upgrade naar Core 2 Duo of AMD X2?

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DePhille
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-12-2025
Hoi,

Ik ben van plan om mijn computer up te graden naar een nieuwer systeem. Ik ga dit doen omdat de waarde van mijn momentele computer nog redelijk hoog is en ik dus nog veel geld kan krijgen uit de 2de hands verkoop ervan. Ook de komst van Vista, nieuwe spellen en nieuwe sockets zijn een motivatie.
Ik heb de laatste x-aantal dagen doorgebracht op benchmark sites, webshops, fora, ... en er zijn enkele belangrijke vragen naar boven gekomen zoals oa het dilemma Core 2 Duo of X2. Daarbij komt nog dat ik de vorige keer zeer goede suggesties heb gekregen op Tweakers (waardoor ik zeer lang met dezelfde PC alle spellen op hoogste kwaliteit kon draaien etc.) en ik hoop dat dit nu ook het geval zal zijn :).
Mijn budget ligt rond de 500 a 600 Euro, afhankelijk van de tweedehands verkoopprijs van mijn momentele PC.

Wat doe ik met de pc:
- Gamen (HL2 en mods, F.E.A.R., BF2, EE2, AoEIII, ...)
- Grafische programma's (Photoshop CS2, Cinema4D, 3DSMax, Valve Hammer Editor, ...)
- Veel dingen tegelijk openlaten (Valve Hammer Editor, HL2, MSN, Skype-vergadering en andere achtergrondtoepassing tegelijk open is geen uitzondering bijv.)
- Opstarten en afsluiten! (Ik haat het als dit vastloopt of enorm lang duurt=langer als 90seconden zeg maar)
- Andere irrelevante dingen zoals webdevelopment, chatten, MS Office, DJ, ... dingen die niet echt intensief zijn.

Waar kijk ik naar:
- Gaming performance (De zwaarste games gemakkelijk op hoogste kwaliteit laten draaien zonder dat bijv. enkele rookgranaten mijn fps drastisch omlaaghalen.)
- Betrouwbaarheid/kwaliteit (PC Draait soms enkele dagen aan een stuk als server)
- Toekomstgerichtheid (Zullen de socket, geheugen, processor, ... nog lang mee kunnen?)
- Compatibiliteit (Passen de onderdelen wel, heb ik daar iets over het hoofd gezien?)
- Opstarten en laden van Windows en andere programma's. (is niet doorslaggevend maar wel een factor)
- Ik woon in Antwerpen, vermits Azerty te ver is (+- 250km) ga ik het laten opsturen, goed idee of andere winkel? (in Belgie is alles gemiddeld 30% duurder, voor dat verschil rij ik graag tot in Nederland)
- "Bang for buck" zodat ik - net zoals nu - mijn computer in de toekomst tweedehands kan verkopen aan een menselijke prijs.

Ik ben van plan nog enkele onderdelen van mijn momentele PC te behouden, veel ervan zijn nog nuttig en hoef ik dus niet nieuw aan te schaffen.
Onderdelen die ik niet upgrade:
Case: Antec Sonata Black
HDD1: 250GB Western Digital 7200RPM S-ATA2
HDD2: 80GB Maxtor 7200RPM IDE
HDD3: 250GB Maxtor 7200RPM S-ATA2 (Maar rarara, hij klikt. Ik ben dus geen Maxtor-fan)
DVD: Nec DVD RW
GPU: ATI Radeon Club3D X800XL, PCIe x16
Ik houd liefst mijn grafische kaart bij tot er DX10 kaartjes te koop zijn, die X800XL kan trouwens nog vlot mee denk ik.

