Toon posts:

Wake on LAN

Pagina: 1
Acties:
  • 295 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heey mensen!

Ik heb een heel vaag probleem en ik snap er eerlijk waar helemaal niets van.
Het gaat om Wake on LAN (WOL afgekort). Ik heb thuis een server draaien die kan ik op afstand herstarten en afsluiten (via FTP site messages). Nu wil ik hem ook aan kunnen zetten op afstand, zover ik weet kan dat alleen via WOL.

Daarom heb ik een PHPscript geschreven dat een Magic Packet naar de server stuurt om deze te laten booten. En dat script werkt. Het gekke is alleen. Soms boot de server wel op. En dan weer niet. Het PHPscript is gewoon onveranderd in die tijd natuurlijk.

De Server draait op Windows Vista. En ik heb een gevoel dat daar iets niet helemaal goed is.
Ik zal de instellingen even opsommen:

Instellingen Bios:
- 1st bootdevice: Realtek BootLoader
- 2nd bootdevice: Harddisk

- LanBootRom Enabled
- ACPI Boot on:
-- PCI device
-- External Modem

Instellingen Windows Apparaatbeheer:
- Tab Energiebeheer:
-- Dit apparaat mag de computer uit slaapstand halen (aan)
-- De computer mag dit apparaat uitschakelen om energie te besparen (aan)
-- Alleen netwerkbeheerstations mogen de computer uit slaapstand halen (uit)
- Tab Geavanceerd:
-- Energiebeheermodus wanneer niet verbonden >> uitschakelen
-- Optimale prestaties >> uitschakelen
-- Wakeup als verbinding wijzigt >> inschakelen
-- Wakeup bij ARP/PING >> inschakelen
-- Wakeup met behulp van APM modus >> inschakelen

De rest van de instellingen zijn niet van belang. Met deze instellingen werkt het soms wel, en dan weer niet. Als het niet werkt kan ik de pc gewoon aanzetten met de aan/uit knop en na het opstarten even wachten en weer afsluiten, dan lukt het soms weer wel.

Het wel of niet booten _lijkt_ volledig willekeurig. Maar ik ben er wel achter gekomen dat als Windows Vista een tijdje aanstaat (lees: meer dan 30 seconden bureaublad in beeld), en hij wordt afgesloten, hij vrijwel altijd netjes boot naar aanleiding van het Magische WOL Pakketje.

Heeft er iemans enig idee of het iets met een service in windows temaken kan hebben of dat ik gewoon ergens een domme fout heb gemaakt? Trouwens, de NIC ondersteund natuurlijk netjes WOL, hij start immers soms wél op.

Ook heb ik nog een tweede pc staan, een mediacenter een volledig ander systeem, geen enkel onderdeel is gelijk aan dat van de server. Die pc draait ook Windows Vista en heeft exact hetzelfde probleem, alleen daar lijkt te tijd dat het OS aanstaat, niet van belang met betrekking tot WOL. Dat ding boot gewoon echt willekeurig wel of niet.

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp, want ik snap er werkelijk geen bal van. :P

Groetjes, Richard

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2007 22:08 ]

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik neem aan dat er geen router tussen je computer en het internet zit?

Verwijderd

Topicstarter
Er zit zeker wel een router tussen, maar hij is vanzelfsprekend netjes ingesteld om de betreffende UDP poort door te zetten naar de server/mediacenter. Overigens lijkt ook dit het probleem niet te zijn, omdat het immers _soms_ wel netjes werkt.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2007 22:16 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Vista kan en mag er niets mee te maken hebben, aangezien WOL via het BIOS gaat, of heb ik het mis?

Verwijderd

Topicstarter
Dat dacht ik ook, maar toch lijkt het mede afhankelijk van Vista instellingen. Als die fout staan, start hij namelijk helemaal nooit meer op naar aanleiding van een WOL-pakketje.

