Allround Thuis-PC Budget €500

Pagina: 1
Acties:

• MindWarp
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Intro :)
Voor ons nieuwe huis ben ik op zoek naar een allround pc met een laag budget van ongeveer €500; en dat is inclusief de monitor en randapparatuur zoals toetsenbord en muis.

Wat ga ik er mee doen :?
De Pc zal vooral voornamelijk gebruikt worden voor wat standaard office en internet werk. Ik ben van plan om er een gratis linux distributie op te installeren. De tweede taak van de pc is misschien nog wel belangrijker: ik wil hem gebruiken als kleine thuisserver. (Fileserver voor bijvoorbeeld mp3 of film). Hierbij moet je denken aan wat standaard werk; geen Terabytes aan data; een relatief kleine harde schijf zal dus wel voldoen.
In het netwerk zal deze pc aangesloten worden tussen het internet-modem en mijn wireless router. (de benodigde 2e netwerkkaart heb ik nog liggen!)

Leverancier :+
Onderstaande configuratie is samengesteld met de pcbuilder van Alternate. Ik had ook van elk onderdeel de prijs in de pricewatch op kunnen zoeken, maar het is de bedoeling dat het in 1x besteld wordt, dus er is volgens mij een groot voordeel te halen wanneer je alles bij 1 winkel bestelt.

De Onderdelen: 8)
Behuizing: MS-TECH LC-30

Nooit gehoord van dit merk eigenlijk. Toch gekozen omdat hij zwart is, voldoende ruimte biedt en voorzien is van een 350W voeding. Naar mijn mening is het voordeliger om in een budget-systeem de behuizing inclusief voeding te kopen.
Aangezien het een stabiel systeem moet worden, gezien zijn taak als server is dit één van de onderdelen waar ik nog wel over twijfel.

Prijs: €39
Moederbord: Asrock 775I65G

Een zeer goedkoop moederbord waar ik goede verhalen over gehoord heb (of in ieder geval over AsRock in het algemeen).
Dit moederbord heeft SATA, onboard LAN, video en geluid en USB 2.0 Bovendien is het een socket 775 moederbord, wat aansluit bij de processorkeuze.

Prijs: €45
Processor: Intel® Celeron® 331 D 2666MHz, 533 MHz

Volgens mij kan de processor in dit systeem niet de bottleneck zijn. Daarom heb ik gekozen voor één van de goedkoopste die ik kon vinden.
Voor dit enorme bedrag heb je dan wel de boxed-versie, dus ik zou op de koeler kunnen besparen. De koeler is daarom niet verder opgenomen in dit verhaal.

Prijs: €45
Geheugen: G.E.I.L. 512 MB DDR2-533

512Mb geheugen lijkt me wel voldoende voor dit systeem. Aangezien er een vrij lichte linux distributie op kan draaien en ik geen idee heb wat voor zware toepassingen ik wil gaan gebruiken, heb ik niet voor 1Gb gekozen.

Prijs: €37
Harddisk: Seagate Barracuda 7200.9 SATA 120 GB, 8Mb, 7200 rpm

Zoals ook al eerder vermeld hecht ik niet al te veel waarde aan de grootte van de harde schijf. De keuze is op een SATA-uitvoering gevallen in verband met de snelheid (SATA-150 zal ik het mee moeten doen).
Harddiskruimte is gemakkelijk uit te breiden indien nodig en zal alleen nog maar goedkoper worden.

Prijs: €62
Optische drive: LiteOn DVD 8801 (zwart) 16/8x

Ook hier voor budget gekozen. 1 optische drive lijkt me meer dan voldoende. Verder weinig op aan te merken denk ik

Prijs: €25
Monitor: Samsung SyncMaster 710N, 17"(1280x1024), 600:1, 300 cd/m², 8 ms

Omdat het apparaat in de woonkamer komt te staan, is het wel belangrijk om een TFT-scherm aan te schaffen. Bovendien is de prijs tegenwoordig geen argument meer om een plat scherm achterwege te laten.
Ik kies voor de Samsung Syncmaster, omdat vrijwel alle modellen perfect uit de test komen. Bovendien is dit een erg goedkoop scherm.