Enkele onderdelen moet ik wel verversen, het geheugen en de voeding. De huidige voeding is slechts 380W en de transformator piept al. Ik ben ook niet van plan de eerste de beste voeding te kopen, daar heb ik slechte ervaringen mee, dus liefst iets met toch een beetje kwaliteit zoals Antec.
(Nog te kopen) Onderdelen geschikt Voor beide systemen:
PSU: Antec Smart Power 2.0, 500W, Retail
http://www.azerty.nl/prod...-2-0-500-watt-retail.html
2 Ventilatoren
4 S-Ata aansluitingen
24 Pins
69.40€

MEM: Kingston 2x1024MB DDR2-800 PC6400
http://www.azerty.nl/prod...2-pc6400-800-mhz-2-x.html
Cas 5
Non-ECC
240 pins
Geen Heat spreader
109,16€

Totaal: 178,56€

Ik heb vroeger altijd 'research' gedaan voor ik een PC kocht en ik kwam altijd uit op een AMD, deze keer begin ik toch enorm te twijfelen. Alle benchmarks zijn verschillend, sommigen zeggen dat AMD 30% sneller is, andere zeggen het omgekeerde. De meest betrouwbare benchmarks schommelen ook maar hebben het in ieder geval al niet over 30%. Vroeger ging het vooral om wat je met je PC wou doen (gamen=AMD, Office=Intel), maar nu gaf geen enkele banchmark ergens een significant verschil aan. Al dit tesamen doet mij dus echt twijfelen over wat ik nu het beste zou kopen.
Mijn motivatie om een AMD-Systeem te kopen is omdat ik daar altijd al goede ervaringen heb mee gehad, omdat ik denk dat het technologisch gezien modernere apparatuur is als Intel en omdat ik meer ken van AMD moederborden en chipsets dan van Intel moederborden en chipsets.
(Nog te kopen) AMD64 X2 Systeem:
MBO: Asus M2N-DH, Socket AM2, Retail
http://www.azerty.nl/prod...59/11808/asus-m2n-dh.html
nVidia nForce430
Max. 2Ghz FSB
Max. 4GB DDR2 (Dual Channel supported) in 4 sloten
1x PCI Express x16
3x PCI
?2x PCI Express x1
1x 1000Mbps LAN
W-Lan 802.11g
?0x Firewire
10x USB
24Pin ATX
90.54€

CPU: AMD Athlon64 X2 5200+, Socket AM2, Boxed
http://www.azerty.nl/prod...200-socket-am2-boxed.html
2.6Ghz (2Ghz FSB) - 64Bit
L1: 256KB
L2: 2048KB
218.10€

Totaal: 308,64€

mijn motivatie om een Intel-Systeem te komen komt uit benchmarks, het schijnt dat de E6400sneller is voor dezelfde prijs als een AMD X2 en als ik lang genoeg kijk tussen de moederborden zien die er sneller, stabieler en met optioneler uit dan een AMD moederbord.
(Nog te kopen) Intel Core 2 Duo Systeem:
MBO: MSI P6N SLI-FI, Retail
http://www.azerty.nl/prod...si-p6n-sli-fi-retail.html
nVidia nForce 650i SLI
1.333Ghz Max. FSB
Max. 8GB DDR2 (Dual Channel supported) in 4 sloten
2x PCI Express x16
3x PCI
?1x PCI Express x1
1x 1000Mbps LAN
2x FireWire
8x USB
24Pin ATX
105,43€

CPU: Intel Core 2 Duo (Allendale), E6400, Socket 775, Boxed
http://www.azerty.nl/prod...400-socket-775-boxed.html
2.13GHz - 64Bits
1066MHz FSB
2048KB L2 Cache
212,42€

Totaal: 317,85€

Upgrade naar AMD: 487,2€
Upgrade naar Intel: 496,41€

Nòg enkele vraagjes ivm met de specificaties:
- Wat is Cas 5 exact? Alles wat ik kon vinden is 'de reactiesnelheid', wanneer is dit merkbaar?
- (Wanneer) Is ECC belangrijk? Ik las dat dit een soort van crash-veiligheid is.
- Op welk vlak zijn chipsets op moederborden belangrijk of misschien zelfs doorslaggevend? Is dit de factor die zorgt voor de grote prijsschommelingen tussen moederborden?
- Waarom staan er PCIe x16 én PCIe x1 slots op veel moederborden terwijl PCIe x1 kaarten in PCIe x16 slots passen?
- Zit er in firewire nog genoeg toekomst om rekening mee te houden?
- Hoe doorslaggevend is de L2-Cache in mijn opstelling? Is het de moeite om er een extra 15€ tegenaan te gooien?

