Toon posts:

Streaming Technologieën

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben bezig met een vergelijking op te stellen tussen de meest gebruikte streamingformaten op het net:
Windows Media (WMV)
Quicktime
Flash (FLV)
Real
DivX

De belangrijke punten zijn: beeldkwaliteit(codec technologie), kost (hosting), gebruiksgemak voor de kijkers (plugins, compatibiliteit), features(bvb DRM (Digital Rights Management), multiple bit rates, ...)

voor kwaliteit heb ik al een goede site gevonden via tweakers.net, enkel ontbreekt Flash en is misschien al een beetje outdated: http://www.extremetech.com/article2/0,1558,1544886,00.asp
Zijn er nog recentere artikelen van die kwaliteit?

voor de andere drie punten heb ik al een vergelijking van FLASH en Windows Media gemaakt:

Macromedia/Adobe FlashMicrosoft Windows Media
Cross browser/platform compatibelHeeft een eigen DRM (Digital Rights Management)
InteractiefDownloadbaar
Standaardplugin bij browsersUitstekend voor Livestreaming, heeft een eigen gratis encoder tool
Veel gebruikt voor grote bestanden
multiple bit rate encoding
Mogelijkheid tot eenvoudig editen van geencodeerd videomateriaal

Vraag:
1) Ik had graag eens jullie mening over deze tabel geweten.
2) Ik heb gezocht voor andere vergelijkingen (Quicktime, Real, DivX) maar meestal zijn die te commercieel en heb je dus geen serieus zicht op. Weten jullie goede sites, recente artikels over dit onderwerp?
3) Voor het hosten van streaming servers heb ik vooral gemerkt dat men opteert voor windows 2003 aangezien die niet te duur is en goed presteert. Maar als je quicktime of MPEG4 wilt streamen denk ik aan Darwin Streaming Server op linux of windows. Is er een goed artikel met een benchmarkvergelijking over streaming servers (darwin, windows media, akamai, helix,...) die jullie zouden aanraden?

Alvast bedankt.

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Kijk ook eens naar OGG Theora. Ik weet niet precies wat die wel en niet kan hoor, maar wordt volgens mij al redelijk vaak gebruikt op het web. Er zijn in ieder geval al wel genoeg spelers voor om het af te spelen (inclusief Flash spelers). En kijk ook eens naar Icecast/Shoutcast.

Misschien nog handig voor je: Video streaming on WAN.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt eghie
Vooral die laatste link ziet er zeer interessant uit. :)