Prijs: €169
Toetsenbord en muis

Ga ik hier niet noemen. Is niet belangrijk en het maakt me verder niet zoveel uit welke het wordt. Heb gekozen voor een logitech keyboard en logitech optische muis voor een klein prijsje.

Prijs (samen): €21
Totaalprijs: €443

Vragen :?
  • Natuurlijk als eerste jullie bescheiden mening over deze samenstelling.
  • Nog niet inbegrepen in deze configuratie is een (mogelijke) WLAN aansluiting. Zoals eerder gezegd wil ik vermoedelijk tot aan deze pc bedraad werken en dan achter deze pc een wireless router plaatsen. Mogelijk wil ik dit veranderen waardoor ik een WLAN kaart aan moet schaffen. De PC-builder van Alternate gaf aan dat dit niet tot de mogelijkheden behoorde. Echter, waarom zou ik niet gewoon een standaard PCI WLAN kaartje aan kunnen schaffen?
  • Het geluidsniveau van dit systeem mag niet te hoog liggen. Naar mijn mening is dit een goed argument voor de celeron processor. Zou het echt de moeite waard zijn om te gaan voor een aparte (stillere) cpu-koeler?
  • Zal de onboard VGA voldoen aan de eisen die ik aan het systeem stel? Mogelijk moet er nog een aparte grafische kaart komen. Het budget van 500 euro beschouw ik echter wel als een harde grens. Vandaar dat ik hem nog weg laat.
  • Wie heeft er ervaring met het samenstellen van een soortgelijk systeem en wat zijn de ervaringen? Valt er nog winst in de prijs/prestaties te behalen?
  • Wanneer er nog vragen zijn, hoor ik dat natuurlijk ook graag :)

EDIT:
Update is hier te vinden.

If it ain't broke, you're not trying! - Red Green

• plastronneke
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-12-2010
grote opmerking van mijn kant: neem een deftige kast met een deftige voeding, je hebt nog wat budget over, dus neem een antec ofzo (70 euro?).
als je windows xp of een linux wil draaien, lijkt me dit wel genoeg. vista zal er niet op draaien, maar dit hoeft waarschijnlijk niet.

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:23
Over die kast: neem voor dit budget een AOpen QF50A, is ook in het zwart te krijgen en heeft een kwaliteits 350watt voeding voor ongeveer dezelfde prijs

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Verwijderd

Alternate heeft een 250gb samsung spinpoint (8mb cache, 7200rpm) voor 69 euro. Is toch meer dan dubbel zo veel voor bijna dezelfde prijs. Bovendien schijnen die spinpoints erg stil te zijn.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 21:58
Mijn voorstel. Alle prijzen zijn van Cool-Prices.

Kast:
AOpen QF50A
€ 44,95

Cpu:
AMD Sempron 64 3000+ (S754, 1,8 GHz, 128KB, Boxed)
€ 34,95

Moederbord:
MSI K9N6SGM-V (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA, 1394)
€ 54,05

Geheugen:
Kingston 512MB DDR2 PC4200 533Mhz CL4 (KVR533D2N4⁄512)
€ 32,95

Hardeschijf:
Samsung 250GB SATA II 7200RPM 16MB (HD252KJ)
€ 69,95

DVDbrander:
LG GSA-H12N 18x (Dual-layer, Beige) OEM
€ 29,95

Monitor:
Samsung SyncMaster 720N (17", 8ms, D-sub)
€ 157,35

Totaal: € 424,15

Wat uitleg
Kast: AOpen is een wat beter merk, met vooral een betere voeding.
CPU: Sempron, is net zo snel als de Celeron, maar beduidend zuiniger met energie!
Moederbord: MSI is een prima merk, en dit bord heeft een Geforce 6100 chipset. Oftewel: een prima onboard videokaart.
Harde schijf: Dubbel zoveel opslag en nauwelijks duurder. Tevens een stille schijf.