En natuurlijk de belangrijkste vragen:
- Intel Core 2 Duo of AMD X2?
- Andere suggesties?

Alvast bedankt voor het lezen van dit topic!

Grtz, DePhille

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik denk dat het belangrijkste is dat je een moederbord uitzoekt waar al je onderdelen op passen die je niet upgrade. Dus ik weet niet of je videokaart pci-e of agp is en je harde schijven een sata of pata aansluiting hebben maar daar zul je iig op moeten letten.
Nòg enkele vraagjes ivm met de specificaties:
- Wat is Cas 5 exact? Alles wat ik kon vinden is 'de reactiesnelheid', wanneer is dit merkbaar?
- (Wanneer) Is ECC belangrijk? Ik las dat dit een soort van crash-veiligheid is.
- Op welk vlak zijn chipsets op moederborden belangrijk of misschien zelfs doorslaggevend? Is dit de factor die zorgt voor de grote prijsschommelingen tussen moederborden?
- Waarom staan er PCIe x16 én PCIe x1 slots op veel moederborden terwijl PCIe x1 kaarten in PCIe x16 slots passen?
- Zit er in firewire nog genoeg toekomst om rekening mee te houden?
- Hoe doorslaggevend is de L2-Cache in mijn opstelling? Is het de moeite om er een extra 15€ tegenaan te gooien?
Cas 5 is inderdaad de reactiesnelheid van het geheugen, hoe lager het getal hoe sneller. Echter in benchmarks is gebleken dat het maximaal een paar procent winst oplevert en het in 90% v/d gevallen dus niet opweegt tegen de (veel) hogere prijs ervan. Ik zou dus gewoon een zo goedkoop mogelijk a-merk uitkiezen, het liefst een module die de fabrikant van het moederbord opgeeft als goedgekeurd.

ECC is een soort van een error correctie test wat je moederbord moet ondersteunen om het te gebruiken, als gewone gebruiker heb je er ws niet zo veel aan en de kans dat je moederbord het ondersteunt is heel klein. Wordt gebruikt in servers/workstations.

Chipset vind ik zelf heel belangrijk, het is namelijk van groot belang voor de stabiliteit van je pc. Het stuurt o.a. je harde schijven aan en sommige chipsets vertonen daar soms kuren. Het is een aantal maal voorgekomen (het laatst bij de nvidia 680 meen ik) dat er daardoor gegevens verloren gaan door schijfcorruptie. Dat is iets wat je natuurlijk niet wil meemaken. Ook kwa aansturing van het geheugen belangrijk bij Intel en dus voor de stabiliteit van je hele systeem. Als je een Intel processor kiest zou ik meteen voor een Intel chipset gaan die bekend staan om hun kwaliteit.

PCI-e 1x sloten vind je terug waarschijnlijk omdat die goedkoper zijn dan 16x sloten. Het is idd mogelijk om een 16x slot de bandbreedte mee te geven van een 8x slot maar een 16x slot met 1x bandbreedte heb ik nog nooit gezien.

Firewire zou ik alleen rekening mee houden als je zelf apparatuur hebt wat het gebruikt.

15€ voor meer L2 cache is niet erg duur lijkt me.

[ Voor 82% gewijzigd door kutkip op 04-03-2007 14:05 ]

• DePhille
Dus een chipset is niet echt doorslaggevend bij dingen zoals het geheugenbeheer bij een Intel processor?

