Coax impedantie voor tv

Pagina: 1
Acties:
  • 769 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• roan
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Momenteel bestaat mijn coax kabelnetwerk uit goedkope Hema kabels. Ik heb hier nog 2 splitters tussen zitten waarvan 1 bij de hoofdaansluiting en 1 5meter van die aansluiting vandaan.

Nu is mijn signaal zeer slecht als ik de 2e splitter in gebruik neem en ben ik dus van plan om een goede coax kabel aan te schaffen (met bijbehorende goede stekkertjes).

De totale afstand die te overbruggen valt is ruim 10 meter en daar komen nog 2 splitpunten bij. De kabel die naar boven loopt loopt langs een 230V kabel.

Mijn vraag is of ik het beste een 75Ohm kabel kan kopen (Hirshmann) of een 50Ohm kabel (RG213). Naar mijn idee beter een kabel met een lagere impedantie (vanwege de afstand), maar ik kan dit fout hebben.

Wie o wie kan mij op weg helpen? :)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

je moet impedantie (ohms) niet verwarren met demping (db)

je impedantie van de kabel moet hetzelfde zijn als die van je hardware
je wil wel dat je demping zo laag mogelijk is

voor je tv moet je echt 75 ohms kabel kopen.

[ Voor 12% gewijzigd door Fish op 04-03-2007 11:52 ]

Iperf

• roan
  • Niet online
Dus in principe mag het verschil tussen een 50Ohm en een 75Ohm (beide goede kwaliteit) kabels niet verschillen kwa signaalsterkte?

Dus een 50Ohm kabel kan best een hogere demping hebben dan die van 75Ohm?

En in mijn situatie zal ik dus toch 75Ohm moeten nemen?

[ Voor 12% gewijzigd door roan op 04-03-2007 11:53 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

swahalla schreef op zondag 04 maart 2007 @ 11:52:
Dus in principe mag het verschil tussen een 50Ohm en een 75Ohm (beide goede kwaliteit) kabels niet verschillen kwa signaalsterkte?
het heeft te maken met maximale vermogensoverdracht en reflecties van je singaal
Dus een 50Ohm kabel kan best een hogere demping hebben dan die van 75Ohm?
ja

Iperf

• jozy
  • Laatst online: 19-11 07:19
De impendantie voor een tv is 75 ohm. 50 ohm werd voor netwerken etc gebruikt.

Jij moet gewoon goede kwaliteit coax kopen (zwarte kleur geeft meestal inddicatie dat het goede kwaliteit is) en daarmee alles aansluiten. Let ook goed op de kopjes: moet vna goede kwaliteit F connectoren zijn wil je vastschroeven (degene die je dicht moet knijpen zijn van goede kwaliteit, niet die je er alleen opschroeft). Als je normale connectors wilt voor je tv ofzo moet je metalen nemen en niet plastic witte shit.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04:34

rapture

Zelfs daar netwerken?

Materiaal met 75 Ohm impedantie sluit je ook met 75 Ohm aan. En 50 Ohm hoort bij 50 Ohm materiaal. Elke keer dat ze van impedantie verwisselen, treedt er verliezen op. Dus bij 75 Ohm houden, als je met televisieontvangst bezig bent.

• roan
  • Niet online
Bedankt, ik weet nu denk ik genoeg. De connectors die ik ga gebruiken zijn degene van Hirshmann,wat naar mijn weten de goede zijn.

Edit: nog even voor de zekerheid, dit is de kabel die ik in gedachten had:

HIRSCHMANN COAXKABEL
Zeer professionele coaxkabel (cell-PE, stikstof geinjecteerd) met meteraanduiding.

Demping: 18,5 dB per 100m (860 MHz)
HF afscherming van 95 dB
Per meter E 0,90
Rol van 100 meter E 81,00
Haspel van 500 meter E 369,00

Is dit een goede kabel?

[ Voor 57% gewijzigd door roan op 04-03-2007 11:59 ]

• gjs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-12 09:05

gjs

Scoobydoobydoo

jozy schreef op zondag 04 maart 2007 @ 11:55:
De impendantie voor een tv is 75 ohm. 50 ohm werd voor netwerken etc gebruikt.