[ Voor 26% gewijzigd door PASware op 04-03-2007 13:49 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• dewil1990
  • Laatst online: 29-01 11:27
@ PASware
Dat zou ik dus niet doen je hebt dan een pc die niet upgrade baar is socket 754 is echt te oud.

• tjtristan
  • Laatst online: 12-06-2025
Afbeeldingslocatie: http://img150.imageshack.us/img150/2782/pclb0.jpg

grafische kaart zit onboard

[ Voor 20% gewijzigd door tjtristan op 04-03-2007 14:03 ]

http://specs.tweak.to/15535

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:42
Verkeerd gekeken

[ Voor 6% gewijzigd door Hoyden op 04-03-2007 14:07 ]

• MindWarp
  • Nu online
Wie de leverancier wordt maakt mij niet zoveel uit. Dank dus @PASware om een volledig alternatief bij een andere leverancier te zoeken.

Wat ik vergeten was te vermelden is dat het toch redelijk belangrijk is dat de kast en devices zwart zijn. Noem het onzin; ik noem het persoonlijke voorkeur (en de smaak van mijn vriendin :P). Ik ben allang blij dat er een pc in de woonkamer van ons nieuwe huisje komt!

Dat Samsung goede (spinpoint) harde schijven maakt wist ik nog niet. Aangezien 2 van jullie dit gelijk al opmerken, lijkt me dit een zeer vestandige upgrade. 2x zoveel ruimte voor een tientje meer. Zo heb ik wat extra ruimte voor een tv serie hier en daar :)

Processor is dus ook één van mijn grootste struikelpunten. Ik heb voor de 755 gekozen wegens hetzelfde argument als whiplash1990. Echter, volgens mij heb ik dan mobo+hdd in SATAII wat toch weer sneller is. Dit zou wel een argument kunnen zijn om mij over te halen, omdat de pc er nu niet voor bedoeld is om ge-upgrade te worden.

Ik ga zo even verder knutselen met de setup van PASware en zal daarna de startpost updaten/editten, zodat de wijzigingen zichtbaar zijn. Tot die tijd hoop ik nog reactie van jullie te ontvangen!!!

EDIT:
@tjtristan: tjonge.. dat is een behoorlijk verschil met mijn systeem.. ziet er naar uit dat ik nog goed wat zaken op een rijtje moet zetten!

@hieronder:
aangezien ik geen intel/amd voorkeur heb: is het met de kwaliteit van de amd-boxed coolers hetzelfde gesteld, of valt er daar nog winst te behalen?

[ Voor 10% gewijzigd door MindWarp op 04-03-2007 14:24 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

De boxed koeler van de Intel processoren (zeker de wat oudere processoren zoals de Celerons met hogere kloksnelheid) zijn zeker niet stil te noemen, en de koelprestaties zijn wat magertjes. Zeker als het in de huiskamer komt te staan moet het stil zijn, en daar moet je voor investeren! Ik kan je aanraden 15 of 20 euro neer te tellen voor een Arctic Freezer 7 Pro, goed koelertje die behoorlijk stiller is dan de boxed koelers van Intel.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 21:25
Voor een stille kast neem je bijna standaard een Antec. Bovendien denk ik dat 1GB geheugen met Windows een must is. Maar ik weet niet met welk OS je gaat werken, gezien je er geen bij koopt.