PS: De GPU, ATI Radeon Club3D X800XL, is PCIe x16, heb dat er ook even bijgezet in de eerste post. Bedankt voor me erop te wijzen dat dit ontbrak :)

Grtz, DePhille

Verwijderd

DePhille schreef op zondag 04 maart 2007 @ 13:35:

- Opstarten en afsluiten! (Ik haat het als dit vastloopt of enorm lang duurt)
Als je hier een hekel aan hebt (join the club :) ). Gebruik dan de Hibernate functie, of slaapstand in het NL.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 00:03
Verwijderd schreef op zondag 04 maart 2007 @ 13:56:
[...]

Als je hier een hekel aan hebt (join the club :) ). Gebruik dan de Hibernate functie, of slaapstand in het NL.
Of maak een raid0 array :)

Verwijderd

Ik zou op dit moment sowieso voor de intel gaan. Bijvoorbeeld een E4300 met 2*1 gig geheugen en ja kan daaruit dan al een zeer grote performancewinst halen door te overklokken! Voor alle games is deze cpu meer dan voldoende.

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025

TetsuoShima

low energy output

Verwijderd schreef op zondag 04 maart 2007 @ 13:56:
[...]

Als opstarten en afsluiten lang duurt, ligt dit 9 kansen van 10 niet aan de hardware, maar aan de software (ie. OS/drivers/toepassingen/...).

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

Verwijderd

Mijn pc sluit binnen 5 seconden af en opstarten duurt wat langer zonder registery mod enz .Met een Amd athlon 3000+ met 2 Gb geheugen met windows xp virus scanner en de helezooi

• DePhille
Bedankt voor alle suggesties tot nu toe!

Dat van die PCIe slots had ik gelezen op Wikipedia. Ik ken geen apparaten die op zo'n klein PCIe x1 slotjes werken (mss goedkope GPUs?). Dit lijkt me dan ook niet echt belangrijk. Ik vond (en vind) het opmerkelijk dat de prijs van een moederbord drastisch stijgt naargelang de aanwezigheid van een PCIe x4 slot (waarvoor ik ook nog geen apparaat heb gezien...).

Die 15€ voor extra L2 cache is het verschil tussen een AMD X2 5000+ (1MB L2) en een AMD X2 5200+ (2MB L2). Die 15€ is uiteraard een schatting en schommelt van winkel tot winkel.

Momenteel gebruik ik de slaapstand op een linuxserver. Het geheugenbeheer van Linux is een pak beter dan dat van windows, als ik hibernate met Windows is het geheugen na een tijdje een complete warboel en gaat alles een pak trager, in Linux is dit niet (of minder) het geval. Afin, als ik mijn nieuw systeem heb gooi ik er een gepimpte versie van Windows XP op, met minder onnodige services (zoals laptop batterij-beheer op een desktop 8)7 )en dan zal dit misschien ook wel lukken op Windows :)

Ik heb inderdaad veel gehoord van de E4300, je kan hem overklokken tot 3GHz per core ofzoiets. Toch vraag ik mij af of het niet mogelijk is om de E6400 over te klokken naar 3Ghz of hoger (hij is standaard al 2,13Ghz). Ook denk ik dat een standaard processor met 3Ghz sneller is dan een overgeklokte processor van 3Ghz met dezelfde specificaties.
Ik heb ook redelijk weinig ervaring met het overklokken van PCs, heb wel ooit is een oude pentium in frituurolie gegooid en overgeklokt tot hij stierf. Maar dat was uit puur vermaak (tweedehands zijn ze geen 10€ meer waard, zelfs niet de moeite om hem te verkopen dus) en ik voel me er niet zo veilig bij om een processor van +- 180€ te gaan overklokken.

Natuurlijk ligt de duur van het opstarten en afsluiten grotendeels aan software. Maar die software moet er op staan (drivers, virusscanners,...) of ik dat nu wil of niet, anders is dat ten koste van de stabiliteit :). Maar ik denk dat het aanschaffen van een nieuw systeem daar toch min of meer een einde aan zal maken, zeker met een Dual-core processor.