• Cramthabam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-02 16:15

Cramthabam

Leef en laat leven

Ik denk dat dit probleem eerder in je router zit.
Ik heb hetzelfde verhaal gehad alleen ik kon de tijd erin meenemen.
Bij mij vergat de router naar een tijdje naar welk ipadres het pakket moest worden doorgestuurd.
Na een kwartier uitgestaan te hebben is de router het ip vergeten en kan deze dus het pakket niet meer doorsturen.
Wat je dan wel kunt doen is een vast ipadres in de spool van je router zetten(ik bind me niet helemaal vast aan de juiste bewoordeing hiervan). Dit zorgt er dan voor dat je router niet vergeet dat dat ipadres een pakketje moet krijgen.

Iets wat ik me nog even bedenk. Dit is natuurlijk makkelijker na te gaan als je gewoon thuis test ipv via internet.

[ Voor 9% gewijzigd door Cramthabam op 03-03-2007 22:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Cramthabam schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 22:21:
Na een kwartier uitgestaan te hebben is de router het ip vergeten en kan deze dus het pakket niet meer doorsturen.
Bedankt voor de tip!

Alleen het probleem is er vaak ook als de pc (tijdens tests) niet meer dan 20 seconden uit staat.

Los daarvan gebruik ik geen DHCP, maar vraagt alle netwerkapparatuur zelf een IP aan. En in de NAT settings wordt alle data op poort 'X' dus doorgezet naar IP 'xxx.xxx.xx.xx'. Dus het blijft mij een raadsel.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-03 14:21
Never mind.

[ Voor 94% gewijzigd door Nijn op 03-03-2007 22:34 ]

Verwijderd

Wat nijn zegt klopt, je moet de poort forwarden naar x.x.x.255. Dan gaat het magic packet naar alle mac-adressen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 22:34:
Wat nijn zegt klopt, je moet de poort forwarden naar x.x.x.255. Dan gaat het magic packet naar alle mac-adressen.
Ik ga dit meteen proberen! Heel erg bedankt jullie horen binnen 1 uur of het inderdaad hielp.

Top! _/-\o_

Edit:
Nou daar was ik heel snel mee klaar, router zegt:
Value is out of range [0 - 254]

:'(

Voor de duidelijkheid, deze melding krijg ik dus als ik het probeer aan te passen in mijn router bij Port (Range) Forwarding.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2007 22:44 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 22:34:
Waarom moet je intern poorten forwarden?...
Volgens mij is dit helemaal niet nodig hoor...

Maar dan een andere vraag..
Waarom gebruik je in gods naam Windows Vista voor je server? :X :?

Verwijderd

hm, in mijn oude zyxel kan ik wel naar 255 forwarden. Ik heb het op die manier draaien.

edit
@pieter, intern hoef je idd niet te forwarden, maar je pakket moet naar alle mac adressen worden gezonden(en niet naar een IP adres). Ik gebruik daar WakeOnLan voor, en zodra je locaal een wol verzend, gaat dat naar 255.255.255.255
Van buiten af heb ik port 9 geforward naar x.x.x.255

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2007 22:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 22:41:
Waarom moet je intern poorten forwarden?...
Volgens mij is dit helemaal niet nodig hoor...
Het is ook nodig om vanaf mijn website (Server in Amsterdam) dit te kunnen regelen.
Verwijderd schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 22:41:
Maar dan een andere vraag..
Waarom gebruik je in gods naam Windows Vista voor je server? :X :?
Omdat alle systemen hier op Vista draaien en ik de server voor meer gebruik dan alleen FTP.
- File/Foldersharing
- Printersharing

Niet dat zoiets onmogelijk is buiten Windows om. Maar ik ben lui, en hou het hierbij. Waarom niet? Het werkt prima hoor :) En is via Remote Desktop makkelijk te onderhouden. Maare, dat is niet waar dit topic over gaat, mocht je het zo gek vinden dat je er niet over kunt ophouden, stuur me een PM. :+

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2007 22:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik ben bang dat het met mijn router (Linksys WRT54GL met Firmware versie v4.30.7) niet gaat lukken. Ik heb echter wel het gevoel (ik ga dit nog uitwerken) dat dit wel de oorzaak is van de problemen.

