| Intro |
| Voor ons nieuwe huis ben ik op zoek naar een allround pc met een laag budget van ongeveer €500; en dat is inclusief de monitor en randapparatuur zoals toetsenbord en muis. |
| Wat ga ik er mee doen |
| De Pc zal vooral voornamelijk gebruikt worden voor wat standaard office en internet werk. Ik ben van plan om er een gratis linux distributie op te installeren. De tweede taak van de pc is misschien nog wel belangrijker: ik wil hem gebruiken als kleine thuisserver. (Fileserver voor bijvoorbeeld mp3 of film). Hierbij moet je denken aan wat standaard werk; geen Terabytes aan data; een relatief kleine harde schijf zal dus wel voldoen. In het netwerk zal deze pc aangesloten worden tussen het internet-modem en mijn wireless router. (de benodigde 2e netwerkkaart heb ik nog liggen!) |
| Leverancier |
| Onderstaande configuratie is samengesteld met de pcbuilder van Alternate. Ik had ook van elk onderdeel de prijs in de pricewatch op kunnen zoeken, maar het is de bedoeling dat het in 1x besteld wordt, dus er is volgens mij een groot voordeel te halen wanneer je alles bij 1 winkel bestelt. |
| De Onderdelen: |
| Behuizing: MS-TECH LC-30 Nooit gehoord van dit merk eigenlijk. Toch gekozen omdat hij zwart is, voldoende ruimte biedt en voorzien is van een 350W voeding. Naar mijn mening is het voordeliger om in een budget-systeem de behuizing inclusief voeding te kopen. Aangezien het een stabiel systeem moet worden, gezien zijn taak als server is dit één van de onderdelen waar ik nog wel over twijfel. Prijs: €39 |
| Moederbord: Asrock 775I65G Een zeer goedkoop moederbord waar ik goede verhalen over gehoord heb (of in ieder geval over AsRock in het algemeen). Dit moederbord heeft SATA, onboard LAN, video en geluid en USB 2.0 Bovendien is het een socket 775 moederbord, wat aansluit bij de processorkeuze. Prijs: €45 |
| Processor: Intel® Celeron® 331 D 2666MHz, 533 MHz Volgens mij kan de processor in dit systeem niet de bottleneck zijn. Daarom heb ik gekozen voor één van de goedkoopste die ik kon vinden. Voor dit enorme bedrag heb je dan wel de boxed-versie, dus ik zou op de koeler kunnen besparen. De koeler is daarom niet verder opgenomen in dit verhaal. Prijs: €45 |
| Geheugen: G.E.I.L. 512 MB DDR2-533 512Mb geheugen lijkt me wel voldoende voor dit systeem. Aangezien er een vrij lichte linux distributie op kan draaien en ik geen idee heb wat voor zware toepassingen ik wil gaan gebruiken, heb ik niet voor 1Gb gekozen. Prijs: €37 |
| Harddisk: Seagate Barracuda 7200.9 SATA 120 GB, 8Mb, 7200 rpm Zoals ook al eerder vermeld hecht ik niet al te veel waarde aan de grootte van de harde schijf. De keuze is op een SATA-uitvoering gevallen in verband met de snelheid (SATA-150 zal ik het mee moeten doen). Harddiskruimte is gemakkelijk uit te breiden indien nodig en zal alleen nog maar goedkoper worden. Prijs: €62 |
| Optische drive: LiteOn DVD 8801 (zwart) 16/8x Ook hier voor budget gekozen. 1 optische drive lijkt me meer dan voldoende. Verder weinig op aan te merken denk ik Prijs: €25 |
| Monitor: Samsung SyncMaster 710N, 17"(1280x1024), 600:1, 300 cd/m², 8 ms Omdat het apparaat in de woonkamer komt te staan, is het wel belangrijk om een TFT-scherm aan te schaffen. Bovendien is de prijs tegenwoordig geen argument meer om een plat scherm achterwege te laten. Ik kies voor de Samsung Syncmaster, omdat vrijwel alle modellen perfect uit de test komen. Bovendien is dit een erg goedkoop scherm. Prijs: €169 |
| Toetsenbord en muis Ga ik hier niet noemen. Is niet belangrijk en het maakt me verder niet zoveel uit welke het wordt. Heb gekozen voor een logitech keyboard en logitech optische muis voor een klein prijsje. Prijs (samen): €21 |
| Totaalprijs: €443 |
| Vragen |
|
EDIT:
Update is hier te vinden.
If it ain't broke, you're not trying! - Red Green