Surface Test Errors

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• M. Mulder
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021

M. Mulder

DPC: Team TFC

Topicstarter
Beste mensen,

Bij mijn schoonvader heb ik een Surfuces Test laten lopen op zijn HD m.b.v. Partition Table Doctor en deze vond 10 fouten.

Heel vaak start Windows namelijk op en dan worden partities op inconsistenties gecheckt.
Ook duurt het opstarten heel lang bij de resident geladen programma's.

Zijn deze fouten nog te repareren. In de FAQ wordt verwezen naar HDD Regenerator, maar fixt deze ook de surface test errors?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt voor de zekerheid nog even het tooltje van de hdd fabrikant gebruiken (of het oldskool met fdisk en format doen).

Als het echt bad sectors zijn dan zou ik die hdd heel snel backuppen en vervangen, dan heeft het ding niet lang meer te leven

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Dus als er uit zo'n surface test een error komt dan is het sowieso een bad sector?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

M. Mulder schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 23:17:
Dus als er uit zo'n surface test een error komt dan is het sowieso een bad sector?
Ik kan het prog niet dat je gebruikt, maar de meest logische verklaring voor een surface error is een daadwerkelijke beschadiging op de oppervlakte van een van de platters en dat is gewoon fysieke schade.
Vandaar dat het mij een bad sector lijkt te zijn.

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Bron:
A surface scan examines each sector of the disk in detail in order to identify and mark bad sectors. These areas of the disk can then be marked off-limits to the file system, and spare sectors used to replace them. Surface scans typically take a large amount of time to perform, but are the only non-destructive way to map out any bad sectors on your drive that have developed since you last formatted it.

Wat is nu de beste optie om te doen:
  1. Nieuwe Harde Schijf
  2. HD Regenerator gebruiken
  3. Low Level format
Wat doet HD Regenerator exact met de bad clusters?

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:23
Nieuwe HD is de enige juiste oplossing. Bad sectors wegmarkeren kan een tijdelijke oplossing zijn, maar komen in de meeste gevallen toch weer terug op andere plekken

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

M. Mulder schreef op zondag 04 maart 2007 @ 00:11:
Bron:
A surface scan examines each sector of the disk in detail in order to identify and mark bad sectors. These areas of the disk can then be marked off-limits to the file system, and spare sectors used to replace them. Surface scans typically take a large amount of time to perform, but are the only non-destructive way to map out any bad sectors on your drive that have developed since you last formatted it.

Wat is nu de beste optie om te doen:
  1. Nieuwe Harde Schijf
  2. HD Regenerator gebruiken
  3. Low Level format
Wat doet HD Regenerator exact met de bad clusters?
Nieuwe hdd is de enige oplossing waarbij je je niet echt zorgen hoeft te maken dat de errors terugkomen.
HD Regenerator kan geen fysieke schade fixen, dus dat houdt op. Een low level format is sowieso dodelijk voor moderne disks (waarschijnlijk bedoel je een zerofill, maar dat haalt ook niets uit, de fysieke schade blijft).

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Mijn schoonvader heeft een transfer rate van 3,2 mb/sec (HD-Tune). Het blijkt dat je met deze snelheid geen UDMA aan hebt staan.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v314/MulderM/DMA.jpg

Hij staat dus op PIO mode maar deze kun je niet veranderen. Het is overegens een seagate schijf ST380021A

Ik heb sterk het vermoeden dat er een 40 pins kabel aan zit i.p.v. 80. Ik weet dat deze te herkennen is aan de rode lijn aan 1 zijde. Maar hij kan moeilijk bij de PC (zijkant), dus vraag ik het eerst maar even.

Dit vond ik op de MS site:Oorzaak
Nadat in het Windows IDE/ATAPI-poortstuurprogramma (Atapi.sys) een cumulatief totaal van zes time-out- of CRC-fouten (cyclische redundantiecontrole) is opgetreden, wordt de communicatiesnelheid (overdrachtsmodus) door het stuurprogramma stapsgewijs verlaagd van de hoogste DMA-modus (Direct Memory Access) naar lagere DMA-modi. Als het stuurprogramma time-out- of CRC-fouten blijft ontvangen, verlaagt het stuurprogramma de overdrachtsmodus uiteindelijk tot de meest trage modus (PIO-modus).

[ Voor 51% gewijzigd door M. Mulder op 06-03-2007 22:38 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:17
Bij 80 aderig is de kabel veel fijner dan de 40 aderig.
Rode streep is op beide kabels, dit is kabel 1.

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Hij is inderdaad ook fijner zo'n 80 pins kabel en heeft (altijd) een blauwe (slave) en zwarte (master) connector.

Ik denk toch dat het hier aan ligt:
Symptomen
Nadat u de werking van de computer verschillende keren hebt onderbroken en weer hervat, wordt de vaste schijf mogelijk trager. Als u Apparaatbeheer gebruikt om de eigenschappen te bekijken van het IDE-kanaal waarop het station is aangesloten, wordt op het tabblad Geavanceerde instellingen mogelijk aangegeven dat de huidige overdrachtsmodus voor het station de 'PIO-modus' is.
Naar boven

Oorzaak
Nadat in het Windows IDE/ATAPI-poortstuurprogramma (Atapi.sys) een cumulatief totaal van zes time-out- of CRC-fouten (cyclische redundantiecontrole) is opgetreden, wordt de communicatiesnelheid (overdrachtsmodus) door het stuurprogramma stapsgewijs verlaagd van de hoogste DMA-modus (Direct Memory Access) naar lagere DMA-modi. Als het stuurprogramma time-out- of CRC-fouten blijft ontvangen, verlaagt het stuurprogramma de overdrachtsmodus uiteindelijk tot de meest trage modus (PIO-modus).

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Waarschijnlijk worden die timeout/CRCerrors veroorzaakt door een brakke schijf waardoor het ding terugschakelt. Ik zou die disk gewoon vervangen, want hij lijkt goed rot te zijn.

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Die surface errors ("beschadigingen") zullen dit inderdaad bewerkstelligen, waardoor de driver zijn aftelgang begint en uiteindelijk naar de status "PIO-mode" gaat.

Ik laat het weten of het met deze registerwijziging lukt om hem op DMA modus te krijgen !

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Middels de registerwijziging die Microsoft aanboodt is het probleem opgelost en is de modus verandert van PIO naar DMA, modus 5. :)
Pagina: 1