• MindWarp
  • Nu online
AvanCade schreef op zondag 04 maart 2007 @ 14:53:
Voor een stille kast neem je bijna standaard een Antec. Bovendien denk ik dat 1GB geheugen met Windows een must is. Maar ik weet niet met welk OS je gaat werken, gezien je er geen bij koopt.
Ik weet dat je met bijvoorbeeld een Antec Sonata II een erg goede aankoop doet voor wat betreft het geluidsniveau en dat het met 1GB DDR2 allemaal wat sneller loopt (overigens had je kunnen lezen dat ik Linux ga draaien; waarschijnlijk wel met een 'redelijke' window-manager, dus ik snap je punt), maar hier loop ik dus tegen de grenzen van mijn budget aan.

Als we de configuratie van tjtristan kijken, dan zou je misschien op de processor kunnen besparen en daarmee ruimte voor een antec kast kunnen maken.
Maar dat is voor mij een lastige afweging omdat ik geen idee heb hoeveel 'extra lawaai' die aopen kast doorlaat ten opzichte van de antec-case.

UPDATE:
okay, wanneer ik per sé een duurdere (maar heel belangrijk: stillere) kast zou willen, zou ik op dit lijstje uit kunnen komen:

Antec Sonata II, Zwart € 104,16
AMD Sempron 64, 3400+, Socket AM2, Boxed € 62,08
TwinMos Memory, 512 MB, DDR2, PC4200, 533 MHz, 1 x € 29,26
Seagate Barracuda 7200.9 160 GB 7200 rpm SATA 3Gb/s € 51,63
MSI K9N6SGM-V € 53,70
NEC AD-7170S, Serial ATA150, Zwart, OEM € 31,04
Samsung SyncMaster 720N, Silver/Black, 17 " € 160,35
Logitech Deluxe 250 Keyboard, Zwart, OEM € 8,20
Logitech Optical Wheel Mouse, Zwart, OEM € 6,30

Totaal € 506,72

Grootste vraag is eigenlijk nog: ga ik genoeg hebben aan 512Mb DDR2?
Vraag2: ik heb dus nu niet voor een AMD64 X2 gekozen, maar voor een Sempron 64. Deze is aanzienlijk goedkoper, maar dus ook minder snel. Is dit een goede keus om te besparen op het budget van het system dat tjtristan voor me gemaakt had?

[ Voor 32% gewijzigd door MindWarp op 04-03-2007 15:14 ]

• Hardcore-Maniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-11-2017
PASware schreef op zondag 04 maart 2007 @ 13:46:
Moederbord:
MSI K9N6SGM-V (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA, 1394)
€ 54,05

Geheugen:
Kingston 512MB DDR2 PC4200 533Mhz CL4 (KVR533D2N4⁄512)
€ 32,95
leuke config alleen S754 gebruikt geen DDR2 geheugen

Verwijderd

SniekyTunes schreef op zondag 04 maart 2007 @ 14:58:
*knip*

Grootste vraag is eigenlijk nog: ga ik genoeg hebben aan 512Mb DDR2?
Vraag2: ik heb dus nu niet voor een AMD64 X2 gekozen, maar voor een Sempron 64. Deze is aanzienlijk goedkoper, maar dus ook minder snel. Is dit een goede keus om te besparen op het budget van het system dat tjtristan voor me gemaakt had?
Ik denk dat de aopen kast niet heel erg veel lawaai maakt. Ook de boxed cooler van de X2 valt mee kwa lawaai. Het is natuurlijk wel persoonlijk wat je lawaai-ig vind.

Opzich heb je genoeg aan 512mb voor internet/text verwerken. Toch zou ik proberen voor die 1gb te gaan in dual channel. Dit geeft een enorme performance boost(zowel extra geheugen als het dualchannel en zeker als je de HD gaat gebruiken over het netwerk EN op de computer doorwerken.). Ook de sempron is snel genoeg voor wat internetten en text verweken.

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:06
Ik zou het geheugen uit tjtristan's voorbeeld vervangen door dit

http://www.azerty.nl/prod...2-pc5300-667-mhz-1-x.html

Scheelt slechts 2€ en maakt toch wel een verschil.