Alhoewel dat ik de opstart en afsluitsnelheid een aspect vind is dit voor mij niet doorslaggevend. Het maakt voor mij niet uit of dit nu 10 seconden of een minuut duurt, zolang het maar niet langer als anderhalve minuut duurt zeg maar, dan moet ik weer gaan snoeien in mijn services via msconfig...

Grtz, DePhille

[ Voor 15% gewijzigd door DePhille op 04-03-2007 14:26 ]

• nXXt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-01 14:15

nXXt

Carpe omnia

DePhille schreef op zondag 04 maart 2007 @ 14:21:
Bedankt voor alle suggesties tot nu toe!

Dat van die PCIe slots had ik gelezen op Wikipedia. Ik ken geen apparaten die op zo'n klein PCIe x1 slotjes werken (mss goedkope GPUs?). Dit lijkt me dan ook niet echt belangrijk. Ik vond (en vind) het opmerkelijk dat de prijs van een moederbord drastisch stijgt naargelang de aanwezigheid van een PCIe x4 slot (waarvoor ik ook nog geen apparaat heb gezien...).
In de toekomst is het niet ondenkbaar dat we steeds meer geluidkaarten, physicskaarten en RAID-controllers op PCIe (1x of 4x) zullen zien. Sommige van deze kaarten zijn er al in PCIe-variant en hebben vaak aan PCIe 1x al voldoende.
Ik heb inderdaad veel gehoord van de E4300, je kan hem overklokken tot 3GHz per core ofzoiets. Toch vraag ik mij af of het niet mogelijk is om de E6400 over te klokken naar 3Ghz of hoger (hij is standaard al 2,13Ghz). Ook denk ik dat een standaard processor met 3Ghz sneller is dan een overgeklokte processor van 3Ghz met dezelfde specificaties.
Ik heb ook redelijk weinig ervaring met het overklokken van PCs, heb wel ooit is een oude pentium in frituurolie gegooid en overgeklokt tot hij stierf. Maar dat was uit puur vermaak (tweedehands zijn ze geen 10€ meer waard, zelfs niet de moeite om hem te verkopen dus) en ik voel me er niet zo veilig bij om een processor van +- 180€ te gaan overklokken.
De E4300 is goedkoper dan de E6300 en draait op 800MHz FSB, dus de 'echte' FSB Frequentie is dan 200MHz. De klokfrequentie is 1.86GHz. De E6400 heeft een 1066MHz FSB, dus 266MHz met een klokfrequentie van 2.13GHz. Conclusie: als je de FSB van een E4300 en de FSB van de E6400 een aantal MHz overklokt, stijgt de totale klokfrequentie van de processor dus sneller bij de E4300. Er is dus grote kans dat je met een E6400 verder komt, omdat je minder snel aan het plafond van de processor zit.

Overigens is overclocken, mits je het een beetje bescheiden houdt :P, totaal niet moeilijk. Met extreem overclocken komt er wat meer bij kijken...

Verwijderd

DePhille schreef op zondag 04 maart 2007 @ 14:21:
Ook denk ik dat een standaard processor met 3Ghz sneller is dan een overgeklokte processor van 3Ghz met dezelfde specificaties.
Lijkt me niet, heb je daar enige onderbouwing voor? Dat is net het mooie aan de 4300: zeer goedkoop, en hij kan me gemak draaien op de snelheid (of hoger) van zijn duurdere broertjes, dit dankzij het feit dat hij standaard op lagere FSB draait en hij dus een hogere mulitplier heeft.