Jij moet gewoon goede kwaliteit coax kopen (zwarte kleur geeft meestal inddicatie dat het goede kwaliteit is) en daarmee alles aansluiten. Let ook goed op de kopjes: moet vna goede kwaliteit F connectoren zijn wil je vastschroeven (degene die je dicht moet knijpen zijn van goede kwaliteit, niet die je er alleen opschroeft). Als je normale connectors wilt voor je tv ofzo moet je metalen nemen en niet plastic witte shit.
Goede kabel hoeft niet altijd zwart te zijn hoor. Ik heb hier Hirschmann digital en dat is toch echt wit. Waar je zeker op moet letten, geen dunne kabel, en een massieve kern. En goede kabel heeft een extra afescherming in de vorm van een koper of aluminium folie, onder de gevlochten mantel.

GA-Z68X-UD3H-B3 I7-2600K@4.4GHz 24Gb Ram 7Tb HDD

• gjs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-12 09:05

gjs

Scoobydoobydoo

swahalla schreef op zondag 04 maart 2007 @ 11:57:
Bedankt, ik weet nu denk ik genoeg. De connectors die ik ga gebruiken zijn degene van Hirshmann,wat naar mijn weten de goede zijn.

Edit: nog even voor de zekerheid, dit is de kabel die ik in gedachten had:

HIRSCHMANN COAXKABEL
Zeer professionele coaxkabel (cell-PE, stikstof geinjecteerd) met meteraanduiding.

Demping: 18,5 dB per 100m (860 MHz)
HF afscherming van 95 dB
Per meter E 0,90
Rol van 100 meter E 81,00
Haspel van 500 meter E 369,00

Is dit een goede kabel?
Ik heb hier Hirschmann koka 799 digital s 48/05 (ook met meter aanduiding)

GA-Z68X-UD3H-B3 I7-2600K@4.4GHz 24Gb Ram 7Tb HDD

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04:34

rapture

Zelfs daar netwerken?

Witte kabels en andere materialen kunnen in zonlicht teveel UV-gevoelig zijn en het smelt op lange termijn als sneeuw voor de zon. Zwarte kabels en andere materialen hebben daar geen last van, dus als je tyraps koopt, weet je welke je nodig hebt. Binnenhuis mag het wel wit zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door rapture op 04-03-2007 12:31 ]

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Nee, net witte kabels reflecteren licht en worden minder warm. Ooit met warm weer in een zwarte auto gezeten die in de zon stond?

[ Voor 8% gewijzigd door BèR op 04-03-2007 12:33 ]

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-12 19:41
BèR schreef op zondag 04 maart 2007 @ 12:32:
Nee, net witte kabels reflecteren licht en worden minder warm. Ooit met warm weer in een zwarte auto gezeten die in de zon stond?
Ooit in een TV-studio met 200 lampen een witte kabel zien liggen?

Ik niet. En ik kom er vaak :)

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:21
Ik zal jullie ff allemaal uit de kleur verwarring helpen van Coax kabels.
Je hebt zie kwa standaard gezien in 3 kleuren. Namelijk groen, zwart en wit (cq soms licht grijs/creme)
En waar zijn die kleuren dan voor bedoeld:
Groen: deze kabel hoort buiten in de grond, dit omdat het zo is vast gesteld (wetgeving) en de buitenmantel is beter beschermt tegen vocht, boomwortels en druk(lees bevriezing).
Zwart: deze kabel is ook voor buiten bedoeld maar dan alles behalve in de grond! De zwarte mantel is zeer geschikt tegen UV straling waardoor deze, in tegenstelling tot groene en witte coax kabel, veel minder snel afbrokkeld.
Wit: dit is kwa buitenmantel de goedkoopste is daarom niet geschikt voor buiten. Dit is voor binnenhuis prijs technisch de beste keuze.

Het is dus niet zo dat de kleur van de kabel bepaald hoe goed het signaal van A naar B gaat. Want Coax 12 = en blijft coax 12 en wordt niet vanwege het kleurtje eerder gezien als BV coax11 ;)

De groene en zwarte coax kabel zijn natuurlijk ook geschikt voor binnenshuis :Y)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• jozy
  • Laatst online: 19-11 07:19
Ik heb alleen maar zwarte kwaliteit coax kabels omdat deze naar mijn mening een veel betere kwaliteit hebben dan witte.

Witte coax kabels zijn er ook in goede kwaliteit maar van zwarte weet je gewoon dat dit een niveau hoger is.

Ik kon ze goedkoop krijgen via een vriend en heb het daarom gekocht (werkt bij een kabelmaatschappij). Deze kabels zijn normaalgesproken niet in een simpele consumenten electronica zaak te krijgen.
Pagina: 1