Voor die sonata nog enkle kostenbesparende alternatieven:
http://www.azerty.nl/prod...ster-elite-330-zwart.html
of
http://www.azerty.nl/prod...-t3-pro-zwart-zilver.html

Geld dat je zo kan besparen kan je dan in een processorupgrade/memory steken.

God does not play dice

• PASware
whiplash1990 schreef op zondag 04 maart 2007 @ 13:50:
@ PASware
Dat zou ik dus niet doen je hebt dan een pc die niet upgrade baar is socket 754 is echt te oud.
Nee het is AM2 hoor :)
Socket 754 is idd teveel verouderd.
Ik weet niet of die kast dezelfde voeding heeft als bijvoorbeeld de AOpen QF50A. Zo ja: issie stil.

Antec kast is OVERBODIG! De AOpen is stil genoeg. En mocht je echt een Antec Kast willen: NIET de Sonata II. Die is echt overbodig duur. De NSK6500 is een veel betere keus (zeker 25 euro goedkoper).

[ Voor 47% gewijzigd door PASware op 04-03-2007 16:52 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• MindWarp
  • Nu online
Kan iemand me nog vertellen waarom ik dan nog voor de AMD 64 X2 moet gaan? Is dat niet wat overkill in deze pc?
Als ik bovenstaand boodschappenlijstje de processor vervang door deze:

en de kast door deze
AOpen QF50A € 50,31

dan ben ik een stuk goedkoper uit.

Is er iemand die me als harddisk keuze de
Samsung Spinpoint 250 GB 7200 RPM SATA II €66,72
af/aan kan raden? Ik hoorde dat deze stiller is dan de Seagate?

• PASware
SniekyTunes schreef op zondag 04 maart 2007 @ 17:01:
Kan iemand me nog vertellen waarom ik dan nog voor de AMD 64 X2 moet gaan? Is dat niet wat overkill in deze pc?
Als ik bovenstaand boodschappenlijstje de processor vervang door deze:

en de kast door deze
AOpen QF50A € 50,31

dan ben ik een stuk goedkoper uit.

Is er iemand die me als harddisk keuze de
Samsung Spinpoint 250 GB 7200 RPM SATA II €66,72
af/aan kan raden? Ik hoorde dat deze stiller is dan de Seagate?
Tja X2 is dualcore he. Handiger voor toekomst. Mocht je dat weinig uitmaken: dan maar de Sempron he.
Ik zou voor de samsung gaan. Misschien ietsje trager, maar hij is duidelijk stiller. Beter keus dus

• MindWarp
  • Nu online
mooi lijstje wordt het dan wel, gezien het budget...
Bovendien kan ik *ooit* nog wel over naar dual core, haha. Nee, ik snap dat dat een overweging waard is, maar het is wel 8% van mijn budget wat er dan bij moet...

AOpen QF50A, Zwart € 50,31
TwinMos Memory, 512 MB, DDR2, PC4200, 533 MHz, 2x € 58,52
Samsung Spinpoint, 250 GB, 7200 RPM, 8 MB, SATA II € 66,72
MSI K9N6SGM-V € 53,70

Totaal € 497,22

@hieronder:
Je bespaart er ongeveer 6 euro mee, maar ik zou niet weten wat je daarvoor in de plaats zou kunnen halen. Vraag: ik heb bewust de floppydrive weggelaten, gaat me dit problemen opleveren met installeren van een OS (omdat ik een SATA dvd-drive heb)?
(Bovendien kan ik volgend jaar ofzo wel een keer een fijn dual core (of quad core tegen die tijd ;))gamesysteem samenstellen, dus dualcore boeit me nu minder)

[ Voor 23% gewijzigd door MindWarp op 04-03-2007 17:20 ]

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-01 09:19
De samsung spinpoints zijn inderdaad heel erg stil :D Ik heb ze zelf ook en wil niks anders meer :)

Verder, waarom een Sata dvdbrander, is een IDE niet wat goedkoper?