In het [OC] E4300 de nieuwe overclock koning?[DEEL 2] lees ik ook:
Een E4300 op 1.86 Ghz (7x266) is even snel als een E6300.
nXXt schreef op zondag 04 maart 2007 @ 14:46:
De E4300 is goedkoper dan de E6300 en draait op 800MHz FSB, dus de 'echte' FSB Frequentie is dan 200MHz. De klokfrequentie is 1.86GHz. De E6400 heeft een 1066MHz FSB, dus 266MHz met een klokfrequentie van 2.13GHz. Conclusie: als je de FSB van een E4300 en de FSB van de E6400 een aantal MHz overklokt, stijgt de totale klokfrequentie van de processor dus sneller bij de E4300. Er is dus grote kans dat je met een E6400 verder komt, omdat je minder snel aan het plafond van de processor zit.
Is een kromme redenering. Dat je sneller aan het plafond komt is waar, maar dat is dan wel het plafond van de FSB (indien je de 6300 gebruikt), niet de cpu! Echter gaat dit in praktijk nooit bereikt worden omdat alle deftige moederborden een FSB halen van minstens 400Mhz, wat bij de 4300 zou betekenen dat je de kloksnelheid van 1.8 naar 3.6 Ghz zou kunnen opvoeren (vrdubbeling van kloksnelheid). Jij stelt het feit dat bij een gelijk verhoging van FSB, de 4300 een grotere stijging heeft in kloksnelheid (door de hogere multiplier) voor als een nadeel, terwijl het eigenlijk net een voordeel is. De cpu is namelijk makkelijk zeer hoog op te voeren, zonder dat de andere componenten bottleneck gaan worden. Veelal wordt er met de 4300 een freuentie van 3.2 GHz gehaald en 3GHz zou sowieso mogelijk moeten zijn.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2007 15:01 ]

• DePhille
Ik ben niet op de hoogte van het overklokwonder E4300 maar als ik die overklok tot 3Ghz heb ik daar dan geen ander MBO voor nodig en kom ik toe als ik simpelweg een nieuwe koelingsventilator koop voor de processor? (ik denk niet dat de standaardkoeler de cpu koel kan houden dan).
Daarom, volgens mijn zeer beperkt verstand van overklokken, denk ik dat ik goedkoper af ben met een E6400 over te klokken, ik denk dat die minder koeling nodig heeft dan en stabieler is.
Maar zoals ik al zei, ik heb er geen verstand van.

Nu even terug de rode draad oppikken, ik zie dat er niets in de richting van de AMD X2 gewezen heeft in jullie reacties, sowieso een Intel nemen dan maar? (De welke blijft nog open, ben (nog) niet vertrouwd met intel processors).

Grtz, DePhille

Verwijderd

DePhille schreef op zondag 04 maart 2007 @ 13:35:
- Ik woon in Antwerpen, vermits Azerty te ver is (+- 250km) ga ik het laten opsturen, goed idee of andere winkel? (in Belgie is alles gemiddeld 30% duurder, voor dat verschil rij ik graag tot in Nederland)
Forcom antwerpen eens bekijken, die zijn zéér schappelijk van prijs (helaas wel geen groot aanbod). Anders moet je maar eens kijken naar Tones

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:00

rapture

Zelfs daar netwerken?

ff zien naar de Belgische prijzen van Forcom, wat de pricewatch voor Nederland betekent, betekenen winkels zoals Forcom voor België.

Mijn Antec Sonata voeding is ook aan het fluiten en 1 van de fans is gesneuveld, volgens een bepaalde lijst van de RMA-percentages staat Antec nogal hoog bij de RMA's. Ik zou voor een hoogrendementsvoeding van Cooler Master gaan.
Coolermaster voeding ATX, 450W + Power Consumption indicator € 87

PC5300 ram, 2 GB halen.
Twinmos DDR2 2GB PC-667 (2x 1GB) € 160

Voor 5 euro meerprijs tov Gigabyte, ga ik ineens voor een Asus P5B, hebben ze misschien de P5B-E versie? PATA is met moderne moederborden af te raden, P965-chipset heeft geen PATA-ondersteuning en een Jmicron-chip op je mobo doet dat niet altijd goed. Indien je PATA wilt behouden, dan een andere chipset kiezen.
Asus P5B (INTEL) € 120

subtotaal: € 367

Processor die in jouw budget past, tenzij als je krachtig wilt overklokken (dan pak je een lager geklokte processor en snellere ram).
Intel Core2 Duo E6400 2.13GHz 2MB Boxed € 220

Totaal: € 587

• ibidriv3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-01 09:49
Als je voor c2d gaat, zou ik daar nog even mee wachten.

edit : mij lijkt de e6420 een zeer mooie optie.

