit de voeding...
Pagina: 1