Zijn SATA->PATA adapters wel goed?

Pagina: 1
Acties:
  • 166 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Even makkelijk tussendoor vraagje.
Ik merk dat velen zorgen maken over missende of minder goede PATA controller op mobo. Maar zoals je weet gaan we steeds meer SATA doen vanwege lekker dunne kabels en hoge snelheid.
Gelukkig zijn er ook adapters te krijgen welke SATA kunnen omzetten in PATA voor hd, branders, oude meuk. Die worden achterin geprikt.

Mijn vraag is daarom of de ervaringen met zulke adapters wel goed of slecht zijn. Is performance acceptabel? Het zou fijn zijn als men kan upgraden naar nieuw modern mobo, met weinig PATA maar wel veel SATA aansluitingen, terwijl je oude veel PATA aansluitingen hebt (zoals je hebt kast vol PATA schijven, maar je wilt ze nog gebruiken omdat het grote joekels zijn (160/250GB)). Vervolgens koop je dan adapters erbij -dus extra- en prik je achterin elke PATA hd. Nu kun je rest in SATA aansluiten.

Zo'n voorbeeld is makkelijk. Maar gaat het wel werken? Kun je ermee booten?
Je mag het zeggen. :)
Dit kwestie vind ik mooi om even goed over te praten, want ik zit ook met teveel PATA schijven die ik nog niet snel kan wegdoen, als ik op nieuwe mobo wil overstappen...

Mochten er paar minder goede adapters tussen staan, dan wil ik ook graag weten welke merk aanbevolen is. Die het kan booten en goed loopt.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb hier op mijn plankje met slechts 1 P-ATA connector een Abit Serillel in gebruik en ik moet zeggen dat dat prima werkt. De snelheid is prima en je kunt er prima van booten (het was mijn oude OS disk).
Persoonlijk zou ik liever kiezen voor een PCI P-ATA controller. Zelf heb ik er nog een Promise TX2000 inzitten voor mijn 2 320GB schijfjes omdat ik weinig zin had die hdds allemaal opnieuw te moeten kopen.

Daarbij komt dat als je al 2 disks hebt een losse PCI controller al goedkoper te vinden is dan 2 S-ATA convertertjes over het algemeen. Maar mocht je het willen doen, dan is het voor HDDs zeker te doen. Met opticals heb ik het nog niet getest, dus de vraag is of dat werkt (maar gelijk kosten S-ATA opticals ook vrij weinig meer).

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Er is inderdaad flink verschil tussen aparte PCI controller waar je al snel 4 harde schijven op kan aansluiten tegenover 4 keer SATA-PATA adapters in de kast.

Maar je zit wel met 2 flinke kabels PATA kabels. Voor iemand die echt voor goed wegwerken & ruimte in kast gaat zou dus voor duurdere methode gaan zodat smallere SATA bekabeling gebruikt kan worden en hou je nog wat PCI sloten over voor andere zaken. In sommige moderne moederborden zijn er maar 1 of 2 PCI sloten over. Mogelijk prik je dan geluidskaart al in en dan is het afgelopen. Of het kan niet meer omdat er andere kaart in de weg staat. Zoals in SLI mode met twee joekels van videokaarten die over nabijgelegen slot gaat. :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

MrDummy schreef op zondag 04 maart 2007 @ 11:23:
Er is inderdaad flink verschil tussen aparte PCI controller waar je al snel 4 harde schijven op kan aansluiten tegenover 4 keer SATA-PATA adapters in de kast.

Maar je zit wel met 2 flinke kabels PATA kabels.
mwah, 2 rounded IDE kabels zijn niet veel dikker dan 4 S-ATA kabels, dus dat valt nog wel mee vind ik.
In sommige moderne moederborden zijn er maar 1 of 2 PCI sloten over. Mogelijk prik je dan geluidskaart al in en dan is het afgelopen. Of het kan niet meer omdat er andere kaart in de weg staat. Zoals in SLI mode met twee joekels van videokaarten die over nabijgelegen slot gaat. :)
Klopt, het gebrek aan PCI sloten is wel een probleem (heb op mijn plankje er al 2 van de 3 in gebruik).
Zeker als je SLI gaat gebruiken kan dat een probleem vormen. Maar goed, aan de andere kant, als je een SLI setup gaat bouwen heb je blijkbaar geld teveel, dus kan een S-ATA diskje er ook nog wel vanaf lijkt me.