Dus weet iemand een oplossing om dit te verhelpen, een WorkAround bijvoorbeeld? :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2007 22:57 ]

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:02
Heb je misschien nog een ander systeem dat aanstaat in het interne netwerk? Misschien dat die het pakketje kan genereren en dat kan dan wel naar een broadcast adres gestuurd worden. Zelf heb ik een linux servertje in mijn interne netwerk staan die alle andere pc's kan aanzetten via een webpagina/script dat de wol-pakketjes zelf verstuurt, dan is er geen probleem met routeren. Maar dan moet natuurlijk wel dat andere systeem aanstaan... Als de router het enige apparaat is dat altijd aanstaat, zou je moeten kijken of die router niet aangepast kan worden dat die de wol-pakketjes genereert, i.p.v. doorstuurt.

Verwijderd

Topicstarter
Ghehe, ja dat ís die server :P

Verwijderd

Topicstarter
Misschien maar een nieuwe router kopen :?

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-12-2025

Phalox

Solar Powerrrd

in het electronica topic zijn wer hierover ook even bezig geweest. Ik heb dit thuis werkend, alleen werkt het dus ook niet meer na een aantal uur (weet niet exact hoeveel, zeker na 24 uur)

Ik ga nu ook eens proberen om hem te laten forwarden naar IP....255 (zien of dat wel lukt)
Springen dan eigenlijk niet alle pc's op waarop WOL geactiveerd is ?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, in het wolpakketje is het MAC adres van de kaart verwerkt die moet reageren. :)

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Verwijderd schreef op zondag 04 maart 2007 @ 01:54:
Nee, in het wolpakketje is het MAC adres van de kaart verwerkt die moet reageren. :)
Zeker dat je server neit gewoon een ander ip krijgt, maar toch is geboot?

Stel je IP eens statisch in in je router, dmv het mac adres van je server?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Cramthabam

Cramthabam

Leef en laat leven

Verwijderd schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 22:27:
[...]

Bedankt voor de tip!

Alleen het probleem is er vaak ook als de pc (tijdens tests) niet meer dan 20 seconden uit staat.

Los daarvan gebruik ik geen DHCP, maar vraagt alle netwerkapparatuur zelf een IP aan. En in de NAT settings wordt alle data op poort 'X' dus doorgezet naar IP 'xxx.xxx.xx.xx'. Dus het blijft mij een raadsel.
Ik had het ook niet over dhcp. Ik had mijn apparatuur ook statisch ingesteld.
Het is gewoon een feit dat de meeste routers naar een tijd het ipadres vergeten die bij het mac adres hoort.
Je zult dus een vaste koppeling in je router moeten maken van mac en ipadres of zoals hierboven als gezegd wordt zorgen dat je het over je hele range heen stuurd.

• Nijn
Als je een WRT54GL hebt, is het nog veel makkelijker.

De WRT54G serie draaide t/m versie 4 op Linux. Vanaf versie 5 is dat omgezet naar VxWorks. Echter kwamen daar zoveel teleurgestelde mensen over klagen, dat ze de WRT54GL hebben geintroduceerd. Dat is een WRT54G versie 4. Met andere woorden, hij draait gewoon op Linux.

Dit houd in dat je de firmware kunt vervangen voor je eigen linux versie. (Wel een die geschikt is voor de WRT54G). Bijvoorbeeld DD-WRT. De meeste van die alternatieve firmwares, waaronder DD-WRT, hebben een WOL optie.

Om je computer dan aan te krijgen, schakel je eerst remote management aan in DD-WRT. Vervolgens log je van buitenaf in op je router, en vul je het MAC adres van je computer in. Je router verstuurd dan het benodigde Magic Packet om de computer aan te laten gaan.

Mocht je hier geen zin in hebben, dan moet je er inderdaad voor zorgen dat de firmware je IP vasthoud. Dat doe je door in de DHCP instellingen een static host/static IP/ietd dat daarop lijkt op te geven. Daarmee link je een MAC adres aan een IP adres. Vervolgens stel je in je server in dat hij het IP via DHCP krijgt. Hij krijgt dan ten alle tijde het vaste IP van de router, en je magic packet zou moeten werken.

[ Voor 19% gewijzigd door Nijn op 04-03-2007 18:48 ]

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-12-2025

Phalox

Solar Powerrrd

Cramthabam schreef op zondag 04 maart 2007 @ 18:43:
[...]