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
IDE :D
Welke tweaker koopt dat nog? ;)

PASware had het in zijn eerste post over een s754 proc, met een AM2 mobo en DDR2 geheugen.

TS: heb je nu 2x 512 mb (dus 1 gig)? Ik neem aan dat een mobo gewoon van een sata-optical kan booten, dit kan je ongetwijfeld in de online handleiding vinden :).

Verwijderd

Een "server" wireless op je netwerk aansluiten is zelfmoord.

• MindWarp
  • Nu online
@Stefan001:
inderdaad, op het laatste lijstje staat nu 2x 512Mb, dus dat werkt goed in dual channel. Ik zal me nog eens goed verdiepen in dat moederbord. :)

@..Piet..:
ja, dat 'een beetje' een silly idee! :+
Vandaar nu de oplossing om hem direct aan mijn kabelmodem te hangen en dan bedraad naar mijn WLAN-router voor de "clients". Volgens mij is dat de (veel) betere oplossing.

@Stefan001 hieronder nog een keer:
dan koop ik voor die 238 een case+monitor+tobo+muis (in mijn huidige lijstje 232 euro) en heb ik niet de flexibiliteit meer die ik nu heb. Alleen een betere hdd imho.
De 'toekomstige' nieuwe pc gaat deze niet vervangen. Upgraden is inderdaad niet mijn planning, maar waarom zou ik de optie niet open laten als het budget het toelaat. Ik geef toe: hier ben ik niet 100% duidelijk over geweest, maar de anderen in dit topic hebben me laten zien dat dit binnen het budget past en dus wel eens verstandig zou kunnen zijn

[ Voor 43% gewijzigd door MindWarp op 04-03-2007 18:13 ]

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Trouwens, als je toch niet gaat upgraden en volgend jaar een nieuwe pc gaat kopen, waarom dan deze upgradebaar houden?

Dus:
Sempron s754 2600+ €29.95
Asrock K8NF6G €45.20
Kingston 1GB DDR PC3200 CL3 (KVR400X64C3A⁄1G) €68.95
Hitachi 320GB SATA II 7200RPM 16MB (32VLA360) €84.95
Samsung SHS183A 16x (Dual-Layer, SATA, Zwart) OEM €32.95

€262, de overige 238 euro mag jij besteden ;). Moet lukken.

Verwijderd

SniekyTunes schreef op zondag 04 maart 2007 @ 17:48:

ja, dat 'een beetje' een silly idee! :+
Vandaar nu de oplossing om hem direct aan mijn kabelmodem te hangen en dan bedraad naar mijn WLAN-router voor de "clients". Volgens mij is dat de (veel) betere oplossing.
Heb je dan niet nog een extra netwerkkaart nodig?

• MindWarp
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 04 maart 2007 @ 19:12:
[...]

Heb je dan niet nog een extra netwerkkaart nodig?
Klopt, maar die heb ik al :) (staat in het eerste blok in de openingspost)
Is zo'n standaard realtek 100Mbit kaartje.. heb ik er evt ook nog wel 2 van, als het onboard-LAN niet lekker zou werken. (voor die realtek kaartjes heb ik de drivers voor linux nog liggen).

UPDATE:
shopping list ziet er dus nu zo uit:

AOpen QF50A, Zwart € 50,31
TwinMos Memory, 512 MB, DDR2, PC4200, 533 MHz, 2x € 58,52
Samsung Spinpoint, 250 GB, 7200 RPM, 8 MB, SATA II € 66,72
MSI K9N6SGM-V € 53,70

Totaal € 497,22

Ik ben er heel tevreden over.
Ben alleen erg benieuwd of iemand nog tips (binnen het budget) heeft om de configuratie stiller te maken.
Verder iedereen heel erg bedankt!

[ Voor 43% gewijzigd door MindWarp op 04-03-2007 19:33 ]

Pagina: 1