[ Voor 20% gewijzigd door ibidriv3r op 04-03-2007 15:41 ]

Verwijderd

Over dat vasthangen en sloom afsluiten.
Ik gebruik de stand-by stand.

Nadeel :

Ramon moet snel weg.
Ramon zit op internet, en heeft een aantal belangrijke pagina's open.
Ramon is ook bezig met 3D Max, en heeft nog niet gesaved
Ramon is ook bezig in Excel en heeft ook nog niet gesaved
Ramon schakelt de slaapstand in (Power knop van de pc) de pc gaat meteen uit.
De moeder van Ramon haalt de stroom compleet van de pc af.
Werkgeheugen en geen stroom = alles weg
Ramon start de pc op, vraagt zich af waarom Windows compleet opnieuw opstart.
Ramon komt erachter dat mamma de stroom er compleet af heeft gehaald
Ramon heeft 4 uur werk weggegooid :P

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 04 maart 2007 @ 15:41:

Nadeel :

Ramon moet snel weg.
Dan heb je je computer in Standby gezet i.p.v de slaapstand.
Met de slaapstand schrijft hij de inhoud van je geheugen namelijk weg op de harde-schijf. :)

Edit: oww dat had je zelf dus ook al door.. Nevermind deze post dan :X

[ Voor 3% gewijzigd door Satch op 04-03-2007 15:47 ]

• Quintus
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-01 15:03

Quintus

Eg wel! Dus....

Ik lees dit topic mee omdat ik me aan het inlezen ben. Eén toevoeging heb ik wel.

Laat dat groeten AUB achterwege.

[ Voor 21% gewijzigd door Quintus op 04-03-2007 15:48 ]

Unknown

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 04 maart 2007 @ 15:41:

Nadeel :

Ramon moet snel weg.
Ramon vergeet de hybernate optie.

• DePhille
Idd, forcom is hier vlakbij. Helaas heb ik daar slechte ervaringen mee (HDD kapot na 1 maand. Even daarna een voeding gekocht voor een andere PC, ook die heeft het geen maand uitgehouden. Telkens vertelden ze me op de dienst garantie dat ik een product van slechte kwaliteit had gekocht terwijl de verkoper 2m ernaast de maand ervoor nog zei dat het ondanks de prijs toch zeer goede kwaliteit is en dat het bij hem thuis allemaal feilloos werkt...).

Tones ziet er een zeer goede winkel uit, die kende ik nog niet! Zal ik volgende week is gaan verkennen, beadnkt.

Grtz, DePhille

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:00

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik heb geen problemen met de RMA van een WD harde schijf en een Intel Celeron Tualatin processor. Forcom is de default shop voor tweakers rond Antwerpen, er waren tijden toen heel België allemaal naar Kontich (illegaal goedkoop) trokken voor hardware.

[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 04-03-2007 16:09 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Die X800 gaat toch een bottleneck zijn als je er allerlei mooi spul bijzet? Maar goed, wachten op DX10 kan zinvol zijn.

offtopic:
@TS: doe die groeten maar niet, zie dit deel van de FAQ :) .

[ Voor 5% gewijzigd door gambieter op 04-03-2007 16:19 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• DePhille
Bedankt alweer voor de replies!