Ik had het ook niet over dhcp. Ik had mijn apparatuur ook statisch ingesteld.
Het is gewoon een feit dat de meeste routers naar een tijd het ipadres vergeten die bij het mac adres hoort.
Je zult dus een vaste koppeling in je router moeten maken van mac en ipadres of zoals hierboven als gezegd wordt zorgen dat je het over je hele range heen stuurd.
Sorry, maar dit heeft er niet veel mee te maken. Ik heb hier thuis een server staan die zelf een IP adres pakt (static IP ingesteld in windows) Dus dat ip zie je niet eens in de DHCP server van de router.
Ik kan de pc laten opstarten vanaf het internet, maar na 24 uur lukt dit niet meer..

• Cramthabam

Cramthabam

Leef en laat leven

tokesnugerd schreef op zondag 04 maart 2007 @ 19:29:
[...]

Sorry, maar dit heeft er niet veel mee te maken. Ik heb hier thuis een server staan die zelf een IP adres pakt (static IP ingesteld in windows) Dus dat ip zie je niet eens in de DHCP server van de router.
Ik kan de pc laten opstarten vanaf het internet, maar na 24 uur lukt dit niet meer..
Je router legt een link aan het ipadres en het mac adres. Anders zou je nooit wat kunnen.
het blijkt dus dat jou router naar 24 uur de link kwijt is want dan komt je magic pakket niet meer aan.
Je moet dan dus je ipadres in de router kopplen aan je mac adres.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er al even DD-WRT op gehad, maar dat hielp niet. Sterker nog: de WOL functie van DD-WRT functioneert bij mij helemaal niet!

Daarnaast heb ik hier even gekeken, omdat in de router (met of zonder dd-wrt) geen ip aan een mac te koppelen is. Ook die truc werkt niet. Als ik heb in DD-WRT doorzet naar xxx.xxx.xx.255 krijg ik geen foutmelding, maar het werkt ook niet. Ik heb inmiddels ook al een SMC router gehaald, die werkte gelijk (in de router valt in te stellen of hij WOL's van WAN moet doorzetten naar het netwerk.. Werkte gelijk! Maar dat was ook alles dat werkt. 2/3 van de interne communicatie was niet meer mogelijk. Dus die router gaat morgen terug en ik ga een Belkin N1 halen.

Weet er daarom iemand of een belkin ook die WOL optie heeft die de SMC heeft??

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2007 03:43 ]

• ixten
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-02-2022
@ mensen die zeggen dat het aan IP adres ligt:
WOL gebruikt magic pakketjes (magic pakketje is gewoon 1 pakketje die het mac adres bevat van de pc die aanmoet) die worden verstuurd over het broadcasting adres (*.*.*.255).
Alles wat naar het broadcasting adres word gestuurd word gebroadcast binnen het collision domain.
Een pc die uitstaat heeft geen verkeer en zal daarom ook geen ip adres of wat opvragen. Hij luisterd alleen binnen het collision domain waarin hij zich bevind of er een pakketje gebroadcast word met zijn mac adres.

:O Om een lang verhaal kort te maken er word geen ip adres gebruikt bij WOL. Alleen een broadcast adres.

Ok nu dat de wereld uit is vraag ik me af hoe je in het begin nou het magic pakketje stuurde?
Deed je dit vanaf een vista server op je werk? wat vervolgens gestuurd word door je router naar je thuis netwerk? Of heb je een vista server op je thuis netwerk draaien en bekijk je het PHP script vanaf die server?
Hier zit namelijk erg veel verschil in.
Een magic pakketje is maar 1 pakketje en het internet is erg maar ook erg groot... grote kans dat er een collision optreed en dan weg pakketje... Een LAN daar in tegen is veel kleiner en gaat veel minder verkeer over. Hier heb je dan ook veel minder kans op een collision.
Normaal merken we niks van collisions of verdwaalde pakketjes omdat de pakketjes die wij normaal voor media gebruiken via het TCP/IP protocoll lopen. Als er dan 1 pakketje niet binnen zoveel ms aankomt word de hele reeks gewoon opnieuw gestuurd. Met het magic pakketje gebeurd dit niet!
Daarbij is het ook moeilijk om pakketjes te versturen naar *.*.*.255 omdat geen ip adres is maar een broadcast adres. Volgens de de netwerkstdaarden en normen mag je eigenlijk ook helemaal geen pakketjes naar broadcast adres buiten jouw collisiondomain sturen.

