Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kira12
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-08-2022
Hoi, ik zit hier met een probleem...

Ik zal de situatie heel even uitleggen:

Ik had Vista op mijn c:\ schijf (partitie) en XP op mijn d:\. Ik wilde toen vista opnieuw gaan instaleren, en dus heb ik c:\ geformateerd. Maar toen ik mijn pc rebootte, stond er: 'BOOTMGR is MISSING', dus dacht ik : ,,***, wat nu?''. Dus ik kon xp niet meer op.. Dus toen heb ik weer een schone installatie van Vista gedaan op c:\. Mijn pc werkte weer, maar helaas bootte mijn pc direct naar vista, terwijl xp nog op d:\ stond. De bootscreen is dus verdwenen waar ik kon kiezen of ik Vista wilde of XP.

Is er nu een mogelijkheid om xp weer te kunnen draaien, zonder vista en xp opnieuw te instaleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:25

angerfist-yentl

vake bei te bange!

laat een nieuwe boot.ini schrijven door je vista of xp cdrom :)

liefste door je vista dvd want je xp cd maakt je vista dan weer ontoegankelijk ......

Vake bei te bange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kira12
En hoe doe ik dat dan?

Ik heb al geprobeerd gebruik te maken van de repair-functie die op die vista-cd staat, maar het helpt niet omdat hij de XP op d:\ niet herkent... :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-04 10:59

wvdburgt

MacOS all the way baby!

start op vanaf de vista cd en dan bij repair. daar kun je kiezen voor het herstellen van de bootmanager. dat zou het moeten doen.

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kira12
Dat is het nou juist, de repair zegt dan dat er geen problemen zijn :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:43

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Pak de XP cd erbij en kopiëer van de cd de volgende bestanden naar de root van je C:
ntldr
ntdetect.com

Maak dan een boot.ini aan met het volgende erin:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
;
;Warning: Boot.ini is used on Windows XP and earlier operating systems.
;Warning: Use BCDEDIT.exe to modify Windows Vista boot options.
;
[boot loader]
timeout=10
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT

Het staat al goed om voor de eerste schijf die hij vind de tweede partitie te gebruiken om te booten. Nadat je deze bestanden hebt geplaatst, voer dan opnieuw de repair uit. Als het goed is, moet hij nu wel XP vinden. Indien het niet werkt, probeer dan Vista Boot Pro. BCDEDIT.exe kan ook werken, maar ik heb het nooit gebruikt en Vista heb ik nu ook niet meer.

Suc6

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Kira12,

Een topic titel met daarin enkel "Bootscreen" zegt natuurlijk helemaal niets over je probleem, ik pas je topic titel daarom ook even aan - let hier aub ook zelf op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of doe het met vistabootpro kan je boot mee herstellen of wijzigen:
http://www.vistabootpro.org/
Henk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kira12
Helaas heeft geen van alle suggesties geholpen, zelfs bootvista niet.. De bootscherm met Xp krijg ik wel,maar dan krijg ik weer een melding waar winload.exe ontbreekt in /windows/system32/.

Laat anders maar, ik installeer wel een keer overnieuuw :S

Slotje kan erop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Nog even een opmerking, als je een dualboot hebt met bijv. zoals in jouw situatie op C: Vista en op D: XP, dan staat je bootloader nog altijd op C:. Als je dus formatteert, weet je PC niet waar je besturingssytemen staan waardoor je dit soort "problemen" krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-08 14:05
Ik heb preceis het zelfde probleem als de topicstarter. Maar dan preceis andersom :+

Ik heb 2 harde schijven in mijn pc. Ik heb op de C schijf, Vista geinstaleerd. Nu moest ik wat uittesten. Ik heb daarom op de andere harde schijf XP er weer bijgeinstalleerd. Deze staat dus op mijn andere harde schijf. Ik had verwacht, zoals normaal is, voor het opstarten een keuze te kunnen maken tussen Vista en XP, maar helaas!

Het probleem is nu al volgt: Als ik gewoon in de BIOS de harde schijf waar XP op staat, als eerste zet voor het opsatrten, gaat alles goed. XP start op en geen problemen. Maar als ik in de BIOS de harde schijf met Vista als eerste zet met opstarten dan krijg ik dus ook 'Bootmgr ontbreekt' :S

Ook als ik heel de harde schijf met XP loskoppel in mijn PC zelf, heb ik het zelfde probleem.

Wat nu te doen?

P.S. In mijn geval heb ik dus de D schijf geformatteerd en daar XP op geinstalleerd!

[ Voor 5% gewijzigd door Buffalo op 25-10-2007 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-08 14:05
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Dus moet je een bootmanager hebben en daar is zat over te vinden hoor. Zoek eens op XP na Vista installeren o.i.d.

ARME AOW’er

Pagina: 1