Forcom is idd één van de goedkoopste winkels in België. Ik vind het alleen jammer dat je er gemiddeld een half uur staat aan te schuiven als er slechts 4 man ofzo voor je is. Ook mijn ervaring met de harddisk en de voeding (en vooral wat daarop gezegd werd) heeft mij weggejaagd van Forcom. Die Tones winkel ziet er al een stuk professioneler uit (hebben ook een groter assortiment) en op sommige vlakken goedkoper dan Forcom.

Die X800XL ga ik tenminste houden tot de komst van DX10 kaartjes. Daarbij komt nog dat ik het verschil tussen mijn X800XL en de nieuwe betaalbare (100€ a 150€) video kaarten niet zo groot vind om er al meteen weer een nieuwe te kopen.

Maar euhm, nog enkele vraagjes:
- Overklokken: E6400 of E4300 ?
- Overklokken: Heb ik een ander MBO of koeling nodig?
- Hoe zit het met het DDR2 geheugen? Is het de moeite een pak meer te betalen voor DDR2-800 of is het verschil met DDR2-400 daarvoor te klein?

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-01 23:03
Overklokken met een E4300, blijkt al op lucht naar de 3Ghz te kunnen, de E6400 heb ik nog niets over gehoord, dus ik zou de E4300 zeggen... Koeling zou je een zwaardere (Antec, Cooler Master, etc) kunnen pakken maar als je onder de 3Ghz blijft, is dit niet noodzakelijk. Al blijkt een koelere core wel beter te zijn (voor de levensduur) dan een warmere core.

Voor overklokken kun je beter minimaal PC5300 geheugen nemen, welke precies weet ik ook niet O-).

Verder is het een net systeem, maar als je toch gaat upgraden zou ik ook kijken naar een Geforce 8800 met 320MB of 640MB geheugen. Dit is een nieuwe DX10 kaart die heel goed presteert, want die X800 is niet echt 'nieuw' meer. Ik moet wel zeggen dat de 8800 wel duur is, maar waarschijnlijk wel waard met zo'n systeem !

• DePhille
Oké ik heb me gestort in enkele overclocking guides en ik denk dat ik eens een avontuurtje ga riskeren met de E4300:
CPU: Intel Core 2 Duo, E4300, Socket 775, Boxed (163.68€)
MBO: GigaByte GA-965P-DS3 (112,17€)
Cooling: Scythe Infinity (38,04€)
Mem: TwinMos Memory Kit, 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz, 2 latjes (177,48€)
PSU: Spire RockeTeer IV, 600 Watt, Retail (56,00€)
Totaal: 547,37€

Ik hoop dat het geheugen goed genoeg is, ik ben van plan mijn FSB boven de 300MHz te halen. (En gezien de minimum multiplier 2 is heb ik dus minstens 600Mhz geheugen nodig...).
Hetgeen ik nog niet direct snap is hoe ik te weten kom welke voltage ik door mijn CPU en Geheugen moet jagen, ik weet dat dit de stabiliteit bevorderd maar hoe kom ik op een nauwkeurige manier te weten bij welke voltage hij het stabielste is?

Er zijn nog wel enkele bedenkingen en vragen:
- Hoe ver zou ik de CPU kunnen overklokken met die Infiniti koeling?
- Is er een beter moederbord met dezelfde overclocking-mogelijkheden voor een mindere prijs?

PS: Ik weet dat dit topic nog weinig weg heeft van de eerste post, als het nodig is maak ik voor deze issue dan wel een apart topic aan maar ik denk dat het netjesser is om alles hierbinnen te houden.

Verwijderd

Ik ben het het eens met je mobo die echt zeer goed is :)
Maar over je geheugen ben ik minder te spreken. Op geheugen moet je echt geen geld sparen maar je moet denken: wat je erin stopt krijg je weer terug in performance. Als ik jou was zou ik kijken naar corsair twinX of kingston hyperX.

Die PSU is echt niets. Dat is echt SweeX kwaliteit. Ik zou voor tagan of seasonic gaan.

Voor de rest is de e4300 echt goed te klokken maar ik had toch gekeken naar een E6400.
Pagina: 1