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt, maar ik was hier al van op de hoogte. ('t is mijn werk)
Het pakketje wordt verzonden vanaf een Linux Server in Amstdam. (Gewoon een PHPscript)
Gaat gewoon over internet naar mijn stekkie > router toe en die weigert vervolgens om het broadcast adres te gebruiken voor het Magic Packet: einde verhaal. die router weigert gewoon om dat adres te gebruiken. Daar gaat het om.. :'(

• Cramthabam

Cramthabam

Leef en laat leven

Toch even een correctie maken. Het kan aan het ipadres liggen.
Als je in de router een doorwijzing maakt naar een ipadres ipv. .255 dan wordt er ee ipadres gebruikt.
Hier doel ik op dat het ipadres wordt vergeten in de router.
Dit werkt, want ik heb het op deze manier werken aangezien ik ook geen broadcast kon maken.

• .Johnny
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-03 12:22
Ik heb met een Livebox hetzelfde probleem.

Overigens moet je die instellingen in Vista voor het energiebeheer van de kaart doen omdat je computer anders geen stroom reserveert om je netwerkkaart naar het pakketje te laten luisteren. In linux moet je dat bijvoorbeeld ook doen, alleen op een veel omslachtigere manier. Op http://en.wikipedia.org/wiki/Wake-on-LAN staat hier ook wat over. Alleen heb ik dit:
-- Alleen netwerkbeheerstations mogen de computer uit slaapstand halen (uit)
Juist wel "aan" gevinkt, want anders ging mijn pc direct weer aan zolang die in de switch geplugd zat. Volgens mij bepaalt dat vinkje of hij op elke netwerkactiviteit moet aanvliegen of alleen naar het magic packet moet luisteren.

edit @cramthebam, ik kan niet forwarden naar 192.168.1.255, dan krijg ik gewoon "voer een geldig ip adres in"
edit2: HAHA, net de livebox om de tuin geleidt door Javascript uit te zetten, dan kan ik wel 192.168.1.255 opslaan :) dat is slecht geprogrammeerd....

[ Voor 15% gewijzigd door .Johnny op 05-03-2007 09:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
HAHAHA droog :p

• .Johnny
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-03 12:22
Net ff getest en het werkt nog ook. Dus als bij jou de foutmelding ook alleen maar een javascript pop-up melding is kun je die truuk ook nog proberen. Eventueel hebben sommige routers ook telnet toegang en kun je het via die weg eens proberen, misschien zijn dan de regels wat minder strak.

• Nijn
Het idee achter het statische IP is dat de router de koppeling onthoud tussen het IP waar de poort naar doorverbonden wordt, en het MAC adres waar het uiteindelijk uit moet komen.

Waarom DD-WRT niet werkt voor jouw snap ik niet, ik gebruik het hier voor 3 pc`s zonder problemen. DD-WRT, maar volgens mij de standaard linksys firmware, heeft in ieder geval wel een telnet interface waarin je allicht wel de benodigde link kunt maken.

Verwijderd

Topicstarter
De router koppelt inderdaad het IP aan een mac. Maar de router bestaat softwarematig uit losse modules. Dus dat maakt geen verschil. Daarboven op kan in de router het IP niet aan een mac gekoppeld worden (niets voor gevonden in elk geval).

Maar ik heb inmiddels een SMC router aan de gang gekregen, draft N, dus nog lekker snel ook draadloos. Alles functioneert. Die SMC heeft namelijk een ingebouwde WOL optie die alle aanvragen (Magic Packets) naar behoren doorzet. Erg mooi :-)

Allemaal hel erg bedankt voor jullie hulp!!! :) :) :) :) :) :) :) :) _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2007 09:39 ]

Pagina: 1